Testowanie, diagnozowanie i wymiana podzespołów.pdf

(257 KB) Pobierz
Technik_elektronik_311[07]_Z8.05_ux.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Jakub Piwowarczyk
Testowanie, diagnozowanie i wymiana podzespołów
311[07].Z8.05
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
381180550.001.png 381180550.002.png 381180550.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Zbigniew Miszczak
dr inż. Gerard Lipiński
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Danuta Pawelczyk
Konsultacja:
mgr inż. Gabriela Polaczek
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[07].Z8.05
Testowanie, diagnozowanie i wymiana podzespołów, zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik elektronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenie
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Typowe uszkodzenia sprzętowe i ich objawy
8
4.1.1. Materiał nauczania
8
4.1.2. Pytania sprawdzające
12
4.1.3. Ćwiczenia
12
4.1.4. Sprawdzian postępów
13
4.2. Błędy konfiguracji programu zarządzającego płytą główna (Setup
BIOS) wpływające na wadliwe działanie sprzętu
14
4.2.1. Materiał nauczania
14
4.2.2. Pytania sprawdzające
14
4.2.4. Sprawdzian postępów
18
4.3. Wpływ uszkodzenia systemu operacyjnego, jego niewłaściwej
konfiguracji lub obsługi na działanie komputera
19
4.3.1. Materiał nauczania
19
4.3.2. Pytania sprawdzające
20
4.3.3. Ćwiczenia
21
4.3.4. Sprawdzian postępów
21
4.4. Wirusy
22
4.4.1. Materiał nauczania
22
4.4.2. Pytania sprawdzające
25
4.4.3. Ćwiczenia
26
4.4.4. Sprawdzian postępów
27
4.5. Parametry techniczne podzespołów oraz nietypowe ustawienia
sprzętowe wpływające na wydajność komputera
28
4.5.1. Materiał nauczania
28
4.5.2. Pytania sprawdzające
30
4.5.3. Ćwiczenia
30
4.5.4. Sprawdzian postępów
32
5. Sprawdzian osiągnięć
33
6. Literatura
38
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.2.3. Ćwiczenia
17
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten pomoże Ci w przyswajaniu wiedzy na temat testowania, diagnozowania
i wymiany uszkodzonych podzespołów.
Poradnik zawiera:
- wymagania wstępne - wykaz umiejętności, jakie powinieneś posiadać przed
przystąpieniem do nauki w zakresie niniejszej jednostki modułowej,
- cele nauczania - wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z tym
poradnikiem,
- materiał nauczania – czyli wiadomości dotyczące testowania, diagnozowania i wymiany
podzespołów,
- zestawy pytań, które pomogą Ci sprawdzić, czy opanowałeś treści podane w materiale
nauczania,
- ćwiczenia, które umożliwią Ci nabycie umiejętności praktycznych,
- sprawdzian postępów,
- wykaz literatury, z jakiej możesz korzystać podczas nauki.
W materiale nauczania zostały omówione zagadnienia dotyczące testowania
i diagnozowania podzespołów komputerowych oraz ich ewentualnej wymiany. Zakres treści
kształcenia jest dość rozległy, co jest spowodowane bardzo dynamicznym rozwojem techniki
komputerowej. Autor zdając sobie z tego sprawę umieścił w niniejszym opracowaniu jedynie
najważniejsze zagadnienia i opisy dotyczące prezentowanej tematyki. Jeśli uważasz, że jest to
niewystarczające w pogłębianiu Twojej wiedzy, to na końcu tego poradnika znajduje się spis
literatury fachowej, która powinna poszerzyć Twoją wiedzę.
Przy wyborze odpowiednich treści pomoże Ci nauczyciel, który wskaże Ci narzędzia
programowe służące do testowania i diagnozowania poszczególnych podzespołów komputera
oraz wyjaśni jak radzić sobie z typowymi uszkodzeniami sprzętu i jego oprogramowaniem.
Musisz jednak pamiętać, że nie sposób omówić tu wszystkich możliwych sytuacji, jakie mogą
wydarzyć się podczas użytkowania sprzętu komputerowego. Gruntowną wiedzę na temat
usuwania wszelkich uszkodzeń nabędziesz przede wszystkim podczas wieloletniej praktyki
w zakresie konserwacji i naprawy sprzętu komputerowego.
Z rozdziałem „Pytania sprawdzające” możesz zapoznać się:
- przed przystąpieniem do rozdziału „Materiał nauczania” – poznając przy tej okazji
wymagania wynikające z potrzeb zawodu, a po przyswojeniu wskazanych treści,
odpowiadając na te pytania sprawdzisz stan swojej gotowości do wykonania ćwiczeń,
- po zapoznaniu się z rozdziałem „Materiały nauczania”, aby sprawdzić stan swojej
wiedzy, która będzie Ci potrzebna do wykonania ćwiczeń.
Kolejnym etapem nabywania umiejętności w zakresie testowania, diagnozowania
i wymiany podzespołów jest samodzielne wykonanie ćwiczeń, których celem jest
uzupełnienie oraz utrwalenie informacji o poznanych wcześniej sposobach usprawniania
i naprawy sprzętu komputerowego.
Podczas ćwiczeń Twoje umiejętności poszerzysz dzięki:
- zapoznaniu się z odpowiednimi programami diagnostycznymi i testującymi,
- samodzielnej i wytrwałej pracy podczas wynajdowania i usuwania różnych usterek,
- uważnemu przeczytania wszystkich uwag praktycznych wymienionych w materiale
nauczania.
Po wykonaniu ćwiczeń sprawdź poziom swoich postępów rozwiązując test „Sprawdzian
postępów” zamieszczony po ćwiczeniach. W tym celu:
- przeczytaj pytania i odpowiedz na te pytania,
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
- podaj odpowiedź wstawiając „x” w odpowiednie miejsce: wpisz TAK - jeśli Twoja
odpowiedź na postawione pytanie jest prawidłowa, wpisz NIE – jeśli Twoja odpowiedź na
pytanie jest nieprawidłowa.
Odpowiedzi „NIE” wskazują na luki w Twojej wiedzy, informują Cię również, jakich
zagadnień tutaj omawianych jeszcze dobrze nie poznałeś. Oznacza to także powrót do treści,
które nie są dostatecznie opanowane.
Poznanie przez Ciebie wszystkich lub określonej części wiadomości na temat testowania,
diagnozowania i wymiany podzespołów komputerowych będzie stanowiło dla nauczyciela
podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu przyswojonych wiadomości
i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel posłuży się zestawem zadań
testowych, zawierającym różnego rodzaju pytania. W rozdziale 5. tego poradnika jest
zamieszczony przykładowy sprawdzian osiągnięć, zawiera on:
- instrukcję, w której omówiono tok postępowania podczas przeprowadzania sprawdzianu,
- zadania testowe,
- przykładową kartę odpowiedzi, w której, w przeznaczonych miejscach wpisz odpowiedzi
na pytania; będzie to stanowić dla Ciebie trening przed sprawdzianem zaplanowanym
przez nauczyciela.
Poniżej przedstawiono diagram powiązań pomiędzy pokrewnymi jednostkami wraz z ich
opisami. Dzięki temu będziesz mógł dowiedzieć się, czy posiadasz już wystarczającą wiedzę,
by rozpocząć pracę z tym poradnikiem. Jeśli stwierdzisz, że Twoje wiadomości z wcześniej
prowadzonych zajęć są niedostateczne, to zachęcamy Cię do przypomnienia sobie
przerobionego już materiału i powrócenie do niniejszego poradnika.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin