2005_01_trendy.pdf

(1317 KB) Pobierz
Microsoft Word - 00000 nr 1 Aktualny numer.doc
682698651.010.png
Internetowy magazyn CODN nr 1/2005
Od redakcji - nawigator po wydaniu nr 1/2005
„Uczę się (stale), więc jestem” – tak w skrócie można zreferować ideę tego projektu.
Szanowni Państwo,
z wielką przyjemnością prezentujemy Państwu pierwszy numer miesięcznika
„TRENDY uczenie się w XXI wieku wydawanego przez Pracownię Informacji
Pedagogicznej w Centralnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli.
„TRENDY uczenie się w XXI wieku to interaktywny magazyn , poświęcony
szeroko rozumianej problematyce efektywnego nauczania i uczenia się ,
uczenia się przez całe życie, europejskim i światowym trendom w tym zakresie
oraz diagnostyce edukacyjnej i zagadnieniom wspierającym tę problematykę.
Będziemy propagować praktyczne i sprawdzone alternatywy dla obecnego
stanu rzeczy (unikając rozwodzenia się nad negatywami obecnej sytuacji).
Będziemy propagować działania i programy, które dają inspiracje i rozwiązania
i mogą być niemal od razu wdrażane do codziennej praktyki szkolnej.
A ponieważ każdy nauczyciel pracuje całym sobą , nasza kondycja – jako
nauczycieli – to bardzo istotna składowa w kreowaniu efektywnego środowiska
uczenia. Dlatego proponujemy otwarte kursy doskonalenia w zakresie rozwoju
osobistego – doskonalenie umiejętności osobistych.
Konstrukcja magazynu „TRENDY uczenie się w XXI wieku
Każde wydanie składa się z dwóch typów materiałów . Kiedy klikniecie Państwo
na numer aktualny – ukaże się część podstawowa magazynu, jak klasyczne
czasopismo, przygotowana do wydruku. Tu znajduje się: spis treści artykułów i
spis treści materiałów, które są umieszczone na stronie www.trendy.edu.pl .
Te pozostałe materiały na stronie www pogrupowane są w 6 działów:
o czytelnia - materiały do lektury, a także oglądania (np. filmy) i surfowania
(ciekawe linki)
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 2
682698651.011.png
 
Internetowy magazyn CODN nr 1/2005
o alternatywny KLUB uczenia – relacje - z otwartych dla każdego, spotkań
aKu, które będą się odbywały 2 razy w miesiącu w CODN
o sala gimnastyczna – miejsce dla ciała: prezentować tu będziemy kolekcje
ćwiczeń, które pomagają się uczyć, relaksować, „ładować baterie”.
o konferencja „Jak uczyć uczniów uczenia się – aktualne informacje na
temat planowanej konferencji
o galeria Pedagogów – inspiracje z przeszłości, przypomnimy sylwetki
Wielkich Pedagogów i ich koncepcje edukacyjne dla inspiracji i refleksji.
o otwarte mini-kursy doskonalenia – otwarte krótkie kursy doskonalenia
z zakresu rozwoju osobistego i zawodowego.
W aktualnym wydaniu magazynu „TRENDY uczenie się w XXI wieku zapraszamy
do lektury 7 artykułów w numerze aktualnym (ok.30 stron). A w ramach
dysponowania czasem - zapraszamy także do czytelni , tu m.in. słowniki
tematycznie związane z problematyką uczenia, pierwsza część opisu metod
aktywizujących procesy uczenia się, początek biblioteki mnemotechnik.
Ponadto: zapraszamy na mini-kurs z Inteligencji Emocjonalnej (w tym
numerze – wstęp do kursu) oraz do sali gimnastycznej , na ćwiczenia, które
pomagają się uczyć. W tej części - do studiowania około 70 stron. Proszę nie
ominąć wirtualnej wycieczki za granicę i wybrać się na fascynującą wystawę
Your amazing brain ( ciekawe linki ) . To także doskonały materiał do
wykorzystania na lekcjach języka angielskiego, biologii, przedsiębiorczości itd.
Mamy nadzieję, że spędzicie Państwo razem z nami niejeden wieczór.
Zapraszamy do współpracy, nadsyłania opinii i życzeń.
Życzymy dużo dobrej energii na cały rok.
Małgorzata Taraszkiewicz i Autorzy
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 3
682698651.012.png
 
Internetowy magazyn CODN nr 1/2005
1.
Colin Rose
Czyj mózg najbardziej intensywnie pracuje w klasie: nauczyciela
czy ucznia?
str. 6
2.
Colin Rose
Whose brain is working hardest in the classroom? The teacher’s -
or the learner’s?
str. 10
3.
Raport z badań:
Ucząc się uczenia
str. 14
4.
Małgorzata Taraszkiewicz
Neuropedagogika – edukacja XXI wieku
str. 19
5.
Teresa Chojnacka
Neuropedagogika – nowe podejście w nauczaniu i wychowaniu
str. 22
6.
Ewa Kędracka
O jakości (w) edukacji
str. 26
7.
Witold Kołodziejczyk
Dlaczego zastosowania internetu są tak marginalnie obecne
w polskiej szkole?
str. 29
Na ostatniej stronie …
rysuje Janusz Lasota
Str. 32
Magazyn wydawany przez Pracownię Informacji Pedagogicznej
Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
00-478 Warszawa, Aleje Ujazdowskie 28
Redaktor prowadzący: Małgorzata Taraszkiewicz tel. (22) 345 37 12
Zamieszczone w magazynie teksty prezentują poglądy ich autorów i nie są
równoznaczne ze stanowiskiem CODN jako instytucji.
Prawa autorskie zastrzeżone. Korzystanie z materiałów dozwolone do użytku własnego
i pracy z uczniami; przedruki i inne formy używania materiałów są możliwe po
uzgodnieniu z redakcją.
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 4
682698651.001.png 682698651.002.png 682698651.003.png
Internetowy magazyn CODN nr 1/2005
www.trendy.codn.edu.pl
Æ
Czytelnia
o Słowni k:
Jak motywować do uczenia się i pracy nad sobą. Zarys
słownika dla nauczycieli. Hasła na litery: a,b,c,d,e.
(Julian Piotr Sawiński)
Słownik pojęć nieco innych (Małgorzata Taraszkiewicz)
o E-book : Metody aktywizujące procesy uczenia (cz.1)
o Biblioteka mnemotechnik : planety, kolory tęczy,
odmiana przez przypadki
o Ciekawe linki : wycieczka za granicę na wystawę pt.
Your amazing brain
Æ
Alternatywny
KLUB
uczenia
o aKu : Informacja o pierwszym spotkaniu a lternatywnego
K LUBU u czenia
Æ
Sala
Gimnastyczna
o Ćwiczenia (jak) z bajki o Czerwonym Kapturku:
ćwiczenia, żeby lepiej widzieć
Æ
konferencja
Jak uczyć
uczniów
uczenia się
o Wstępna informacja
Æ
Otwarte
mini-kursy
o Inteligencja Emocjonalna - wstęp do kursu (Zuzanna
Kępińska)
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 5
682698651.004.png 682698651.005.png 682698651.006.png 682698651.007.png 682698651.008.png 682698651.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin