Scenariusz zajęć świetlicowych
Temat zajęć: PANI JESIEŃ.
Czas trwania zajęć: 60 minut.
CELE:
Ø Rozwijanie zdolności manualnych dzieci.
Ø Rozwijanie zdolności plastycznych dzieci.
Ø Doskonalenie znajomości nazw poszczególnych pór roku i miesięcy.
Ø Kształtowanie umiejętności pracy indywidualnej.
Ø Zwrócenie uwagi na konieczność porządkowania własnego miejsca pracy.
METODY PRACY:
- rozmowa nauczająca
- zajęcia plastyczne
- zajęcia umuzykalniające
FORMY ORGANIZACYJNE:
- zajęcia świetlicowe
- praca indywidualna uczniów
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- kalendarz
- blok techniczny z kolorowymi kartkami
- klej Wikol
- pistolet do kleju na gorąco (tylko do użytku nauczyciela)
- nożyczki
- jesienne liście
- suche ziarna fasoli, grochu, kukurydzy i zbóż
- głóg, jarzębina, małe kasztany i żołędzie
- skrawki materiałów, włóczka
- zdjęcia twarzy kobiet wycięte z kolorowych gazet
- płyta CD z muzyką „Cztery Pory Roku” Antonio Vivaldiego
- odtwarzacz płyt CD
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Czynności wstępne (3 min.):
Powitanie dzieci.
Nauczyciel prosi, aby dzieci usiadły na dywanie.
WPROWADZENIE:
1. „Kalendarz” – rozmowa nauczająca (10 min.).
Nauczyciel rozmawia z dziećmi o porach roku i miesiącach oraz pokazuje im kalendarz. Dzieci wspólnie wymieniają nazwy poszczególnych pór roku i miesięcy. Nauczyciel zadaje uczniom pytania kontrolne tj. Jakie znasz pory roku?, Jaka pora roku jest po lecie?, Dziesiąty miesiąc w roku to…?, Jaki miesiąc jest po czerwcu?, Jaki miesiąc jest przed majem? Które miesiące to miesiące zimowe? itp.
ROZWINIĘCIE:
2. Praca plastyczna „Pani Jesień” – technika collage (40 min.).
Dzieci zajmują miejsca przy stolikach i pracują indywidualnie. Wykonują „portret Pani Jesieni” z różnych materiałów (kolorowych jesiennych liści; suchych ziaren fasoli, grochu, kukurydzy i zbóż; owoców głogu, jarzębiny, małych kasztanów i żołędzi; skrawków materiałów i włóczki; zdjęć twarzy kobiet wyciętych z kolorowych gazet itp.) naklejanych na kolorowej kartce z bloku technicznego. W czasie pracy dzieci słuchają muzyki „Cztery Pory Roku” („Jesień”) Antonio Vivaldiego.
ZAKOŃCZENIE:
3. Prace porządkowe (5 min.).
Dzieci porządkują własne miejsce pracy.
Czynności końcowe (2 min.):
Nauczyciel dziękuje dzieciom za wspólne zajęcia.
OPRACOWAŁA:
Anna Czoch
świetlica szkolna
Zespół Szkół w Korzkwi
nasze prace
4
thorba