Test nauczycielski
sprawdzający z edukacji
polonistycznej, środowiskowej
i matematycznej
na koniec roku szkolnego
dla klasy II
„Zapamiętałem, zrozumiałem, zastosowałem”
Opracowały:
- Barbara Zając
- Małgorzata Dukaczewska
LISÓW 2002
1. Test przeznaczony jest dla uczniów kl. II szkoły podstawowej
2. Celem badania jest sprawdzenie poziomu osiągnięć poznawczych uczniów z zakresu edukacji polonistycznej, środowiskowej i matematycznej
3. Rodzaj testu:
- test nauczycielski
- test sprawdzający podsumowujący
- test bez wyposażenia
- test pisemny
4. Warunki testowania
Test piszą uczniowie klasy drugiej. Czas badania należy zacząć odliczać od momentu rozdania testów. Każdy uczeń otrzymuje test, wpisuje swoje imię i nazwisko (zad.1) po czym czyta przesłanie skierowane do niego.
Na pisanie ze słuchu przewiduje się ok. 40 minut. Tekst dyktanda należy przeczytać głośno i krótko omówić jego treść. Dyktować zdanie po zdaniu. Można powtórzyć zdania dłuższe. Po napisaniu przeczytać tekst ponownie w celu sprawdzenia i dokonania ewentualnych poprawek przez uczniów.
Po krótkiej przerwie uczniowie wykonują kolejne zadania od 3 do 16. Jeżeli nauczyciel uzna, że dzieci są zmęczone rozwiązywaniem testu, może podjąć decyzję o wprowadzeniu kolejnej przerwy.
Przewidywany czas przeprowadzenia testu:
- 40 minut dziennie przez 2 lub 3 dni (w zależności od tempa pracy swoich uczniów)
Nauczyciel nie udziela rad i wskazówek w czasie testowania.
Po skończonej pracy przez wszystkich uczniów, nauczyciel zbiera testy i przystępuje do sprawdzania.
Czas niezbędny do rozwiązania testu nauczycielskiego ustala sam autor na podstawie znajomości tempa pracy swoich uczniów.
KARTOTEKA TESTU
Z ZAKRESU EDUKACJI POLONISTYCZNEJ,
ŚRODOWISKOWEJ I MATEMATYCZNEJ
DLA KL. II NA KONIEC ROKU SZKOLNEGO
Lp.
UMIEJĘTNOŚCI – uczeń potrafi
Poziom wymagań
Kategorie
1.
Stosować wielką literę w imieniu i nazwisku
P
C
2.
Przestrzegać poprawności ortograficznej w zakresie podstawowych zasad pisowni
P i PP
3.
Czytać po cichu ze zrozumieniem, odpowiadać na pytania związane z treścią tekstu
B
4.
Rozpoznawać części mowy: rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki
5.
Układać zdanie z rozsypanki wyrazowej
6.
Napisać wyrazy zdrobniałe do podanych
PP
7.
Określić charakterystyczne cechy budowy drzew i krzewów
8.
Podpisać części składowe rośliny
B/A
9.
Określić liczbę rzeczownika
10.
Porównywać i porządkować liczby od najmniejszej do największej w zakresie 100
11.
Rysować odcinki o danej długości i odcinek dłuższy od danego.
12.
Dokonać obliczeń zgodnie z kolejnością wykonywania działań
13.
Dokonać obliczeń na grafach i zapisać formułę matematyczną
14.
Obliczyć obwód prostokąta wykorzystując rysunek pomocniczy
15.
Rozwiązać zadanie tekstowe
Legenda:
Formułowanie wymagań jest najbardziej samodzielnym i twórczym działaniem nauczyciela. Ich wymiar jest „nauczycielski”, mają bezpośredni związek z ocenianiem.
P - podstawowy poziom wymagań - wiadomości i umiejętności stosunkowo łatwe do opanowania, umożliwiające uczniowi świadome uczestnictwo lekcji, absolutnie konieczne dla kontynuowania dalszej nauki.
PP - ponadpodstawowy poziom wymagań - wiadomości i umiejętności średnio trudne i trudne do opanowania przez uczniów. Mogą być użyteczne w życiu codziennym, potrzebne tym, którzy zamierzają kształcić się na wyższym poziomie. Nie muszą wykraczać poza obowiązujący program nauczania
...
Jutka_ak