Zabawy_matematyczne_nauczyciele.pdf

(1907 KB) Pobierz
123162275 UNPDF
Zabawy matematyczne dla siedmiolatków, ośmiolatków
i dziewięciolatków
Celem edukacji matematycznej jest kształtowanie umiejętności ilościowego, relacyjnego, schematycz-
nego ujmowania, opisywania, przedstawiania i przekształcania rzeczywistości.
W toku działań matematycznych dziecko rozwija zdolność samodzielnego, logicznego myślenia, kształ-
tuje umiejętność ścisłego wyrażania myśli m.in. poprzez:
opanowanie podstaw techniki rachunkowej w zakresie czterech podstawowych działań matema-
tycznych na liczbach naturalnych,
rozwiązywanie zadań tekstowych o różnych strukturach,
wstępne kształtowanie pojęcia zbioru, ułamka i wybranych pojęć matematycznych.
Przydatne w rozwijaniu tych umiejętności są zabawy matematyczne zawarte w proponowanych przez
nas Kolorowych odrabiankach dla Krzysia i Anki , stanowiących znakomitą pomoc umożliwiającą wspólną
naukę i zabawę rodziców z dziećmi. Proponowany materiał z uwagi na szeroki zakres ćwiczeniowy może
posłużyć jako uzupełnienie, podsumowanie, utrwalenie i sprawdzenie przyswojonej wiedzy oraz nabytych
w szkole umiejętności. Ćwiczenia zarówno kształtują rozumienie dodawania i odejmowania oraz mnożenia
i dzielenia jako działań wzajemnie odwrotnych, jak i utrwalają wiadomości o igurach geometrycznych,
o stosunkach przestrzennych oraz o cechach wielkościowych. Ponadto:
W zeszycie dla siedmiolatków szczególny nacisk położono na kształcenie pojęcia liczby naturalnej
i jej zapisu, działania na zbiorach oraz na osi liczbowej, umiejętności klasyikowania przedmiotów
według podanej cechy.
W zeszycie dla ośmiolatków wiele miejsca poświęcono na kształtowanie umiejętności praktycz-
nych, związanych z mierzeniem, z ważeniem, z odczytywaniem wskazań zegara i z obliczeniami
kalendarzowymi.
W zeszycie dla dziewięciolatków zwrócono szczególną uwagę na różne sposoby rozwiązywania
zadań z treścią, na porównywanie różnicowe i ilorazowe, na wykonywanie obliczeń sposobem pi-
semnym oraz działania na ułamkach.
123162275.085.png 123162275.096.png 123162275.107.png 123162275.118.png 123162275.001.png
2 Stosunki przestrzenne
1. Pomaluj piłkę z lewej strony na czerwono, a piłkę z prawej strony na żółto.
Pomiędzy piłkami narysuj balonik.
2. Uzupełnij rysunek według opisu:
— po płocie chodzi kot,
— zza chmurki wygląda słonko,
— przed budą stoi pies.
2. Uzupełnij rysunek według opisu:
3. „Powieś” na sznurku:
— z prawej strony spódnicę,
— z lewej strony spodnie,
— pomiędzy spodniami a spódnicą chustkę.
3. „Powieś” na sznurku:
— pomiędzy spodniami a spódnicą chustkę.
4. Julka kupiła dla mamy wazonik, który:
— nie stoi na górnej półce,
— stoi obok wazonu w kwiaty.
4. Julka kupiła dla mamy wazonik, który:
Który to wazonik?
6
ZamKor Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki zabawy matematyczne dla siedmiolatków
1. Pomaluj piłkę z lewej strony na czerwono, a piłkę z prawej strony na żółto.
123162275.012.png 123162275.023.png 123162275.034.png 123162275.039.png 123162275.040.png 123162275.041.png 123162275.042.png 123162275.043.png 123162275.044.png 123162275.045.png 123162275.046.png 123162275.047.png 123162275.048.png 123162275.049.png 123162275.050.png 123162275.051.png
Liczenie w zakresie 1000. Pełne setki
4
1. Oblicz.
20 + 20 = ..........
40 + 20 = ..........
60 – 50 = ..........
80 – 50 = ..........
200 + 200 = .......... 400 + 200 = .......... 600 – 500 = .......... 800 – 500 = ..........
2. Dodaj sąsiednie liczby i wpisz wynik w kratkę pod spodem.
100 300 200 100
400 100 600 300
400
3. Odejmij sąsiednie liczby i wpisz wynik w kratkę pod spodem.
400 300 200 100
900 700 600 300
100
Ile brakuje do tysiąca? Wpisz właściwe liczby.
300 +
= 1000 400 +
= 1000
100 +
= 1000
400 + 100 +
= 1000
300 +
+ 200 = 1000
+ 900 = 1000
4. Tata miał 1000 zł . Kupił monitor komputerowy i zostało mu 300 zł. Ile kosztował monitor?
Podkreśl prawidłową odpowiedź.
A. nie wiadomo
B. 300 zł
C. 700 zł
5. Oblicz.
200
+ 80 0
– 10 0
– 30 0
300
800
– 40 0
– 20 0
– 20 0
– 10 0
+ 20 0
+ 30 0
400
...................
zabawy matematyczne dla dziewięciolatków Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki ZamKor
9
1. Oblicz.
2. Dodaj sąsiednie liczby i wpisz wynik w kratkę pod spodem.
3. Odejmij sąsiednie liczby i wpisz wynik w kratkę pod spodem.
4. Tata miał
5.
123162275.052.png 123162275.053.png 123162275.054.png 123162275.055.png 123162275.056.png 123162275.057.png 123162275.058.png 123162275.059.png 123162275.060.png 123162275.061.png 123162275.062.png 123162275.063.png 123162275.064.png 123162275.065.png 123162275.066.png 123162275.067.png 123162275.068.png 123162275.069.png 123162275.070.png 123162275.071.png 123162275.072.png 123162275.073.png 123162275.074.png 123162275.075.png 123162275.076.png 123162275.077.png 123162275.078.png 123162275.079.png
Cechy wielkościowe
1
Dodawanie i odejmowanie więcej niż 2 liczb w zakresie 10
12
Obliczenia pieniężne w zakresie 20
19
1. W każdej z par pokoloruj większy owoc.
1. Ukryłem znaczek w kopercie z największym wynikiem – mówi Paweł. Która to
koperta?
1.
Monety
3 + 2 + 1 + 2 = .......
1 + 3 + 4 + 1 = .......
1 + 4 + 2 + 3 = .......
A. B. C.
2. Który zapis pasuje do rysunku?
1. Eryk ma 10 zł. Otocz pętlą te przedmioty, które może kupić.
2. Który zapis pasuje do rysunku?
8 zł
2. Ponumeruj klocki od najmniejszego do największego.
10 zł
6 zł
11 zł
15 zł
13 zł
A. 3 + 2 + 2
B. 3 + 2 + 1
C. 3 + 3 + 1
2. Iwona chce kupić misia. Dostała od babci 2 zł, a od dziadka 5 zł.
Czy wystarczy jej pieniędzy?
Pokoloruj właściwe okienko.
3. Otocz pętlą najwyższy dom.
3. Które dziecko nie popełniło błędu?
A. Romek B. Jola C. Edyta
10 – 3 = 7
3. Które dziecko
9 – 3 = 6
8 – 4 = 4
T A K
8 zł
9 – 4 = 6
7 – 4 = 2
7 – 3 = 4
NIE
4. „Powieś” worki na właściwych miejscach.
4. „Powieś” worki na właściwych miejscach.
Nr 6
Nr 7
Nr 8
Nr 9
Nr 10
4. Otocz pętlą najcieńszą książkę.
3. Jakimi monetami można zapłacić za piłkę, która kosztuje 10 zł?
A. 2 zł 5 zł 3 zł
B. 5 zł 5 zł
C. 5 zł 4 zł 1 zł
10 zł
10 – 1
4 + 3 +1
10 – 4 + 4
3 + 3
zabawy matematyczne dla siedmiolatków Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki ZamKor
5
zabawy matematyczne dla siedmiolatków Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki ZamKor
17
zabawy matematyczne dla siedmiolatków Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki ZamKor
25
2 Zbiory, podzbiory, część wspólna zbiorów
20 Zadania z niewiadomą
1. Która odpowiedź jest prawdziwa?
1. Która odpowiedź jest prawdziwa?
1. Wpisz odpowiednie dzielniki.
1. Wpisz odpowiednie dzielniki.
W zbiorze warzyw są:
A. 2 podzbiory
B. 3 podzbiory
C. 4 podzbiory
D. nie da się wyodrębnić
żadnych podzbiorów
63
42
49
35
64
24
56
40
:
:
:
:
7
8
2. Ola i Magda tworzyły zbiory z fi gur geometrycznych.
2. Ola i Magda tworzyły zbiory z fi gur geometrycznych.
2. Na lekcji gimnastyki uczniowie klasy 3 b podzielili się na czteroosobowe grupy. Ile ta-
kich grup powstało, jeżeli ta klasa liczy 28 uczniów?
Podkreśl równanie, za pomocą którego można rozwiązać to zadanie?
A. x • 4 = 28 B. x : 4 = 28 C. x : 28 = 4
3. Krawcowa przyszyła po tyle samo guzików do każdej bluzki. Ile guzików przyszyła do
jednej bluzki, jeżeli wszystkich guzików przyszyła 30?
2. Na lekcji gimnastyki uczniowie klasy 3 b podzielili się na czteroosobowe grupy. Ile ta-
3. Krawcowa przyszyła po tyle samo guzików do każdej bluzki. Ile guzików przyszyła do
zbiór Oli
zbiór Magdy
• W zbiorze Oli zamaluj na czerwono te fi gury, których nie ma w zbiorze Magdy.
• W zbiorze Magdy zamaluj na niebiesko te fi gury, których nie ma w zbiorze Oli.
• Zamaluj na zielono te fi gury, które są w zbiorze Oli i w zbiorze Magdy.
30 guzików
Część wspólna obu zbiorów ma elementy, są to .......................................
3. Wykreśl te przedmioty, których Iza nie zapakuje do piórnika .
Uzupełnij okienka.
tyle guzików przyszyła
krawcowa do jednej bluzki
3. Wykreśl te przedmioty, których Iza
tyle było bluzek
• x =
x =
tyle guzików przyszyła krawcowa
do wszystkich bluzek razem
Odp.: Krawcowa przyszyła do jednej bluzki po ..........................................................
6
ZamKor Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki zabawy matematyczne dla ośmiolatków
26
ZamKor Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki zabawy matematyczne dla dziewięciolatków
1. W każdej z par pokoloruj większy owoc.
1. Eryk ma 10 zł. Otocz pętlą te przedmioty, które może kupić.
2. Ponumeruj klocki od najmniejszego do największego.
6 zł
15 zł
2. Iwona chce kupić misia. Dostała od babci 2 zł, a od dziadka 5 zł.
3. Otocz pętlą najwyższy dom.
4. Otocz pętlą najcieńszą książkę.
3. Jakimi monetami można zapłacić za piłkę, która kosztuje 10 zł?
123162275.080.png 123162275.081.png 123162275.082.png 123162275.083.png 123162275.084.png 123162275.086.png 123162275.087.png 123162275.088.png 123162275.089.png 123162275.090.png 123162275.091.png 123162275.092.png 123162275.093.png 123162275.094.png 123162275.095.png 123162275.097.png 123162275.098.png 123162275.099.png 123162275.100.png 123162275.101.png 123162275.102.png 123162275.103.png 123162275.104.png 123162275.105.png 123162275.106.png 123162275.108.png 123162275.109.png 123162275.110.png 123162275.111.png 123162275.112.png 123162275.113.png 123162275.114.png 123162275.115.png 123162275.116.png 123162275.117.png 123162275.119.png 123162275.120.png 123162275.121.png 123162275.122.png 123162275.123.png 123162275.124.png 123162275.125.png 123162275.126.png 123162275.127.png 123162275.128.png 123162275.002.png 123162275.003.png 123162275.004.png 123162275.005.png
Netto, brutto, tara
52
Ważenie, kilogramy
52
Masa towaru z opakowaniem to BRUTTO
Masa samego towaru to NETTO
Masa samego opakowania to TARA
1 kg – 1 kilogram
1. Które zakupy ważą najwięcej?
1. Pusta skrzynka waży 1 kg 45 dag. Wsypano do niej 8 kg 60 dag ziemniaków. Ile waży
skrzynka z ziemniakami?
26 kg
12 kg
14 kg
18 kg
12 kg
11 kg
17 kg
15 kg
23 kg
15 kg
15 kg
23 kg
kg dag
A.
B.
C.
D.
2. Która informacja jest prawdziwa?
2. Która informacja jest prawdziwa?
Odp. : …………....………..................................………………….
2. Skrzynka z ziemniakami waży 10 kg 05 dag. Pusta skrzynka waży 1 kg 45 dag. Ile ważą
ziemniaki?
A. Paczka waży 2 kg.
B. Paczka waży mniej niż 2 kg.
C. Paczka waży więcej niż 2 kg.
D. Nie da się określić.
2 kg
ziemniaki?
kg dag
3. Skrzynia razem z 2 kg odważnikiem waży 15 kg. Ile waży skrzynia?
3. Skrzynia razem z 2 kg odważnikiem waży 15 kg. Ile waży skrzynia?
Odp. : …………....………..................................………………….
3. Na podstawie działania uzupełnij treść zadania. Dopisz pytanie.
A. nie da się tego policzyć
B. 18 kg
3. Na podstawie działania uzupełnij treść zadania. Dopisz pytanie.
2 kg
15 kg
C. 13 kg
kg dag
10 05
– 8 60
D. 11 kg
Skrzynka z ziemniakami waży ……………………
Ziemniaki ważą ……………………
4. Połącz rysunek z odpowiednim podpisem.
4. Połącz rysunek z odpowiednim podpisem.
Ile ……………………….…............…………………………………...
1 kg
2 kg
2 kg
1 kg 2 kg
1 kg 1 kg
1 45
5 kg
Odp. : ……………………….…………......…………………………...
Zakupy ważą:
Uzupełnij zapisy odpowiednimi wartościami z zadania.
NETTO – ………………. BRUTTO – ………………. TARA – ……………….
mniej niż 5 kg
5 kg
więcej niż 5 kg
zabawy matematyczne dla dziewięciolatków Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki ZamKor
59
zabawy matematyczne dla ośmiolatków Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki ZamKor
59
5 Liczby w systemie rzymskim
ZNAKI RZYMSKIE
I V X L C D M
1 5 10 50 100 500 1000
1. Zapisz liczby cyframi arabskimi.
XXV – .......... LX – .......... XXXII – .......... XVI – ..........
LV – ..........
XIX – .......... XIV – .......... VIII – .......... XXXIII – .......... XXIV – ..........
2. Zapisz liczby znakami rzymskimi.
2 7 – . . . . . . . . . . . . . . . . 9 – . . . . . . . . . . . . . . . . 1 8 – . . . . . . . . . . . . . . . . 5 0 – . . . . . . . . . . . . . . . .
5 1 – . . . . . . . . . . . . . . . . 4 0 – . . . . . . . . . . . . . . . . 4 3 – . . . . . . . . . . . . . . . . 1 0 0 – . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Oblicz. Zapisz wynik w systemie rzymskim.
o II więcej od L to – .................... o V więcej od C to – ....................
3. Oblicz. Zapisz wynik w systemie rzymskim.
o VI mniej od X to – .................... o X więcej od V to – ....................
o I mniej od LI to – .................... o V mniej od XX to – ....................
o X więcej od XXXII – .................... o VIII więcej od XXII to – ....................
4. Uzupełnij w systemie rzymskim.
X = II + XV = + IV XXV = XV +
5. Wpisz w okienka (za pomocą znaków rzymskich) sąsiadki liczb w kolejności rosnącej.
V
5. Wpisz w okienka (za pomocą znaków rzymskich) sąsiadki liczb w kolejności rosnącej.
X
XXX
6. Uzupełnij tabelkę znakami rzymskimi.
II
V
XII
IX
XX
VIII
L
o II więcej
10
ZamKor Kolorowe odrabianki dla Krzysia i Anki zabawy matematyczne dla dziewięciolatków
1. Które zakupy ważą najwięcej?
1. Pusta skrzynka waży 1 kg 45 dag. Wsypano do niej 8 kg 60 dag ziemniaków. Ile waży
A.
B.
C.
D.
2. Skrzynka z ziemniakami waży 10 kg 05 dag. Pusta skrzynka waży 1 kg 45 dag. Ile ważą
1. Zapisz liczby cyframi arabskimi.
2. Zapisz liczby znakami rzymskimi.
4. Uzupełnij w systemie rzymskim.
6. Uzupełnij tabelkę znakami rzymskimi.
123162275.006.png 123162275.007.png 123162275.008.png 123162275.009.png 123162275.010.png 123162275.011.png 123162275.013.png 123162275.014.png 123162275.015.png 123162275.016.png 123162275.017.png 123162275.018.png 123162275.019.png 123162275.020.png 123162275.021.png 123162275.022.png 123162275.024.png 123162275.025.png 123162275.026.png 123162275.027.png 123162275.028.png 123162275.029.png 123162275.030.png 123162275.031.png 123162275.032.png 123162275.033.png 123162275.035.png 123162275.036.png 123162275.037.png 123162275.038.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin