grafika_kurs.pdf

(2058 KB) Pobierz
Grafika Komputerowa I
3
Grafika Komputerowa I 1, 2
1 Wstęp
1.1
Historia rozwoju grafiki komputerowej
rok
zdarzenie
1950 Massachusetts Institute of Technology: zbudowanie komputera Whirlwind
wyposażonego w grafoskop. Data narodzin grafiki komputerowej.
1950-
1959
Nieliczne badania (przyczyną był bardzo wysoki koszt urządzeń). Pierwsze
zastosowania miały charakter militarny: system SAGE w Centrum Ochrony Obszaru
Powietrznego Ameryki Północnej (NORAD).
Grafika rozwijana głównie przez przemysł. Firma General Motors: prekursor
komputerowego wspomagania projektowania i produkcji samochodów (system
DAC-1 opracowany przez IBM). Wraz ze wzrastającymi możliwościami
sprzętowymi rozwija się wyspecjalizowane oprogramowanie graficzne.
1963 I.Sutherland opracował system Sketchpad (interakcyjna praca przy monitorze
graficznym z użyciem klawiatury i pióra świetlnego).
1968-
1969
P.Bezier stworzył pierwszy pakiet programów do modelowania powierzchni,
UNISURF.
1970-
1979
Badania nad przenoszalnością oprogramowania graficznego: prace nad standardami
graficznymi.
1976 Opracowywanie standardów przez dwie niezależne grupy: amerykański system
CORE i europejski system Graphical Kernel System (GKS, uznany za standard ISO
dopiero w roku 1984 ). Inne znane standardy: Computer Graphics Metafile (CGM) i
Computer Graphics Interface (CGI).
obecnie Działają dwa największe stowarzyszenia zajmujące się grafiką komputerową:
amerykańska sekcja SIGGRAPH (Specjal Interest Group on Computer Graphics) i
europejska Eurographics Association. Istnieje wiele czasopism graficznych: ACM
Transactions on Graphics, IEEE Computer Graphics and Applications, Computer
Vision, Graphics and Image Processing, Computer Graphics World, Computer
Aided Design, Computer Graphics Forum
1960-
1969
5181544.001.png
4
2 Wprowadzanie do grafiki komputerowej
2.1
Definicja grafiki komputerowej
Przetwarzanie danych obrazowych przez komputer przyjmuje różne formy w zależności od
typu zastosowań. Zwyczajowo dzieli się je na trzy rodzaje:
-
-
-
grafikę,
przetwarzanie obrazów
rozpoznawanie obrazów.
Grafika komputerowa zajmuje się tworzeniem obrazów na podstawie informacji nie
obrazowej.
Przetwarzanie obrazów dotyczy zagadnień, w których dane wejściowe i wyjściowe mają
postać obrazów, np. systemy przesyłania obrazów, w których istotne jest usuwanie zakłóceń i
kompresja danych.
Rozpoznawanie obrazów obejmuje metody tworzenia opisu obrazu wejściowego lub
klasyfikowanie obrazu do jakiejś szczególnej klasy.
Przetwarzanie
obrazu
obraz
Grafika
Rozpoznawanie
obrazu
opis
Rys. 2.1 Schemat ilustrujący wzajemne zależności pomiędzy grafiką, przetwarzaniem
obrazów i rozpoznawaniem obrazów.
5181544.002.png
5
Na rysunku 1.1 ukazano różnice i podobieństwa miedzy tymi trzema dziedzinami. Istnieje
istotne podobieństwo między nimi. Najwcześniej wykryto powiązania pomiędzy
rozpoznawaniem i przetwarzaniem obrazów, ponieważ jest możliwe przekształcenie obrazu w
sposób umożliwiający klasyfikację. Grupą problemów wspólnych dla wszystkich dziedzin są
zagadnienia wewnętrznej reprezentacji w komputerze: struktury danych, ich przechowywanie
i wyszukiwanie, kompresja itp. Przy innych problemach cechy są mniej oczywiste. Na
przykład przetwarzanie obrazów zajmuje się często znajdowaniem konturów, a
równoważnym działaniem w grafice jest wypełnianie konturów. Jedna z tych operacji jest
odwróceniem drugiej, więc pewne zagadnienia teoretyczne są wspólne dla obu. Istnieją
zastosowania, w których zachodzi pełna integracja wszystkich trzech dziedzin (Przykład
1.1. 2 , str. 18-19)
2.2
Grafika interakcyjna, schemat grafiki interakcyjnej.
Pojęcie grafiki interakcyjnej odnosi się do urządzeń i systemów, które akceptują dane
wejściowe użytkownika w postaci graficznej, jako parametry tworzonego obrazu, np.
polecenie narysowania linii pomiędzy dwoma punktami wskazanymi na ekranie przez
użytkownika.
2.3
Formy danych obrazowych, przekształcenia form danych obrazowych 2
Mówiąc o przetwarzaniu obrazów przez komputer, jest wygodnie podzielić je na 4 klasy.
Podział ten odnosi się bardziej do sposobu ich przedstawiania i przetwarzania niż do
rzeczywistej formy wizualnej.
Klasa1: obrazy o pełnej gradacji kontrastów i kolorów
Obrazy klasy 1 są postacią typowych obrazów telewizyjnych. Są one dokładnym
przedstawieniem "rzeczywistości". Obrazy są reprezentowane jako macierze z elementami
całkowitymi, powszechnie nazywanymi elementem obrazu lub piksel. W większości
zastosowań macierze są znacznych rozmiarów, typowe mają 512
512 elementów.
Klasa2: obrazy dwupoziomowe lub "wielokolorowe"
Typowym obrazem klasy 2, lub obrazem dwupoziomowym (czarno-białym), jest
wyświetlona strona tekstu.
Klasa 3: krzywe ciągłe i linie proste
Przykładami obrazów klasy 3 są kontury obszarów i form falistych lub wykresów. Dane są
ciągami punktów, które mogą być reprezentowane przez:
-
-
-
ich współrzędne (x, y),
stosowanie kodów łańcuchowych,
różnicą kodów łańcuchowych,
Klasa 4: punkty lub wieloboki
Obrazy tej klasy składają się ze zbiorów oddzielnych punktów, które tak są oddalone od
siebie, że nie mogą być reprezentowane przez kod łańcuchowy. W zamian należy stosować
tablicę ich współrzędnych (x, y). Punkty mogą być łączone liniami prostymi lub
nieskomplikowanymi krzywymi. Obrazy tego typu są najczęściej stosowane w grafice
Zgłoś jeśli naruszono regulamin