Sztuka układania.pdf

(239 KB) Pobierz
Sztuka układania
Sztuka układania
Mozaiki są znane w sztuce od wieków. Obrazy z drobniutkich kolorowych elementów
zawsze przyciągały oko. Można je układać z kamieni, kawałków płytek ceramicznych,
skorupek jajek lub... zdjęć.
Nie ma krztyny przesady w sformułowaniu, że ludzie od wieków zajmowali się
układaniem mozaik. Najstarsze znane archeologom mają ponad 5 tys. lat. Już w czasach
antycznej Grecji opracowano wiele ciekawych technik, które przetrwały do dziś. We
Włoszech są nawet specjalne szkoły, gdzie młodzi adepci układania kolorowych
obrazków poznają tajniki sztuki. Nie ma przesady w sformułowaniu, że wraz z epoką
komputerów nastała nowa era mozaiki. Możliwość elektronicznej manipulacji obrazem
dała w tej dziedzinie nieskończone wprost możliwości. To co będzie naszym tworzywem
jest tylko kwestią wyobraźni. A żmudnym dopasowywaniem kawałeczków zajmą się
maszyny. Nic nie stoi na przeszkodzie, by maszyna dopasowała do siebie zdjęcia, tak by
stały się one elementem większej całości. Jedyne czego potrzeba to raptem kilkaset
fotografii, by było w czym wybierać.
Akurat kilkaset zdjęć w dobie fotografii cyfrowej to żaden problem. Praktycznie każdy
właściciel cyfrówki przechowuje zdjęcia gdzieś na dysku komputera albo na płytkach CD.
I nie wiadomo kiedy zbiera się ich kilka tysięcy. Nawet jeśli nie jesteśmy w stanie
wymyślić dla nich innego zastosowania, stanowią znakomity
materiał do zrobienia mozaiki.
W niniejszym artykule opowiadamy, jak przerobić naszą kolekcję
zdjęć na przykuwające oko układanki. Do opisu użyjemy
programu Mazaika 2.4 napisanego przez Rosjanina Borysa
Glazera. Program ma ogromne możliwości i jest bardzo prosty w
użyciu.
Po i przed
Pomysł i worek zdjęć
Instalacja programu (który zamieściliśmy na naszej płycie) jest banalnie prosta i
sprowadza się do uruchomienia instalatora mazsetup.exe i ewentualnie wskazania, w
jakim katalogu program ma być nagrany.
1
10385917.017.png 10385917.018.png
Obraz Van Gogha, portret
Armanda Roulin,
przerobiony na
mozaikę.Tu program miał
do dyspozycji 7 tys.
zdjęćz czego wybrał 1200
klatek. Obraz mistrza
trzeba było wykadrować,
tak by głowa zajmowała
większą część klatki. Bez
tego mozaika nie byłaby
wyraźna.
Zdjęcie psa składa sięz
1344 fotografii zwierząt.
Program miałdo wyboru
kolekcję 5 tys. fotografii.
Zdjęciebyło tak wybierane
by głowa
zwierzęciaodcinała się od
tła.
Ogromna
mozaikaskładająca się z
3200 zdjęć. Program miał
do wyboru kolekcję
przeszło 9 tys. fotografii.
Tyle mniej więcej zdjęć
uzbiera każdywłaściciel
cyfrówki w ciągu roku -
półtora.
1600 zdjęć wybranych z
kolekcji 3200. Ważne było
by pierwotne zdjęcie
zawierało duży i wyraźny
motyw. Na pierwszy rzut
oka nie widać co jest na
zdjęciu. Dopiero
odsunięcie go na długość
wyciągniętych rąk
pozwala zobaczyć
zwierzaka .
Gdy rozpoczynamy pracę z programem, wita nas kreator mozaik. Warto przynajmniej na
początku skorzystać z jego usług. W przyszłości można wyłączyć raz na zawsze,
odznaczając kratkę z napisem "Show this Wizard evry time Mazaika starts". W
pierwszym okienku kreatora mamy trzy czynności do wyboru: "Create new tile library",
2
10385917.019.png 10385917.020.png 10385917.001.png 10385917.002.png 10385917.003.png
"Open an already existing tile library and create mozaic",
"Save mosaic". Opcje oznaczają po kolei: stworzenie
nowej biblioteki cegiełek, otwarcie istniejącej biblioteki i
stworzenie mozaiki oraz jej zapisanie. Oczywiście za
pierwszym razem musimy wybrać pierwszą opcję (między
kolejnymi oknami przechodzimy, naciskając klawisz Next).
Nawet mocne
zmniejszenieobrazu
zachowuje ogólny
kontur obiektu i
można się domyślić, z
czym mamydo
czynienia.
Biblioteka cegiełek to zbiór fotografii, które posłużą do
tworzenia mozaik. Najprostszym wyborem jest wskazanie
katalogu, w którym trzymamy wszystkie nasze zdjęcia. Ale
można też inaczej wybierać - wszystko zależy od tego, z
czego chcemy zrobić mozaikę. Gdy robimy na przykład
mozaikę z krajobrazu, możemy wybrać fotografie z
naszych wojaży itp. Wyborem katalogu zdjęć musi
kierować jedna zasada - musi być ich naprawdę dużo i
muszą być bardzo zróżnicowane kolorystycznie. By
program dobrał sobie właściwe zdjęcia do średniej
wielkości mozaiki, np. 30 x 30 cegiełek, musi mieć do
dyspozycji ok. 2 tys. zdjęć. Inaczej trudno będzie mu
stworzyć wyraźny obraz.
Do testowania zdjęć
znakomicie nadaje się
polecenie ''Image
Size'' z Photoshopa,
w którym możemy
zmniejszyć pierwotną
fotografię do
kilkudziesięciu pikseli.
Tworzenie biblioteki zdjęć jest stosunkowo czasochłonne.
Gdy komputer już nam stworzy bibliotekę, czas zabrać się
do tworzenia właściwej mozaiki. Trzeba teraz wczytać
obraz, który będzie stanowić podstawę układanki. Robimy
to, wybierając z menu polecenie "File->Open Source
Image". W oknie dialogowym, które się pojawi, możemy
ustalić, z ilu cegiełek będzie składała się mozaika i który
fragment zdjęcia ma zostać przerobiony. Program
automatycznie dobiera proporcje cegiełek, w zależności od
tego, co zawiera biblioteka.
W tym przypadku
zmniejszenie obrazu
sprawia, że nie
wiadomo tak
naprawdę co jest na
zdjęciu.
Ostatni szlif
Teraz już można uruchomić proces tworzenia mozaiki.
Mazaika 2.4 oferuje trzy tryby pracy. Wierszowy (Mosaic
all), losowy (Random mosaic) i inteligentny (Smart
mosaic). W pierwszym przypadku program po prostu
jedzie od lewego górnego rogu zdjęcia przez kolejne
kwadraty wyznaczone przez cegiełki, aż dojdzie do
prawego dolnego rogu. Takie podejście może
spowodować, że cegiełki będą się dość regularnie
powtarzały, a co za tym idzie mozaika będzie dziwnie
Jeśli mamy
wystarczająco dużo
zdjęć jednego motywu
możemy pokusić się o
zrobienie mozaiki
3
10385917.004.png 10385917.005.png 10385917.006.png 10385917.007.png 10385917.008.png
wyglądać. Sposobem na to jest tryb losowy, gdzie program na chybił trafił wybiera
kolejność układania cegiełek. Ale najlepsze efekty daje tryb inteligentny, w którym
program najpierw dobiera zdjęcia wzdłuż krawędzi obiektu na fotografii wyjściowej, a
dopiero potem wypełnia resztę obszaru. W przypadku zdjęcia z białym jednolitym tłem
warto jeszcze usunąć cegiełki, które tworzą tło.
Warto jeszcze wspomnieć o prezentowaniu efektów pracy. W zasadzie bez wydruku się
nie obejdzie - monitory komputerowe mają zbyt małą rozdzielczość, by można było w
pełni docenić wynik naszej pracy. Natomiast wydruk na fotograficznej drukarce
atramentowej daje bardzo dobre rezultaty nawet już przy formacie 10 x 15 cm.
Z czego zrobić mozaikę
Wybór zdjęcia, które posłuży do zrobienia mozaiki, jest stosunkowo trudny. Główny
motyw musi być duży, dominujący na zdjęciu. Pierwszym kryterium, jakim możemy
sprawdzić, czy zdjęcie się nadaje, jest proporcjonalne zmniejszenie go tak, by miało
szerokość zaledwie kilkudziesięciu pikseli. Jeśli po takiej operacji domyślamy się, co jest
głównym motywem zdjęcia, możemy uczynić je podstawą mozaiki. Jeśli nie - trzeba
szukać innej fotografii.
Za podstawę mogą posłużyć portrety, pod warunkiem że są robione na kontrastowym tle.
Dobrym pomysłem są również znaki firmowe i innego rodzaju logo.
{{dalej:zoom}} Tworzenie mozaiki
1 Na początku pracy program uruchamia kreatora, który pomaga stworzyć bibliotekę
cegiełek, z których będzie układał mozaiki.
1
2 Zaczynamy od podania lokalizacji katalogu, z którego program będzie czerpał zdjęcia.
Zaznaczenie kratki przy "Include subfolders" sprawi, że program odczyta zdjęcia we
wszystkich podkatalogach.
2
4
10385917.009.png 10385917.010.png 10385917.011.png
3 Informujemy, jaki rodzaj plików program ma brać pod uwagę.
3
4 Wybieramy rodzaj cegiełek - kwadratowe (Square), prostokątne pionowe (Portrait) lub
prostokątne poziome (Landscape). Wartość "margin" pozwala uciąć białe marginesy, jeśli
zdjęcia je zawierają.
4
5 Teraz program prosi o pokazanie miejsca, gdzie ma przechowywać bazę danych z
cegiełkami.
5
6 Gdy klikniemy na guzik "Create", program rozpocznie tworzenie cegiełek.
6
7 Proces trwa dość długo. Wyprodukowanie dobrej biblioteki, złożonej z kilku tysięcy
fotografii, może trwać nawet kilka godzin.
5
10385917.012.png 10385917.013.png 10385917.014.png 10385917.015.png 10385917.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin