JO - test.pdf

(1446 KB) Pobierz
132721834 UNPDF
, ~'''_'
° ."
-, ""\1":"
LNI'I'\.1.'-,fl
II'
~J ~ tI
\..j~\.. ,,\14"'"
.
-')til'1~;t
i'
n1.\;.')\(\\..J\tN\~
b\JQ\.\A '{l~t'\~~\~\<
f edna z wymienionych ponizej cech nie jest cecha langue. Kt6ra?
III rok
J~oi<
_
\, \ "''-
~"\.. '\ '( ":;'>\\'"\'t'\,"'''' \' -;';,,',2, 'I..\.J \1')1 1<~
.
~godnleztezaSapira-Whona:
. a) rzeczywistosc, wjaklej tyje dana spoleCznosc, wplywana jejJezyk
-J 1:.\ t-Ic:.~\t-\ \.I",
~
'"
MI",-n",
"-"'LW:~I!.' ~ ,,\)""1.'1~r
'l
a) konwencjonalnosc
b) spolecznycharakter"
, I
.
.b) jezyk. jakim posluguje sie dana spolecznosc. wplywa na jej spo~6b postrzegania
rzeczywistosci
rcwineamosc~ «.:I.'l'I."'O\&o H. 'I b~ ~t\\l.$.~\t~\.
'af abstrakcyjnosc
.
.
1
,.
. c) oba po'-vytsze twierdzenia ,sa prawdziwe
'.'..:: d)tadnez~twierdzennlejestpraw~.
'
,
W teorii de Saussure'aznaczenieznaku t9 fnaczej:
t igniliant ~,\p..()lllClo. ~~'U~E;;'" ,,#..c.~' to""''''',('\G'''~'
~. . Q \..-l. ";'1' f\.-.J \t; loi\'\. 1)'\..""~
~ ~.),.
~StnJkturaliZI1l w naukach humanistycznych w.nalY!lekszym stopniu nawlazuje do ~ \1;1\\1~'- \.\>. '\ \."'~'\ \ 1"'tll.~?'
P:'
.fI. 1.
.
tI "'t1.Pj"'"
..l..a
..
'\jt-f\~~'\."'1 ~~ ~t~~~"\i'\ l~'~'" f\ ~ It.' ~ \I \) ~\r'l" ~')i\'\.
,. ',.,,~I>
~'\
~-~
IgnIfl6-1.:"""'I..1.,.N\t.
l.tff\~.,
~..'
""
.
.a) klasycznej teo~i de Saussure'a~~~~.t.
, . "" . t:l.~I'~. c wartosc
\ ~(>.:Q\.~ "-'o,!"'\
~'\.~hlJ\o.j"
. . .,. ",'
.
'b)dystrybucjonalizmu
.
\.:.S."'I."\"('Ilt:\~..
. c)glossematyki
I.. N(,IJ'-
~
d) przedmiot
,
.
'
,
..
..
.
_
. \ . .
\
~I<'!,\ f 1'1;.. )ll.lnnp..~\
,,1' .,'h..
~ . najmniej. uwagi poswiecajaca znaczeniu jest
, . Rosyjski wyraz (laga jest odpowlednikl.em:polsklch wyrazów noga I stopa. W teorii wartosci de
S ussure'apol. noga I ros. noga ..'
.
~s
. "
d)..etnolirjgwJstykl
"" ""
c; '"1."'\~ ""'I'\'\..O~\.l'1.,,"I
O
~)~ \"f ~\j E '\\1 'I\~\'\.",~
"
!'-'-~ I
a) maja to samoznaczenieale~)N<Irtosc..
. \.l f\ tl \ \) ~ ~.. ? ~
'.
. '. /~I,<
a) glossematyka ~
~'\ tlf'/\ S \...~\.J I ~ ~():. (.t>~I'\';-~"\~
1t
I~ l)" ~\ ~
.
) funkcjonalizm \~~"\."N "W, I f"~~'~ ~\J'" ~I."~"~\"'\\ M 'H 1\ c...lA, ~d.M\J
". ..c) dystrybucjonizm l' f't \.J 1\ " \<~ \'.A\J i PIl.~ PI
"
\V, b)majatosamo.znaczenleltesama)'l8rto,sC':'
\) O e'\~"\l'\.n"'j
~'\.~~\\lt-"\
' I)
.
~f':i'\! ~',.\\.'\.
~~.t""'-
.c) maja te sama wartosc, ale rótne znaczenia'.
\) I::
. .':d) etnolingwistyka '
:Teze; o uniwersalizmie gramatyki najlepiej uzasa~nla twierdzenie ,
aa),wszystkle Jezyki swiata l)1aja takie same podstawy gramatyki \
.. '-~nsatdy cz/owiek.mote'nauCzy6s!e dowolnego jezyka naturalne!io
c) wszystkle Jezyki naturalne maja gramatYke
L~"i-, ) t- ~d) maja r6tn!!~aczenie I rótnawartosc
.~
.
. .
' " Opozycja mlejscaarlykulacji w jezyku polskim to Ilrzyklad opozycji:
!
.
4
! ,.-',.
'<. Qoa) ekwipolentnej
."
.
.
:'.! Vi,"
. I.
b) gradualnej
'.
'.
'
,
--- '. ;,,1".
., e) prywatywnej
~
N IW k f\ . "t A J M\J';)~ ~/I, r...I ~
. \/'
11
d)tadnej z powytszyc!1. .
V. .wynikaja jedynie z morfologii I leksyki . .
, /"W gramatycegeneratywnejnajwatnlejszarole odgrywa:
. - a) morfologia
. b) skladnia
. ,.c) fonologia
d) semantyka
18. W modelu z .Syntactic structu.res' reguly przepisywania siuta do
, ' a)generowaniznacznikf(8Zowego
'P) przeksztalcania glebokich.struktur.skladnlowych w struktury powierzchniowe
c)'Przypisywanla strukturze powierzchniowej reprezentacji fonologicznej
d) p~isywania zdaniomsensu .
19. W. modelu'z "AspecIs uf the Theoryof.Syntax° gramatyka nie generuje. zdan typu Bezbarwne
zielone idee spia wsc/ek/e dzieki
arogranlczenlom selektywnym
b) skladnikowi semanlyczliemu
c) oba powytsze sa prawdziwe
d) tadne z powytszych nie jest prawdziwe
. d) jezyki r'6tnia sie minimalnie pod Wzgledem gramatycznym,
a obserwowalne
rótnice
5.FonologiJakobsonróViisieod fOiloregl1 'f{ubieeklego: '-~.
.
~~"
. I {
',o
I;;-n I 011 Ct N A t\ lULA , !1
I
~ a) blnamoscia I zestawem cech dystynktYWnych
..
k . '!
D -t. W I ~.
.:' l
(.
b) tylko binamoscia,bo czesc cech dystynktywnYchjest wsp6lna
c)tylkozestawecechdystynktywnych
'" \)l,s\ to.~. hl N ~. .
(:. J 1\
G.Zasada komutacji pozwala:
d) tadnym z powytszych
.
.
. U -I .) '\
t...~"
c:..
.1
.
I
i
a) tylko'oddzielicplan wyrmanla od planu tresci.
..-
. c. D)tylko oddzielicforme planuwyrmania Cd..sUbstancjlplanu wyrmanla \}o\"'" to"'i
~ oddzlelic.forme od substancji w kattlyrri;plarile" ". .' . .
7. Figury planu wyrmanla w terminologII HjeiinsTe~ bupóWla:!ajaw og6ioie:p~!!!I.te.[It\lnologll:
a) morfemom
. b) tylko oddzielicforme planuwyrmania od.folTl!y.plariutresci
."'1
C,"/ .~
,I
~~'"
()f' \.PI. ~LO~'>t:Mft..\..f.M.
.. b) ionemom
.....
e)semom
...,
'-1\ \
\' "" . .\"t
d)cechomdystynktywnym
~."'t"\.'i~'I-\\'><.~90 ~ ..\
1-'\'
I~'\.,
8. Badacz postepujacyzgodniez postulatami metodologlcznymldeskryptywizmum ote ~)(.. '" \ /
. a) tylko wykorzystywackorpustekst6w
;
i (1/()-.. V1. f. N I t: ~ 1C"Z. l N A q I: ~I :"~
.
.Oh.(,. t. "1l-.
\j 'JON it M
J>.tJ\\~ ';)\- .;
20. Wsp61na cecha minimalizmu I teonl optymalnosci jest to, ::.-.: .
a) w obu twierdzisiEJ.S!ewne elem.enty.(regulY, cechy itd.) wystepuja we wszystkich Jezykach,
tylkouatnaslla.
b).ly1kopracowac z Informatorem
c)wykorzystywackorpustekst6wlpracowaczlnformator:em
.'. -l..'"
\J v
\ '.1.7.1'
II I <.
. '.,
. ~ \:::,t"I'I:1l' '\~~I' N~ \ f\ tlW. A
d) tadne z powytszych
~.(I,
.
','
~. Wedlug koncepcjideskryptywizmudo tego samegq fpnemu naleta:.,
' ('--) \, :'p p '(\.If' \ \: L '\)
'1
b) ob;! pozw;llaja-one
wyjasnic powleizchnlowe
r6tnlce miedzy JezykamI
. l-a)tylkelement dzwiekowe pozostajacew dyStrybucjikontrastowe)'"',.
\
c) obywa poWyt$ze,sapr;awdziwe
'..
'. . d>:~~riez.poWytszych
,
b) tylko elementydzwiekowe pozostaJa.,c:Wd~trybuejl komP!Em~e,~tar:net
.
'y\. .t' f\. ~ \ \
nieJest p,ra\'4lzlwe.
'"" "'J
c) tylko elementydzwiekowe pozost8jaceWd}'Strybucfiswobócoej. .
d) ulementy pozoSlSjacew dystrybuc:jlswobodifej oraz elementy ~zostajace w.dYstrybucji
.
~;.semai1lYce
bo
.
generatywnoj.punktem
r:ep
.
wyjscia dla tworzenia wypowIedziJeF'
-:.' !
. . aljej'9.!~
re~!1ta
cja skladniowa
~//
·
~
komplementamej
.
.'
.
.. .
.
. ma
lerowa
'.
..
.b)jeJrepre:zenlficjii\semantyczna .
.
.
.
~;~~:1
c)jeJ~9wipw:hpi9,y(a;[eprezentacJa.s~lad!).\Q.wa".,
f'l~ie
..
" ,
.
".(;,.;~;';,.l.,
'. ...,.
'
1.,\\f'\t.H\l'
'--:. ; \. ~\;~I:>~.~,
. .
rfl
. .
.l\LJokonujac podzialu~a,Skladnik(beZPOS,r:ed~§id~ .
\l \\.
~: ;>. .. r \ "
.
.
"-
I \
a) znaczeniem wydZIelonych t(8Z
.
d) dol:i60eksykall)y:
'.'
,.
i ~ ~ \. \" lU
.
I
I
b)budowa wewnetrznwydzielanycfrazt,$'\U~.
.-.
.
.
.w:;~ ~~'l.~.~ . \..I.. . V
,.'
'...:~
'\o. ~raRt~I)os~~I!\.~~(11llnW.generatywn~
t'\\.\ ~\.. "-'\ ~\\..
".\<l' "'.((" 'n " . ':),"" . A:~~AP t { .',j
b 1',.1,!\ (> '1<.11.1\~ ~ to'"
':"\:
a) wyja~iel1!e;l6~lc.'!Iiedzy !ltru)stura!lemantyeznaa struk~raskladnlowa
c)wielkosciawydzlela(l~ fraz.
!
.. d) mot/iwosciaml subl!tytucjl ~zielanych
};...
~.
t':!
I.r
, (
';e!;I)WPri>wa9~(i!e;pPd~alunapredykl;ltylarg!Jmenty
f1:!Iz; ._
C.
.~.,.,,'...
-"C\;.
I,;f\'
h-li1l>.. \.I
" .
,
'1..Nfo;'-"\'<..l'\I
. .
skladnlkl relacyjnwystepujwznaczeni. ?,~l)tl'1 M' W~.(tf'\ 1..~
.'
c) rozkl;l.dzriaCieoia:precfykat6w
~emantyczne
:
~ Pib-\~~,,\i''lM .. \oj~ l\l'\'\v
~~~\~~ ~~c:~~~~
'.
23. Stru~~:~%kl~~~yk8t6Y;';"
, '
..'
I
c) tylko przymiotników
.
.
.
..
a) zaWlera.eteineoty presuponowane I stwierdzane
b) Zaw!era.tylkoelementy presuponowane
c). zawiera tylko elementy stwierdzane
, d) ta~!1e z pc:>wytszych nie jest prawdziwe .
)t\ W semantyce' generatywnej kwantyfikatorY wystepuja w pozYCJI
.
. .<.~semy
..d) leksemów nalEiUi,cycdo rótOychCzescimowy .'
..,._ '
.
'.
.
;-,,-r.~',
sa,nledeflniowalnympojeciamiprostyminaletacymldoJQzykanaturalnego wg
'i
': ;" .,\, . , "I
.. a) BIerwischa
~ ,-, '"'.~' J-' . . ',.c)Wierzbickiej.'
i""'",.
'.,'
.,.,b) Apresjana
..,
a) tylko predykat6w .
b) tylko argument6w . '
1\ c) zaroWno predykatów,jak I argument6w
Od)ani predYkatów.ani argumentów .
A , \ \\
": ~,' . ".' : .,.-'d)
WS~~tk
.
,If~wymienionyc wytej badaczy
..
1\ -1 !', A". i2 A' c\ 1\ k (:.
~,L ~"\'IJ:"),~\.>\'\"\'\} l'
';\ l!'i~\3
)"L\;'1Sf-\)~ \l"')~i\) J(\)~O),.I
\ 1. j '- \
,
.' -- j
I. A';;'
.. }
d-. ~ J
~~
" B , ~1 1Z. ,,~
te ,..
- \
\ ~. V:
'\
1 ~
0' . ' .
'
'
'.
l
. '.,
\
I
, "r' . .
,
" l ."
,
.
~ '.
'\
I .
.
J:. L
,I"'.
.. ...;..,oA.
"
'
.
.ka
"..
.
!I
.',
132721834.001.png
~ '" ',',. ,,;>
"';r-'"
"f\
("\ t p...'!\~f),,,, .>}.\ \dn.. ,'". ~\\"
:\.
\ t"J ~ \l'
'P.\'~
- tJ 1"C\.'1.~'1\'I.
P<.lY~,""1'ls'l\~
p\ bT;;''''
\ 1\. t\~1\I r
~~tJt:\I.
/
,',
(PObt'IO})
~\> ,J.
~ \\Lt\
oP.
'~,
<'t.!"','",,(~"\
\'1\1.1.1 \"'(:"'~
~1.",~HN
,
, ' I,
.
' ,
Ul k l... C)t~\...
4
",_\~~.\),,\lll- ~p"t"'''~C:>~I?-\\'-'1.'''
t\f<r~t'~\.:\W,,)...
1.\,WI':>.
'-~ ~"\c(\."<.J
't,\\, <-C)I ~c)'l\
~.
r"
"0' 11-.:'.\"'"'
3,
\',>, a~ Po\"'111rok "
'
~odnle'z
I"\~' (I) Jan zrobHbuty ..., r Pi ~ "'t \ "f \ 'V'\t ~, l"1l'1. D... ,O r e. '-t,," ~ l '-'t ~ 'C"1\t, \. '\ p..1;i; f1
teona glebokichprzypadków(rólsemanty~yctU w ~anlach:
l:. ..
'-
"
... 35. W opinII.
t.angackera: gdy móy/Ion, ze róznicemiedzypoziomamjezyka sa jedynieróznicami
c.~R. j:I.(\r\ ~""\ "\ \: (),
wielkoscjednostek I stopniemIchszczególowosci,twierdzenieto dotyczy
fJ ''-'\-~tI.- \;1":. (iIi)Janukta~b~ty"? O~\~\.-:''''\J,)',
~'Q..h,,"\.n~~ ~"I:. (U)JankupHbuty-,;>o~,,,\11'l\l~
'o f'~I.'"J.\;."~ r .
\"."t"\.n' "IJ
a) tytkoróznicmiedzyfleksjaa skladnia
t~l.j~"\""70bt\r.l!!-\.('I
\.,..;
. ~Q~':
b) tytkoróznicmledzyskladnlaa slowotwórstwem
,
~ i'" ,"~ "a) wszystkie'dopelnieniablizszerealizujaten sam glebokiprzypadek ' ",:'
~
,llV o', ~I:
c) tytkOróznlcmiedzyleksykologia gramatyka
b) kazdez dopelnienrealizujeInl1glebokiprzypadek '
i
d)wszystkicpowyzszych
'
'
,'J
. c) wzdani(I)dopelnienie
realizuje
jedenglebokprzypadek.
a w(Iii (I{Iinny ,
I,
36. Cz.J we W5Z';.stkicznaczeniachterminu konotacja mozilwjest przeciwstawieni.cech
d) zdaniach (i) I (II)dopelnienie realizuje ten sam gleboki przypadek, a w zdaniu (iiI)Inn(
konotacyjnych.
.cechom definicyjnym.
26. Charakterystyczndla'modelu.sens <=>teksl"
a) tak
"
"
nie, tylkow odrilesleniudo tego terml(1uzgodniezjego znaczeniemw semantyce logicznej I
a) jest odtwarzaniezarównotworzeniajak I rozumieniatekstów
,b)
i
b) jest uwzglednianie szeroko rozumianej synonimII I mozliwoscI parafrazowania
\
c) nie, tylko w odniesieniu do gramatycznego rozumienia tego terminu'
,I
I
c) jest wielosc poziomów reprezentacji
d) nie, tytko w odniesieniu do kognitywnego rozumienia tego terminu
d) sa wszystkiepowyzsze
37. Dlaleksemu oslol dowodzisie .ze dla znaczenia 'gatunekzwlerzecla'l 'samiec tego gatunku'
27. W modelu.sens <=>tekst"punktemwyjsc!adla parafrazowal1ljesl:
glupotaniejest cecha definicyjna.natomiastjest nia dla znaczenia'czlowlek'.W tymcelu
a) strukturasemantyczna
,
wykorzystuje,sle
,
b) struktura skladnlowa
r
a) test sprzecznosci
..
c) struktura,monologiczna
b) test negacji
d)w~stklepowyzsze,.
,c)zasadekomutacjl-,,>~O"".:')O:'''l.:'''~''''''''
- t.l~r\' \~10\,J"i('r\ Ol) NI;;'
realizujsie ,
28.Którz nizejwymienionych
funkcjniejestfunkcjczasownikowa
(czyltaka.zejejwartoscijest
~
d)zasaderelewancjl'::;'-1'10 I>(t~ ~tU ~ '" \'t.. \ot 1i:II~I'"
I
czasownik) , '
3",WwYrazeni wysokO'inferzyc
,
a) OPER
l,
a)metaforaontologlczna~ \l ~tohl.
\l'\t.P>'l"'"
C)''''ClL\I')~
.. c) metaforaorientacyjna41 tI Pi l) \( II) t '\~
b) LASOR
,
b) metafora strukturalna
,,,
,\d) MAGN
,c) FUNC
1':
:~d)
~ podstawwyrazenia glebokawiara lezy
metonimia
~.Wartoscla funkcjiABLEjest
"
~ czasownlk
a) przymiotnik
!
' aJ.metafora,ontologlczna
lubll metonimia
I i'
b)metafora strukturalna IUbll,metafora orientacyjna
'1 c przymiotnik
'
,
"
lubrzeczownik'
'.
c)metafororientacyjnalubIl
ontologiczna
~
dowolnaczesc mowy
d) metonimialubllmetaforaorieni8cyjna
,
"
Wmodelu"sens ,<=>teksl"role semantyczneargumentówprzylaczanychwynikaIaze
t
40. WwyrazeniaCho znaczeniuIntensywoo$cl~iJdowanychprzez róznegotypureduplikacje(np.
atil mTllm~;. mnlam, mnlam, wykorzYstuje sie ,
a) ze znacze
,
nla czasownika"
,,' ,
",.,
", ..
>'
szuru-buro; trza
!ik-pra.g
b) 2.uzytej konstrukcji skladnlowej
,
'
..
!;
a} met~fore;onT6ldgiczna: ,
,
,
,
-..c) z obu, powyzszych
;' ,
b) metafore struktUralna
]
,
dl z zadnego z powyzszych
' ,(
e) metafore orientacyjna
t ~
Najlepszym wzorcem kategorii ptak w jezyku polskim jest
a) koliber
41. W oplnlUezykonawc6kognitywistówkonceptualizacjapojec
d) metonimie,
;
b) kogut
J ,;
-r
a) jest !Jn~ersalna ',niezaleznaodjezyka
_ c) wróbel
b)jest nieunlwersalna,aie niezaleznaod jezyków
d) papuga ,
-;- 1\' f"I\'I'-\ lI.. {If'\ y:.9 ~ · ~ ~ L J (\ 1 ('I i'\ " i
"
c) jest nleunlwersalna'l zalezna od jezyka
32. Jezykoznawstwo kognitywne -') '- PI" F\ ~ \) - 1 '" }, Y \..\,\ '\ . ~ \. 1':'1"\
'
,I
'" '\ "\ ~ t, \.. \"\; ~ f\'\" \, II"
d) zadne z J>OWYtszych
,
' \;
a) utrzymuje postulat autonomII jezykoznawstwa
jak!J , yscypllny I nlewy'powlada sie o '\ \. ()fI I l" ~ I' tr ,.
42. Podstawa materia/owabadan nad'jezykowymobrazem swiatasa
zwiazkachmiedzyJezykiema innymiformamlludzklejdzlalalnoscpoznawczej
\( I> oJ <.t" e I ' " 1/'.\(\
I
a) tylkOfrazeologizmyIznaczenla'prz~nosne
b)wiaze ludzka dzialalnosmownz InnymformamdzialalnoscpOZf)awczej
'J '
'l fi ,I ,,'
. ,
b) tytko derywaty',
'
'
c) postulujeodrebnoscdzialalnQscImownejczlowiekaod innychforriJ'tjzialalnosci-lJ.Oznawczej CI ':< \.'.
_ O ,_ N ' "\ rf 'i'.1 ..
:,. t
c)tytkfrazeologizmy,
"ZrJ,3czenla
przenosnIderywaty
d) zadne z powyzszych
d) f~e<iloglzmy,znaczenia przenosne,derywatyIzjawiskagramatyczne
33. W kognitywIzmIe twierdzi sie, ze
.: '- ,.j
43. Jezykowy obraz swiata,
'
a) wszystkiekategoriesa nieostre
,k.,'1 i I) \,J '" I
a) opiera sie wylacznie na bezposrednim doswiadczeniu uzytkowników jezyka
L p., f\J ( J, " \"t ~
,i
',..
c) Istniejarózne rodzajekategorii,w tymnieostreIo strukturzeradialnej
y i r
~ c) jest wrodzony
b) opiera sre~!, doswiadczeniu kulturowym Ijezykowym uzytkowników jezyka
'\
,
d) zadne z powyzszych
_
\. I" \ (. \'(
: < \\ t _"
i:
d) zadne z powyzszych nie jest prawdziWe,.
'
34.W koncepcjiE.,Rosch poziompodstawowykategoriito
k \\~'i:i,"
44. Podobienstwa mledzyjezykowe w zakresie frazeologizmów sa wynikiem
-, ,
\ '\ ~.' ~ " A '<
a) poziom najbardziej ogólny (najwyzszy w hierarchII) .
b)poziomnajbardzieszczególow(najnizszwhierarchII,
\
\,' ~
I
b)wspólnegdoswiadczenikulturowego
n~a mieszkanców
danego regionu,
\
"
... c) zapozyczania frazeologizmów '
c) ani poziom najbardziej ogólny, ani najbardziej szczeg6io:l4'.."
([)
.
d) zadne z powyzszych
~
?:""_."I
!
~ d) wszystkichpowyzszych
"
,',
,
-
U
,
z.,
45: Ze wczesniej poznanych nurtów lingwistycznych jezykoZnawstwu kognitywnemu
. . ,
\") ~ '1 .., 'J..;'" r...
'
.
I
naJblizszy/najbl1zSz8Jest
1'\ I \t t'Z.-l '1", f '-11 ;.: \. \ U.
'
...
..
(1..''0
I
.
'
, "
, .
a) etnollngwlstyka<~.~fIi\.~'I.
"'05.<.\
V7
b) generatywizm, ..l'i',
_ _
,
.-
\ """
"
~7/
@"':
,
-~~
"
e)glossematyka~~Gt. ~ftV~')\lQ.t.r~\;'1.'1~
t4\'(: ~~:S"
1"~'.i'P.rllp'}.I..b..~
""
!
.d) deskryptywIzm ~ @)i.\\1\ \S \~ jI.\fJI'\
r
'"""'I
~'
,
. "
.1
..
I
f o~ f'\~
'-,
"'\"
I
~
'
~
'.
,\.., /,/,
'
(!6'
'
b) ws~stkie kategorie maja strukture radialna.
a) wspólnego dOSwiadcza
l..~ C> ,*
132721834.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin