Informatyka - Programowanie Obiektowe - podstawy.pdf
(
7 KB
)
Pobierz
1122852 UNPDF
Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe ogólnie bior ac polega na operowaniu w programie pewnymi obiektami, które zawieraj a
dane wraz z tzw. metodami, umozliwiaj acymi wykonywanie operacji na tych danych. Jedn a z idei programowania obiek-
towego jest maksymalne ograniczenie niekontrolowanego dostepu do pól obiektu przechowuj acych dane. Dostep do pól
powinien sie odbywac wył acznie przy pomocy metod zdefiniowanych w obiekcie (jest tzw. hermetyzacja). Podstawowa
róznica miedzy programowaniem strukturalnym a obiektowym polega na tym, ze przy wywołaniu funkcji s a przekazy-
wane dane, przy programowaniu obiektowym natomiast wywołuje sie metody, które operuj a na odpowiednich danych
zawartych w polach obiektu.
Deklaracja klasy:
class nazwa_klasy
{
public:
nazwa_klasy(); //konstruktor
~nazwa_klasy(); //destruktor
pola_klasy;
prototypy_metod_klasy();
private:
prototypy_metod_klasy();
pola_klasy;
};
•
Deklaracje klasy umieszcza sie zwyczajowo w plikach nagłówkowych z rozszerzeniem
.h
natomiast definicje
metod klasy umieszcza sie w plikach
.cpp
.
•
Podczas deklaracji mozliwe jest zagniezdzanie obiektów polegaj ace na korzystaniu w danej klasie z obiektów innej
klasy.
•
Obiekty typu danej klasy tworzy sie analogicznie jak zmienne innych typów.
Słowa kluczowe
public, private, protected
.
•
Pola i metody umieszczone po słowie
public
dostepne s a bezposrednio w całym programie, dostep uzyskuje sie
za pomoc a operatora kropki (dla obiektów tworzonych statycznie).
•
Słowo
private
ogranicza bezposredni dostep do pól i metod umieszczonych po nim tylko do wnetrza danego
obiektu, gdzie zostały zadeklarowane.
•
Słowo
protected
umozliwia bezposredni dostep do pól i metod w klasie gdzie zostały zadeklarowane jak rów-
niez w klasach pochodnych od danej klasy podczas korzystania z własnosci dziedziczenia.
Konstruktory i destruktory – s a to specjalne metody wywoływane podczas tworzenia
obiektu oraz jego usuwania.
•
konstruktor nie moze posiadac definicji zwracanego typu
•
konstruktor bez zadnych argumentów jest konstruktorem domyslnym
•
nazwa destruktora musi byc poprzedzona znakiem tyldy
•
destruktor nie posiada definicji typu zwracanego oraz nie przyjmuje zadnych argumentów
•
nazwy konstruktora i destruktora musz a byc zgodne z nazw a klasy
•
konstruktor i destruktor musz a byc zadeklarowane w czesci publicznej klasy
•
domyslny konstruktor moze byc przeci azany
Przykład deklaracji klasy:
class pojazd
{
int rocznik;
char nazwa[15];
protected:
int rocznik1;
public:
pojazd();
pojazd(int r, char *n);
void ustaw_r (int r);
int pobierz_r ();
void ustaw_naz(char *n);
char *wyswietl_naz();
void ustaw_r1 (int r1) {rocznik1=r1;};
int pojemnosc;
};
Definicje metod dla powyzszej klasy:
pojazd::pojazd()
{
rocznik=0;
strcpy(nazwa,"");
}
pojazd::pojazd(int r,char *n)
{
rocznik=r;
strcpy(nazwa,n);
}
void pojazd::ustaw_r(int r)
{
rocznik=r;
}
int pojazd::pobierz_r()
{
return rocznik;
}
void pojazd::ustaw_naz(char *n)
{
strcpy(nazwa,n);
}
char *pojazd::wyswietl_naz()
{
return nazwa;
}
Plik z chomika:
Adogard
Inne pliki z tego folderu:
Informatyka - Programowanie Obiektowe - podstawy.pdf
(7 KB)
Inne foldery tego chomika:
[Helion]Sieci Komputerowe Dla Kazdego
A.Jaśkiewicz inżynieria oprogramowania
ABC Sam Naprawiam Komputer B.Danowski
AdrewTanenbaum Sieci_komputerowe_HELION
Algorytmy+struktury danych =programy Niklaus.Wirth
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin