ELEMENTY OBSERWACJI DZIECKA UWZGLĘDNIONE W OCENIE OPISOWEJ.doc

(75 KB) Pobierz
ELEMENTY OBSERWACJI DZIECKA UWZGLĘDNIONE W OCENIE OPISOWEJ

ELEMENTY OBSERWACJI DZIECKA UWZGLĘDNIONE W OCENIE OPISOWEJ
OBSZAR AKTYWNOŚCI ELEMENTY OBSERWACJI
MÓWIENIE I SŁUCHANIE - potrafi uważnie słuchać innych,- wypowiada się wyrazami, - wypowiada się zdaniami prostymi,- odpowiada na pytania zdaniami,- wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,- wypowiada się zdaniami złożonymi,- posiada bogaty zasób słownictwa,- wypowiada się kilkoma spójnymi zdaniami, - wypowiada się swobodnie i płynnie,- układa opowiadanie,- układa opis,- układa sprawozdanie,- wady wymowy,
CZYTANIE -rozpoznaje litery i cyfry,- głoskuje,- sylabizuje,- czyta wyrazami z pomyłkami,- czyta wyrazami bezbłędnie,- czyta zdaniami,- czyta płynnie,- czyta biegle,- czyta wyraziście,- czyta cicho ze zrozumieniem,- przeczytał wyznaczone lektury,
PISANIE - mieści się w liniaturze,- umie posługiwać się długopisem,- zachowuje prawidłowy kształt liter i cyfr,- poprawnie łączy litery,- poprawnie przepisuje tekst pisany,- poprawnie przepisuje tekst drukowany,- pisze poprawnie z pamięci,- pisze poprawnie ze słuchu w zakresie opracowanego słownictwa,- samodzielnie zapisuje swoje wypowiedzi,- jest leworęczny,
UMIEJĘTNOŚCI RACHUNKOWE - zna pojęcie liczby naturalnej i jej zapis,- ma opanowane stosunki przestrzenne,- sprawnie dodaje w zakresie 10,- sprawnie odejmuje w zakresie 10,- sprawnie dodaje w zakresie 20,- sprawnie odejmuje w zakresie 20,- radzi sobie z rachunkiem pamięciowym w zakresie 100,- zna na pamięć tabliczkę mnożenia,- potrafi podzielić liczby w zakresie 100,- umie pisemnie dodawać,- umie pisemnie odejmować,- umie pisemnie mnożyć,- umie pisemnie dzielić,- umie dodawać i odejmować do 10 000,- zna kolejność wykonywania działań,
UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNE - odczytuje temperaturę,- odczytuje wskazania wagi,- odczytuje z podziałki długości,- dokonuje obliczeń związanych z pieniędzmi,- odczytuje godziny i minuty na zegarze,- dokonuje prostych obliczeń zegarowych,- dokonuje prostych obliczeń kalendarzowych,- zna dni tygodnia,- zna nazwy miesięcy,- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne,- rozumie pojęcia równoległości i prostopadłości,- umie obliczyć obwód trójkąta i prostokąta,- potrafi matematyzować konkretne sytuacje,- rozwiązuje proste zadania tekstowe,- układa proste zadania tekstowe,
ZACHOWANIE BEZPIECZEŃSTWA I ZDROWIA - przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole,- zna zasady ruchu drogowego,- zna zagrożenia wynikające z zachowania innych ludzi,- wie, gdzie szukać pomocy w sytuacjach zagrożenia i urazu,- bezpiecznie posługuje się narzędziami używanymi w toku zajęć,- potrafi bezpiecznie korzystać z urządzeń technicznych,- dba o higienę osobistą,- zna zagrożenia wynikające z picia alkoholu, palenia papierosów, używania narkotyków,- wie jak prawidłowo się odżywiać,- chętnie uczestniczy w zajęciach ruchowych,- sprawnie wykonuje ćwiczenia,- chętnie uczestniczy w grach sportowych,
WSPÓŁDZIAŁANIE W GRUPIE - zgodnie bawi się w grupie,- potrafi współpracować w parze,- chętnie podejmuje współpracę,- wykazuje cechy przywódcze,- potrafi podporządkować się grupie w pracy zespołowej,- wykazuje odpowiedzialność za efekty pracy grupowej,- chętnie udziela pomocy innym,
ORGANIZOWANIE WŁASNEJ PRACY - utrzymuje porządek w miejscu pracy,- posiada potrzebne przybory,- wykazuje dbałość o narzędzia pracy,- potrafi działać według podanego planu,- potrafi działać według własnego planu,- podejmuje oferowane zadania,- pracuje w skupieniu,- pracuje samodzielnie,- kończy rozpoczęte zadania,- poszukuje oryginalnych rozwiązań,
UMIEJĘTNOŚCI PRZYRODNICZE - orientuje się w najbliższym środowisku,- obserwuje środowisko,- nazywa zjawiska i procesy przyrodnicze,- zna formy ochrony środowiska,
UMIEJĘTNOŚCI ARTYSTYCZNE - jest zainteresowany działalnością plastyczną, techniczną i muzyczną,- jest sprawny manualnie,- dobiera barwę, fakturę, proporcję, kształt i wielkość,- ma poczucie rytmu,- gra na instrumentach,- śpiewa piosenki,- samodzielnie tworzy proste rytmy i melodie,

 

 

1.        Stosunek do obowiązków szkolnych:

o        przychodzi do szkołyprzygotowany, czasami nieprzygotowany, zwykle nieprzygotowany.

2.        Obowiązki i zadania podejmuje:

o        chętnie, niezbyt chętnie,niechętnie, nie podejmuje.

3.        Obowiązki i zadania wykonuje:

o        dokładnie, niedokładnie,samodzielnie, oczekuje pomocy, szybko kończy pracę, pracuje w dobrym tempie,pracuje wolno, nie kończy rozpoczętej pracy.

4.        Praca na lekcji:

o        jest zawsze aktywny, czasamiaktywny, jest bierny, skoncentrowany, ma problemy z koncentracją, nie może sięskoncentrować, czasem rozkojarzony.

5.        Stosunek do kolegów:

o        łatwo nawiązuje kontakty zinnymi uczniami, jest wyobcowany ze środowiska szkolnego, lękliwy, nieśmiały,zamknięty w sobie, niekoleżeński, zaczepny, agresywny, złośliwy, serdeczny,uczynny, zgodnie pracuje w grupie, pomaga innym, koleżeński.

II. WYNIKI W NAUCE.

AKTYWNOŚĆ JĘZYKOWA

1.        MÓWIENIE.

o        Wypowiada się: chętnie, niechętnie, potrafi- niepotrafi zamykać myśli w formie zdania, ma trudności wynikające z: wad wymowy,ubogiego słownictwa.

o        Udziela odpowiedzi: wyrazem, pełnym zdaniem.

o        Słownictwo: bogate, utrzymujące się w normie,ubogie, występują naleciałości środowiskowe i regionalne ( gwara)

2.        CZYTANIE.

o        Czyta wyrazy: całościowo, sylabami, literuje,nie dzieli na głoski, litery, sylaby.

o        Czyta tekst: poprawnie, płynnie, biegle, nieczyta poprawnie, całymi wyrazami, sylabami, powtarza, przekształca, zmieniakońcówki wyrazów.

o        Rozumie czytany tekst, nie rozumie czytanegotekstu.

3.        PISANIE.

o        Pisze: prawą ręką, lewą ręką, raz prawą, razlewą.

o        Litery: zna, nie zna wszystkich, mylilitery-…

o        Odwzorowuje: zawsze bezbłędnie, czasamibezbłędnie, często bezbłędnie, popełnia błędy, opuszcza litery, opuszczawyrazy.

o        Pisząc litery i wyrazy zachowuje: właściwykształt, proporcję, łączenia, odstępy, utrzymuje się w liniaturze.

o        Pisząc nie zachowuje: właściwego kształtu,proporcji, łączeń, odstępów, nie utrzymuje się w liniaturze.

o        Pisze z pamięci: wyrazy, proste zdania-bezbłędnie, czasami popełnia błędy, zwykle popełnia błędy.

MYŚLENIE MATEMATYCZNE.

·         Położenie przedmiotów na płaszczyźnie i wprzestrzeni: określa, nie określa.

·         Przedmioty pod względem wyróżnionej cechywielkościowej: porównuje, nie porównuje.

·         Figury geometryczne: rozróżnia, nie rozróżnia,nazywa je, nie nazywa ich.

·         Liczby w zakresie 10: zapisuje, nie potrafizapisywać, myli cyfry-…

·         Liczy w zakresie 10: w pamięci, na konkretach,nie liczy.

·         Dodaje w zakresie 10: potrafi, nie potrafi.

·         Odejmuje w zakresie 10: potrafi, nie potrafi.

·         Treść prostych zadań tekstowych: rozumie, nierozumie, zadania tekstowe rozwiązuje samodzielnie, przy pomocy nauczyciela, nierozwiązuje.

·         Treść zadania do ilustracji lub działania:układa, czasami układa, nie układa.

·         Rozumie stosowanie znaków = — +<>: zna,stosuje, nie rozumie, nie stosuje, myli znaki.

AKTYWNOŚĆ ARTYSTYCZNA I RUCHOWA.

·         Sprawność manualna: słaba, przeciętna, dobra,doskonała.

·         Prace wykonuje: starannie, zwykle starannie,czasami starannie, czasami niestarannie, niestarannie, pracy nie kończy,wykonuje do końca.

·         Rozplanowuje rysunek: poprawnie, na całejstronie, niepoprawnie.

·         Gama kolorów: pełna, uboga.

·         Rysunek: bogaty w szczegóły, schematyczny, ubogiw szczegóły, wykazuje niechęć do rysowania.

·         Śpiew: ma trudności w odtwarzaniu usłyszanejmelodii, odtwarza właściwie usłyszaną melodię.

·         Poczucie rytmu: doskonałe, prawidłowe, słabe,nie rozwinięte.

·         Ogólna sprawność ruchowa: słaba, przeciętna,dobra, doskonała.

·         Umiejętność współdziałania w zespole: nie umiewspółdziałać, zniechęca się do wykonywania ćwiczeń, wykazuje agresywność, umiewspółdziałać w grupie.

·         Zachowanie na zajęciach: zdyscyplinowany,czasami niezdyscyplinowany, niezdyscyplinowany.

·         Wady postawy: skrzywienie kręgosłupa,płaskostopie, koślawość, przykurcz mięśni, inne…

OCENA OPISOWA

ROZWÓJ EMOCJONALNY

Jest uczniem obowiązkowym. Do szkoły przychodzi zawsze przygotowany.
Jest samodzielny, pracuje w dobrym tempie
Jest uczennicą pracowitą i obowiązkową
Bardzo dobrze wywiązuje się z powierzonych zadań
Posiada zdolności przywódcze
Angażuje się i pracuje na rzecz klasy i szkoły
Wyróżnia się pracowitością i obowiązkowością
Bierze aktywny udział w życiu klasy
Jest dość nieśmiały i niezbyt łatwo nawiązuje kontakty z innymi dziećmi. Lubi jednak i potrafi współdziałać w grupie
Utrzymuje mało kontaktów z rówieśnikami
Stara się być koleżeński i uczynny
Jest grzeczny, życzliwy, spokojny. Unika wszelkich konfliktów.
Nie zawsze jeszcze potrafi opanować gniew, złość i kłótliwość
Często jest gadatliwy i rozprasza uwagę innych
Często jest nieuważny i rozkojarzony
Pracuje niesystematycznie
Nie jest zbyt obowiązkowy. Często nie odrabia zadań domowych.
Często używa słów zapomniałem
Nie szanuje cudzej własności

J. POLSKI

MÓWIENIE
Chętnie wypowiada się na różne tematy, stosując bogate słownictwo.
Wypowiada się wyczerpująco i ciekawie, ma bogaty zasób słownictwa.
Wypowiada się rzeczowo i konkretnie, ale rzadko zgłasza się do odpowiedzi.
Chętnie i pięknie recytuje wiersze.
Wypowiada się poprawnie pod względem rzeczowym i gramatycznym.
W wypowiedziach najczęściej stosuje proste zdania.
Wypowiada się pojedynczymi zdaniami, niepewnie, czasami chaotycznie.
Rzadko zgłasza się do odpowiedzi, a zapytany odpowiada krótkimi zdaniami, bądź pojedynczymi słowami.
Nie wykazuje inicjatywy w dyskusjach.
Niechętnie bierze udział w zajęciach
Posiada ubogie słownictwo.
CZYTANIE
Czyta biegle i wyraziście, uwzględniając znaki interpunkcyjne. Bardzo dobrze rozumie przeczytany tekst.
Czyta płynnie i w odpowiednim tempie.
Czyta płynnie, ale niezbyt wyraźnie.
Zwraca uwagę na znaki przestankowe.
Rozumie treść czytanego tekstu.
Czyta dość płynnie.
Czyta wolno i popełnia jeszcze pomyłki.
Nie zwraca uwagi na znaki przestankowe.
Nie zawsze rozumie samodzielnie przeczytany tekst.
W czytaniu popełnia jeszcze wiele pomyłek. Przekręca wyrazy, lub zmienia ich końcówki.
PISANIE- technika
Pisze kształtnie i starannie.
Wzorowo prowadzi zeszyty
Pismo jeszcze jest mało staranne, litery niekształtne.
Robi postępy w pisaniu, lecz litery są jeszcze mało kształtne.
Zeszyty prowadzi dość starannie.
Zeszyty prowadzi mało estetycznie.
Nieprawidłowo rozmieszcza tekst na stronicy.
PISANIE- poprawność
Sprawnie i bezbłędnie przepisuje teksty z tablicy i podręcznika.
W przepisywaniu popełnia drobne pomyłki.
W przepisywaniu zdarzają się liczne błędy.
W przepisywaniu na ogół nie robi błędów, natomiast w pisaniu z pamięci i ze słuchu zdarzają się pomyłki.
Pisze poprawnie z pamięci i ze słuchu.
W pisaniu z pamięci i ze słuchu nie popełnia błędów.
W pisaniu z pamięci i ze słuchu popełnia nieliczne błędy.
W pisaniu z pamięci i ze słuchu popełnia sporo błędów.
Pisanie z pamięci i ze słuchu sprawia mu ogromną trudność
GRAMATYKA
Doskonale opanował zasady gramatyczne.
Dobrze opanował wiadomości i umiejętności z gramatyki.
Słabo rozumie zagadnienia gramatyczne.

MATEMATYKA

Sprawnie wykonuje wszelkie obliczenia matematyczne, stosując poznane sposoby.
Bardzo dobrze wykonuje obliczenia w zakresie czterech działań matematycznych.
Poprawnie wykonuje obliczenia w zakresie czterech działań matematycznych.
Dość dobrze wykonuje obliczenia w zakresie czterech działań matematycznych.
Radzi sobie z prostymi obliczeniami.
Ma trudności z wykonywaniem czterech działań matematycznych oraz rozwiązywaniem zadań z treścią.
Z trudem radzi sobie z podstawowymi działaniami matematycznymi.
Popełnia błędy w obliczeniach.
Niektóre działania wykonuje poprawnie, ale w oparciu o konkrety.
Rozwiązuje samodzielnie złożone zadania tekstowe.
Rozwiązuje proste i złożone zadania tekstowe.
Rozwiązuje proste zadania z treścią.
Samodzielnie rozwiązuje tylko proste zadania z treścią.
Zadania z treścią sprawiają mu jeszcze problemy.
Doskonale radzi sobie z ćwiczeniami praktycznymi i geometrią.
Dobrze radzi sobie z ćwiczeniami praktycznymi i geometrią.

PRZYRODA

Jest dobrym obserwatorem i rozumie zachodzące w przyrodzie zjawiska.

DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA

ŚPIEW
Ładnie śpiewa.
Przejawia duże zdolności muzyczne.
Zna słowa i melodie poznanych piosenek.
Poprawnie odtwarza słowa i melodie poznanych piosenek.
Śpiewa raczej niechętnie.

PLAST.- TECH.

Prace plastyczno-techniczne wykonuje pomysłowo i starannie. Poszukuje oryginalnych rozwiązań.
Prace plast.- techn. są pomysłowe i starannie wykonane.
Przejawia duże zdolności plastyczne.
Prace plastyczne wykonuje z fantazją i rozmachem.
Troszczy się o estetykę prac.
Prace plast.- techn. są mało estetyczne.
Prace plastyczne są ubogie w szczegóły i często nie wykończone.
Często brakuje mu cierpliwości, aby je wykończyć.
Łatwa zniechęca się, gdy coś mu się nie udaje.
Nie zawsze przynosi potrzebne materiały i przybory.

RUCH

Chętnie uczestniczy w zabawach i grach sportowych.
Poprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
Jest bardzo sprawny fizycznie.
Jest sprawna i zwinna.
Przestrzega ustalonych zasad i reguł gry.
W czasie zajęć sportowych jest zdyscyplinowany.
W czasie zajęć sportowych jest mało zdyscyplinowany.
W czasie zabaw sportowych nie zawsze przestrzega ustalonych zasad i reguł.

EDUKACJA POLONISTYCZNA

Mówienie

§          Wypowiada się: zdaniami złożonymi, prostymi zdaniami, pojedynczymi słowami, nie wypowiada się.

§          Zasób słownictwa: bogaty, na poziomie wieku, ubogi.

§          Tworzy wypowiedzi: zrozumiałe i poprawne gramatycznie, mało zrozumiałe, niezrozumiałe.

§          Aktywność na zajęciach: wysoka, średnia, słaba.

Słuchanie

§          Słucha poleceń, czytanych tekstów: uważnie, nie zawsze uważnie, słaba koncentracja uwagi.

Czytanie

§          Technika czytania: czyta zdaniami, wyrazami, sylabami, głoskuje.

§          Popełnia błędy: opuszcza litery, wyrazy, przestawia litery, zniekształca głoski, zmienia końcówki wyrazów, przekręca wyrazy.

§          Tempo czytania: szybkie, średnie, wolne.

§          Czyta: ze zwróceniem uwagi na znaki interpunkcyjne, z uwzględnieniem niektórych znaków, nie zwraca uwagi na znaki interpunkcyjne.

§          Czytanie ze zrozumieniem: w pełni rozumie czytany samodzielnie tekst, rozumie go częściowo, ma trudności ze zrozumieniem tekstu.

Pisanie

§          Pisze: starannie, średnio starannie, niestarannie.

§          Pismo: czytelne, kształtne, niekształtne, prawidłowo / nieprawidłowo łączy litery, przestrzega / nie przestrzega liniatury.

§          Przepisywanie: poprawnie odwzorowuje tekst, popełnia nieliczne / liczne błędy, prawidłowo / nieprawidłowo rozmieszcza tekst na stronicy.

§          Popełniane błędy: ortograficzne, opuszcza litery, sylaby, wyrazy, ogonki, znaki interpunkcyjne, elementy liter, myli litery o podobnym kształcie, przestawia litery.

§          Z pamięci pisze: bezbłędnie, popełnia nieliczne błędy, popełnia dużo błędów.

§          Tempo pisania: szybkie, średnie, wolne.

Inne wiadomości i umiejętności polonistyczne

§          Wyróżnia zdania, wyrazy, sylaby, głoski: poprawnie, myli, nie wyróżnia.

§          Dzieli wyrazy na sylaby: poprawnie, myli się, nie dzieli.

§          Rozpoznaje samogłoski i spółgłoski: poprawnie, myli, nie rozpoznaje.

§          Układa wyrazy, zdania z rozsypanek: poprawnie, popełnia pomyłki, nie potrafi.

§          Rozpoznaje / nie rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające, wykrzyknik.

                           EDUKACJA SPOŁECZNO – PRZYRODNICZA

§          Posiada wiedzę o otaczającym środowisku: rozległą, ogólną, wycinkową.

§          Zdobyte wiadomości i umiejętności: potrafi wykorzystać w praktyce, nie zawsze, nie potrafi.

                          EDUKACJA MATEMATYCZNA

§          Dodaje i odejmuje w zakresie 10: biegle, dobrze, słabo, liczy na konkret.

§          Porównuje liczby: prawidłowo, myli znaki, nie potrafi.

§          Rozwiązuje proste zadania tekstowe: znakomicie, dobrze, ma trudności.

                         EDUKACJA PLASTYCZNO – TECHNICZNA

§          Sprawność manualna rozwinięta: bardzo dobrze, dobrze, słabo.

§          Prace wykonuje: starannie, średnio starannie, niestarannie.

§          Prace: bogate w szczegóły, schematyczne, ubogie w szczegóły, z zastosowaniem pełnej gamy barw, ubogie kolorystycznie.

                     EDUKACJA MUZYCZNO – RUCHOWA

§          S...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin