KWIECIEŃ.doc

(189 KB) Pobierz
cele

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ

DLA DZIECI 3 i 4 LETNICH

KWIECIEŃ 2009

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: Barwa, kształt, dźwięk – poznajemy zmysły”.

 

 

L.P.

CELE/OSIĄGNIĘCIA DZIECI

TEMAT SZCZEGÓŁOWY/ SPOSÓB REALIZACJI

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

UWAGI

1.

Ćwiczenie dotyku.

Wdrażanie do spokojnej zabawy, do wykonywania poleceń nauczycielki.

Zachęcanie do wspólnej zabawy, szczególnie dzieci nieśmiałych, wycofanych.

 

„Moje ręce poznają świat - dotyk”.

Zabawa wprowadzająca „Moje ręce”- dzieci oglądają swoje ręce, gładzą dłonią dłoń, pociągają lekko za palce itd. Następnie mogą w ten sposób poznawać dłoń kolegi (tylko tych dzieci, które zgadzają się na taką formę kontaktu). Opowiadamy sobie, jaka jest nasza dłoń (ciepła, miękka, duża, mała itd.) oraz co ręka potrafi - swobodne wypowiedzi dzieci.

N. prezentuje dzieciom zgromadzone pomoce - pudełko z piaskiem, kamyki, materiały o różnych fakturach, futerko, papier ścierny, linoleum itp.- dzieci dowolnie zapoznają się z przedmiotami. Następnie N. prosi o wyszukanie przedmiotów miękkich, szorstkich, zimnych, ciepłych.

Zabawa ruchowa „Powitanie” - swobodny ruch przy muzyce, na przerwę dzieci witają się podanymi częściami ciała (np. kolano z kolanem, dłoń z dłonią, ucho z uchem itp.).

Zgadywanka „Co się schowało pod obrusem?”: dzieci na podstawie dotyku rozpoznają rozmaite przedmioty ukryte pod płachtą materiału.

Lepienie z plasteliny n/t dowolny- toczenie, spłaszczanie, formowanie ulepianek.

Pudełka z różnymi przedmiotami. 

Płyta CD.

Płachta materiału, różne przedmioty.

Plastelina, podkładki.

 

 

- Poznawanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości (…).

- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

 

2.

Wyostrzenie węchu.

Wzbogacanie słownictwa - nazywanie części twarzy.

Oswajanie z własnym odbiciem widzianym w lustrze

„Co czuje mój nos? - świat zapachów”.

Zabawa wprowadzająca „Moja twarz w lustrze”- dzieci oglądają swoje odbicie w lustrze, swobodnie wypowiadają się na temat tego co widzą, dotykają i nazywają części twarzy. Zabawa „Pokaż to, o czym mówię”: N. wymienia część twarzy i pokazuje ją, dzieci ją naśladują; po kilku próbach zabawę można utrudnić - N. wymienia jakąś część twarzy, ale pokazuje inną, zadaniem dzieci jest pokazać tę, o której mówi N.

„W kuchni” - N. prezentuje dzieciom pojemniczki z pachnącymi substancjami (kawa mielona, kakao, cynamon, wanilia, seler, mięta, rozmaryn, chrzan, pieprz itp.) - dzieci dotykają, wąchają, porównują, swobodnie wypowiadając się.

Zabawa „Pachnące pudełka” - N przygotowuje 4 pudełka z różnymi substancjami oraz po 1 dla każdego dziecka; zadaniem dzieci jest wyszukać wśród 4 pudełek tego, które pachnie tak samo jak pudełko otrzymane przez dziecko.

Wyklejanka z gotowych elementów „Moja wesoła buzia”- dzieci na owalną kartkę naklejają usta, nos, oczy, brwi itp., starając się umieścić je we właściwym miejscu (w razie kłopotów mogą spojrzeć w lusterko). Dzieci dbają o staranne i czyste wykonanie pracy.

Lusterka.

Pojemniczki z pachnącymi substancjami.

Zestaw pudełek do zgadywanki.

Kartka, części twarzy z papieru, klej.

 

 

- Poznawanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości (…).

- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

 

3.

Wyostrzenie słuchu.

Rozwijanie poczucia rytmu

Zachęcanie do swobodnych zabaw z instrumentami, do eksperymentowania.

„Po co nam uszy? - świat dźwięków”.

Zabawa „Dziwne pudełka”- dzieci otrzymują pudełka i testują ich dźwięk, potrząsają, uderzają, wymieniają na inne. Następnie na dany znak dzieci potrząsają pudełkami, na następny - przestają nimi poruszać.

„Powtórz za mną”- dzieci odtwarzają proste rytmy zadawane przez N.

Wystukiwanie rytmu piosenki „Dziwne rozmowy” trzymanym w dłoni pudełkiem o drugą dłoń.

„Kto ma takie samo pudełko?” - zabawa w małych zespołach: rozdajemy dzieciom pary pudełek z taką samą zawartością, zadaniem dzieci jest znaleźć kolegę, którego pudełko wydaje taki sam dźwięk.

„Co słyszysz?”- zabawa na powietrzu: dzieci mówią o tym co słyszą w otoczeniu.

Pudełka po zapałkach oklejone taśmą i wypełnione piaskiem, jednym dużym koralem, drobnymi koralikami, ziarnami, gwoździami itp.

- Dostrzegania i opisywania różnic, podobieństw i relacji między przedmiotami i zjawiskami. Stwarzanie okazji do porządkowania, klasyfikowania i liczenia.

- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

 

4.

Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej z szczególnym uwzględnieniem rozwijanie sprawności manualnej.

Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania kolorów.

„Jaki to kolor? – świat barw” – zestaw zabaw ruchowych z chustą animacyjną.

1. Zabawy ułatwiające wzajemne poznanie i integrujące grupę:

- ,,Kolorowe wycieczki”- wszyscy siedzą na podłodze trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący podaje nazwę koloru, a osoby trzymające ten kolor zmieniają się miejscami.

- ,,Przebieganie pod chustą”- uczestnicy podnoszą i opuszczają chustę trzymając ją za uchwyty. Prowadzący mówi, kto ma zmienić miejsce np. przebiegają ci, którzy mają niebieskie oczy; przebiegają osoby, które mają siostrę itp. Gdy chusta jest maksymalnie w górze osoby te przebiegają pod nią.

2. Zabawy ćwiczące umiejętność rozpoznawania kolorów:

- ,,Stań na kolorze”- uczestnicy tańczą w rytm muzyki wokół chusty. Gdy muzyka umilknie, stają na kolorze podanym przez prowadzącego.

- ,,Złap przesyłkę”- grupa tworzy koło, trzymając chustę na której położona jest piłka. Wyznaczona osoba zajmuje miejsce pod chustą, wyciągając ręce przez otwór. Zadaniem bawiących jest tak prowadzić piłkę, by trafiła ona do osoby pod chustą. Zabawa może być prowadzona na czas (kto więcej razy w czasie jednej minuty chwyci i odrzuci piłkę na chustę).

3. Zabawy ćwiczące sprawność manualną:

,,Karuzela”- uczestnicy trzymają za uchwyty naprężoną chustę na wysokości pasa. Śpiewając: ,,Hej, ho, hej, ho, do pracy by się szło…”- rytmicznie przekazują sobie chustę w prawą stronę. Zaczynają od bardzo powolnego śpiewania, stopniowo zwiększając tempo. Po pewnym czasie następuje zmiana i chusta wędruje w lewą stronę.

4. Zabawy wprowadzające odprężenie i relaks:

,,Muzyczna chusta”- uczestnicy trzymają rozciągniętą chustę. Grupa porusza się w takt melodii falując nią. Prowadzący przygotowuje różne fragmenty muzyczne.

Chusta animacyjna.

Płyta CD.

- Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka. Umożliwianie udziału w grach, zabawach ruchowych i gimnastyce.

 

5.

Zapoznanie z czynnością sadzenia i siania.

Wytwarzanie radosnej atmosfery wspólnej pracy.

„Zakładamy Ślimakowy Ogródek w ogrodzie przedszkolnym”

Wyjście do ogrodu przedszkolnego, podział obowiązków oraz wspólne stworzenie rabaty kwiatowej i warzywnej.

Uprzątnięcie miejsca pracy, wspólne zabawy w ogrodzie przedszkolnym.

Narzędzia ogrodnicze.

Sadzonki kwiatów.

- Poznawanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: Poznajemy zwyczaje Wielkanocne”

 

 

1.

Wprowadzenie dzieci w tematykę świąteczną.

Zapoznanie z tradycją zdobienia jajek.

Przeliczanie do 3 (czterolatki do 4).

Zapamiętywanie prostej melodii.

„Pisanki, pisanki, jajka malowane (…)” – zapoznanie z piosenką.

Rozmowa połączona z oglądaniem obrazków tematycznych, albumów oraz pisanek – wprowadzenie w tematykę zbliżających się świąt.

Wysłuchanie piosenki śpiewanej przez N. pt.: „Pisanki” ilustrowanej sylwetami pisanek z motywami występującymi w tekście piosenki. Doskonalenie przeliczania do 3 (na pisankach). Próby wspólnego śpiewania poznanej piosenki.

Zamalowywanie pisanki wyciętej z papieru farbą plakatową wg własnego pomysłu, zainspirowane oglądaniem różnorodnych pisanek.

Spacer w okolicy przedszkola, oglądanie wystaw sklepowych, świątecznych dekoracji.

Ilustracje o tematyce Wielkanocnej, albumy itp.

Pisanki przygotowane wcześniej przez nauczycielkę.

Sylwety pisanek z motywami z piosenki.

Sylweta pisanki – po 1 dla każdego dziecka, farby, pędzelki, woda.

- Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

2.

Wyjazd do Puszczy Zielonka w poszukiwaniu Zajączka

- Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka.

3.

Zapoznanie dzieci z tradycyjnymi potrawami świątecznymi.

Dbanie o estetyczne wykonanie pracy plastycznej.

„Co mama postawi na świątecznym stole?” – zapoznanie z tradycjami Wielkanocnymi.

Oglądanie pocztówek okolicznościowych, nazywanie znajdujących się na nich motywów charakterystycznych dla Wielkanocy.

Zabawa ruchowa „Skaczemy jak zajączki” – podskoki obunóż, kucnięcie na sygnał.

Pogadanka na temat potraw jakie znajdują się na

Wielkanocnym stole: jajka, baranek z masła lub cukru, szynka, kiełbasa.

Obserwowanie, jak N. wykonuje baranka z masła przy pomocy specjalnej foremki – dekorowanie go rzeżuchą wyhodowaną w sali oraz bukszpanem.

Zabawa ilustracyjna do piosenki „Pisanki”.

„Wielkanocny baranek” – wyklejanie kłaczkami waty konturu baranka, zwrócenie uwagi na dokładne wypełnienie konturu, na estetyczne wykonanie pracy.

Kartki świąteczne.

Ilustracje tematyczne.

Masło, forma do baranka.

Rzeżucha, bukszpan.

Płyta CD z piosenką.

Kartki z rysunkiem baranka, wata, klej, pędzelki.

- Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości: społeczno - kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej oraz poznanie dzieł kultury.

 

4.

Utrwalenie podstawowych barw. Ćwiczenia spostrzegawczości.

Umiejętność uzasadniania swoich spostrzeżeń.

Wypowiadanie się na temat prac własnych.

 

„Wesołe zabawy z pisankami” – dostrzeganie i opisywani różnic …

Utrwalenie piosenki „Pisanki”, próby wyklaskiwania rytmu piosenki, określenie jej nastroju.

Zabawa dydaktyczna „Jakiej pisanki brakuje?” – utrwalenie nazw podstawowych kolorów; dziecko, które odgadnie jaką pisanką ukryła N. może schować następną, a reszta grupy zgaduje.

„Piłeczka i jako” – próby toczenia piłki oraz jajka, wskazywanie na różnice w toczeniu się, próba odpowiedzi na pytanie dlaczego tak się dzieje (jajko jest „krzywe”).

Zabawa ruc...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin