Opracowanie: Natalia Sasor
Wadzie tej towarzyszy duże osłabienie ( rozciągnięcie ) prostownika grzbietu w odcinku piersiowym, a wzrost jego napięcia w odcinku lędźwiowym. Osłabieniu ulegają również mięśnie brzucha i pośladkowe, natomiast przykurczeniu ulegają mięśnie obręczy barkowej i klatki piersiowej.
Celem ćwiczeń w postępowaniu korekcyjnym przy plecach okrągło - wklęsłych jest :
- zwiększenie ruchomości kręgosłupa w poszczególnych odcinkach,
- rozciągnięcie skróconych mięśni; w obrębie klatki piersiowej - mięśni
piersiowych większych i mniejszych; w obrębie miednicy i lędźwi - mięśni
prostowników grzbietu odcinka lędźwiowego oraz zginaczy stawu
biodrowego,
- wzmocnienie mięśni rozciągniętych, tj. mięśni grzbietu odcinka piersiowego
Ponadto w programie korekcji tej wady znajdują zastosowanie ćwiczenia:
1. elongacyjne i antygrawitacyjne,
2. ćwiczenia Klappa,
3. ćwiczenia oddechowe,
4. ćwiczenia odruchu prawidłowej postawy ciała,
5. gry i zabawy ruchowe,
6. pływanie.
W korekcji tej wady stosuje się ćwiczenia specjalne stosowane podczas korekcji pleców okrągłych oraz wklęsłych.
PRZECIWSKAZANIA:
Największą trudność w korekcji tej wady sprawia tendencja do pogłębiania się wygięcia kręgosłupa w odcinku sąsiednim do korygowanego, dlatego nie należy korygując jedna wadę, pogłębiać drugiej. Działając na lordozę lędźwiową należy pamiętać, aby nie zwiększać kifozy piersiowej, co uzyskuje się stabilizacją przez ustawienie ramion np. w leżeniu tyłem chwyt za pierwszy szczebel drabinki (ramiona ugięte w stawach łokciowych pod kątem prostym). Należy unikać pozycji lordozujących i kifozujących.
Osnowa lekcji gimnastyki korekcyjnej
Prowadzący: Natalia Sasor
Wada: Plecy okrągło – wklęsłe
Wiek: 10 lat
Płeć: dziewczynki i chłopcy
Liczba: 10 osób
Czas trwania: 45 minut
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyki korekcyjnej
Przyrządy i przybory: szarfy, piłeczki pingpongowe, woreczki, czerwona, zielona, żółta kartka, baloniki, piłki, laseczki, ławeczki, kartki papieru,
Temat: Ćwiczenia korygujące plecy okrągło - wklęsłe
Zadania: ćwiczenia korygujące ustawienie ciała
Cele: rozciągnięcie mm przykurczonych a wzmocnienie mm rozciągniętych
Tok lekcji
Lekcja 1
Lekcja 2
Lekcja 3
Część I wstępna
Ćwiczenia ożywiające
z elementami korektywnymi
Ćwiczenia oddechowe
Zbiórka w siadzie skrzyżnym,
rr na kolanach. Powitanie klasy,
podanie tematu i zadań lekcji.
Berek z szarfą: wyznaczone
dziecko „berek” biega z szarfą.
Dziecko dotknięte przez „berka”
odbiera szarfę i staję się „berkiem”. Poprzedni „berek” staje w pozycji
skorygowanej, ręce w pozycji
„skrzydełek”. Wygrywa ten, kto
ostatni zostanie berkiem.
Marsz ze wznosem RR bokiem na wysokość barków-wdech, puszczenie RR bokiem w dół-wydech.
odbiera szarfę i staję się berkiem”.
Poprzedni „berek” staje w pozycji skorygowanej, ręce w pozycji „skrzydełek”. Wygrywa ten, kto
Marsz ze wznosem RR bokiem na wysokość barków-wdech, opuszczenie RR bokiem w dół-wydech
podanie tematu i zadań lekcji
odbiera szarfę i staję się „berkiem”.
Poprzedni „berek” staje w pozycji
Część II główna
Ćwiczenia rozluźniające
obręczy barkowej
Ćwiczenia mm grzbietu i pośladków i NN
Ćwiczenia mm brzucha
Ćwiczenia równoważne
Ćwiczenia wzmacniające mm grzbietu
Zwis
Ćwiczenia mm pośladkowych
1. „Czerwone – zielone – żółte” Dzieci maszerują po całej sali uważnie obserwują nauczyciela. Jeżeli nauczyciel pokazuje czerwoną karteczkę dzieci wykonują siad klęczny ramiona w tył do poziomu, jeżeli zieloną podpór tyłem z nogami ugiętymi i marsz w podporze po sali,
na żółtą karteczkę powrót do marszu.
2. P.w.-leżenie tyłem, NN ugięte, stopy oparte na podłożu, RR w pozycji „skrzydełek” leżą na
podłożu.
Ruch – wdech nosem, wydech ustami.
3. P.w. Leżenie tyłem, NN ugięte, stopy oparte na podłodze, RR w pozycji „skrzydełek” leżą na podłodze,
Ruch: Przyciągniecie kolan do klatki piersiowej,
P.k. powrót do p.w.,
4. P.w. Siad skrzyżny, rr na kolanach
Ruch: dzieci dmuchają kilkakrotnie na „niby” tort urodzinowy
5. „Mały tor przeszkód”
Dzieci wykonują po kolei następujące ćwiczenia:
- P.w. postawa zasadnicza w pozycji skorygowanej,
Ruch: wspięcie na palce i wytrzymanie w tej pozycji,
- P.w. Siad prosty, ręce oparte na podłodze z tyłu,
Ruch: uniesienie bioder do linii łączącej stopy i barki,
- P.w. siad skrzyżny, RR w pozycji „skrzydełek”,
Ruch- maksymalny wdech nosem, wydech ustami, jak najdłużej wymawiamy literę „s”.
- P.w. Leżenie tyłem, NN ugięte, kolana przyciągnięte do klatki piersiowej, RR w pozycji „skrzydełek” leżą na podłodze
Ruch: Wyprost raz PN, raz LN do pionu
P.k. Powrót do p.w.,
Ćwiczenia ocenia nauczyciel pod względem dokładności i poprawności ćwiczenia i chwali najlepiej ćwiczących uczniów
6. P.w. Leżenie tyłem. Nogi ugięte, stopy oparte na podłodze. Ręce w pozycji „skrzydełek” leża na podłodze.
Ruch: Wdech nosem, z uwypukleniem brzucha a następnie wydech ustami- brzuch opada.
7. P.w. Zwis tyłem na drabince.
Ruch: wytrzymać, rozluźnić mm. grzbietu
8. Marsz ze wznosem RR przodem w górę-wdech, opuszczenie RR bokiem w dół-wydech
9. P.w. Leżenie przodem, dłonie pod brodą, NN wyprostowane i złączone, pod brzuchem w okolicy pępka zrolowany kocyk,
Ruch: uniesienie NN nisko! nad podłogę,
P.k. powrót do p.w.
1. P.w. Leżenie tyłem, nogi ugięte w stawach biodrowych i kolanowych, stopy oparte o podłoże, ramiona wzdłuż tułowia Ruch: Przeniesienie ramion bokiem w górę, P.k. powrót do p.w.
2. P.w. Siad ugięty podparty
Ruch: przejście do podporu tyłem z nogami ugiętymi i marsz w podporze po sali
P.k. Powrót do p.w
3. P.w. Siad skrzyżny, rr na kolanach
...
cornel3