Marzec(1).doc

(98 KB) Pobierz
Marzec

Marzec

Te­maty kom­plek­sowe:

I.        Na sygnale

II.     Żegnamy kapryśną zimę

III.  Witamy wiosnę

IV. W świecie bajek

Zadania wychowawcze:

1.    Wzbudzanie pozytywnego stosunku do pracy strażaka, policjanta, lekarza.

2.    Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, dostrzeganie charakterystycznych cech marcowej pogody, poznawanie zwiastunów wiosny: budzenie się zwierząt z zimowego snu, powroty ptaków, pierwsze wiosenne kwiaty.

3.    Budzenie zainteresowania książką, wykorzystanie literatury jako środka wyzwalającego słowną, plastyczną i ruchową ekspresję dzieci.

 

 

Temat dnia

Cele i formy pracy

Uwagi

I. Na sygnale

„Pali się”

-     wykazują się szybką reakcją na sygnał dźwię­kowy w zabawie ruchowej „Kolorowe koła”;

-     wypowiadają się na temat zastosowania zapa­łek, zapalniczek, ustalają przy pomocy pytań n-lki zasadę nie bawienia się tymi przedmiotami;

-     słuchają czytanego przez n-lkę, ilustrowa­nego obrazami wiersza J. Brzechwy pt. „Pali się”;

-     odpowiadają na pytania dotyczące treści;

-     ćwiczą zręczność i szybkość w czasie za­bawy ruchowej „Gasimy pożar””;

-     malują palcami na temat „Ogień i woda”- obserwują i oceniają efekt łączenia barw (czerwonej i żółtej; niebieskiej i białej).

 

„Jedzie, jedzie straż ogniowa”

-     ćwiczą sprawność ruchową w czasie zabawy „Strażacki tor przeszkód”;

-     wypowiadają się na temat zdjęć przedstawia­jących remizę strażacką, strażaków w mun­durach galowych i w odzieży ochronnej używanej w akcji, elementy odzieży oraz sprzęt;

-     słuchają wiersza B. Szelągowskiej pt. „Dzielny strażak”- utrwalają zasadę nie ba­wienia się zapałkami;

-     reagują na sygnał dźwiękowy w czasie za­bawy „Wóz strażacki”, ćwiczą artykulację naśladując dźwięk syreny alarmowej;

-     kolorują kredkami rysunek konturowy „Wóz strażacki”.

 

„Jadą wozy na sygnale”

-     słuchają piosenki pt. „Na sygnale”, rozpo­znają i nazywają sygnały dźwiękowe (syreny strażackiej, samochodu policyjnego, karetki pogotowia);

-     reagują na sygnały wzrokowe w czasie za­bawy bieżnej „Samochody”;

-     ćwiczą koordynację wzrokowo - słuchowo – ruchową: wodzą palcem po narysowanych wzorach obrazujących sygnały dźwiękowe, odwzorowują linie ręką w powie­trzu, rysują palcem na podłodze;  naśladują sygnały gło­sem: e-o, e-o, e-o…; e-u,e-u…;  u-i,u-i;

-     odwzorowują linie pędzlem na arkuszu pa­pieru (format A3).

 

„Policjant dba o nasze bezpieczeństwo”

-     rozwijają inwencję twórczą w czasie zabawy ruchowej z elementami dramy „Dzielni stra­żacy” (K. U. Czterolatek, s. 219);

-     wypowiadają się na temat pracy strażaka – utrwalają wiadomości;

-     słuchają fragmentu piosenki pt. „Policjant” (Śpiewające brzdące, cz. 5) i odpowiadają na pytanie: „Kto dba o nasze bezpieczeństwo?”;

-     formułują wypowiedzi słowne na temat pracy policjanta w oparciu o treść piosenki, obrazki i zdjęcia;

-     zgodnie współpracują z partnerem w czasie zabawy ruchowej „Co potrafi mój pies”;

-     rozpoznają sygnały dźwiękowe straży pożar­nej, radiowozu i karetki pogotowia, reagują na nie ustaloną wcześniej formą ruchu w czasie za­bawy przy piosence „Na sygnale”.

 

„Pędzi, pędzi pogoto­wie”

-     śpiewają początkowe i końcowe wersy dwóch  zwrotek piosenki „Na sygnale” – usprawniają przód języka, wyklaskują rytm środkowej części każdej zwrotki, uważnie słuchają trzeciej zwrotki; rytmizują tekst: „Pędzi, pędzi pogotowie, by ratować ludziom zdrowie”;

-     aktywnie uczestniczą w rozmowie na temat pracy lekarza i szybkiej interwencji lekar­skiej (w oparciu o obrazki i własne doświad­czenia);

-     usprawniają narządy artykulacyjne (wargi, język, podniebienie) w czasie zabawy logo­pedycznej „Chory Krzyś” (K.U., s. 222);

-     zgodnie współpracują z partnerem w czasie zabawy ruchowej „Pędzi pogotowie”.

 

II. Żegnamy kapryśną zimę

„Ostatni bałwanek”

-     śpiewają piosenkę pt. „Zimowa poleczka”, realizują rytm refrenu na kołatkach i tambu­rynie;

-     rozwiązują zagadki o zimie, wykazują zainte­resowanie treścią odsłanianego stopniowo obrazu, wypowiadają się na jego temat;

-     wymieniają charakterystyczne cechy zimy i zimowe święta:  Mikołajki, święta Bożego Narodzenia, Dzień Babci i Dziadka;

-     dostosowują ruch do ruchu partnera w czasie zabawy „Tańczące rękawiczki”;

-     regulują natężenie głosu, zachowując jedna­kowe tempo wypowiadania słów: „Już nie­długo koniec zimy, wszyscy bardzo się cie­szymy”;

-     zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VIII (ze­szyt) – kształtowanie prawidłowej postawy.

 

„Do zobaczenia za rok”

-     ilustrują ruchem treść piosenki „Tupu, tup po śniegu”;

-     ćwiczą analizę i syntezę wzrokową układając kartoniki według narastającej liczby ele­mentów rysunku (bałwan, kwiat) – praca w zespołach, określają do jakiej pory roku przynależy bałwan, do jakiej kwiat;

-     budują poprawne gramatycznie zdania w oparciu o serię obrazków pt. „Trzy bał­wanki” – oceniają decyzję podjętą przez każ­dego bałwanka przed nadejściem wiosny, do­strzegają komizm przedstawionych na rysun­kach sytuacji;

-     wycinają paski papieru wzdłuż narysowanej linii – ćwiczą umiejętność cięcia nożycz­kami, przestrzegają zasad bezpieczeństwa.

 

„Wiosno, czekamy na ciebie”

-     ilustrują ruchem treść piosenki „Jeśli jesteś wesoły”, skandują zgodnie z podanym ryt­mem słowa: „Już nie­długo koniec zimy, wszyscy bardzo się cie­szymy”;

-     układają puzzle „Cztery pory roku” – praca w zespołach, wskazują obrazek przedsta­wiający nazwaną przez n-lkę porę roku, uza­sadniają swój wybór, ustalają kolejność pór roku;

-     słuchają piosenki pt. „Gdzie byłaś wio­senko?”, określają jej nastrój i charakter, od­powiadają na pytania dotyczące treści;

-     tańczą krokiem dostawnym przy melodii piosenki;

-     śpiewają I zwrotkę i refren;

-     zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VIII- kształtowanie prawidłowej postawy.

 

„W marcu, jak w garncu”

-     śpiewają I zwrotkę i refren piosenki „Gdzie byłaś wiosenko?”, słuchają śpiewu n-lki, po­dejmują próby śpiewania II zwrotki;

-     reagują na polecenia słowne w czasie zabawy ruchowej „Słońce i deszcz” (z obręczami);

-     poznają znaczenie słowa „garniec”, przysło­wie „W marcu jak w garncu” oraz symbo­liczne oznakowania zjawisk atmosferycz­nych;

-     inscenizują wiersz pt. „Kasza marcowa” z wykorzystaniem rekwizytów (garnki, korale, guzik, drobno pocięty papier – mak, karto­niki z oznakowaniami pogody, szalik);

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin