Kapłan jako penitent.pdf
(
348 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Kapłan jako penitent.doc
Ks. Marek Chmielewski
KAPŁAN JAKO PENITENT
*
W szóstym roku wielkiej nowenny przed dwutysiącleciem
Wcielenia Chrystusa program duszpasterski Kościoła w Polsce
zaprasza do rozważenia sakramentów uzdrowienia, a wśród
nich szczególnie sakramentu pokuty. Ponieważ ten sakrament
jest misterium wiary dokonującym się pomiędzy Bogiem a czło-
wiekiem przez pośrednictwo kapłana, dlatego stosunkowo dużo
miejsca w refleksji nad nim poświęca się roli spowiednika, mniej
natomiast mówi się o kapłanie jako penitencie. Dotyczy to za-
równo dokumentów Kościoła takich, jak np. Konstytucja Apo-
stolska Pawła VI
Paenitemini
(17 II 1966) czy Adhortacja Apostol-
ska Jana Pawła II
Reconciliatio et Paenitentia
(2 XII 1984), jak i róż-
nych materiałów duszpasterskich oraz formacyjnych.
Tymczasem jest to bardzo ważny problem nie tylko dla sa-
mych kapłanów, ale i dla duchowego dobra całego Kościoła. Daje
temu wyraz Jan Paweł II stwierdzając: „Gdyby jakiś ksiądz nie
spowiadał się, lub spowiadał się źle, bardzo szybko odbiłoby się
to na samym jego kapłaństwie i sprawowaniu kapłaństwa, co
dostrzegłaby również Wspólnota, której jest pasterzem” (RP 31;
PDV 26;
Dyrektorium o posłudze i życiu kapłanów „Tota Ecclesia”
, 53,
dalej: TE). To, czy i jak kapłan się spowiada, jest w jakimś sensie
miarą jego duchowej postawy.
Postawiony więc problem kapłana jako penitenta rozważymy
w trzech aspektach, wynikających z określonej koncepcji ducho-
wości i specyfiki sakramentu pokuty. Przez duchowość bowiem
rozumiemy życie według Ducha Świętego, które ujawnia się jako
zespół postaw wobec wiodących wartości charakteryzujących się
——————
*
Opublikowano w: „Roczniki Teologiczne” 44(1997) nr 5, s. 85-99.
1
odniesieniem poznawczym, przeżyciowo-motywacyjnym i prak-
tycznym
1
. Ponieważ przeżycie sakramentu pokuty angażuje sfe-
rę ludzkiej psychiki, dlatego po ukazaniu teologicznego aspektu
kapłańskiej spowiedzi przejdziemy do próby psychologicznego
opisu tego procesu, aby na tej podstawie wyprowadzić kilka
wniosków praktycznych, osadzając je na wskazaniach Kościoła.
1.
A
SPEKT TEOLOGICZNY
Niezmiennie aktualne są słowa z Listu do Hebrajczyków,
mówiące o tym, że każdy kapłan z ludzi jest brany i dla ludzi
ustanawiany, toteż doświadczając ludzkiej słabości „może
współczuć z tymi, którzy nie wiedzą i błądzą” (por. Hbr 5, 1-2).
Kapłan Chrystusowy podlega więc grzeszności, jak każdy z lu-
dzi, dlatego „jak każdy dobry wierny, także prezbiter ma obo-
wiązek spowiadać się ze swoich grzechów i własnych słabości”
(TE 53). W ten sposób, choć przez konsekrację sakramentalną jest
w pewien sposób wyłączony z ludu, to jednak nadal w płasz-
czyźnie antropologicznej pozostaje solidarny z grzesznikiem. Ta
solidarność z racji udziału w jedynym kapłaństwie Chrystusa
nabiera jeszcze głębszego, zbawczego wymiaru.
„Tożsamość kapłana — czytamy w
Dyrektorium
— wynika ze
szczególnego uczestnictwa w Kapłaństwie Chrystusa, dzięki któ-
remu wyświęcony staje się, w Kościele i dla Kościoła, rzeczywi-
stym, żywym i przejrzystym obrazem Chrystusa Kapłana,
«
sa-
kramentalnym uobecnieniem Jezusa Chrystusa Głowy i Paste-
rza
»
” (p. 2). Ta ścisła ontologiczna więź kapłana z Chrystusem
przybiera w płaszczyźnie egzystencjalnej postać przyjaźni i mi-
łości, zgodnie ze słowami samego Pana, wypowiedzianymi w
——————
1
Zob. W. Słomka,
Teologia duchowości
, w: M. Chmielewski, W. Słomka,
Pol-
scy teologowie duchowości
, Lublin 1993, s. 231-232.
2
Wieczerniku: „Już was nie nazywam sługami [...], ale nazwałem
was przyjaciółmi” (J 15, 15). „Bez tej
«
przyjaźni
»
trudno byłoby
pomyśleć, iż zawierzył nam po apostołach Sakrament swojego
Ciała i krwi, Sakrament swej odkupieńczej śmierci i zmar-
twychwstania, abyśmy sprawowali ten niepojęty Sakrament w
Jego imieniu, co więcej:
in persona Christi
” — pisał Jan Paweł II
do kapłanów na Wielki Czwartek 1988 roku
2
.
Kapłan Chrystusowy przeżywa ten związek ze swoim Mi-
strzem przede wszystkim jako miłość i przyjaźń doznawaną, w
następstwie której zdolny jest do świadczenia pasterskiej miłości
i przyjaźni, tak w wymiarze wertykalnym, jak i horyzontalnym.
Miłość kapłana do ludzi powierzonych jego kapłańskiej pieczy
ma być na wzór Dobrego Pasterza (por. J 10, 11-17)
3
. W tym kon-
tekście szczególnego znaczenia nabiera sakrament pokuty prze-
żywany przez kapłana jako penitenta. Misterium kapłaństwa i
kapłana zawiera się w tym, że z jednej strony jest on uosobie-
niem Chrystusa — Boga Świętego, a z drugiej — człowiekiem
grzesznym i z tej racji podlegającym surowszym sankcjom w
myśl słów: „Komu wiele dano, od tego wiele wymagać się bę-
dzie” (Łk 12, 48). Grzech bowiem jako „akt wolności człowieka”
(por. RP 14), zwłaszcza grzech śmiertelny, jest dobrowolnym i
świadomym odrzuceniem Boga, Jego prawa, ofiarowanego jako
przymierze miłości, a zarazem zwróceniem się bądź to do same-
go siebie, bądź do jakiejkolwiek rzeczywistości stworzonej, także
intencjonalnej (por. RP 17). Jest to zerwanie życiodajnej łączności
z Bogiem, rodzaj samobójstwa duchowego. W tym sensie kapłan,
który dopuszcza się grzechu śmiertelnego staje się kimś najbar-
——————
2
List Ojca Świętego Jana Pawła II do kapłanów na Wielki Czwartek 1988 roku
, nr 6.
3
Zob. W. Słomka,
Oblicza kapłańskiej miłości
, w:
Kapłan pośród ludu kapłańskiego
(„Homo meditans”, t. 14), red. W. Słomka, J. Misiurek, Lublin 1993, s. 33-41.
3
dziej paradoksalnym z ludzi. Staje się sprzecznością sam w sobie
i jest istotą najbardziej godną pożałowania.
Nikt, kto utracił życie, nie jest w stanie przywrócić sobie ży-
cia ani fizycznego, ani duchowego. Kapłan, choć jest urzędowym
dysponentem łaski przebaczenia i pojednania, sam z niej skorzy-
stać nie może. Nie może sam sobie udzielić przebaczenia grze-
chów i przywrócić życia duchowego. Może to uczynić tylko
Chrystus przez posługę innego kapłana. W tym objawia się mi-
łosierdzie Chrystusa, które jest szczególną postacią stwórczej i
odkupieńczej miłości, pochylającej się nad człowiekiem uwikła-
nym w zło (por. DM 6). Odkrycie miłosierdzia Boga, objawiają-
cego się w Chrystusie odpuszczającym grzechy, jest samym ją-
drem nawrócenia, jego „[...] stałym i niewyczerpalnym źródłem,
nie tylko jako doraźnego aktu wewnętrznego, ale jako stałego
usposobienia, jako stanu duszy” (DM 13).
Kapłan więc w sakramencie pokuty i pojednania doświadcza
w sposób szczególny miłości Chrystusa Dobrego Pasterza (por.
DK 18), który — jak wobec św. Piotra, tak i wobec każdego na-
wracającego się prezbitera — stawia pytanie o miłość: „[...] czy
miłujesz Mnie więcej, aniżeli ci?” (J 21, 15). Doznanie miłosier-
dzia jest zarazem zobowiązaniem do świadczenia go. Kapłan
spowiadający się, nie tylko że odzyskuje swoją tożsamość wyni-
kającą z wszczepienia w Chrystusa, ale doznając miłosierdzia
tym bardziej upodabnia się do Chrystusa Miłosiernego i może
pochylać się z miłością nad popadającym w grzech bratem we
wierze, być z nim solidarnym i stać się dla niego drogą zbawie-
nia.
Można zatem powiedzieć, że sakrament pokuty dla kapłana-
penitenta ma nie tylko znaczenie moralno-indywidualne jako
sposób odzyskania stanu łaski uświęcającej i odzyskania osobo-
wej relacji z Osobami Trójcy Świętej, „[...] która stanowi źródło
4
życia i działania kapłańskiego” (TE 5), a zarazem fundament je-
go osobistego życia duchowego i postępu w świętości. Kapłań-
ska spowiedź ma także wymiar charyzmatyczny w tym znacze-
niu, że za każdym razem jeszcze bardziej zacieśnia się jego więź
z Chrystusem-Kapłanem, a szczególnie wtedy, gdy bezpośrednią
okolicznością spowiedzi nie jest jednak grzech śmiertelny. Im
bardziej zjednoczony jest ze swoim Mistrzem, im bardziej po-
twierdza swoją kapłańską tożsamość, tym owocniejsza staje się
jego posługa słowa i sakramentu. „Jeśli mamy innym pomagać
do nawrócenia, musimy sami stale je podejmować w naszym ży-
ciu — uczy Jan Paweł II. — Nawracać się — to znaczy powracać
do samej Łaski naszego powołania, rozważać bezmiar dobroci i
miłości Chrystusa, który zwrócił się do każdego z nas po imieniu
i powiedział:
«
Pójdź za Mną
»
”
4
.
Kapłańskie nawrócenie poprzez sakrament pokuty ma więc
wymiar charyzmatyczno-eklezjalny, skoro „kapłan będąc w Ko-
ściele, znajduje się także wobec Kościoła” (TE 12)
5
. Posługa sa-
kramentalnego pojednania została powierzona Kościołowi (por. J
20, 23) i aktualizuje się (tak ze strony penitenta, jak i spowiedni-
ka) w ścisłej jedności z Kościołem, czego wyrazem jest udzielanie
jurysdykcji do spowiadania
6
. Sakramentalne rozgrzeszenie jest
jednocześnie pojednaniem z Chrystusem i z Kościołem, albo —
mówiąc inaczej — ponownym wszczepieniem w Chrystusa i w
Kościół, odnowieniem zaślubin z Chrystusem i Kościołem —
„Oblubienicą Baranka”. Spowiadający się kapłan przyczynia się
——————
4
List Ojca Świętego Jana Pawła II do wszystkich kapłanów Kościoła na Wielki
Czwartek 1979 roku
, nr 10.
5
Zob. D. E. Wider,
Sacerdos Christi in Ecclesia Christi
, w:
Postawy duchowe
wobec Boga, Kościoła i człowieka
(„Duchowość w Polsce”, t. 2), red. M. Chmielew-
ski, Lublin 1995, s. 216-225.
6
KPK kan. 966.
5
Plik z chomika:
padre1
Inne pliki z tego folderu:
Jak szukać spowiednika,jak się przygotować cz.3.mp3
(2050 KB)
Jak szukać spowiednika,jak się przygotować cz.2.mp3
(1837 KB)
Jak szukać spowiednika, jak się przygotować cz.1.mp3
(1870 KB)
02 Ścieżka 2.mp3
(93954 KB)
01 Ścieżka 1.mp3
(84323 KB)
Inne foldery tego chomika:
BIBLIA - konferencje
BRUNO FERRERO-Opowiadania dla ducha
Cuda w ogrodzie
Dokumenty
DUC IN ALTUM
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin