w2podstawyEE.pdf

(446 KB) Pobierz
1441041 UNPDF
2Podstawy:zbiory,liczby,relacje
Wka»dejdziedziniewiedzypróbujesi¦sformułowa¢jejpodstawytoznaczypodstawowepoj¦ciai
podstawowetwierdzeniaowłasno±ciachtychpoj¦¢.Woparciuoniemo»natworzy¢(definiowa¢)
nowepoj¦ciairozwija¢teoriezawieraj¡cenowehipotezyitwierdzenia.Poszukiwaniepodstaw
wiedzyzdajesi¦by¢naturalnymd¡»eniemczłowieka.Zjednejstronyimlepiejznamypodstawy
jakiej±teoriitymlepiejrozumiemyjejbardziejzaawansowanefragmenty.Zdrugiejstronysamo
zgł¦bienieiustalenietegocouznajemyzapodstaw¦jestwka»dejdziedziniewyzwaniemtrudnym
ikontrowersyjnym.
PodkoniecXIXinapocz¡tkuXXw.wiedzianoju»wieleoliczbachfunkcjachifigurachgeo-
metrycznych.Poszukiwanopoj¦ciapodstawowego,zapomoc¡któregomo»nabyokre±li¢poj¦cia,
któreewidentnies¡przedmiotembada«matematyków.Chodzituoliczby,funkcje,figurygeo-
metryczne,czyogólniezbiory.Zapodstawowepoj¦ciewmatematyceuznajesiewła±niepoj¦cie
zbioru.Tegopoj¦cianiedefiniujesi¦formalnie,jesttotakzwanepojeciepierwotne,którego
znaczenieprzedstawiasi¦opisowoodnosz¡csi¦dointuicji.
Koncepcjazbioruwmatematycewyra»asi¦wstwierdzeniu,»ezbiórjestpewnymobiektem,
któryalbonicniezawieratoznaczynienale»¡doniego»adneelementyalbozawierajakie±
elementy,któretote»mog¡hierarchicznieskłada¢si¦zjaki±elementówi.t.d.
Jestrzecz¡podstawowejwagibyrozró»ni¢dwapoj¦cia-pojeciepierwotnenale»eniaelementu
dojakiego±zbiorualboinaczejbyciaelementemzbioru,odpoj¦ciainkluzjiczyliinaczejzawierania
si¦jednegozbioruwdrugimlubinaczejbyciapodzbioremzbioru.
Sensstwierdzenia,»ejaki± x nale»ydozbioru X toznaczy,»e x jestelementemzbioru X
uznajemyzapowszechniezrozumiały.Wtymsensiepoj¦cienale»eniaelementudozbioruuznajemy
zapierwotne.Powszechnieu»ywasi¦zapisu
x 2 X
cooznacza, x nale»ydo X .
Woparciuotopoj¦ciepierwotneipojecieimplikacjiokre±li¢mo»emypoj¦ciezawieraniasi¦
zbiorówtoznaczyinkluzjizbiorów.
Zbiór A jestzawartywzbiorze B cooznaczamy A B w.t.wgdyprawd¡jest,»e
( x 2 A ) ) ( x 2 B ) .
Zbiór A zawartywzbiorze B nazywamyjegopodzbiorem.Wszczególno±cika»dyzbiórjestswoim
własnympodzbiorem.Takipodzbiór,któryjestró»nyodcałegozbiorunazywamypodzbiorem
wła±ciwym.Nawiasyklamrowe { oraz } oznaczaj¡wzapisiepocz¡tekikonieclistyelementów
danegozbioru.Niech A b¦dziezbioremdwóchelementów A = { a,b } .Zbiórktóregojedynym
elementemjest a ,czyli { a } jestzawartywzbiorze A ,cozapisujemyjako
{ a } A.
Ka»dyzbiórzawartywdanymzbiorzenazywamyjegopodzbiorem.Widzimy,»e a 6 = { a } bo a 2 A
inieprawda,»e a A oraz { a } A .
1
J¦zykpotocznyniestetyniejesttuprecyzyjny.Zpunktuwidzeniamatematykijestniepoprawne
stwierdzenie,»eliczba2zawierasi¦wzbiorzeliczbparzystych.Powiemypoprawnie,»eliczba2
nale»ydozbioruliczbparzystych.Natomiastzbiór,któregojedynymelementemjestliczba2jest
zawartywzbiorzeliczbparzystych.
Naprzykładpodwzgl¦demadministracyjnym!Polskarozumianatujakozbiórnieskłada
si¦zgmintylkozwojewództw,tezkoleizpowiatów(pomijamyrozró»nienienapowiatyziemskie
igrodzkie)wskładktórychwchodz¡dopierogminy.Danagminanale»ydookre±lonegopowiatu
apowiatdowojewództwa.Sprawdanejgminyniezałatwiasi¦wedługzwykłychprocedurna
posiedzeniurz¡dutylkowurz¦dziepowiatowym.Podkre±lmy,»eu»ycieokre±lenia”Polskaskłada
si¦zgmin”jestzrozumiałeoilejasnyjestkontekstwypowiedzi,mo»ejednakprowadzi¢do
nieporozumie«.
2.1Matematykajestnauk¡aksjomatyczn¡
Poj¦ciapierwotnes¡niezb¦dneabywprowadzi¢podstawyteoriiuj¦tewpostaciaksjomatów.
Zapomoc¡aksjomatówpostulujesi¦istnieniepewnychzbiorówiwprowadzasi¦ichwłasno±ci
podstawowe.Posta¢tychaksjomatówzostałazaakceptowanaprzezzdecydowan¡wi¦kszo±¢mate-
matyków.Aksjomatylubinaczejpewnikitozdania,którychprawdziwo±¢godzimysi¦przyj¡¢bez
dowodu.Dopracowaniekoncepcjizbioruipodstawmatematykidokonałosi¦dopierowpierwszej
połowieXXwramachlogikiidyscyplinymatematykizwanejteori¡mnogo±ci.Przedewszystkim
aksjomatyniemog¡by¢wzajemniesprzeczne,alecowi¦cejjakiekolwiektwierdzeniewmate-
matyceniemo»eby¢sprzecznez»adnymzaksjomatówteoriimnogo±ci,tzn.niemo»eby¢ono
równowa»nezezdaniemb¦d¡cymzaprzeczeniemktórego±zaksjomatów.
Wartotupodkre±li¢ró»nic¦pomi¦dzynaukamiaksjomatycznymitakimijakmatematykalub
logikaoraznaukamiprzyrodniczymitakimijakbiologiaczyfizyka.Poj¦ciapodstawowetakie
jakgenlubmaterias¡wci¡»przedmiotemgruntownychbada«.Wtejczyinnejteoriiwramach
biologiilubfizykiprzyjmujesi¦definicjetychpoj¦¢takabywogólemo»nabyłosi¦nimiwmiar¦
precyzyjnieposługiwa¢.Takiedefinicjeniemaj¡jednakrangiabsolutnychpewników,naktórych
podstawiemo»nabudowa¢dalszeteorietakjakwmatematyce.Tepoj¦ciawyznaczaj¡dopiero
kierunkibada«.Jeszczenietakdawnowydawałosi¦,»ecałamateriaskładasi¦zpodstawowych
elementówneutronów,protonówielektronów.Odkryciafizykiostatniegopółwieczazaprzeczaj¡
temustwierdzeniugdy»wykazanoistnieniejeszczebardziejpodstawowychskładnikówneutronów
iprotonówmianowiciekwarków.Ostatecznaodpowied¹napodstawowepytaniecotojestmateria
jestwci¡»nieznana.
Podobniewbiologiiniemajeszczepowszechnieprzyj¦tejdefinicjitegoconazywamy»yciem.
Dodajmytak»e,»enaukiprzyrodniczekorzystaj¡zmatematykiistymuluj¡jejrozwójalenie
próbuj¡jejna±ladowa¢gdy»innes¡zasadydzi¦kiktórymnowetwierdzeniaprzył¡czasi¦doju»
zaakceptowanejwiedzy.Wnaukachprzyrodniczychnapodstawienowychfaktówiju»przyj¦tych
poj¦¢proponujesi¦twierdzenia(hipotezy)maj¡cewyja±ni¢przebiegokre±lonychprocesów,awi¦c
zdaniastwierdzaj¡ce,»eprzydanychwarunkachprzebiegdanegoeksperymentulubobserwacji
winienda¢takiatakirezultat.
Je±linieudajesi¦takiegoopublikowanegotwierdzenia(hipotezy)obali¢zapomoc¡ekspe-
rymentówlubobserwacjitojegotre±¢poszerzazakreswiedzynadanymetapierozwojudanej
2
dyscyplinynaukprzyrodniczych.Dzi¦kinp.rozwojowimetodpomiarowychmo»esi¦popewnym
czasieokaza¢»edanetwierdzenietrzebazmodyfikowa¢albowr¦czodrzuci¢.Topoci¡gadalsze
badaniai.t.d.Zewzgl¦dunato,»etwierdzeniagłoszonewobr¦bienaukprzyrodniczychniemaj¡
charakteruprawdostatecznychzakreswiedzynimiobj¦tyjestdynamicznyinieprzypominagma-
chu,którywznosisi¦cegiełkapocegiełce.Wci¡»niektórecegiełkis¡usuwaneiwstawianenowe.
Zmatematyk¡jestinaczej.Pomi«my,sk¡din¡dciekawerozwa»ania,sk¡dsi¦bior¡twierdze-
niamatematyczneidlaczegozawieraj¡tak¡anieinn¡tre±¢.Noweopublikowanetwierdzenie
matematyczne,którezostałobezbł¦dnieudowodnionejestprawdziwebezwarunkowoistajesi¦
cz¦±ci¡wiedzymatematycznej.Dowódmauzasadni¢,»etezatwierdzeniawynikazjegozało»e«i
całejwcze±niejszejwiedzymatematycznej,zaksjomatamiwł¡cznie.Dozagadnie«tegotypupo-
wrócimywdalszejcz¦±cikursupo±wi¦conejmodelommatematycznym.Tymcoł¡czybadania
matematyczneiprzyrodniczejestrolaczynnikaoceny-badaniamog¡by¢ciekawelubnie,mar-
ginalnealboistotne.Okre±leniatemaj¡charakterwzgl¦dny,coniepowinnonikogodziwi¢gdy»
nauk¦tworz¡ludzie.
Wuproszczeniumo»nastwierdzi¢,»ematematykazajmujesi¦badaniemwłasno±ciró»nych
zbiorów,którezostałyzjaki±powodówzdefiniowanenp.kwadratu,dwunasto±cianuforemnego,
zbioruliczbnaturalnych.Przedmiotembadaniamatematykimo»eby¢te»okre±leniezbioruroz-
wi¡za«jakiego±równania,którewyprowadzonoabyopisa¢jaki±procesfizyczny,biologicznylub
ekonomiczny.Dodatkowodomatematykinale»ywskazaniejaktakierozwi¡zanieznale¹¢.Je±li
mo»liwejesttotylkoprzyu»yciukomputeratowtedydobrzeabyznale¹¢jeszybkoitanio.
Zwi¡zekpomi¦dzymatematyk¡inaukamiprzyrodniczymijestzdumiewaj¡cy.Wiadomo,»e
prawafizykiujmujesi¦matematycznieinapewnofizykamiałaimaogromnywpływnarozwój
matematykiwci¡guostatnich250lat.Ostatnionowewyzwaniastawiabiologiainaukispołeczne.
Zdrugiejstronyznajdujesi¦zaskakuj¡cezastosowania”czystejmatematyki”np.zastosowania
algebrywkryptologii.
2.2Aksjomaty-pewniki
Zwró¢mytuuwag¦naniektóreaksjomatyteoriimnogo±ciznanejakosystemZermelo-Fraenklaz
1905roku(patrznp.[36]str.307).Wi¦kszo±¢aksjomatówustanawia,jakbydekretuje,istnienie
pewnychzbiorów.Pierwszyzaksjomatówwyró»niajedenzbiórzwanyzbiorempustymgłosz¡c,
»eistniejezbiór,któryniezawiera»adnychelementów.Wyró»nienieka»degoinnegozbiorubyłoby
sporne,azbiórpustymawpewnymsensieminimalnyzbiórcech.
A1 Istniejezbiórpustyozn. ; toznaczytakizbiór,»e
¬ ( 9 xx 2; )
Cowi¦cejzdefinicjiinkluzjizbiorówidefinicjiimplikacjiwynika,»ezbiórpustyjestzawarty
wdowolnymzbiorze,gdy»poprzednikimplikacji
x 2;) x 2 A
jestzdaniemfałszywym,zatemimplikacjatajestprawdziwa,awi¦cjakikolwiekzbiór A zawiera
zbiórpusty.
3
A2 Istniejezbiórzwanyzbiorempot¦gowymzbioru A .
Składasi¦onzewszystkichpodzbiorówzbioru A .ZaksjomatówA1iA2wynika,»emamyzatem
ju»przynajmniejdwazbiory,zbiórpustyizbiórjednoelementowy,któregojedynymelementemjest
zbiórpusty,mianowiciezbiórpot¦gowyzbioru ; czyli {;} .Jakzobaczymydalejtostwierdzenie
dajepodstaw¦dozbudowaniazbioruliczbnaturalnych.Zbiórwszystkichpodzbiorówzbioru A
oznaczasiejako P ( A ).Je±li A = { a,b } to
P ( A )= {; , { a } , { b } , { a,b }}
Wprzypadkuzbiorów,którychwszystkieelementymo»emywymieni¢pokoleiistnieniezbioru
wszystkichpodzbiorówniebudziw¡tpliwo±ci.Jesttojednakprzypadekszczególny.Kolejnyak-
sjomatpozwala,przezzaprzeczenie,stwierdzi¢kiedydwazbiorys¡ró»ne.
A3 Równo±¢zbiorów
A = B w.t.w.gdy 8 ( x 2 A ) x 2 A , ( x 2 B )
Kolejnyaksjomatmówi,»eistniej¡zbiorywprowadzonezapomoc¡funkcjizdaniowych.Umo»liwia
onokre±laniezbiorównietylkopoprzezwyliczanieichelementów,cowwieluprzypadkachniejest
mo»liwe.
A4 Dladowolnegozbioru A ifunkcjizdaniowej ' istniejezbiórtakich x 2 A dlaktórychzachodzi
' ( x )cozapisujesi¦nast¦puj¡co
{ x 2 A : ' ( x ) } .
Znak”:”czytamyjako”takich,»ezachodzi”lub”dlaktórychzachodzi”.
Np.je±lizbiórliczbnaturalnych,októrymmowawRozdz.2.4,oznaczymyprzezINtopisz¡c
{ x 2 IN: x 2 2 IN } okre±lamyzbiórliczbparzystych.Zaznaczmy,»ezbiórwprowadzonyzapomoc¡
tegoaksjomatumo»eby¢wkonkretnymprzypadkuzbiorempustymnp.niech A = { a,b } ,wtedy
zbiór { x : x 2 A i x 2P ( A ) } jestzbiorempustym.
A5 Aksjomatregularno±ci.
Wka»dymniepustymzbiorze A jestelement B taki,»e A i B s¡rozł¡czne.
Wynikazniegowa»nywniosek.Dladowolnego a , { a }6 = a ,bobior¡c A = { a } stwierdzamyna
mocytegoaksjomatu,»eistniejeelement B wtymprzypadkurówny a ,botojedynyelement
zbioruAitaki,»e a 6 = A.
Aksjomatyczniewprowadzasi¦tak»eistnieniezbiorów:sumy,przeci¦ciaiproduktuzbiorów.
S¡toaksjomatyokre±laj¡cenaturalneoperacjektórewykonujemynazbiorach
2.3Operacjenazbiorach
1.SumazbiorówSum¡zbioru A izbioru B nazywasi¦zbióroznaczanyjako A [ B któryskłada
si¦ztychelementów,którenale»¡dozbioru A lubdozbioru B cozapisujemynast¦puj¡co
x 2 A [ B , ( x 2 A ) _ ( x 2 B ) .
4
Rys.2.1.Sumazbiorów
2.Przeci¦ciezbiorów(inaczejcz¦±¢wspólnaalboiloczynzbiorów)Przeci¦ciemzbiorów
A i B nazywasi¦zbióroznaczanyjako A \ B ,któryskładasi¦ztychelementów,którenale»¡do
zbioru A idozbioru B cozapisujemynast¦puj¡co
x 2 A \ B , ( x 2 A ) ^ ( x 2 B )
Rys.2.2Przeci¦ciezbiorów
3.Ró»nicazbiorówDladanychzbiorów A i B ró»nic¡zbiorówozn.jako A \ B jestzbiórtych
wszystkichelementówzezbioru A ,którenienale»¡dozbioru B ,czyli
x 2 A \ B , ( x 2 A ) ^ ( x/ 2 B )
Rys.2.3Ró»nicazbiorów
Produktkartezja«skizbiorówew.iloczynkartezja«skizbiorówDladowolnychdwóch
zbiorów A i B istniejezbiórwszystkichuporz¡dkowanychparozn. A × B ,którynazywasi¦
produktemkartezja«skimlubiloczynemkartezja«skimzbiorów,
A × B = { ( a,b ): a 2 A,b 2 B } .
Cz¦stodlaskrótuu»ywasi¦poprostuokre±leniaproduktzbiorów.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin