Rozwiązujemy zadania - scenariusz zajęcia w grupie dzieci 6-letnich
Zajęcie przeprowadzone w oparciu o założenia programu „Dziecięca matematyka” prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. ZielińskiejCELE :- stwarzanie dzieciom sytuacji do osiągania indywidualnych sukcesów, prezentacji swoich umiejętności i wiadomości:- tworzenie sytuacji doskonalących umiejętność określania wyniku dodawania i odejmowania poprzez manipulowanie przedmiotami i liczenie ich;- organizowanie warunków do rozwijanie pamięci, logicznego myślenia, zdolności kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach;- kształtowanie u dzieci postawy aktywnego uczestnika zajęć;METODY: - zadań stawianych dziecku, ćwiczeń, żywego słowa, objaśnienia , instrukcje;FORMY: - zbiorowa, indywidualna;POMOCE:- podpisane koperty dla każdego dziecka i mały dywanik;- kartoniki z cyframi od 1 – 10 w różnych kolorach oraz znaki +, -, =;- sylweta muchomora dla każdego dziecka i różna ilość kropek do muchomora;- kartoniki z narysowanymi kropkami dla każdego dziecka;- obrazki i podpisy- duże figury geometryczne – trójkąt, kwadrat;- wierszyk, zagadki;- zadania matematyczne z treścią;PRZEBIEG ZAJĘCIA:1.Rozmowa– objaśnienie reguł zabawy.Zapraszam was dzisiaj do zabawy matematycznej.Każdy z was ma przygotowane ponumerowane koperty. Będziemy po kolei wykonywać zadania.Odszukanie swojej wizytówki i zajęcie miejsca.2.– Proszę odczytać hasło na pierwszej kopercie (DODAJ). Dzieci wyjmują zawartość swojej koperty z nr 1, słuchają polecenia:- Weź dowolny kartonik i połóż go przed sobą. A potem ułóż tyle korków, ile wskazuje cyfra na kartoniku, a teraz dołóż tyle samo korków. Ile jest wszystkich?3.– Proszę odczytać hasło na drugiej kopercie (POLICZ). Dzieci wyjmują zawartość swojej koperty z nr 2, słuchają polecenia:- Każdy z was położy przed sobą muchomora i rozłoży na jego kapeluszu kropki, które są w kopercie. A teraz wybierzcie kartonik z cyfrą, która odpowiada ilości kropek na muchomorze , teraz słuchajcie wiersza, który przeczytam i zgodnie z tym, co usłyszycie spróbujcie ułożyć działanie. Czytam wiersz:Dziś muchomor nie w humorze, czym się martwisz muchomorze?Wiatr mi zerwał 3 kropki białe, nie wiem ile mi zostało?Dzieci wykonują zadanie, po sprawdzeniu słuchają dalszej części wiersza:Dziś muchomor jest w humorze, czym się cieszysz muchomorze?Wiatr 2 kropki oddał mi, policz ile teraz ich?4.– Dzieci odczytują hasło (POMYŚL I WYKONAJ).- połączcie obrazek z odpowiednim podpisem. Które obrazki pasują do siebie i dlaczego?5.- Dzieci odczytują hasło (ZAGADKI) , n-lka czyta polecenie:- Uważnie słuchajcie zagadek, kto z was będzie znał odpowiedź szuka odpowiedniego napisu w kopercie. (zagadki o wiośnie)6.- Dzieci odczytują hasło (ROZWIĄŻ ZADANIA), n-lka czyta polecenie:- Posłuchajcie uważnie i spróbujcie rozwiązać zadania:- Dzieci bawią się na placu zabaw. Jest 6 chłopców i 3 dziewczynki. Ile dzieci bawi się na placu?-Mama wysłała Zosię do sklepu, aby kupiła 10 bułek. Zosia wracając do domu zjadła 3 bułeczki. Ile bułeczek zaniosła Zosia do domu?-Karol dostał od mamy 4 czekoladowe cukierki. Tata po powrocie z pracy dał Karolowi 3 irysy. Ile cukierków ma teraz Karol?-W ogródku rośnie 8 tulipanów. Mama zerwała 5 tulipanów i wstawiła do wazonu. Ile tulipanów zostało w ogródku?7.- Dzieci odczytują hasło (FIGURY), wyjmują zawartość koperty z nr 6, a n-lka czyta polecenie:- Weź trójkąt i połóż korek przy każdym boku trójkąta.. - Policz ile masz korków? A teraz po 2…, po 3- Weź kwadrat i połóż przy każdym boku po 1…2...Dzieci odczytują ostatnie hasło (ZABAWA) , n-lka czyta polecenie:- ułóżcie z wyrazów zdanie pasujące do obrazka.8. Zakończenie zajęć – nauczycielka mówi :-Wspaniale, pięknie udało się wam rozwiązać wszystkie zadania.Dziękuję wam za wesołą zabawę.LITERATURA:Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska, DZIECIĘCA MATEMATYKA, WSIP, 1997,Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska, DZIECIĘCA MATEMATYKAMetodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, WSiP, 2005
sborcuch