Tematy kompleksowe:
I. Na sygnale
II. Żegnamy kapryśną zimę
III. Witamy wiosnę
IV. W świecie bajek
Zadania wychowawcze:
1. Wzbudzanie pozytywnego stosunku do pracy strażaka, policjanta, lekarza.
2. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, dostrzeganie charakterystycznych cech marcowej pogody, poznawanie zwiastunów wiosny: budzenie się zwierząt z zimowego snu, powroty ptaków, pierwsze wiosenne kwiaty.
3. Budzenie zainteresowania książką, wykorzystanie literatury jako środka wyzwalającego słowną, plastyczną i ruchową ekspresję dzieci.
Temat dnia
Cele i formy pracy
Uwagi
„Pali się”
- wykazują się szybką reakcją na sygnał dźwiękowy w zabawie ruchowej „Kolorowe koła”;
- wypowiadają się na temat zastosowania zapałek, zapalniczek, ustalają przy pomocy pytań n-lki zasadę nie bawienia się tymi przedmiotami;
- słuchają czytanego przez n-lkę, ilustrowanego obrazami wiersza J. Brzechwy pt. „Pali się”;
- odpowiadają na pytania dotyczące treści;
- ćwiczą zręczność i szybkość w czasie zabawy ruchowej „Gasimy pożar””;
- malują palcami na temat „Ogień i woda”- obserwują i oceniają efekt łączenia barw (czerwonej i żółtej; niebieskiej i białej).
„Jedzie, jedzie straż ogniowa”
- ćwiczą sprawność ruchową w czasie zabawy „Strażacki tor przeszkód”;
- wypowiadają się na temat zdjęć przedstawiających remizę strażacką, strażaków w mundurach galowych i w odzieży ochronnej używanej w akcji, elementy odzieży oraz sprzęt;
- słuchają wiersza B. Szelągowskiej pt. „Dzielny strażak”- utrwalają zasadę nie bawienia się zapałkami;
- reagują na sygnał dźwiękowy w czasie zabawy „Wóz strażacki”, ćwiczą artykulację naśladując dźwięk syreny alarmowej;
- kolorują kredkami rysunek konturowy „Wóz strażacki”.
„Jadą wozy na sygnale”
- słuchają piosenki pt. „Na sygnale”, rozpoznają i nazywają sygnały dźwiękowe (syreny strażackiej, samochodu policyjnego, karetki pogotowia);
- reagują na sygnały wzrokowe w czasie zabawy bieżnej „Samochody”;
- ćwiczą koordynację wzrokowo - słuchowo – ruchową: wodzą palcem po narysowanych wzorach obrazujących sygnały dźwiękowe, odwzorowują linie ręką w powietrzu, rysują palcem na podłodze; naśladują sygnały głosem: e-o, e-o, e-o…; e-u,e-u…; u-i,u-i;
- odwzorowują linie pędzlem na arkuszu papieru (format A3).
„Policjant dba o nasze bezpieczeństwo”
- rozwijają inwencję twórczą w czasie zabawy ruchowej z elementami dramy „Dzielni strażacy” (K. U. Czterolatek, s. 219);
- wypowiadają się na temat pracy strażaka – utrwalają wiadomości;
- słuchają fragmentu piosenki pt. „Policjant” (Śpiewające brzdące, cz. 5) i odpowiadają na pytanie: „Kto dba o nasze bezpieczeństwo?”;
- formułują wypowiedzi słowne na temat pracy policjanta w oparciu o treść piosenki, obrazki i zdjęcia;
- zgodnie współpracują z partnerem w czasie zabawy ruchowej „Co potrafi mój pies”;
- rozpoznają sygnały dźwiękowe straży pożarnej, radiowozu i karetki pogotowia, reagują na nie ustaloną wcześniej formą ruchu w czasie zabawy przy piosence „Na sygnale”.
„Pędzi, pędzi pogotowie”
- śpiewają początkowe i końcowe wersy dwóch zwrotek piosenki „Na sygnale” – usprawniają przód języka, wyklaskują rytm środkowej części każdej zwrotki, uważnie słuchają trzeciej zwrotki; rytmizują tekst: „Pędzi, pędzi pogotowie, by ratować ludziom zdrowie”;
- aktywnie uczestniczą w rozmowie na temat pracy lekarza i szybkiej interwencji lekarskiej (w oparciu o obrazki i własne doświadczenia);
- usprawniają narządy artykulacyjne (wargi, język, podniebienie) w czasie zabawy logopedycznej „Chory Krzyś” (K.U., s. 222);
- zgodnie współpracują z partnerem w czasie zabawy ruchowej „Pędzi pogotowie”.
„Ostatni bałwanek”
- śpiewają piosenkę pt. „Zimowa poleczka”, realizują rytm refrenu na kołatkach i tamburynie;
- rozwiązują zagadki o zimie, wykazują zainteresowanie treścią odsłanianego stopniowo obrazu, wypowiadają się na jego temat;
- wymieniają charakterystyczne cechy zimy i zimowe święta: Mikołajki, święta Bożego Narodzenia, Dzień Babci i Dziadka;
- dostosowują ruch do ruchu partnera w czasie zabawy „Tańczące rękawiczki”;
- regulują natężenie głosu, zachowując jednakowe tempo wypowiadania słów: „Już niedługo koniec zimy, wszyscy bardzo się cieszymy”;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VIII (zeszyt) – kształtowanie prawidłowej postawy.
„Do zobaczenia za rok”
- ilustrują ruchem treść piosenki „Tupu, tup po śniegu”;
- ćwiczą analizę i syntezę wzrokową układając kartoniki według narastającej liczby elementów rysunku (bałwan, kwiat) – praca w zespołach, określają do jakiej pory roku przynależy bałwan, do jakiej kwiat;
- budują poprawne gramatycznie zdania w oparciu o serię obrazków pt. „Trzy bałwanki” – oceniają decyzję podjętą przez każdego bałwanka przed nadejściem wiosny, dostrzegają komizm przedstawionych na rysunkach sytuacji;
- wycinają paski papieru wzdłuż narysowanej linii – ćwiczą umiejętność cięcia nożyczkami, przestrzegają zasad bezpieczeństwa.
„Wiosno, czekamy na ciebie”
- ilustrują ruchem treść piosenki „Jeśli jesteś wesoły”, skandują zgodnie z podanym rytmem słowa: „Już niedługo koniec zimy, wszyscy bardzo się cieszymy”;
- układają puzzle „Cztery pory roku” – praca w zespołach, wskazują obrazek przedstawiający nazwaną przez n-lkę porę roku, uzasadniają swój wybór, ustalają kolejność pór roku;
- słuchają piosenki pt. „Gdzie byłaś wiosenko?”, określają jej nastrój i charakter, odpowiadają na pytania dotyczące treści;
- tańczą krokiem dostawnym przy melodii piosenki;
- śpiewają I zwrotkę i refren;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VIII- kształtowanie prawidłowej postawy.
„W marcu, jak w garncu”
- śpiewają I zwrotkę i refren piosenki „Gdzie byłaś wiosenko?”, słuchają śpiewu n-lki, podejmują próby śpiewania II zwrotki;
- reagują na polecenia słowne w czasie zabawy ruchowej „Słońce i deszcz” (z obręczami);
- poznają znaczenie słowa „garniec”, przysłowie „W marcu jak w garncu” oraz symboliczne oznakowania zjawisk atmosferycznych;
- inscenizują wiersz pt. „Kasza marcowa” z wykorzystaniem rekwizytów (garnki, korale, guzik, drobno pocięty papier – mak, kartoniki z oznakowaniami pogody, szalik);
...
ewajorek