R05_01.PDF
(
356 KB
)
Pobierz
Szablon dla tlumaczy
Rozdział 5. Przyciski rollover
Uwaga! Do wyświetlenia animowanych przycisków niezbędne jest zainstalowanie w komputerze programu
Macromedia Flash Player. Znajduje się on na płycie nr 1 programu CorelDRAW 10.
Autorzy stron WWW prześcigają się w pomysłach, które mają przyciągnąć odwiedzających. Konkurencja jest
wielka. Publikować w Internecie może prawie każdy. Prócz czynnika ambicjonalnego, odwiedzanie strony przez
dużą liczbę gości ma również wymiar ekonomiczny. Przekłada się na zyski z wyświetlanych reklam, prowizje od
sprzedanych towarów. Webmasterzy szukają więc czegoś, co wyróżni ich stronę. Coraz częściej używają
obiektów, które zmieniają swój wygląd po wskazaniu kursorem czy kliknięciu. Noszą one nazwę obiektów
rollover
. Zachowują się tak, jakby zachęcały do przeglądania kolejnych stron. W tym rozdziale opisano
tworzenie przycisku o rozmiarach 88×31 pikseli. Można go wykorzystać do opublikowania w Internecie,
wystarczy, jeśli będzie miał rozdzielczość 72 dpi. Domyślnie arkusz roboczy ma rozmiary 500×500 pikseli; żeby
łatwiej było pracować z małym obiektem, można zredukować rozmiary obszaru roboczego.
Ćwiczenie 5.1.
Utwórz nowy dokument. Ogranicz rozmiary arkusza roboczego do 100×50 pikseli. Zmniejsz rozdzielczość do
72 dpi.
Sposób wykonania:
1.
Załaduj program Corel R.A.V.E. W tym celu wybierz polecenia
Start
/
Programy
/
CorelDRAW 10
/
Corel R_A_V_E 1.0
.
2.
Po pojawieniu się okna
Welcome to Corel R.A.V.E 1.0
kliknij ikonę
New Movie
. Utworzony został
nowy dokument o domyślnych rozmiarach i rozdzielczości.
3.
Wybierz polecenia
Movie
/
Movie setup
.
Rysunek 5.1. Definiowanie
parametrów nowego dokumentu
4.
Wyświetla się okno
Options
. Kliknij w nim kolejno
Document
/
Movie Setup
(rysunek 5.1).
5.
W polu
Width
(szerokość) wpisz liczbę
100
.
6.
Na liście wyboru jednostek miary zaznacz
pixels
.
7.
W polu
Hight
(wysokość) wpisz liczbę
50
.
8.
Z listy
Resolution
(rozdzielczość) wybierz wartość
72
.
9.
W polu
Frame Rate
(liczba ramek wyświetlanych na sekundę) wpisz
1
.
10.
Kliknij przycisk
OK
. Spowoduje to zamknięcie okna
Options
i zapamiętanie ustawień.
Ćwiczenie 5.2.
Narysuj zarys owalnego przycisku.
Sposób wykonania:
1.
Wykonaj ćwiczenie 5.1.
Rysunek 5.2. Ikona narzędzia Ellipse
2.
Przycisk będzie miał kształt owalny. Kliknij widoczną na pasku
Toolbox
ikonę narzędzia
Ellipse
.
3.
Kursor przyjmie kształt krzyżyka z elipsą. Umieść kursor w lewym górnym rogu ekranu.
4.
Wciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy.
Rysunek 5.3. Rysowanie elipsy
5.
Przesuń kursor w kierunku prawego dolnego rogu arkusza roboczego. Na arkuszu będzie kreślona
elipsa (rysunek 5.3).
6.
Zwolnij lewy przycisk myszy.
Rysunek 5.4. Precyzyjne określanie wymiarów obiektu
7.
Dokładne wymiary nadasz przyciskowi, korzystając z pól
Object(s) Size
. Znajdują się one na pasku
Property Bar
. W górne pole wpisz liczbę
88
, a w dolne
31
(rysunek 5.4).
8.
Naciśnij klawisz
Enter
.
Ćwiczenie 5.3.
Wypełnij przycisk jaskrawym kolorem i usuń obwiednię obiektu.
Sposób wykonania:
1.
Wykonaj ćwiczenie 5.2.
2.
Rozwiń znajdującą się na pasku
Toolbox
paletę
Interactive Fill
.
Rysunek 5.5. Ikona narzędzia Interactive Fill
3.
Kliknij ikonę narzędzia
Interactive Fill
(rysunek 5.5).
Rysunek 5.6. Wybieranie typu wypełnienia
4.
W pasku
Property Bar
z listy
Fill Type
wybierz opcję
Radial
(rysunek 5.6).
Rysunek 5.7. Wybieranie początkowego koloru
wypełnienia
5.
Rozwiń listę
Fill Dropdown
. Zaznacz na niej kolor czerwony (rysunek 5.7).
Rysunek 5.8. Zaznaczanie krańcowego koloru
wypełnienia
6.
Rozwiń listę
Last Fill
. Zaznacz na niej kolor żółty (rysunek 5.8).
7.
Początek wektora wypełnienia (kwadrat) przesuń w kierunku lewego górnego rogu arkusza roboczego.
8.
Koniec wektora wypełnienia (strzałka) przesuń w kierunku prawego dolnego rogu arkusza roboczego.
Rysunek 5.9.
Zmodyfikowany
wektor wypełnienia
9.
Kreskę wyznaczającą granicę między kolorami przesuń w kierunku grota strzałki (rysunek 5.9).
10.
Rozwiń paletę
Outline
.
Rysunek 5.10. Usuwanie obwiedni obiektu
11.
Kliknij ikonę
No Outline
(rysunek 5.10). Kształt obiektu pozostanie niezmieniony, zniknie tylko
obwódka.
Ćwiczenie 5.4.
Na elipsie z ćwiczenia 5.3 umieść jej zmniejszoną kopię.
Sposób wykonania:
1.
Wykonaj ćwiczenie 5.3.
2.
Kliknij elipsę. Zostanie ona zaznaczona. Wokół zaznaczonego obiektu pojawi się osiem czarnych
kwadratów.
3.
Wybierz polecenia
Edit
/
Copy
. Obiekt został skopiowany do schowka.
4.
Wybierz polecenia
Edit
/
Paste
. Zawartość schowka została wstawiona na arkusz roboczy. Ma ona takie
same wymiary, jak obiekt utworzony w poprzednim ćwiczeniu.
Rysunek 5.11.
Dwie elipsy
nałożone na siebie
5.
Dokładne wymiary nadasz przyciskowi, korzystając z pól
Object(s) Size
. Znajdują się one na pasku
Property Bar
. W górne pole wpisz liczbę
70
, a w dolne
25
(rysunek 5.11).
6.
Naciśnij klawisz
Enter
. Wpisane dane zostaną zastosowane do zaznaczonego obiektu.
Ćwiczenie 5.5.
Umieść na przycisku napis.
Sposób wykonania:
1.
Wykonaj ćwiczenie 5.4.
2.
Kliknij pusty obszar arkusza roboczego. Spowoduje to usunięcie zaznaczenia elipsy.
Rysunek 5.12. Uaktywnianie narzędzia wpisywania
tekstu
3.
Kliknij widoczną na pasku
Toolbox
ikonę
Text Tool
(rysunek 5.12).
4.
W pasku
Property Bar
wybierz czcionkę
Verdana
.
5.
W widoczne w pasku
Property Bar
pole rozmiaru czcionki wpisz
20
.
Rysunek 5.13. Zmiana atrybutów tekstu
6.
Kliknij ikonę
Bold
(rysunek 5.13).
7.
W palecie barw kliknij próbkę
Brown
. Kolor ten będzie używany do wypełniania napisów.
8.
Kliknij środek mniejszej elipsy. Nie musi to być dokładny środek geometryczny. Precyzyjnym
umieszczeniem napisu zajmiesz się w następnym ćwiczeniu.
9.
Wpisz z klawiatury tekst
Vote us
.
10.
Naciśnij klawisz
Enter
. Zakończy to oczekiwanie programu na wpisywanie kolejnych znaków.
11.
Wybierz z paska
Toolbox
narzędzie
Pick Tool
.
12.
Umieść napis w środku małej elipsy.
Rysunek 5.14.
Jeden ze
stanów
przycisku
13.
Przeskaluj napis tak, aby zajmował niemal całą małą elipsę, lecz poza nią nie wychodził (rysunek 5.14).
Ćwiczenie 5.6.
Umieść napis dokładnie w środku przycisku.
Sposób wykonania:
1.
Wykonaj ćwiczenie 5.5.
2.
Kliknij widoczne na pasku
Toolbox
narzędzie
Pick Tool
.
Rysunek 5.15. Zaznaczanie
wszystkich obiektów znajdujących
się na arkuszu roboczym
3.
Wybierz polecenia
Edit
/
Select All
/
Objects
(rysunek 5.15). Zaznaczone zostały wszystkie obiekty
znajdujące się na arkuszu roboczym.
4.
Wybierz polecenia
Arrange
/
Align and Distribute
.
5.
Kliknij kartę
Align
.
Plik z chomika:
Adogard
Inne pliki z tego folderu:
R01_01.PDF
(506 KB)
R00_01.PDF
(168 KB)
R03_01.PDF
(387 KB)
R02_01.PDF
(448 KB)
R04_01.PDF
(485 KB)
Inne foldery tego chomika:
[Helion]Sieci Komputerowe Dla Kazdego
A.Jaśkiewicz inżynieria oprogramowania
ABC Sam Naprawiam Komputer B.Danowski
AdrewTanenbaum Sieci_komputerowe_HELION
Algorytmy+struktury danych =programy Niklaus.Wirth
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin