Styczeń.doc

(77 KB) Pobierz
Sty¬czeń

6

 

Sty­czeń

 

Te­maty kom­plek­sowe:

 

I.    Bawimy się w karnawale

II. Dla babci i dziadka

III. Uroki zimy

 

Zadania wychowawcze:

1.     Ukazywanie znaczenia dobroci i życzliwości w stosunkach międzyludzkich. Stwarzanie sytuacji umożliwiających uczenie się mówienia innym miłych słów.

2.     Poznawanie roli babci i dziadka w rodzinie. Wzmacnianie uczuć przywiąza­nia, szacunku i miłości do dziadków.

3.     Odkrywanie uczucia radości z możliwości dawania: wykonywanie upo­minków, aktywny udział w przygotowywaniu  uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka.

4.     Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą i wiązanie tych zjawisk z aktualną porą roku.

 

Temat dnia

Cele i formy pracy

Uwagi

I. Bawimy się w karnawale

„Dar Nowego Roku”

-          uważnie słuchają opowiadanej przez na­uczycielkę, ilustrowanej obrazkami bajki pt.  „O Nowym Roku i o młynarzu Sylwestrze” (wg L. Krzemieniec­kiej);

-          odpowiadając na pytania dotyczące treści formułują morał bajki;

-          ilustrują ruchem treść piosenki pt. „Bardzo lubię” (M. Koc, Ruch, rytm i melodia..., s.13);

-          wykonują „czarodziejską różdżkę”: okre­ślają kształt i wielkość gotowych elemen­tów wyciętych z halogenowego papieru, sprawnie smarują klejem i łączą elementy zgodnie z pokazem i instrukcją słowną.

 

„Pociąg do krainy cza­rów”

-          poprawnie reagują na przerwę w muzyce w czasie zabawy „Taniec z krzesełkami”;

-          dostrzegają regularności i kontynuują rytm z kolorowych figur geometrycznych;

-          ćwiczą spostrzegawczość w zabawie z chu­stą „Czary-mary! Kto zniknął?”

-          „wyczarowują” przy pomocy wykonanej poprzedniego dnia różdżki „miłe słowa”;

-          poznają nową technikę „mokre w mokrym” – wykonują pracę plastyczną „Fajerwerki”.

 

„W karnawale cho­dzimy na bale”

-          słuchają piosenki pt. „Bal baloników”, po­znają znaczenie pojęcia „karnawał”;

-          w czasie zabawy słuchowej „Pękające ba­loniki” tworzą improwizacje ruchowe do muzyki, reagują za­trzymaniem ruchu na dźwięk tamburyna, uważnie słuchają i od­twarzają przy pomocy klaskania liczbę sły­szanych dźwięków;

-          formułują wypowiedzi słowne w czasie rozmowy na temat balu karnawałowego, który odbędzie się w przedszkolu;

-          recytują wiersz pt. „Wróbel na zimowym balu”;

-          rozdzierają papier ruchami przeciwstaw­nymi na drobne kawałki, dostosowują ruch do tempa i rytmu muzyki w czasie zabawy „Śnieżna kraina”( z chustą animacyjną).

 

„Przygotowania do balu”

-          ilustrują ruchem treść piosenki pt. „Bardzo lubię”;

-          ćwiczą mięśnie języka, żuchwy i warg oraz koordynację słuchowo - ruchową w czasie zabawy logopedycznej „Przygotowania do balu”;

-          w czasie zabawy przy piosence „Wiewió­reczka” ćwiczą umiejętność poruszania się w rytm walczyka, poleczki, krakowiaka;

-          w zabawie naśladowczej „Rób to, co ja” prezentują i odtwarzają proste układy ta­neczne;

-          kolorują kredkami ołówkowymi rysunek konturowy dowolnie wybrany z przygoto­wanego zestawu (postaci z bajek). 

 

„Bal przebierańców”

-          ćwiczą oddech oraz umiejętność rozpozna­wania i nazywania kolorów w czasie za­bawy przy muzyce „Tańczące wstążeczki”;

-          formułują wypowiedzi słowne w czasie rozmowy na temat balu karnawałowego w oparciu o fragment wiersza M. Lewickiej „Kolorowy karnawał” (Księga Uśmiechu. Czterolatek, s. 141) i obrazki, zgłaszają się do odpowiedzi przez podniesienie ręki;

-          uczą się wykonywać prosty układ taneczny do piosenki pt. „Grozik”.

 

„Kolorowe baloniki”

-          tańczą przedszkolnego walczyka przy pio­sence „Bal baloników”;

-          ćwiczą umiejętność umiejscawiania przed­miotów w przestrzeni w czasie zabawy „Wędrujący balonik”, utrwalają pojęcia: przed, za, obok, do góry, na dół;

-          tworzą zbiory balonów według określonej cechy (koloru), porównują liczebność dwóch zbiorów  „na oko” i przez układanie w pary, stosują określenia tyle samo, mniej, więcej;

-          malują farbami plakatowymi na temat „Kolorowe baloniki”.

 

„Bal karnawałowy w przedszkolu”

-          uczestniczą we wspólnej zabawie w sali gimnastycznej w budynku przedszkola

-          doświadczają radosnych przeżyć,

-          przestrzegają umów dotyczących bezpiecz­nego zachowania się w drodze do przed­szkola i w czasie balu.

 

II. Dla babci i dziadka

„Kocham moją babcię”

-          wypowiadają się na temat żartu rysunko­wego „To babcia..., a to dziadek”;

-          uważnie słuchają opowiadania n-lki „Czy ktoś babcię zaczarował?” (wg I. Landau Babcia też człowiek);

-          odpowiadają na pytania dotyczące treści opowiadania;

-          tańczą przy piosence pt. „Grozik”;

-          słuchają piosenki pt. „Kochanej babci”, powtarzają na zasadzie echa rytmicznego wybrane fragmenty tekstu, śpiewają refren.

 

„Dla mojej babci”

-          uważnie słuchają wiersza B. Szelągowskiej pt. „Moja babcia”;

-          odpowiadając na pytania n-lki określają rolę babci w rodzinie, formułują życzenia;

-          bawią się przy piosence „Bardzo lubię”;

-          ćwiczą oddychanie w czasie zabawy „Gu­mowe laleczki” oraz emisję głosu powta­rzając wersy I zwrotki wiersza z różnym natężeniem;

-          wykonują laurkę dla babci – naklejają go­towe elementy według wzoru, dbają o sta­ranne i estetyczne wykonanie.

 

„Kocham mojego dziadka”

-          rozwiązują zagadki pantomimiczne w cza­sie zabawy „Zgadnij, co robię?”;

-          słuchają wiersza B. Szelągowskiej pt. „Mój dziadek”;

-          odpowiadają na pytanie „Co lubię robić z dziadkiem?”;

-          śpiewają piosenkę pt. „Dla babci i dziadka”, zgodnie współpracują w zespole w czasie zabawy „Tańczące piłeczki” (z wykorzystaniem chusty animacyjnej);

-          wykonują laurkę dla dziadka – naklejają gotowe elementy, dbają o estetyczne, sta­ranne wykonanie.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin