mat_bb4_mat_bb4.pdf

(84 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - zachowaniakonsumenta_w-d4.ppt
Postępowaniekonsumenta
– zespółdziałań iprocesówzwiązanychzdokonywaniem
wyborów w procesie zaspokajania potrzeb
indywidualnychwokreślonychwarunkachspołecznych,
kulturowychiekonomicznych
– procesy związane z zakupem produktów i usług, które
zaspokajajązaistniałepotrzeby
– ogół działań związanych z uzyskiwaniem,
uŜytkowaniem i dysponowaniem produktami oraz
usługami, wraz z decyzjami poprzedzającymi i
warunkującymitedziałania
ZACHOWANIEKONSUMENTA
– zdaniemŚwiatowyto– ogólnierzeczbiorąc–
postępowanieostatecznegouŜytkownikadóbr
materialnychiniematerialnych
dziedzinabadańprocesówpoznawczychi
podejmowaniadecyzjidotyczącanabywaniai
konsumowaniaproduktówiusług
1
53019888.007.png
Czynnikikształtującezachowaniakonsumentównarynku.
BODŹCE
produktmiejscesprzedaŜy
cenapromocja
oddziałująna:
ZACHOWANIANABYWCZE
KONSUMENTÓW
CzynnikiCzynnikiCzynniki
psychologiczneosobowe społeczne
motywy płećrodzina
percepcjawiek grupaodniesienia
uczeniesię zawód kultura
postawyipoglądydochody klasaspołeczna
stylŜyciamiejscezamieszkania
Odcz u waniepotrzeby
Czykonsumentznajdujesięwniecodziennejsytuacji?
CzyzdanymzakupemwiąŜesięduŜeryzyko?
Czyzakupywanedobrojestdrogieizakupwymagawieluinformacji?
TAK NIE
PoszukiwanieinformacjiZachowanie
rodzina,znajomi,rutynowe
reklama,sprzedawcy
Określeniekryteriówoceny
ialternatywnychsposobów
zaspokojeniapotrzeby
Ocenaalternatyw
2
53019888.008.png 53019888.009.png 53019888.010.png 53019888.001.png 53019888.002.png 53019888.003.png
NIETAK
WYBÓR
produktu
marki
miejscazakupuodczuciapo
czasuzakupuzakupie
ilościtowaru
CZYNNIKIPSYCHOLOGICZNE
MOTYW
tojestto,copobudzaczłowiekadostawianiasobie
określonychcelówdziałania
czynniknapędowy,ukierunkowującydziałaniajednostki
wmotywyzmieniająsiętylkotepragnienia,któresązdolne
spowodowaćdziałania,wszystkieinnepozostająw
podświadomości
czynnikipowstrzymująceprzedzakupem hamulce
ekonomiczne(cena)
3
Decyzjaozakupie
53019888.004.png
CZYNNIKIPSYCHOLOGICZNE
PERCEPCJA
poleganaposzukiwaniuinformacjizotoczenia,ichinterpretacjii
nadawaniuznaczeniawłasnemudoświadczeniu
to zdolność poznawania świata przez zmysły, proces
podejmowania, interpretowania albo przekazywania działania
bodźcówzewnętrznychnazmysły
nie wszystkie zewnętrzne informacje są spostrzegane w ten sam
sposób, co moŜna tłumaczyć zjawiskami psychologicznymi tj.
wybiórczościąspostrzegania,zniekształceniempamięci
CZYNNIKIPSYCHOLOGICZNE
UCZENIESIĘ
• Niektóre spośród docierających informacji są tłumione, inne
zaś przyswajane i rejestrowane przez podświadomość. Te
zapamiętane stanowią źródło informacji wewnętrznych, a
procesichprzyswajaniatoUCZENIESIĘ
• proces uczenia się to zasięganie informacji, rozwaŜanie i
dokonywanie oceny. Rezultatem uczenia się jest moŜliwość
ściślejszegookreśleniapotrzebikryteriówwyboru.
4
53019888.005.png
CZYNNIKIPSYCHOLOGICZNE
POSTAWA
• towzględnietrwałastruktura(lubdyspozycjado
pojawieniasiętakiejstruktury)procesówpoznawczych,
emocjonalnychitendencjidozachowań,wktórejwyraŜa
sięokreślonystosunekwobecdanegoprzedmiotu.
• totrwałaocena– pozytywnalubnegatywna– ludzi,
obiektów,idei
• składasięz3.komponentów:
emocjonalny(uczuciaprzejawianewstosunkudo
przedmiotupostawy),
poznawczy(opinieoprzedmiociepostawy),
behawioralny(zachowaniewobecprzedmiotupostawy )
TEORIAWYROZUMOWANEGODZIAŁANIA
• zakłada, Ŝe zachowania wynikają z postawy oraz norm
subiektywnych,którewpływająnaintencjębehawioralną.
• precyzuje jak moŜna na podstawie postaw przewidzieć zachowania
celowe.
Podstawą do przewidywania zachowania jest poznanie intencji, do
odczytaniaktórejniezbędnejestpoznaniepostawyorazprzekonania
na temat subiektywnych norm (czyli jak inni będą oceniać
zachowaniedanejosoby)[Ajzen,Fishbein]
5
53019888.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin