2010 maj historia_PP.pdf
(
2435 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - historia_PP
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD
PESEL
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII
POZIOM PODSTAWOWY
MAJ 2010
Instrukcja dla zdającego
Czas pracy:
120 minut
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 25 stron
(zadania 1 – 37).
Ewentualny
brak
zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej
naklejkę z kodem.
7. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Liczba punktów
do uzyskania: 100
MHI-P1_1P-102
2
Egzamin maturalny z historii
Poziom podstawowy
Zadanie 1.
(3 pkt)
Na podstawie ilustracji wykonaj polecenia.
Źródło: E. Charytonow,
Zarys historii architektury
, Warszawa 1963, s. 20.
A. Wskaż dwa elementy zdobnicze charakterystyczne dla cywilizacji, w której powstał
przedstawiony obiekt.
• .................................................................................................................................................
• .................................................................................................................................................
B. Podaj nazwę cywilizacji, w której powstał przedstawiony obiekt.
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z historii
Poziom podstawowy
3
Zadanie 2.
(2 pkt)
Na podstawie tekstu źródłowego i mapy oraz własnej wiedzy wykonaj polecenia.
I umyślił […] zbudować dom imieniu Pańskiemu […]. Posłał [...] do Hirama, króla
Tyru, mówiąc: Jak czyniłeś z Dawidem, ojcem moim, i posłałeś mu drzewo cedrowe, aby
zbudował sobie dom, w którym mieszkał, tak uczyń i ze mną, abym zbudował dom imieniu
Pana, Boga mego [...].
Poślij mi tedy człowieka umiejętnego, [...] który by umiał [...] wykonywać rzeźby
z tymi rzemieślnikami, których mam przy sobie w żydowskiej ziemi.
Źródło:
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole
, nr 1, Warszawa 1959, s. 22.
A. Podaj imię władcy będącego inicjatorem wzniesienia budowli sakralnej, o której
mowa w tekście.
.......................................................................................................................................................
B. Dokończ zdanie:
Miejscowość, w której znajdowała się budowla sakralna opisana w tekście źródłowym została
oznaczona na mapie numerem .......... .
1
2
4
3
Na podstawie: B. Danowska, T. Maćkowski,
Przez wieki 1. Zeszyt ćwiczeń z tekstami źródłowymi
, Gdańsk 2003.
Wypełnia
egzaminator
Nr zadania
1.A. 1.B. 2.A. 2.B.
Maks. liczba pkt
2
1
1
1
Uzyskana liczba pkt
4
Egzamin maturalny z historii
Poziom podstawowy
Zadanie 3.
(4 pkt)
Na podstawie tekstów źródłowych i własnej wiedzy wykonaj polecenia.
Źródło 1.
Zdania wodzów ateńskich były podzielone: jedni nie chcieli dopuszczać do walki [...],
a drudzy wraz z Miltiadesem radzili bić się. [...] Ateńczycy na dany znak ruszyli pędem
przeciw barbarzyńcom […], skoro zwarli się z [Persami] w gęstych szeregach walczyli
chwalebnie, […] na obu skrzydłach zwyciężyli. [...] Ateńczycy, ile mieli sił w nogach,
pospieszyli do miasta i przybyli tam wprzód niż barbarzyńcy, [którzy] odpłynęli z powrotem
do Azji.
Źródło 2.
Temistokles [...] wezwał do wsiadania na okręty. Jakoż to uczynili i jednocześnie
przybyła z Eginy triera [...]. Wtedy Hellenowie odbili ze wszystkimi okrętami na morze.
Na wypływających natychmiast uderzyli barbarzyńcy [...]. Większość nieprzyjacielskich
okrętów [...] zatopiono [...]. Albowiem Hellenowie walczyli w porządku i szyku, a [Persowie]
[...] nie działali planowo. [...] A przecież [...] wytężyli swe siły z obawy przed Kserksesem,
każdy też sądził, że król na niego będzie patrzył.
Źródło: Herodot,
Dzieje
, Wrocław 2005, s. 471–478, 625–627.
A. Przyporządkuj bitwom opisanym w źródłach ich nazwy. Odpowiedzi wybierz
spośród podanych:
bitwa pod Cheroneą, bitwa pod Maratonem, bitwa w wąwozie Termopile,
bitwa u wybrzeży Salaminy.
• W źródle 1. opisano bitwę ................................................................................................... .
• W źródle 2. opisano bitwę ................................................................................................... .
B. Podaj numery, którymi na taśmie chronologicznej oznaczono daty roczne bitew
opisanych w źródłach.
Na podstawie: M. Węcowski,
Podróż przez wieki. Starożytność
, Warszawa 2002, s. 72, 85.
• W źródle 1. opisano bitwę, której datę oznaczono numerem ....................... .
• W źródle 2. opisano bitwę, której datę oznaczono numerem ....................... .
Egzamin maturalny z historii
Poziom podstawowy
5
Zadanie 4.
(2 pkt)
Na podstawie ilustracji i własnej wiedzy wykonaj polecenia.
Źródło:
Historia powszechna
, t. 5, Novara 2007, s. 328.
A. Podaj nazwę stroju męskiego przedstawionego na ilustracji.
.......................................................................................................................................................
B. Wymień współczesny zawód, którego przedstawiciele, pełniąc obowiązki służbowe,
noszą strój o tej nazwie.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 5.
(2 pkt)
Na podstawie fragmentu listu z III w. n.e. i własnej wiedzy wykonaj polecenia.
Cóż z tego, że są prawa wyryte na dwunastu tablicach […] skoro niemal w obliczu
tychże praw popełnia się przestępstwa, skoro wykracza się przeciw ustawom. Niewinność nie
szuka już ochrony tam, gdzie według zwyczaju znajdować powinna oparcie. Rozpala się
do szaleństwa zajadłość wzajemnych waśni, [...] wzburzone forum rozbrzmiewa krzykami
nienawiści. […] I któż zaprawdę przed tym wszystkim obroni? […]
Sędzia? Przecież
frymarczy
*
on wyrokami. […].
To co przedajne nie wzbudza strachu.
*
frymarczy – sprzedaje
Źródło:
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole
, nr 3, Warszawa 1961, s. 43–44.
A. Podaj nazwę imperium starożytnego, którego dotyczy tekst źródłowy.
.......................................................................................................................................................
B. Podaj termin, którym określa się negatywne zjawisko w życiu społecznym
skomentowane przez autora w podkreślonym fragmencie listu.
.......................................................................................................................................................
Nr zadania
3.A. 3.B. 4.A. 4.B. 5.A. 5.B.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
2
2
1
1
1
1
Uzyskana liczba pkt
Plik z chomika:
leopardg
Inne pliki z tego folderu:
Epoki_historyczne.rar
(35105 KB)
FRANCJA.doc
(2812 KB)
Jagiellonowie - królowie.doc
(87 KB)
Jagiellonowie.doc
(5307 KB)
Królowie elekcyjni panujący w Polsce.docx
(12 KB)
Inne foldery tego chomika:
- ███ FREEE FILMY ███
Kod Nieśmiertelności - Source Code 2011
-- (NOWOŚĆ) NDrive v10.1.15 + najnowsza mapa PL 3D v2010.12 NT
♣♣♣ ABC Chomika
♣♣♣ ABC Chomika(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin