osnowa(1).doc

(89 KB) Pobierz
Temat: Piłka ręczna: Gry i zabawy w nauczaniu podań i chwytów

 

Opracowanie: Natalia Sasor

 

PLECY  OKRĄGŁO - WKLĘSŁE

 

Wadzie tej towarzyszy  duże  osłabienie ( rozciągnięcie )  prostownika grzbietu  w  odcinku  piersiowym, a  wzrost  jego  napięcia  w  odcinku  lędźwiowym. Osłabieniu  ulegają  również  mięśnie  brzucha  i  pośladkowe, natomiast  przykurczeniu  ulegają  mięśnie  obręczy  barkowej  i  klatki  piersiowej.

                                         

Celem  ćwiczeń w postępowaniu  korekcyjnym  przy  plecach  okrągło - wklęsłych  jest :

              - zwiększenie  ruchomości  kręgosłupa  w  poszczególnych  odcinkach,

              - rozciągnięcie  skróconych  mięśni; w  obrębie  klatki  piersiowej - mięśni 

                 piersiowych większych i mniejszych; w obrębie  miednicy  i  lędźwi - mięśni

  prostowników  grzbietu  odcinka  lędźwiowego  oraz  zginaczy  stawu 

                biodrowego,

              - wzmocnienie mięśni rozciągniętych, tj. mięśni grzbietu odcinka piersiowego

                                         

Ponadto  w  programie  korekcji  tej  wady  znajdują  zastosowanie  ćwiczenia:                                                                     

1. elongacyjne  i  antygrawitacyjne,

                                                        2. ćwiczenia  Klappa,

                                                        3. ćwiczenia  oddechowe,

                                                        4. ćwiczenia  odruchu  prawidłowej  postawy  ciała,

                                                        5. gry i  zabawy  ruchowe,

                                                        6. pływanie.

 

W  korekcji  tej  wady  stosuje  się  ćwiczenia  specjalne  stosowane  podczas  korekcji  pleców  okrągłych  oraz  wklęsłych.

 

PRZECIWSKAZANIA:

 

Największą trudność w korekcji tej wady sprawia tendencja do pogłębiania się wygięcia kręgosłupa w odcinku sąsiednim do korygowanego, dlatego nie należy korygując jedna wadę, pogłębiać drugiej. Działając na lordozę lędźwiową należy pamiętać, aby nie zwiększać kifozy piersiowej, co uzyskuje się stabilizacją przez ustawienie ramion np. w leżeniu tyłem chwyt za pierwszy szczebel drabinki (ramiona ugięte w stawach łokciowych pod kątem prostym). Należy unikać pozycji lordozujących i kifozujących.

 

 

 

 

 

 

 

Osnowa lekcji gimnastyki korekcyjnej

Prowadzący: Natalia Sasor

 

 

Wada: Plecy okrągło – wklęsłe

Wiek: 10 lat

Płeć: dziewczynki i chłopcy

Liczba: 10 osób

Czas trwania: 45 minut

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyki korekcyjnej

Przyrządy i przybory: szarfy, piłeczki pingpongowe, woreczki, czerwona, zielona, żółta kartka, baloniki, piłki, laseczki, ławeczki, kartki papieru,

Temat: Ćwiczenia korygujące plecy okrągło - wklęsłe

Zadania: ćwiczenia korygujące ustawienie ciała

Cele: rozciągnięcie mm przykurczonych a wzmocnienie mm rozciągniętych

 

 

Tok lekcji

Lekcja 1

Lekcja 2

Lekcja 3

Część I wstępna

 

 

 

Ćwiczenia ożywiające

z elementami korektywnymi

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia oddechowe

 

 

Zbiórka w siadzie skrzyżnym,

rr na kolanach. Powitanie klasy,

podanie tematu i zadań lekcji.

 

Berek z szarfą: wyznaczone

dziecko „berek” biega z szarfą.

Dziecko dotknięte przez „berka”

odbiera szarfę i staję się „berkiem”. Poprzedni „berek” staje w pozycji

skorygowanej, ręce w pozycji

„skrzydełek”. Wygrywa ten, kto

ostatni zostanie berkiem.

 

Marsz ze wznosem RR bokiem na wysokość barków-wdech, puszczenie RR bokiem w dół-wydech.

Zbiórka w siadzie skrzyżnym,

rr na kolanach. Powitanie klasy,

podanie tematu i zadań lekcji.

 

Berek z szarfą: wyznaczone

dziecko „berek” biega z szarfą.

Dziecko dotknięte przez „berka”

odbiera szarfę i staję się berkiem”.

Poprzedni „berek” staje w pozycji skorygowanej, ręce w pozycji „skrzydełek”. Wygrywa ten, kto

ostatni zostanie berkiem.

 

Marsz ze wznosem RR bokiem na wysokość barków-wdech, opuszczenie RR bokiem w dół-wydech

Zbiórka w siadzie skrzyżnym,

rr na kolanach. Powitanie klasy,

podanie tematu i zadań lekcji

 

Berek z szarfą: wyznaczone

dziecko „berek” biega z szarfą.

Dziecko dotknięte przez „berka”

odbiera szarfę i staję się „berkiem”.

Poprzedni „berek” staje w pozycji

skorygowanej, ręce w pozycji

„skrzydełek”. Wygrywa ten, kto

ostatni zostanie berkiem.

 

Marsz ze wznosem RR bokiem na wysokość barków-wdech, opuszczenie RR bokiem w dół-wydech

Część II główna

 

Ćwiczenia rozluźniające

obręczy barkowej

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia mm grzbietu i pośladków i NN

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia oddechowe

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia mm brzucha

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia oddechowe

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia równoważne

 

 

 

 

 

Ćwiczenia wzmacniające mm grzbietu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia oddechowe

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia mm brzucha

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia oddechowe

 

 

 

 

 

 

 

 

Zwis

 

 

 

 

 

Ćwiczenia oddechowe

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia mm pośladkowych

 

 

 

1. „Czerwone – zielone – żółte” Dzieci maszerują po całej sali uważnie obserwują nauczyciela. Jeżeli nauczyciel pokazuje czerwoną karteczkę dzieci wykonują siad klęczny ramiona w tył do poziomu, jeżeli zieloną podpór tyłem z nogami ugiętymi i marsz w podporze po sali,

na żółtą karteczkę powrót do marszu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. P.w.-leżenie tyłem, NN ugięte, stopy oparte na podłożu, RR w pozycji „skrzydełek” leżą na

podłożu.

Ruch – wdech nosem, wydech ustami.

 

3. P.w. Leżenie tyłem, NN ugięte, stopy oparte na podłodze, RR w pozycji „skrzydełek” leżą na podłodze,

Ruch: Przyciągniecie kolan do klatki piersiowej,

P.k. powrót do p.w.,

 

4. P.w. Siad skrzyżny, rr na kolanach

Ruch: dzieci dmuchają kilkakrotnie na „niby” tort urodzinowy

 

 

 

 

 

5. „Mały tor przeszkód”

Dzieci wykonują po kolei następujące ćwiczenia:

 

-  P.w. postawa zasadnicza w pozycji skorygowanej,

Ruch: wspięcie na palce i wytrzymanie w tej pozycji,

P.k. powrót do p.w.,

 

- P.w. Siad prosty, ręce oparte na podłodze z tyłu,

Ruch: uniesienie bioder do linii łączącej stopy i barki,

P.k. powrót do p.w.,

 

- P.w. siad skrzyżny, RR w pozycji „skrzydełek”,

Ruch- maksymalny wdech nosem, wydech ustami, jak najdłużej wymawiamy literę „s”.

 

- P.w. Leżenie tyłem, NN ugięte, kolana przyciągnięte do klatki piersiowej, RR w pozycji „skrzydełek” leżą na podłodze

Ruch: Wyprost raz PN, raz LN do pionu

P.k. Powrót do p.w.,

 

Ćwiczenia ocenia nauczyciel pod względem dokładności i poprawności ćwiczenia i chwali najlepiej ćwiczących uczniów

 

6. P.w. Leżenie tyłem. Nogi ugięte, stopy oparte na podłodze. Ręce w pozycji „skrzydełek” leża na podłodze.

Ruch: Wdech nosem, z uwypukleniem brzucha a następnie wydech ustami- brzuch opada.

 

 

7. P.w. Zwis tyłem na drabince.

Ruch: wytrzymać, rozluźnić mm. grzbietu

 

 

 

8. Marsz ze wznosem RR przodem w górę-wdech, opuszczenie RR bokiem w dół-wydech

 

 

 

 

9. P.w. Leżenie przodem, dłonie pod brodą, NN wyprostowane i złączone, pod brzuchem w okolicy pępka zrolowany kocyk,

Ruch: uniesienie NN nisko! nad podłogę,

P.k. powrót do p.w.

 

 

 

1. P.w. Leżenie tyłem, nogi ugięte w stawach biodrowych i kolanowych, stopy oparte o podłoże, ramiona wzdłuż tułowia                             Ruch: Przeniesienie ramion bokiem w górę,                                                   P.k. powrót do p.w.

 

 

 

2. P.w. Siad ugięty podparty

Ruch: przejście do podporu tyłem z nogami ugiętymi i marsz w podporze po sali

P.k. Powrót do p.w

 

 

 

 

3. P.w. Siad skrzyżny, rr na kolanach

Ruch: dzieci dmuchają kilkakrotnie na „niby” tort urodzinowy

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin