w2podstawyEE.pdf
(
446 KB
)
Pobierz
1441041 UNPDF
2Podstawy:zbiory,liczby,relacje
Wka»dejdziedziniewiedzypróbujesi¦sformułowa¢jejpodstawytoznaczypodstawowepoj¦ciai
podstawowetwierdzeniaowłasno±ciachtychpoj¦¢.Woparciuoniemo»natworzy¢(definiowa¢)
nowepoj¦ciairozwija¢teoriezawieraj¡cenowehipotezyitwierdzenia.Poszukiwaniepodstaw
wiedzyzdajesi¦by¢naturalnymd¡»eniemczłowieka.Zjednejstronyimlepiejznamypodstawy
jakiej±teoriitymlepiejrozumiemyjejbardziejzaawansowanefragmenty.Zdrugiejstronysamo
zgł¦bienieiustalenietegocouznajemyzapodstaw¦jestwka»dejdziedziniewyzwaniemtrudnym
ikontrowersyjnym.
PodkoniecXIXinapocz¡tkuXXw.wiedzianoju»wieleoliczbachfunkcjachifigurachgeo-
metrycznych.Poszukiwanopoj¦ciapodstawowego,zapomoc¡któregomo»nabyokre±li¢poj¦cia,
któreewidentnies¡przedmiotembada«matematyków.Chodzituoliczby,funkcje,figurygeo-
metryczne,czyogólniezbiory.Zapodstawowepoj¦ciewmatematyceuznajesiewła±niepoj¦cie
zbioru.Tegopoj¦cianiedefiniujesi¦formalnie,jesttotakzwanepojeciepierwotne,którego
znaczenieprzedstawiasi¦opisowoodnosz¡csi¦dointuicji.
Koncepcjazbioruwmatematycewyra»asi¦wstwierdzeniu,»ezbiórjestpewnymobiektem,
któryalbonicniezawieratoznaczynienale»¡doniego»adneelementyalbozawierajakie±
elementy,któretote»mog¡hierarchicznieskłada¢si¦zjaki±elementówi.t.d.
Jestrzecz¡podstawowejwagibyrozró»ni¢dwapoj¦cia-pojeciepierwotnenale»eniaelementu
dojakiego±zbiorualboinaczejbyciaelementemzbioru,odpoj¦ciainkluzjiczyliinaczejzawierania
si¦jednegozbioruwdrugimlubinaczejbyciapodzbioremzbioru.
Sensstwierdzenia,»ejaki±
x
nale»ydozbioru
X
toznaczy,»e
x
jestelementemzbioru
X
uznajemyzapowszechniezrozumiały.Wtymsensiepoj¦cienale»eniaelementudozbioruuznajemy
zapierwotne.Powszechnieu»ywasi¦zapisu
x
2
X
cooznacza,
x
nale»ydo
X
.
Woparciuotopoj¦ciepierwotneipojecieimplikacjiokre±li¢mo»emypoj¦ciezawieraniasi¦
zbiorówtoznaczyinkluzjizbiorów.
Zbiór
A
jestzawartywzbiorze
B
cooznaczamy
A
B
w.t.wgdyprawd¡jest,»e
(
x
2
A
)
)
(
x
2
B
)
.
Zbiór
A
zawartywzbiorze
B
nazywamyjegopodzbiorem.Wszczególno±cika»dyzbiórjestswoim
własnympodzbiorem.Takipodzbiór,któryjestró»nyodcałegozbiorunazywamypodzbiorem
wła±ciwym.Nawiasyklamrowe
{
oraz
}
oznaczaj¡wzapisiepocz¡tekikonieclistyelementów
danegozbioru.Niech
A
b¦dziezbioremdwóchelementów
A
=
{
a,b
}
.Zbiórktóregojedynym
elementemjest
a
,czyli
{
a
}
jestzawartywzbiorze
A
,cozapisujemyjako
{
a
}
A.
Ka»dyzbiórzawartywdanymzbiorzenazywamyjegopodzbiorem.Widzimy,»e
a
6
=
{
a
}
bo
a
2
A
inieprawda,»e
a
A
oraz
{
a
}
A
.
1
J¦zykpotocznyniestetyniejesttuprecyzyjny.Zpunktuwidzeniamatematykijestniepoprawne
stwierdzenie,»eliczba2zawierasi¦wzbiorzeliczbparzystych.Powiemypoprawnie,»eliczba2
nale»ydozbioruliczbparzystych.Natomiastzbiór,któregojedynymelementemjestliczba2jest
zawartywzbiorzeliczbparzystych.
Naprzykładpodwzgl¦demadministracyjnym!Polskarozumianatujakozbiórnieskłada
si¦zgmintylkozwojewództw,tezkoleizpowiatów(pomijamyrozró»nienienapowiatyziemskie
igrodzkie)wskładktórychwchodz¡dopierogminy.Danagminanale»ydookre±lonegopowiatu
apowiatdowojewództwa.Sprawdanejgminyniezałatwiasi¦wedługzwykłychprocedurna
posiedzeniurz¡dutylkowurz¦dziepowiatowym.Podkre±lmy,»eu»ycieokre±lenia”Polskaskłada
si¦zgmin”jestzrozumiałeoilejasnyjestkontekstwypowiedzi,mo»ejednakprowadzi¢do
nieporozumie«.
2.1Matematykajestnauk¡aksjomatyczn¡
Poj¦ciapierwotnes¡niezb¦dneabywprowadzi¢podstawyteoriiuj¦tewpostaciaksjomatów.
Zapomoc¡aksjomatówpostulujesi¦istnieniepewnychzbiorówiwprowadzasi¦ichwłasno±ci
podstawowe.Posta¢tychaksjomatówzostałazaakceptowanaprzezzdecydowan¡wi¦kszo±¢mate-
matyków.Aksjomatylubinaczejpewnikitozdania,którychprawdziwo±¢godzimysi¦przyj¡¢bez
dowodu.Dopracowaniekoncepcjizbioruipodstawmatematykidokonałosi¦dopierowpierwszej
połowieXXwramachlogikiidyscyplinymatematykizwanejteori¡mnogo±ci.Przedewszystkim
aksjomatyniemog¡by¢wzajemniesprzeczne,alecowi¦cejjakiekolwiektwierdzeniewmate-
matyceniemo»eby¢sprzecznez»adnymzaksjomatówteoriimnogo±ci,tzn.niemo»eby¢ono
równowa»nezezdaniemb¦d¡cymzaprzeczeniemktórego±zaksjomatów.
Wartotupodkre±li¢ró»nic¦pomi¦dzynaukamiaksjomatycznymitakimijakmatematykalub
logikaoraznaukamiprzyrodniczymitakimijakbiologiaczyfizyka.Poj¦ciapodstawowetakie
jakgenlubmaterias¡wci¡»przedmiotemgruntownychbada«.Wtejczyinnejteoriiwramach
biologiilubfizykiprzyjmujesi¦definicjetychpoj¦¢takabywogólemo»nabyłosi¦nimiwmiar¦
precyzyjnieposługiwa¢.Takiedefinicjeniemaj¡jednakrangiabsolutnychpewników,naktórych
podstawiemo»nabudowa¢dalszeteorietakjakwmatematyce.Tepoj¦ciawyznaczaj¡dopiero
kierunkibada«.Jeszczenietakdawnowydawałosi¦,»ecałamateriaskładasi¦zpodstawowych
elementówneutronów,protonówielektronów.Odkryciafizykiostatniegopółwieczazaprzeczaj¡
temustwierdzeniugdy»wykazanoistnieniejeszczebardziejpodstawowychskładnikówneutronów
iprotonówmianowiciekwarków.Ostatecznaodpowied¹napodstawowepytaniecotojestmateria
jestwci¡»nieznana.
Podobniewbiologiiniemajeszczepowszechnieprzyj¦tejdefinicjitegoconazywamy»yciem.
Dodajmytak»e,»enaukiprzyrodniczekorzystaj¡zmatematykiistymuluj¡jejrozwójalenie
próbuj¡jejna±ladowa¢gdy»innes¡zasadydzi¦kiktórymnowetwierdzeniaprzył¡czasi¦doju»
zaakceptowanejwiedzy.Wnaukachprzyrodniczychnapodstawienowychfaktówiju»przyj¦tych
poj¦¢proponujesi¦twierdzenia(hipotezy)maj¡cewyja±ni¢przebiegokre±lonychprocesów,awi¦c
zdaniastwierdzaj¡ce,»eprzydanychwarunkachprzebiegdanegoeksperymentulubobserwacji
winienda¢takiatakirezultat.
Je±linieudajesi¦takiegoopublikowanegotwierdzenia(hipotezy)obali¢zapomoc¡ekspe-
rymentówlubobserwacjitojegotre±¢poszerzazakreswiedzynadanymetapierozwojudanej
2
dyscyplinynaukprzyrodniczych.Dzi¦kinp.rozwojowimetodpomiarowychmo»esi¦popewnym
czasieokaza¢»edanetwierdzenietrzebazmodyfikowa¢albowr¦czodrzuci¢.Topoci¡gadalsze
badaniai.t.d.Zewzgl¦dunato,»etwierdzeniagłoszonewobr¦bienaukprzyrodniczychniemaj¡
charakteruprawdostatecznychzakreswiedzynimiobj¦tyjestdynamicznyinieprzypominagma-
chu,którywznosisi¦cegiełkapocegiełce.Wci¡»niektórecegiełkis¡usuwaneiwstawianenowe.
Zmatematyk¡jestinaczej.Pomi«my,sk¡din¡dciekawerozwa»ania,sk¡dsi¦bior¡twierdze-
niamatematyczneidlaczegozawieraj¡tak¡anieinn¡tre±¢.Noweopublikowanetwierdzenie
matematyczne,którezostałobezbł¦dnieudowodnionejestprawdziwebezwarunkowoistajesi¦
cz¦±ci¡wiedzymatematycznej.Dowódmauzasadni¢,»etezatwierdzeniawynikazjegozało»e«i
całejwcze±niejszejwiedzymatematycznej,zaksjomatamiwł¡cznie.Dozagadnie«tegotypupo-
wrócimywdalszejcz¦±cikursupo±wi¦conejmodelommatematycznym.Tymcoł¡czybadania
matematyczneiprzyrodniczejestrolaczynnikaoceny-badaniamog¡by¢ciekawelubnie,mar-
ginalnealboistotne.Okre±leniatemaj¡charakterwzgl¦dny,coniepowinnonikogodziwi¢gdy»
nauk¦tworz¡ludzie.
Wuproszczeniumo»nastwierdzi¢,»ematematykazajmujesi¦badaniemwłasno±ciró»nych
zbiorów,którezostałyzjaki±powodówzdefiniowanenp.kwadratu,dwunasto±cianuforemnego,
zbioruliczbnaturalnych.Przedmiotembadaniamatematykimo»eby¢te»okre±leniezbioruroz-
wi¡za«jakiego±równania,którewyprowadzonoabyopisa¢jaki±procesfizyczny,biologicznylub
ekonomiczny.Dodatkowodomatematykinale»ywskazaniejaktakierozwi¡zanieznale¹¢.Je±li
mo»liwejesttotylkoprzyu»yciukomputeratowtedydobrzeabyznale¹¢jeszybkoitanio.
Zwi¡zekpomi¦dzymatematyk¡inaukamiprzyrodniczymijestzdumiewaj¡cy.Wiadomo,»e
prawafizykiujmujesi¦matematycznieinapewnofizykamiałaimaogromnywpływnarozwój
matematykiwci¡guostatnich250lat.Ostatnionowewyzwaniastawiabiologiainaukispołeczne.
Zdrugiejstronyznajdujesi¦zaskakuj¡cezastosowania”czystejmatematyki”np.zastosowania
algebrywkryptologii.
2.2Aksjomaty-pewniki
Zwró¢mytuuwag¦naniektóreaksjomatyteoriimnogo±ciznanejakosystemZermelo-Fraenklaz
1905roku(patrznp.[36]str.307).Wi¦kszo±¢aksjomatówustanawia,jakbydekretuje,istnienie
pewnychzbiorów.Pierwszyzaksjomatówwyró»niajedenzbiórzwanyzbiorempustymgłosz¡c,
»eistniejezbiór,któryniezawiera»adnychelementów.Wyró»nienieka»degoinnegozbiorubyłoby
sporne,azbiórpustymawpewnymsensieminimalnyzbiórcech.
A1
Istniejezbiórpustyozn.
;
toznaczytakizbiór,»e
¬
(
9
xx
2;
)
Cowi¦cejzdefinicjiinkluzjizbiorówidefinicjiimplikacjiwynika,»ezbiórpustyjestzawarty
wdowolnymzbiorze,gdy»poprzednikimplikacji
x
2;)
x
2
A
jestzdaniemfałszywym,zatemimplikacjatajestprawdziwa,awi¦cjakikolwiekzbiór
A
zawiera
zbiórpusty.
3
A2
Istniejezbiórzwanyzbiorempot¦gowymzbioru
A
.
Składasi¦onzewszystkichpodzbiorówzbioru
A
.ZaksjomatówA1iA2wynika,»emamyzatem
ju»przynajmniejdwazbiory,zbiórpustyizbiórjednoelementowy,któregojedynymelementemjest
zbiórpusty,mianowiciezbiórpot¦gowyzbioru
;
czyli
{;}
.Jakzobaczymydalejtostwierdzenie
dajepodstaw¦dozbudowaniazbioruliczbnaturalnych.Zbiórwszystkichpodzbiorówzbioru
A
oznaczasiejako
P
(
A
).Je±li
A
=
{
a,b
}
to
P
(
A
)=
{;
,
{
a
}
,
{
b
}
,
{
a,b
}}
Wprzypadkuzbiorów,którychwszystkieelementymo»emywymieni¢pokoleiistnieniezbioru
wszystkichpodzbiorówniebudziw¡tpliwo±ci.Jesttojednakprzypadekszczególny.Kolejnyak-
sjomatpozwala,przezzaprzeczenie,stwierdzi¢kiedydwazbiorys¡ró»ne.
A3
Równo±¢zbiorów
A
=
B
w.t.w.gdy
8
(
x
2
A
)
x
2
A
,
(
x
2
B
)
Kolejnyaksjomatmówi,»eistniej¡zbiorywprowadzonezapomoc¡funkcjizdaniowych.Umo»liwia
onokre±laniezbiorównietylkopoprzezwyliczanieichelementów,cowwieluprzypadkachniejest
mo»liwe.
A4
Dladowolnegozbioru
A
ifunkcjizdaniowej
'
istniejezbiórtakich
x
2
A
dlaktórychzachodzi
'
(
x
)cozapisujesi¦nast¦puj¡co
{
x
2
A
:
'
(
x
)
}
.
Znak”:”czytamyjako”takich,»ezachodzi”lub”dlaktórychzachodzi”.
Np.je±lizbiórliczbnaturalnych,októrymmowawRozdz.2.4,oznaczymyprzezINtopisz¡c
{
x
2
IN:
x
2
2
IN
}
okre±lamyzbiórliczbparzystych.Zaznaczmy,»ezbiórwprowadzonyzapomoc¡
tegoaksjomatumo»eby¢wkonkretnymprzypadkuzbiorempustymnp.niech
A
=
{
a,b
}
,wtedy
zbiór
{
x
:
x
2
A
i
x
2P
(
A
)
}
jestzbiorempustym.
A5
Aksjomatregularno±ci.
Wka»dymniepustymzbiorze
A
jestelement
B
taki,»e
A
i
B
s¡rozł¡czne.
Wynikazniegowa»nywniosek.Dladowolnego
a
,
{
a
}6
=
a
,bobior¡c
A
=
{
a
}
stwierdzamyna
mocytegoaksjomatu,»eistniejeelement
B
wtymprzypadkurówny
a
,botojedynyelement
zbioruAitaki,»e
a
6
=
A.
Aksjomatyczniewprowadzasi¦tak»eistnieniezbiorów:sumy,przeci¦ciaiproduktuzbiorów.
S¡toaksjomatyokre±laj¡cenaturalneoperacjektórewykonujemynazbiorach
2.3Operacjenazbiorach
1.SumazbiorówSum¡zbioru
A
izbioru
B
nazywasi¦zbióroznaczanyjako
A
[
B
któryskłada
si¦ztychelementów,którenale»¡dozbioru
A
lubdozbioru
B
cozapisujemynast¦puj¡co
x
2
A
[
B
,
(
x
2
A
)
_
(
x
2
B
)
.
4
Rys.2.1.Sumazbiorów
2.Przeci¦ciezbiorów(inaczejcz¦±¢wspólnaalboiloczynzbiorów)Przeci¦ciemzbiorów
A
i
B
nazywasi¦zbióroznaczanyjako
A
\
B
,któryskładasi¦ztychelementów,którenale»¡do
zbioru
A
idozbioru
B
cozapisujemynast¦puj¡co
x
2
A
\
B
,
(
x
2
A
)
^
(
x
2
B
)
Rys.2.2Przeci¦ciezbiorów
3.Ró»nicazbiorówDladanychzbiorów
A
i
B
ró»nic¡zbiorówozn.jako
A
\
B
jestzbiórtych
wszystkichelementówzezbioru
A
,którenienale»¡dozbioru
B
,czyli
x
2
A
\
B
,
(
x
2
A
)
^
(
x/
2
B
)
Rys.2.3Ró»nicazbiorów
Produktkartezja«skizbiorówew.iloczynkartezja«skizbiorówDladowolnychdwóch
zbiorów
A
i
B
istniejezbiórwszystkichuporz¡dkowanychparozn.
A
×
B
,którynazywasi¦
produktemkartezja«skimlubiloczynemkartezja«skimzbiorów,
A
×
B
=
{
(
a,b
):
a
2
A,b
2
B
}
.
Cz¦stodlaskrótuu»ywasi¦poprostuokre±leniaproduktzbiorów.
5
Plik z chomika:
biologia
Inne pliki z tego folderu:
wykład 10.pdf
(237 KB)
podstawy matematyki finansowej.pdf
(117 KB)
wykład 11.pdf
(327 KB)
wykład 9.pdf
(228 KB)
w3relacjezbiorynieskonczone_E.pdf
(236 KB)
Inne foldery tego chomika:
Anatomia
Biologia komórki
Botanika
Chemia
Chemia organiczna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin