Zapobieganie degradacji i dewastacji gleb.pdf

(360 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_ochrony_srodowiska_311[24]_Z4.03_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Ligia Tuszyńska
Zapobieganie degradacji i dewastacji gleb
311[24].Z4.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca:
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
___________________________________________________________________________
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 
386554509.001.png 386554509.002.png 386554509.003.png
Recenzenci:
prof. dr hab. Jan Żelazo
mgr. inż. Barbara Korecka
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr hab. Barbara Baraniak
Korekta:
mgr inż. Teresa Sagan
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[24].Z4.03.
Zapobieganie degradacji i dewastacji gleb zawartego w programie nauczania dla zawodu
technik ochrony środowiska.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. proadzenie
4
2. Wymagania wstępne
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Wpływ zanieczyszczeń przemysłowych i rolniczych na stan gleb
7
4.1.1. Materiał nauczania
7
4.1.2. Pytania sprawdzające
10
4.1.3. Ćwiczenia
11
4.1.4. Sprawdzian postępów
12
4.2. Degradacja gleb w Polsce
13
4.2.1. Materiał nauczania
13
4.2.2. Pytania sprawdzające
16
4.2.3. Ćwiczenia
17
4.2.4. Sprawdzian postępów
18
4.3. Sposoby ochrony gleb
19
4.3.1 Materiał nauczania
19
4.3.2. Pytania sprawdzające
21
4.3.3. Ćwiczenia
21
4.3.4. Sprawdzian postępów
22
4.4. Zabiegi chroniące gleby przed erozją
23
4.4.1. Materiał nauczania
23
4.4.2. Pytania sprawdzające
24
4.4.3. Ćwiczenia
25
4.4.4. Sprawdzian postępów
26
4.5. Zalesiania i zadrzewiania śródpolne
27
4.5.1. Materiał nauczania
27
4.5.2. Pytania sprawdzające
28
4.5.3. Ćwiczenia
29
4.5.4. Sprawdzian postępów
30
4.6. Sposoby przeciwdziałania chemicznej degradacji gleb
31
4.6.1. Materiał nauczania
31
4.6.2. Pytania sprawdzające
32
4.6.3. Ćwiczenia
32
4.6.4. Sprawdzian postępów
33
4.7. Przyczyny przesuszenia i zawodnienia gleb
34
4.7.1. Materiał nauczania
34
4.7.2. Pytania sprawdzające
34
4.7.3. Ćwiczenia
35
4.7.4. Sprawdzian postępów
35
4.8. Rekultywacja gruntów i gleb zdewastowanych
36
4.8.1. Materiał nauczania
36
4.8.2. Pytania sprawdzające
37
4.8.3. Ćwiczenia
37
4.8.4. Sprawdzian postępów
38
4.9. Akty prawne w zakresie ochrony gleb przed zanieczyszczeniami
39
4.9.1. Materiał nauczania
39
4.9.2. Pytania sprawdzające
41
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
3. Cele kształcenia
7
4.9.3. Ćwiczenia
41
4.9.4. Sprawdzian postępów
42
4.10. Sposoby rekultywacji terenu
43
4.10.2. Pytaniasprawdzające
46
4.10.3. Ćwiczenia
46
4.10.4. Sprawdzianpostępów
47
5. Sprawdzian osiągnięć
48
6. Literatura
52
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
4.10.1. Materiał nauczania
43
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o zapobieganiu degradacji
i dewastacji gleb.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś
bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania
treści jednostki modułowej,
zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
ćwiczenia pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że nabrałeś wiedzy i umiejętności
z zakresu tej jednostki modułowej,
literaturę uzupełniającą.
Przy wyborze odpowiednich treści pomocny będzie nauczyciel, który wskaże Ci akty
prawne dotyczące rekultywacji gleb oraz potrzebne informacje dotyczące degradacji gleb.
Z rozdziałem Pytania sprawdzające możesz zapoznać się:
– przed przystąpieniem do rozdziału Materiał nauczania – poznając przy tej okazji
wymagania wynikające z potrzeb zawodu, a po przyswojeniu wskazanych treści,
odpowiadając na te pytania sprawdzisz stan swojej gotowości do wykonywania ćwiczeń,
– po zapoznaniu się z rozdziałem Materiał nauczania, by sprawdzić stan swojej wiedzy,
która będzie Ci potrzebna do wykonywania ćwiczeń.
Kolejny etap poznawania przez Ciebie materiału to wykonywanie ćwiczeń, których celem
jest uzupełnienie i utrwalenie informacji o zapobieganiu degradacji gleb.
Wykonując ćwiczenia przedstawione w poradniku lub zaproponowane przez nauczyciela,
będziesz poznawał materiał, dotyczący zapobiegania degradacji gleb między innymi na
podstawie informacji podanych w materiale nauczania i w instrukcjach ćwiczeń.
Po wykonaniu zaplanowanych ćwiczeń, sprawdź poziom swoich postępów, wykonując
test Sprawdzian postępów, zamieszczony zawsze po podrozdziale Ćwiczenia. W tym celu:
– przeczytaj pytania i odpowiedz na nie,
– podaj odpowiedź wstawiając X w podane miejsce,
– wpisz TAK, jeśli Twoja odpowiedź na pytanie jest prawidłowa,
– wpisz NIE, jeśli Twoja odpowiedź na pytanie jest niepoprawna.
Odpowiedzi NIE wskazują luki w Twojej wiedzy, informują Cię również jakich
elementów materiału nauczania jeszcze dobrze nie poznałeś. Oznacza to także powrót do
treści, które nie są dostatecznie opanowane.
Poznanie przez Ciebie wszystkich lub określonej części wiadomości o badaniu gleb
będzie stanowiło dla nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu
przyswojonych wiadomości i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel posłuży
się Zestawem testów zawierającym różnego rodzaju zadania. W rozdziale 5 tego poradnika
jest zamieszczony przykład takiego testu Zestaw zadań testowych, zawiera on:
– instrukcję, w której omówiono tok postępowania podczas przeprowadzania sprawdzianu,
– przykładową kartę odpowiedzi, w której, w wolnych miejscach wpisz odpowiedzi na
pytania – zadania. Będzie to stanowić dla Ciebie trening przed sprawdzianem
zaplanowanym przez nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin