Praca korekcyjno - wyrównawcza.doc

(38 KB) Pobierz
Praca korekcyjno -wyrównawcza

Praca korekcyjno -wyrównawcza

 

 

 

Ćwiczenia usprawniające manualnie

 

Techniki przestrzenne:

·        układanki z koralików, patyczków, wełny i innych tworzyw,

·        układanki i gry z prawidłami, zabawy konstrukcyjne,

·        orientowanie się w kierunkach związanych z własnym ciałem,

·        lepienie ( ugniatanie, wałkowanie, układanie na sylwetkę postaci ludzkiej plasteliny, lepienie zwierząt, toczenie kulek, ozdabianie tekturowych talerzyków),

·        wycinanie ( cięcie papieru wzdłuż linii prostej, falującej, łamanej, wycinanie figur, obrazków do układania, wycinanie z różnych materiałów),

 

Techniki płaskie:

·        malowanie jednocześnie obydwiema rękami na dużych arkuszach papieru, malowanie palcem, pędzlem, watą, zamalowywanie dużych płaszczyzn od strony lewej do prawej, malowanie linii falistych, poziomych, pionowych, łamanych, kółek, malowanie flamastrami, domalowywanie brakujących elementów,

·        rysowanie: kredą, zabawy ruchowo – graficzne, wodzenie palcem po wzorze, rysowanie ołówkiem, patykiem, świecą tuszem, kalkowanie, wydzieranie łatwych kształtów,

·        stemplowanie, tworzenie różnych kompozycji, szlaczków, przedmiotów,

 

 

Ćwiczenia graficzne

·        kreślenie linii poziomych, kolistych, falistych, zamkniętych, łączenie liniami wyznaczonych punktów,

·        obrysowywanie szablonów figur i ich kolorowanie,

·        kopiowanie przez kalkę kształtów literopodobnych,

·        pisanie pojedynczych elementów graficznych i literopodobnych, rysowanie szlaczków według wzoru,

 

 

Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe

 

Ćwiczenia spostrzegania na materiale konkretnym:

·        rozpoznawanie treści obrazków w dowolnym czasie

·        dobieranie jednakowych obrazków

·        segregowanie w grupy tematyczne

·        wyszukiwanie różnic, szczegółów

·        układanie obrazków po lewej i po prawej stronie, dobieranie części do całości, układanie w oparciu o zapamiętany wzór,

·        uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, obrazkach,

 

Ćwiczenia spostrzegania na materiale abstrakcyjnym:

·        rozpoznawanie figur płaskich, dobieranie jednakowych figur,

·        dzielenie większej figury na mniejsze,

·        różnicowanie względem kształtu, wielkości, koloru, kierunku, położenia,

·        tworzenie zbiorów wg jednej lub wielu cech,

 

Ćwiczenia na materiale literowym:

·        dobieranie par jednakowych liter, segregowanie, dobieranie liter wielkich do małych, obrysowywanie szablonów liter,

·        lepienie z plasteliny, wyszukiwanie takich samych sylab,

·        segregowanie wyrazów – takich samych, o takiej samej liczbie głosek, z samogłoską, , kreśloną spółgłoską,

·        różnicowanie liter podobnych n-u, b-d, b-p,

·        tworzenie wyrazów rozpoczynających się taką samą sylabą, uzupełnianie brakujących liter, sylab w wyrazach,

·        uzupełnianie zdań z lukami, układanie zdań pojedynczych,

·        czytanie wyrazów z rozsypani i układanie zdań,

·        podział zdań na wyrazy, dobieranie zdań do obrazka,

·        uzupełnianie zdań obrazkami lub wyrazami, układanie tekstu w oparciu o ilustracje, czytanie głośne całymi wyrazami,

 

Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe:

·        odtwarzanie rytmu ilustrowanego układem przestrzennym,

·        wystukiwanie rytmu klockiem, na bębenku,

·        graficzne odtworzenie rytmu za pomocą kresek, kółek,

·        różnicowanie dźwięków oparte na muzyce i rytmie,

·        układanie zdań do obrazków, układanie zdań o podanej liczbie wyrazów,

·        dzielenie wyrazów na sylaby i synteza tych sylab,

·        ustalanie pozycji danej sylaby w wyrazie,

·        zmiana wyrazów poprzez dodanie lub odjęcie sylaby, analiza i synteza głoskowa wyrazów

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin