Harvard Business Review. Doskonalenie strategii.pdf

(432 KB) Pobierz
Harvard Business Review. Doskonalenie strategii
Harvard Business Review.
Doskonalenie strategii
Autor: Harvard Business School Press
TĀumaczenie: Piotr Fraľ (artykuĀy 1 Ï 7),
Tomasz Rzychoĺ (artykuĀ 8)
ISBN: 83-7361-911-9
TytuĀ oryginaĀu : Harvard Business Review
Format: A5, stron: 230
Tajniki strategii prowadzĴcych do sukcesu rynkowego
¤ ReguĀy tworzenia strategii
¤ Wykorzystanie narzķdzi inŃynierii finansowej
¤ Uwzglķdnianie potencjaĀu internetu
O powodzeniu we wspĀczesnym biznesie decyduje odpowiednia strategia rozwoju
i dziaĀania firmy. W wielu firmach jednak opracowywanie strategii pomija siķ lub traktuje
jako âzĀo konieczneÒ i przygotowuje siķ jĴ w postaci kilku lakonicznych punktw nie
oddajĴcych peĀnego obrazu sytuacji przedsiķbiorstwa i planowanych dziaĀaĺ.
Tymczasem dobrze zaprojektowana strategia moŃe okazaě siķ poczĴtkiem dynamicznego
rozwoju firmy, spowodowaě wzrost zyskw i zapewniě lepszĴ pozycjķ na rynku. NaleŃy
jednak umieě rozpoznaě i uwzglķdniaě czynniki majĴce wpĀyw na planowanĴ strategiķ.
âHarvard Business Review. Doskonalenie strategiiÒ to zbir oľmiu artykuĀw
poľwiķconych planowaniu strategicznemu, ktre ukazaĀy siķ w Harvard Business
Review Ð cenionym przez menedŃerw, naukowcw i przedsiķbiorcw czasopiľmie,
wydawanym przez jeden z najbardziej prestiŃowych uniwersytetw na ľwiecie.
CzytajĴc tķ ksiĴŃkķ, dowiesz siķ, jak internet wpĀynĴĀ na planowanie strategiczne
w wielu przedsiķbiorstwach, jak tworzyě strategie, ktrych lektura nie bķdzie nuŃĴca,
i jakimi reguĀami siķ kierowaě w procesie ich przygotowywania. Nauczysz siķ stosowaě
instrumenty inŃynierii finansowej i tak planowaě dziaĀania, Ńe wydajnoľě Twojej firmy
wzroľnie.
¤ Tworzenie strategii w formie opowiadania
¤ Przedstawianie strategii w postaci mapy
¤ Strategia jako zbir reguĀ
¤ Wsparcie strategii za pomocĴ inŃynierii finansowej
¤ WdraŃanie strategii w przedsiķbiorstwie
¤ Zwiķkszanie skutecznoľci dziaĀaĺ firmy
KsiĴŃki z serii Harvard Business Review powinny staě siķ lekturĴ obowiĴzkowĴ dla
ambitnych pracownikw kaŃdej organizacji na ľwiecie.
7033388.003.png 7033388.004.png 7033388.005.png 7033388.006.png 7033388.001.png 7033388.002.png
Spis treści
Strategia i Internet
7
MICHAEL E. PORTER
Opowiadania o strategii
O tym, jak firma 3M wprowadza
nowe standardy planowania w biznesie
63
GORDON SHAW, ROBERT BROWN I PHILIP BROMILEY
Masz problem z wypracowaniem własnej strategii?
Przedstaw ją w formie mapy
83
ROBERT S. KAPLAN I DAVID P. NORTON
Strategia jako zbiór prostych reguł
109
KATHLEEN M. EISENHARDT I DONALD N. SULL
Jak inżynieria finansowa
może wesprzeć strategię korporacji
141
PETER TUFANO
Delegowanie strategii: zza dyrektorskiego biurka
„na pierwszą linię frontu”
175
ORIT GADIESH I JAMES L. GILBERT
W poszukiwaniu wartości w sieciowym świecie
199
MOHANBIR SAWHNEY I DEVAL PARIKH
Superwydajna firma
225
MICHAEL HAMMER
O autorach
251
 
Strategia i Internet
MICHAEL E. PORTER
WIELU PIONIERÓW internetowej działalności gospodarczej
— poczynając od dotcomów, na firmach o ustabilizowanej
pozycji kończąc — u początków swej działalności konkuro-
wało w sposób naruszający niemal wszystkie zasady dobrej
strategii. Zamiast skupiać się na zyskach, podmioty te wal-
czyły o klientów za pomocą rabatów, premii i reklam, zwra-
cając się przy tym do wszystkich możliwych grup nabywców.
Zamiast koncentrować się na tworzeniu cenionej przez klien-
tów wartości, firmy poszukiwały możliwości osiągnięcia szyb-
kich, bezpośrednich przychodów, na przykład wpływów
z reklam czy opłat za przekierowania do witryn interneto-
wych innych przedsiębiorstw. Zamiast starannie dobierać
swoje oferty, podmioty te proponowały klientom wszelkie
możliwe produkty i usługi.
Wcale nie musiało tak być — i nie musi tak być w przy-
szłości. Michael Porter przekonuje, że Internet oferuje lepszą
platformę technologiczną, bardziej pomocną w umacnianiu
8
Porter
strategii wyróżniającej niż poprzednie generacje rozwiązań
informatycznych. Uzyskanie przewagi konkurencyjnej nie
wymaga radykalnie nowego podejścia do biznesu, wymaga
budowania na wypróbowanych zasadach efektywnej strategii.
Choć pogląd taki jest sprzeczny z wieloma wysuwanymi
ostatnio koncepcjami, Porter przekonuje, że Internet wcale
nie ma destrukcyjnego wpływu na większość istniejących
sektorów i ustabilizowanych firm. Rzadko niszczy istotne źró-
dła przewagi konkurencyjnej w sektorze. Co więcej, często
sprawia, że stają się one jeszcze bardziej wartościowe. Poza
tym, gdy wszystkie firmy przyjmą technologię internetową,
Internet sam w sobie przestanie być źródłem przewagi kon-
kurencyjnej. Wobec powyższego o przewadze tej będą de-
cydowały bardziej tradycyjne czynniki, takie jak atrakcyjne
produkty, zastrzeżona własność intelektualna czy naprawdę
wyróżniające działania. Technologia internetowa może
wzmocnić te czynniki, ale prawdopodobnie ich nie zastąpi.
Porter obala kilka mitów związanych z Internetem, takich
jak rzekoma przewaga pierwszego gracza, potęga wirtual-
nych firm czy mnożenie korzyści w wyniku wystąpienia „efektu
sieci”. Rozszyfrowuje zniekształcone sygnały rynkowe, wyja-
śnia, dlaczego Internet uzupełnił istniejący zbiór metod prowa-
dzenia działalności, a nie zastąpił go oraz przedstawia wytyczne
strategiczne dla dotcomów i przedsiębiorstw tradycyjnych.
I NTERNET TO NIEZWYKLE WAŻNA nowa technologia, nic więc
dziwnego, że przykuwa tak wielką uwagę przedsiębiorców, dy-
rektorów, inwestorów i obserwatorów życia gospodarczego.
W ogólnym ferworze i euforii wiele osób zakładało, że globalna
sieć zmieni wszystko i sprawi, że tradycyjne zasady prowadzenia
działalności gospodarczej i rywalizacji staną się nieaktualne. Taką
Strategia i Internet
9
reakcję można uznać za naturalną, jest ona jednak dosyć niebez-
pieczna. W jej wyniku wiele firm, dotcomów oraz wielu decy-
dentów publicznych podejmowało błędne decyzje zmniejszające
atrakcyjność ich sektorów oraz ich własną przewagę konkuren-
cyjną. Na przykład niektóre przedsiębiorstwa wykorzystały tech-
nologię internetową, aby przenieść akcent z konkurencji opartej
na jakości, cechach produktu i obsłudze na konkurencję cenową,
co znacznie zmniejszyło możliwości osiągnięcia zysku w całym
sektorze. Inne podmioty straciły ważne i właściwe tylko sobie
źródła przewagi, tworząc nieprzemyślane spółki i decydując się
na outsourcing. Jeszcze do niedawna negatywne efekty takich
działań były niewidoczne, bowiem sygnały rynkowe były bardzo
zniekształcone. Teraz jednak konsekwencje stają się oczywiste.
Nadszedł czas, aby lepiej przyjrzeć się Internetowi. Przestań-
my mówić o „branżach internetowych”, „strategiach e-biznesu”
oraz „nowej gospodarce” i zacznijmy dostrzegać właściwą postać
Internetu: technologii uła-
twiającej działalność i dają-
cej nowe możliwości. Sta-
nowi ona potężny zestaw
narzędzi, które można wy-
korzystać — mądrze lub
niemądrze — w niemal każ-
dym sektorze i w niemal
każdej strategii. Musimy
zadać sobie podstawowe
pytania: Komu przypadną w udziale korzyści ekonomiczne z ty-
tułu wykorzystania Internetu? Czy cała wartość trafi do klientów,
czy też firmy wygospodarują coś dla siebie? Jaki będzie wpływ
Internetu na strukturę poszczególnych sektorów? Czy pula zysku
poszerzy się, czy skurczy? Jaki będzie wpływ nowej technologii
na strategię? Czy Internet ułatwi, czy utrudni firmom osiągnięcie
trwałej przewagi nad konkurentami?
W porównaniu
z wcześniejszymi
generacjami technologii
informatycznej Internet
daje firmom większe
możliwości osiągnięcia
wyróżniającej pozycji
strategicznej.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin