Wędrówka przez Biblię_twr_34-2011_04-09.pdf

(397 KB) Pobierz
TTB 34 sw 16.03.2011
Kwartalnik wydawany przez
„Impuls” TWR Polska
34
od
1.04.2011
do
5.10.2011
Wiosna
W marcu przyroda budzi siê z zimowego snu. Rozpoczyna
siê wiosna. Obumar³e w ziemi ziarna kie³kuj¹, zielenieje trawa,
pojawiaj¹ siê ³ody¿ki, listki, kwiaty. Co roku na naszych oczach
zmartwychwstaj¹ ogrody, sady, ³¹ki.
Do wiosny przyrównuje aposto³ Pawe³ nasze zmartwych-
wstanie. Cia³o nasze obumiera w ziemi jak ziarno, wstajemy z
martwych w nowym, "duchowym" ciele. Stajemy siê cz¹stk¹ nieba,
jesteœmy uczestnikami wiecznoœci. Idziemy do domu Ojca w œlad za
Jezusem, jeœli tylko mu zaufaliœmy.
Gdy zbli¿aj¹ siê Œwiêta Wielkanocne, ws³uchajmy siê na
nowo w S³owo o zbawieniu, odkupieniu, zmartwychwstaniu. S³owo
to rodzi wiarê, wyzwala mi³oœæ. Nadaje ¿yciu nowy sens i cel.
¯yczymy Wam z ca³ego serca radoœci zmartwychwstania!
Radujmy siê, gdy¿ Chrystus jest nasz¹ duchow¹ wiosn¹.
Miejmy j¹ w sercu. Zawsze.
1
nr
669628022.002.png
TRENY
Treny
Treny, Lamentacje, to niezwyk³e, wspania³e utwory poety-
ckie. Ich autor nale¿a³ do tych, którzy byli œwiadkami upadku
Jerozolimy. Z treœci trenów wynika, ¿e autor nie zosta³ uprowadzony
do Babilonu, lecz pozosta³ w kraju wraz z biedot¹ judzk¹. Zgodnie z
tradycj¹ ¿ydowsk¹ autorem tym by³ sam prorok Jeremiasz.
Treœæ Lamentacji jest wstrz¹saj¹ca. Mo¿na j¹ zrozumieæ
tylko wtedy, gdy pamiêta siê, w jakich okolicznoœciach Treny
powstawa³y. Jerozolima zosta³a zniszczona, upad³a dynastia Dawida,
zburzono œwi¹tyniê, jedyne miejsce kultu prawdziwego Boga. Wielu
Judejczyków odstêpowa³o wtedy od religii jedynego Pana, Jahwe i
zwraca³o siê ku bóstwom zwyciêskiej Babilonii. Przeciw temu
wystêpowa³ Jeremiasz. Podkreœla³, ¿e klêska Jerozolimy i ca³ej Judy
by³a kar¹ za odstêpstwo od Boga, kar¹ za duchowy i moralny upadek
narodu. Prorok jednak nie traci³ nadziei na przysz³e odrodzenie.
Zapowiada³, ¿e mo¿liwa jest odbudowa Jerozolimy, ale tylko pod
warunkiem powrotu ludu judzkiego do Boga, proœby o przebaczenie
grzechów, pod warunkiem szczerego nawrócenia, autentycznej,
g³êbokiej przemiany.
Jeœli chodzi o literack¹ wartoœæ Trenów – Lamentacji, to trze-
ba powiedzieæ, ¿e s¹ to utwory poetyckie o nieporównywalnym piê-
knie. Jeden z krytyków literackich stwierdzi³, i¿ nie ma w ca³ym
dorobku œwiatowej kultury czegoœ, co mo¿na by porównaæ z Trenami
Jeremiasza. Trenów – Lamentacji jest piêæ, z czego cztery maj¹ budo-
wê akrostychiczn¹, czyli alfabetyczn¹. Ka¿da strofa zaczyna siê od
nowej litery alfabetu hebrajskiego: alef, bet, gimel itd. To tak, jakby
polski utwór zawiera³ kolejne strofy, rozpoczynaj¹ce siê od liter: a, b,
c, d... a¿ do zet.
Poniewa¿ w alfabecie hebrajskim s¹ dwadzieœcia dwie litery, lamen-
tacje Jeremiasza maj¹ po dwadzieœcia dwie strofy, za wyj¹tkiem
lamentacji trzeciej, która ma 66 strof, czyli trzykrotnie wiêcej. Tu po
prostu trzy kolejne strofy rozpoczynaj¹ siê na literê alef, trzy nastêpne
2
669628022.003.png
TRENY
na literê bet, nastêpne trzy na literê gimel itd, dwadzieœcia dwie litery,
razy trzy, daj¹ 66 strof.
Budowa Trenów jest wiêc bardzo kunsztowna, podobnie jak budowa
niektórych psalmów. Trudno oddaæ j¹ w t³umaczeniu na jêzyk polski,
podobnie jak i na inne jêzyki œwiata. Tak wiêc zarówno pod wzglê-
dem treœci jak i pod wzglêdem formy Treny – Lamentacje s¹ utwora-
mi wyj¹tkowymi, unikalnymi.
List od korespondenta z Polski po³udniowej
Pragnê Was bardzo pozdrowiæ w imieniu naszego Pana Jezusa,
Odkupiciela. Jak zwykle Wasz list mnie bardzo uradowa³. Zasta-
nawiam siê wci¹¿ nad inteligencj¹ Boga. Jaki musi byæ m¹dry, ¿e wie
wszystko o wszystkich, wie nawet jakie mamy potrzeby zanim je
wypowiemy. Nie mogê poj¹æ Jego wielkiej mi³oœci, ¿e da³ swojego
Syna za nas na krzy¿u. Mamy teraz tu w wiêzieniu wyk³ady brata z
wolnoœci, na temat znaczenia krzy¿a dla ka¿dego z nas. To bardzo
buduj¹ce. Jednak mam problem, ciê¿ko mi pokochaæ bliŸniego, a
szczególnie nieprzyjació³. Wasze listy wiele wnosz¹ do mojego ¿ycia,
pokrzepiaj¹ mnie i pocieszaj¹. Dziêkujê Wam za to.
List od korespondenta z Polski centralnej
Bardzo dziêkujê za list i Nowy Testament. Dziêkujê ¿e piszecie do
mnie, ¿e utrzymujecie kontakt. Jestem w trakcie sprawy rozwodowej
i wnoszê do s¹du o przywrócenie choæ czêœciowej w³adzy rodziciel-
skiej. Ufam Bogu, ¿e oka¿e mi swoje mi³osierdzie i dobroæ i od-
zyskam te prawa. Na razie modlê siê o to nieustannie. Wiêzienie jest
miejscem, w którym nauczy³am siê pokory i zaufania do Boga. Po
opuszczeniu wiêzienia chcia³abym utrzymywaæ kontakt z wami.
3
669628022.004.png
LISTY DO TYMOTEUSZA
Listy do Tymoteusza
Listy do Tymoteusza i List do Tytusa stanowià grupæ pism
apostolskich zwanych "Listami Pasterskimi". Majà one charakter
duszpasterski. Apostoù Paweù pragnie przekazaã Tymoteuszowi i Ty-
tusowi porady i pouczenia dotyczàce sprawowania opieki nad wspól-
notami wczesnego Koúcioùa.
Chociaý listy te sà adresowane do konkretnych osób, majà
ogromnà wartoúã dla caùego chrzeúcijañstwa.
Czas napisania Listów
Apostoù Paweù napisaù Listy do Tymoteusza najprawdo-
podobniej pomiædzy 63 a 67 rokiem po Chrystusie. Jak siæ przy-
puszcza, apostoù zostaù zwolniony z pierwszego uwiæzienia w Rzy-
mie ok. roku 63 i przez kilka lat prowadziù dziaùalnoúã misyjnà,
docierajàc, byã moýe, nawet do Hiszpanii, tak, jak to wczeúniej
planowaù. Wùaúnie w tym okresie, pomiædzy 63 a 67 r. n.e. apostoù
napisaù pierwszy list do Tymoteusza. Paweù pozostawiù swojego
ucznia, Tymoteusza, w Efezie, powierzajàc mu bardzo waýne zadanie
opiekowania siæ tamtejszà wspólnotà. Potem postanowiù wysùaã
swemu najwierniejszemu przyjacielowi, „synowi w wierze" list, w
którym zawarù wiele praktycznych porad jak sprawowaã pieczæ nad
chrzeúcijañskà wspólnotà.
Natomiast drugi list apostoù napisaù i wysùaù Tymoteuszowi z
Rzymu, w czasie powtórnego uwiæzienia, na krótko przed úmiercià,
ok 67 r. po Chr. Drugi List do Tymoteusza jest ostatnim znanym nam
natchnionym pismem apostoùa Pawùa. Zwany jest z tego powodu te-
stamentem wielkiego „apostoùa narodów".
Okolicznoœci powstania Listów
Powodem napisania listów do Tymoteusza byùa troska apo-
stoùa o swego ukochanego ucznia i wspóùpracownika oraz o chrze-
úcijañskà wspólnotæ w Efezie.
4
669628022.005.png
LISTY DO TYMOTEUSZA
Paweù przyprowadziù Tymoteusza do wiary w Chrystusa i
traktowaù go jako swoje duchowe dziecko, jak syna. Ojciec Tymo-
teusza byù poganinem, matka Eunice Ýydówkà. Po nawróceniu
Tymoteusz zostaù ochrzczony, najprawdopodobniej przez samego
Pawùa, gdy przebywaù on w rodzinnej miejscowoúci Tymoteusza,
Listrze, podczas pierwszej podróýy misyjnej.
W czasie drugiej podróýy misyjnej Tymoteusz towarzyszyù juý
Pawùowi i z czasem staù siæ jednym z najbardziej oddanych aposto-
ùowi i sprawie Ewangelii uczniów i wspóùpracowników misyjnych.
Paweù obdarzyù Tymoteusza wielkim zaufaniem, pozosta-
wiajàc go w Efezie z zadaniem opiekowania siæ tamtejszym mùodym
Koúcioùem.
Apostoù wiedziaù jednak, ýe moýe na niego liczyã. W listach dodaje
Tymoteuszowi odwagi, apeluje, by zachowaù czujnoúã wobec niebez-
pieczeñstw groýàcych wierze, i by stanowczo dbaù o czystoúã naucza-
nia oraz o staùy duchowy rozwój wspólnoty.
Treœæ Listów
W Listach do Tymoteusza apostoù Paweù porusza dwa wa-
ýne zagadnienia: kwestiæ wiary, credo Koúcioùa i sprawæ funkcjo-
nowania, ýycia i dziaùania Koúcioùa.
Apostoù pisze o istotnych kwestiach wewnàtrzkoúcielnych,
takich, jak dbanie o czystoúã wiary w chrzeúcijañskiej wspólnocie,
zachowanie porzàdku, dyscypliny, ksztaùtowanie wùaúciwych relacji
wewnàtrz wspólnoty... Apostoù pisze jednak takýe o sprawach
majàcych znaczenie w úwiadczeniu o Chrystusie na zewnàtrz
Koúcioùa, w niesieniu pomocy, okazywaniu miùoúci bliênim, w prak-
tykowaniu dobrych uczynków. Oczywiúcie, jest teý w Listach do
Tymoteusza wiele cennych uwag duszpastersko - praktycznych.
Droga Bo¿a jest doskona³a,
S³owo Pañskie jest wypróbowane.
Jest tarcz¹ wszystkim, którzy w nim ufaj¹. Psalm 18, 31
5
669628022.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin