Pranie pieniędzy i przestępczość zorganizowana w Europie Środkowej.pdf

(674 KB) Pobierz
Raport_IS_Pranie_pieniedzy_i_przestepczosc_zorganizowana_w_Europie_Srodkowe.pdf
Pranie pieniędzy i przestępczość zorganizowana
w Europie Środkowej.
Jak zidentyfikować klientów, w tym osoby politycznie eksponowane, które stwarzają
ryzyko kryminalne? Raport dotyczący Polski.
Janusz Kobeszko
Raport Instytut Sobieskiego nr 30/2007
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
http://www.sobieski.org.pl/
sobieski@sobieski.org.pl
http://www.sobieski.org.pl/
117992214.002.png
http://www.gww.pl/
117992214.003.png
Janusz Kobeszko 1
janusz.kobeszko@sobieski.org.pl
Spis Treści
Wstęp 4
Nowe bogactwo w Europie Środkowej 6
1. Przeszłość: dystrybucja władzy i majątku w czasach komunizmu
Przeszłość: dystrybucja władzy i majątku w czasach komunizmu 6
2. Teraźniejszość: Transformacja i prywatyzacja
Teraźniejszość: Transformacja i prywatyzacja 7
3. Elity polityczne i korupcja
Elity polityczne i korupcja 8
4. Szybki i uczciwy majątek
Szybki i uczciwy majątek 9
5. Przyszłość: Prywatyzacja różnych sektorów gospodarki
Przyszłość: Prywatyzacja różnych sektorów gospodarki 11
111
6. Ostatnie trendy w przestępczości gospodarczej
Ostatnie trendy w przestępczości gospodarczej 12
112
Metody stosowane przez przestępczość zorganizowaną w Polsce 13
113
7. Przestępczość zorganizowana notowana przez Policję
Przestępczość zorganizowana notowana przez Policję 16
116
8. Handel ludźmi w Euro
Handel ludźmi w Europie Środkowej
pie Środkowej 14
114
9. Przenikanie przestępczości zorganizowanej w administrację i gospodarkę
Przenikanie przestępczości zorganizowanej w administrację i gospodarkę 16
116
10. Pranie pieniędzy w Polsce
Pranie pieniędzy w Polsce 17
17
Podsumowanie 20
20
1 Janusz Kobeszko ekspert Instytutu Sobieskiego ds. szarej strefy. Doradca podatkowy i doradca
europejski. B. dyrektor Departamentu Kontroli Skarbowej w Ministerstwie Finansów.
http://www.sobieski.org.pl/
3
Janusz Kobeszko
Wstęp
Nowe bogactwo w Europie Środkowej
11.
1.
Przeszłość: dystrybucja władzy i majątku w czasach komunizmu
2.
Teraźniejszość: Transformacja i prywatyzacja
22.
3.
Elity polityczne i korupcja
33.
4.
Szybki i uczciwy majątek
44.
Przyszłość: Prywatyzacja różnych sektorów gospodarki
11
55.
5.
Ostatnie trendy w przestępczości gospodarczej
12
66.
6.
Metody stosowane przez przestępczość zorganizowaną w Polsce
13
77.
7.
Przestępczość zorganizowana notowana przez Policję
16
Handel ludźmi w Euro
pie Środkowej
14
88.
8.
Przenikanie przestępczości zorganizowanej w administrację i gospodarkę
16
99.
9.
10.
Pranie pieniędzy w Polsce
117
Podsumowanie
220
117992214.004.png
Wstęp
Przedstawiony tu autorski raport opisujący skuteczność administracyjną Polski w zapobieganiu korupcji
i praniu brudnych pieniędzy, w tym wśród osób eksponowanych politycznie (ang. politically exposed
persons – „PEP’s”), w zamyśle powstał jako materiał na międzynarodową konferencję skierowaną do
przedstawicieli banków 2 . Czytelnikowi polskiemu fakty z raportu mogą być aż nadto oczywiste, tym
niemniej warte uwagi, ze względu na aktualny kontekst gospodarczy i społeczny.
Polska, jako kraj pochodzenia majątku lokowanego w bankach przez osoby, które mogły pełnić funkcje
publiczne, jest oceniana neutralnie podobnie jak inne kraje Europy Środkowej, mając na względzie skalę
ryzyka przy otwieraniu rachunku klienta. Podwyższonym ryzykiem obejmowani są natomiast klienci z
krajów bałkańskich oraz z Rosji. Techniczne kryteria stosowania przez instytucje finansowe wzmożonej
należytej staranności lub uproszczonych zasad należytej staranności wobec klienta zależą od oceny
takiego ryzyka. Pomimo tego do dnia 15 grudnia 2007r. wszystkie kraje członkowskie UE mają
obowiązek przeprowadzić transpozycję dyrektyw nr 2005/60/EC oraz nr 2006/70/EC do prawa
krajowego, zaostrzających obowiązujące dotąd bankowe procedury administracyjne.
Nad procedurami sprawdzania transakcji korupcyjnych, prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, do
których dyrektywy te się odnoszą, pracowały przez wiele lat specjalne eksperckie zespoły międzyrządowe
(FATF, Grupa Egmont, Moneyval).
Definicja prania pieniędzy zastosowana w dyrektywach obejmuje mienie, czyli aktywa materialne lub
niematerialne, rzeczy ruchome lub nieruchomości oraz dokumenty lub instrumenty prawne w jakiejkolwiek formie,
ne w jakiejkolwiek formie,
zaświadczające o prawie własności lub innych prawach do tych aktywów.
Za pranie pieniędzy uznaje się świadome działanie przestępcze, w tym konwersję lub przekazywanie mienia,
świadome ukrycie lub zatajenie prawdziwego charakteru mienia, jego źródła, miejsca położenia, rozporządzania
mienia, jego źródła, miejsca położenia, rozporządzania
nim, przemieszczania, własności lub praw do mienia. Kwalifikuje się do prania również świadome nabycie,
posiadanie lub korzystanie z mienia oraz udział lub współdziałanie w popełnieniu, usiłowanie popełnienia, jak też
ełnienia, jak też
pomocnictwo, podżeganie, ułatwianie oraz doradzanie przy popełnieniu czynów prania.
Owocem długoletniej pracy ekspertów są standardy oraz procedura due diligence, czyli należytej
staranności, stosowana przy otwieraniu rachunków i przeprowadzaniu transakcji klientów
2 Konferencja miała miejsce w Genewie i Zurychu w dniach 1516 listopada 2007 r.
http://www.sobieski.org.pl/
4
niematerialne, rzeczy ruchome lub nieruchomości oraz dokumenty lub instrumenty praw
świadome ukrycie lub zatajenie prawdziwego charakteru
posiadanie lub korzystanie z mienia oraz udział lub współdziałanie w popełnieniu, usiłowanie pop
117992214.005.png
o podwyższonym ryzyku. Sytuacja krajowych PEP’s nie wymagałaby jakiejś szczególnej uwagi, gdyby nie
ostatnie osiągnięcia służb policyjnych i antykorupcyjnych, które w dziedzinie przetargów publicznych,
sportu, czy rolnictwa nadszarpnęły reputację kilku „eksponowanych osób”. W projektach transpozycji
dyrektyw do prawa krajowego, autorstwa Ministerstwa Finansów z września tego roku 3 , poszerzono
definicję PEP’s o nowe profesje, stosując się do listy osób pełniących funkcje publiczne, przyjętej w
prawie karnym. Do listy krajowych PEP’s dodano jednak zarejestrowanych lobbystów, członków władz
krajowych związków zawodowych oraz członków organów zarządzających lub nadzorczych
ogólnokrajowych środków masowego przekazu. Nie objęto nią natomiast członków organów
samorządowych, pomimo istnienia obowiązku składania i kontroli ich oświadczeń majątkowych.
Próba określenia konkretnej liczby PEP’s w danym kraju napotykać może na spore definicyjne problemy,
między innymi dlatego, że na liście powinny znajdować się osoby, które mogą nie pełnić już funkcji
publicznych od roku. Dopuszcza się tu różnice krajowe w ocenie istotności, która grupa zawodowa jest
kwalifikowana. Trudno uznać za realną liczbę wszystkich osób składających w Polsce oświadczenia
majątkowe, która mieści się w przedziale kilkudziesięciu tysięcy osób. Bliższa rzeczywistości jest liczba
wynikającą ze standardów wspólnotowych, po dodaniu przedstawicieli samorządu terytorialnego
pełniących ważne funkcje publiczne (marszałków, starostów, prezydentów i burmistrzów). Przybliżona
liczba PEP’s wyniesie więc co najmniej cztery tysiące osób. Nie obejmuje ona trudnej do policzenia
liczby członków rodzin, bliskich współpracowników PEP’s, organów administracji i spółek skarbu
państwa – czego wymagają standardy. Liczba ta zawiera jednakże najważniejsze osoby w państwie, rząd,
Sejm i Senat, placówki dyplomatyczne, generałów armii, najważniejszych inspektorów państwowych,
sędziów najwyższych sądów i trybunałów, członków zarządu banku centralnego oraz przedstawicieli
jednostek samorządu terytorialnego.
Transpozycja dyrektyw przez Sejm do prawa krajowego może być przydatna w ocenie skuteczności
przyjętych wcześniej krajowych rozwiązań regulacyjnych dotyczących korupcji i prania pieniędzy. Jak się
okazuje w tej dziedzinie nadal jest bardzo wiele do zrobienia, pomimo widocznej poprawy, jaką
odnotowano w ciągu ostatnich dwóch lat w odniesieniu do osób politycznie eksponowanych. Komisje
śledcze nie są jedynym środkiem do zastosowania przez parlamentarzystów 4 .
3 Projekty datowane na 13 i 17 września 2007r., dostępne na stronach BIP MF.
4 Zobacz także artykuł autora raportu w: Dziennik, dodatek The Wall Street Journal, z dnia
19.11.2007r. pt. „Specjalne procedury dla osób publicznych”.
http://www.sobieski.org.pl/
5
117992214.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin