przeprowadzone przez B. Kalkowską i B. Pabin
Celem zajęć jest doskonalenie techniki liczenia w zakresie 20 z wykorzystaniem gier matematycznych.
Wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej jednym z najlepszych sposobów wspomagania rozwoju umysłowego dzieci jest konstruowanie i rozgrywanie gier matematycznych.
Gry:
- uczą dzieci panowania nad sobą,
- wyrabiają refleks,
- kształtują umiejętności interpersonalne,
- rozwijają pamięć, mowę, myślenie,
- doskonalą umiejętności matematyczne.
Pomoce dydaktyczne: kości do gry, karty ( talia od dwójek ), domino, kartoniki z działaniami, puzzle matematyczne, kartoniki z liczbami do przypięcia, lizaki z liczbami, guziki i plansza do gry w guziki, nagrania muzyczne, miseczki z fasolkami ( do przyznawania sobie punktów ), pamiątkowe karteczki dla dzieci do klasowej Księgi Przygód Czarnych Jagódek oraz podziękowania dla rodziców.
Do przeprowadzenia gier ustawiono w klasie 7 stanowisk, przy każdym siedzi para: dziecko i rodzic, na stoliczkach są też przygotowane duże przykrywki od pudełek po butach, aby rzucając kostkami zapobiec spadaniu kostek ze stoliczków.
Przebieg zajęć
„Dzień dobry, witamy
dobry humor mamy,
dzień dobry witamy,
zapraszamy Was!
Dzień dobry, witamy,
więc sobie pogramy,
dzień dobry, witamy,
2. Gry rozwijające dziecięce liczenie z wykorzystaniem kości. r r r
A/ „Kto ma więcej” ( dodawanie w zakresie 12 )
Grający rzucają 2 kostkami. Gracz, którego suma wyrzuconych oczek jest większa otrzymuje punkt.
(są to fasolki w miseczkach). Po upływie ok. 4 min. gracze podliczają zdobyte punkty – liczą fasolki.
B/ „Kto ma mniej” ( odejmowanie w zakresie 6 )
Grający rzucają 2 kostkami. Gracz, którego różnica wyrzuconych oczek jest mniejsza otrzymuje punkt –
(są to fasolki). Po czasie ok. 4 min. odbywa się przeliczanie zdobytych punktów.
C/ „Wojna” ( dodawanie w zakresie 12 )
zabiera kości swoje i przeciwnika. Wygrywa ten, kto zdobędzie więcej kości. Po określonym czasie gry
zawodnicy liczą swoje kości i wyłaniają zwycięzcę.
D/ „Zbieramy 10” ( dodawanie w zakresie 10 )
dziesiątek wygrywa, zawodnicy też przyznają sobie punkty.
3. Zabawa muzyczno-ruchowa z liczbami. ♫ ♪ ♪
Uczestnicy zabawy mają przyczepione kartoniki z liczbami od 0 do 10. Poruszają się w rytm muzyki, a na przerwę w muzyce dobierają się parami tak, aby suma ich liczb wynosiła tyle, ile widzą na lizaku pokazanym przez nauczyciela, np. 8, 10, 13, 15 itp.
4. Gry z wykorzystaniem kart. ♦ ♥ ♠ ♣
A/ „Szereg” ( dodawanie w zakresie 20 )
Układamy karty w szeregu od najmniejszej do największej w czterech rzędach (wg koloru, as jest
liczbą 1). Dzieci kolejno zabierają z szeregu, te karty, których suma jest równa np. 11, 14, 16 itp.
Wygrywa ten, kto ma więcej 11 czy 14 itd.
B/ „Dwójki” ( odejmowanie w zakresie 10 )
Karty dzielimy po równo. Pierwszy gracz kładzie kartę. Zadaniem drugiego jest położenie takiej karty,
aby różnica wynosiła 2. I tak na zmianę.
5. Zabawa muzyczno-ruchowa z liczbami. ♫ ♫ ♪
Dzieci i rodzice poruszają się w rytm muzyki z przypiętymi liczbami od 0 do 20. Na przerwę w muzyce
muszą dobrać się parami tak, aby suma lub różnica była liczbą pokazaną na lizaku przez nauczyciela.
6. Gry z wykorzystaniem domina. cc cc
A/ „Do 13” ( dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 )
Zawodnicy losują kostki domina ( 1 zestaw – 28 płytek domina ), które leżą tak, by kropki były
niewidoczne. Potem liczą sumę kropek i podają ile brakuje do 13. Komu brakuje najmniej do 13
otrzymuje punkt ( fasolkę ). Gdy wyczerpie się ustalony limit czasowy, wszyscy podliczają swoje punkty.
B/ „Do 20” ( dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 )
Gracze losują po 2 kostki domina, obliczają sumę kropek. Komu brakuje do 20 najmniej, ten otrzymuje
punkt. Po upływie odpowiedniego czasu podliczane są punkty.
7. Inne gry i zabawy matematyczne. ☺ ☺
A/ „Kto pierwszy ten lepszy”
Nauczyciel pokazuje kartoniki z działaniami na dodawanie i odejmowanie w zakresie 20. Uczestnicy dysponują zestawem liczb od o do 20. W parach ( rodzic i dziecko ) obliczają pokazane działanie i podnoszą kartonik z odpowiednia liczbą. Pierwsze trzy pary dostają po 2 punkty, pozostali po 1 punkcie.
B/ „Puzzle matematyczne”
obrazek i szybko nakleić na polu z odpowiednim wynikiem. Pierwsze trzy pary...2 pkt. ( załącznik nr 1 )
C/ „Gra w guziki”
Pracujemy w parach. Do gry wykorzystujemy planszę przygotowaną przez nauczyciela (załącznik nr 2).
Uczestnicy pstrykając w guzik, trafiają nim w odpowiednie pole. Każdy strzela do tarczy 3 razy i oblicza
sumę uzyskanych punktów. Wygrywa ten, kto zdobył najwięcej punktów.
8. Zabawa muzyczno-ruchowa z liczbami. ♫ ♪ ♪
Zabawa nosi tytuł „Mniejsza, większa”. Uczestnicy poruszają się po sali przy akompaniamencie muzyki. Każdy ma kartonik z liczbą od 0 do 13. Na przerwę w muzyce wszyscy łączą się w pary z osobą stojącą
najbliżej. Porównują, która z liczb jest mniejsza, a która większa. Osoba z większą liczbą staje wyprostowana, a osoba z mniejszą liczbą kuca przed nią. Potem prowadzą rozmowę typu:
- Jestem od ciebie większa o np. 6 albo
- Jestem od ciebie mniejsza o np. 3 itp.
9. Podsumowanie zajęć, wspólne wykonanie przy muzyce pląsu Woogie - boogie. ( załącznik nr 3 ). ♪ ♫ ♫
10. Wręczenie dzieciom pamiątkowych kartek do klasowej Księgi Przygód Czarnych Jagódek , rodzice otrzymują dyplomy z podziękowaniem. ( załącznik nr 4 i nr 5 ).
Załącznik nr 2 tarcza do Gry w guziki
twarze