Rozwoj_instytucjonalny.pdf

(1024 KB) Pobierz
1-2s.cdr
Program Rozwoju Instytucjonalnego
PROGRAM ROZWOJU INSTYTUCJONALNEGO
MS P
MA£OPOLSKA SZKO£A ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
AKADEMII EKONOMICZNEJ W KRAKOWIE
WEWN¥TRZ:
ROZWÓJ
INSTYTUCJONALNY
koncepcja rozwoju
instytucjonalnego
analiza
instytucjonalna
projektowanie zmian
instytucjonalnych
sporz¹dzenie planu
rozwoju
instytucjonalnego
Poradnik dla samorz¹dów terytorialnych
wdra¿anie zmian
instytucjonalnych
i monitorowanie
efektów
Jaros³aw Bober
Stanis³aw Mazur (red.)
Bohdan Turowski
Marcin Zawicki
MS P
MA£OPOLSKA SZKO£A ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
AKADEMII EKONOMICZNEJ W KRAKOWIE
17322022.003.png 17322022.004.png 17322022.005.png
 
PROGRAM ROZWOJU INSTYTUCJONALNEGO
ROZWÓJ
INSTYTUCJONALNY
Poradnik dla samorządów terytorialnych
Jarosław Bober
Stanisław Mazur (red.)
Bohdan Turowski
Marcin Zawicki
Kraków, 2004
Poradnik został przygotowany w ramach projektu
„Program Rozwoju Instytucjonalnego” (PRI),
realizowanego przez Konsorcjum Canadian Urban Institute
oraz Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie
Wydawca
Małopolska Szkoła Administracji Publicznej
Akademii Ekonomicznej w Krakowie
ul. Szewska 20/3, 31-009 Kraków
tel. (12) 421 76 68, fax. (12) 422 69 19
e-mail: msap@ae.krakow.pl
www.msap.ae.krakow.pl
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
i Administracji
ul. Stefana Batorego 5, 02-591 Warszawa
© Małopolska Szkoła Administracji Publicznej
Akademii Ekonomicznej w Krakowie;
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
i Administracji
Opracowanie graficzne
Janusz Banaszewski
Redakcja językowa i korekta
Anna Szczepanik
Druk
Gryf s.c.
ul. Dukatów 29, 31-431 Kraków
ISBN 83-89410-15-X
Spis treÑci
Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
ROZDZIAŁ I
KONCEPCJA ROZWOJU INSTYTUCJONALNEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
1.1. Podejście instytucjonalne w administracji publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
1.2. Przesłanki modernizacji administracji publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
1.3. Przedstawienie doświadczeń zagranicznych w zakresie modernizacji
administracji publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
ROZDZIAŁ II
ANALIZA INSTYTUCJONALNA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
2.1. Podmiot i przedmiot rozwoju instytucjonalnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
2.2. Charakterystyka obszarów i kryteriów zarządzania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
2.2.1. Obszar I – Zarządzanie strategiczne i finansowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
2.2.2. Obszar II – Organizacja i funkcjonowanie urzędu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
2.2.3. Obszar III – Zarządzanie kadrami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
2.2.4. Obszar IV – Usługi publiczne, w tym komunalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
2.2.5. Obszar V – Partycypacja społeczna i stymulowanie rozwoju społecznego . . . . . . .31
2.2.6. Obszar VI – Stymulowanie rozwoju gospodarczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
2.2.7. Obszar VII – Zarządzanie projektami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
2.2.8. Obszar VIII – Współpraca między jednostkami samorządu terytorialnego . . . . . .34
2.2.9. Obszar IX – Etyka i zapobieganie zjawiskom korupcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
2.3. Przebieg analizy instytucjonalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
2.3.1. Działania formalno-organizacyjne poprzedzające przeprowadzenie analizy insty-
tucjonalnej urzędu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
2.3.2. Przeprowadzenie analizy instytucjonalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
ROZDZIAŁ III
PROJEKTOWANIE ZMIAN INSTYTUCJONALNYCH – SPORZĄDZENIE PLANU
ROZWOJU INSTYTUCJONALNEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
3.1. Planowanie rozwoju instytucjonalnego – cel i organizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
3.1.1. Cele i funkcje planu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
3.1.2. Organizacja prac . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
3.2. Proces formułowania planu rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
3.2.1. Ustalenie pożądanych dla danego urzędu stadiów rozwoju instytucjonalnego . . . .60
3.2.2. Wybór kryteriów priorytetowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62
3.2.3. Określenie zadań realizacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .66
3.2.4. Opracowanie kart zadań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68
3.2.5. Redakcja dokumentu planu rozwoju instytucjonalnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75
ROZDZIAŁ IV
WDRAŻANIE ZMIAN INSTYTUCJONALNYCH I MONITOROWANIE EFEKTÓW . . . . .77
4.1. Mechanizmy koordynacji procesu wdrożeniowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .79
4.2. Monitoring . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
4.3. Ewaluacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95
4.4. Procedura aktualizacji i modyfikacji planu rozwoju instytucjonalnego . . . . . . . . . . . . .104
ROZDZIAŁ V
NAJLEPSZE PRAKTYKI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .105
SŁOWNICZEK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157
17322022.001.png
Przedmowa
5
Szanowni Państwo,
Z dużą satysfakcją przekazuję Państwu poradnik „Rozwój instytucjonalny”, przygotowany w
ramach Programu Rozwoju Instytucjonalnego (PRI) adresowanego do urzędów administracji pub-
licznej. Program ten - obok ogólnopolskiego Programu Szkoleniowego – jest wkładem MSWiA w
realizację rządowego Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich współfinansowanego ze środków
Banku Światowego. Nasze ministerstwo zaangażowało się w ten Program widząc w nim szansę na
zainicjowanie systematycznej pracy nad doskonaleniem zarządzania w urzędach lokalnej i region-
alnej administracji publicznej.
Podejście przedstawione w poradniku, oparte na doświadczeniach polskich i zagranicznych
samorządów, ma pozwolić kierownictwu i pracownikom administracji samorządowej na
samodzielne prowadzenie prac mających na celu doskonalenie metod zarządzania, a w konsek-
wencji podniesienie jakości obsługi mieszkańców. Aby zrealizować takie ambitne zadanie trzeba
mieć dobrze zorganizowany, sprawny i skutecznie funkcjonujący urząd. Osiągnięciu tego celu służy
metoda rozwoju instytucjonalnego, którą chcemy upowszechnić wśród wszystkich samorządów.
Dzięki zastosowaniu w/w metody jest możliwe samodzielne przeprowadzenie analizy obecnego
poziomu rozwoju instytucjonalnego jednostki, a także zaplanowanie oraz wdrożenie działań
doskonalących i ponowną ocenę osiągniętego stanu rozwoju instytucjonalnego. Proponowana
metoda została przygotowana z myślą o wszystkich samorządach działających na poziomie gminy,
powiatu i województwa. Autorzy metody rozwoju instytucjonalnego starali się tak przygotować
narzędzia wdrożeniowe, aby umożliwić jednostkom administracji samodzielne prowadzenie
działań doskonalących zarządzanie, a tym samym na ograniczenie kosztów tych działań.
Zamierzeniem twórców metody było także przekazanie informacji o nowoczesnych metodach
zarządzania, odpowiadających współczesnym standardom oraz zaprezentowanie potencjalnych
dalszych kroków na drodze doskonalenia stosowanych rozwiązań. Celem, jaki nam wspólnie
przyświeca jest podnoszenie standardu usług oferowanych obywatelom oraz zwiększenie sprawnoś-
ci funkcjonowania administracji. Zdaję sobie sprawę, że w wielu samorządach dokonał się w ostat-
nich latach istotny postęp w zakresie efektywności i skuteczności zarządzania i chciałbym, aby te
pozytywne doświadczenia były propagowane wśród wszystkich samorządów.
Zaprezentowana metoda rozwoju instytucjonalnego została przetestowana w 2003 roku w 30
jednostkach samorządu terytorialnego oraz 3 urzędach wojewódzkich uczestniczących w PRI, a
następnie na podstawie wyniesionych doświadczeń została udoskonalona przez autorów – konsul-
tantów Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie i
Canadian Urban Institute, we współpracy z MSWiA.
Uzupełnieniem niniejszego poradnika są następujące publikacje – również przygotowane w
ramach Programu: Analiza instytucjonalna urzędu gminy, Analiza instytucjonalna starostwa
powiatowego i Analiza instytucjonalna urzędu marszałkowskiego oraz Katalog narzędzi rozwoju
instytucjonalnego i Zarządzanie w samorządzie terytorialnym – Najlepsze praktyki. Wszystkie
wymienione opracowania składają się w jedną całość i stanowią łączną ofertę dla wszystkich jed-
nostek samorządu terytorialnego.
Dziękuję bardzo wszystkim osobom zaangażowanym w powstanie tego opracowania: autorom
– konsultantom MSAP/CUI, członkom zespołów zadaniowych w jednostkach pilotażowych
(uczestniczącym w PRI) oraz recenzentom Programu. Mam nadzieję, że zaprezentowana metoda
będzie dla Państwa użyteczna oraz zaowocuje – wraz z pozostałymi produktami Programu –
przyśpieszeniem pozytywnych przekształceń w funkcjonowaniu administracji samorządowej. To z
kolei jest jednym z warunków, aby nasze samorządy mogły lepiej wykorzystać szanse rozwojowe,
jakie niesie akcesja Polski do Unii Europejskiej.
Z poważaniem,
Jerzy Mazurek
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji
17322022.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin