ABC młodego nauczyciela.pdf

(64 KB) Pobierz
ABC_młodego_nauczyciela
ABCmłodegonauczyciela–wskazówkidoplanowaniaiprowadzenia
zajęćzpedagogiki(inietylko!)
PLANOWANIEZAJĘĆ
·
przypomnijsobietreściwykładówczęśćIVKompetencjedydaktycznenauczyciela
·
zapoznajsiędokładnieztreściąwykładu,któregokontynuacjajesttwójtematzajęć
dokładnieprzestudiujliteraturęprzewidzianądotwoichzajęć
zastanówsięcoszczególnieinteresujecięwtymtemacie.
·
pamiętaj: Twój nastrój jest zaraźliwy – moŜesz zarazić zarówno entuzjazmem w
podejściudotematujakiznudzeniem,brakiemmotywacji!
·
niebójsięinnowacji–podejściedozadania wsposóbtwórczy,oryginalnytopodstawa
sukcesu. Staraj się tak zaplanować zajęcia, by zmusić uczestników do przyjmowania
perspektywy przyszłego nauczyciela a nie danego ucznia, czy studenta ! UwaŜaj, by
zajęcianieprzebiegaływtonie: ,,nicniemoŜnazmienić,wszystkojestutopią,szkołajaka
jest kaŜdy widzi”. Zachęcaj do szukania pozytywnych rozwiązań, doceniaj przejawy
optymizmuwmyśleniuidziałaniu,pytajopozytywnedoświadczeniawyniesionezeszkołyi
przyczynysukcesów!!!
·
formułująccelezastanówsięcojestdlaciebienajwaŜniejszewtymtemacieczegona
pewnochcesznauczyćuczestnikówzajęć,nacouwraŜliwićitp.Pamiętaj,Ŝeliczysięnie
ilośćajakośćsformułowanychcelówimoŜliwośćichzrealizowanianaswoichzajęciach!
·
przygotowując scenariusz przestrzegaj ,,Wskazówekdoplanowanialekcji” ( koperta).
Poprawnieformułujceleogólneioperacyjne!
·
pamiętajoróŜnychstylachuczeniasię–jakzaktywizujeszuczestnikówswoichzajęć?
·
wybierającmetodępracyzastanówsię,czyumoŜliwionazaktywizowanieróŜnychtypów
uczniów ( takŜe tych nieśmiałych, obserwatorów). Zastanów się czy moŜna ją tak
zmodyfikować,bylepiejaktywizowaćwszystkichuczniów?!
·
przygotowującmateriałydozajęćpamiętaj,bybyłyczytelne
(takŜezostatniejławki),folieniepowinnyzawieraćzbytwieletreści
·
uwzględnij w scenariuszu ćwiczenia, zadania które zrealizujesz, gdy skończysz przed
czasem(zaplanujzczegozrezygnujesz,gdyczasucizabraknie)
·
realizując scenariusz lekcji bądź konsekwentny i stanowczy – załoŜyłeś przecieŜ
realizację określonych celów, ale pamiętaj, Ŝe scenariusz moŜna i naleŜy modyfikować
uwzględniającpotrzebyiaktywnośćgrupytoprzygnębiające,gdyuczestnicyczują,Ŝe
napierwszymplaniejestscenariuszlekcjianieonisami
·
pamiętaj, Ŝe zbyt szybkie tempo zajęć, poczucie pośpiechu nie sprzyjają aktywności
uczniów–lepiejzrezygnowaćzjakiegośćwiczeniaidobrzewykonaćjedno,niŜrobićwiele
pobieŜnie
·
jeŜeliprzygotowujeszzajęciazkolegą/koleŜanką–ustalciezakrespracdowykonaniai
podział ról podczas prowadzenia zajęć ( podczas zajęć i jest za późno na ustalenia i
wzajemne konsultacje !) Zróbcie to zwłaszcza, gdy doświadczasz pokusy zrobienia
wszystkiego samemu – będzie ci przykro , gdy w podsumowaniu dowiesz się, Ŝe nie
dopuściłeśinnychprowadzącychdogłosu
·
pamiętaj,ŜemoŜeszskorzystaćzkonsultacjiwCentrumEdukacjiNauczycieli–natym
etapiepracyradyiuwagiudzielanesązezrozumieniemibezkonsekwencji!!!
PROWADZENIEZAJĘĆ
·
przygotujsobiemiejscepracy:zmaŜtablicę,uporządkujmateriały,pomoce(porządekna
biurkutoczęśćinformacjiotobiesamym)
przygotujpotrzebnysprzęt,sprawdź,czypotrafiszgoobsługiwać!
·
jeśliplanujeszzmianęustawieniaławek,krzesełmoŜeszpoprosićkilkuuczniówizrobićto
przedzajęciami
wprowadźdotematuzajęć:sprowokujnamysłnadtematem
(np. intrygujące pytanie, nawiązanie do doświadczeń uczniów), spróbujcie zrozumieć
dlaczegotozagadnieniewartejestanalizy,zgłębienia)
·
nawiąŜdotreściodpowiedniegowykładu,zadanejliteraturylubtegooczymmówiliście
ostatnio
·
zapisztematnatablicy–piszwyraźnieiduŜymiliterami!
·
przedstawplanzajęć–zapowiedzcoczekagrupęijakieatrakcjeprzewidziałeśpodrodze
( nie musisz zdradzać wszystkich szczegółów, ale zbytnia tajemniczość i zaskakiwanie
niespodziankamimoŜerodzićpoczucieniepokoju)
·
pamiętajozasadziedobregostartu–jeślizanudziszuczniównawstępietrudnobędzie
ichpóźniejzaktywizować(inaodwrót)Uśmiech,pozytywnenastawienie,zaangaŜowanie–
topołowasukcesu
·
nie podawaj gotowych rozwiązań, tez na początku lekcji pamiętaj, Ŝe odkrywanie,
poszukiwanie, dochodzenie do głównych wniosków jest istotą aktywizowania uczniów:
wiedzajestwaŜna,aleniezapominajoprocesiejejkonstruowania
Organizacjapracywgrupach
Przestrzegajzasadpoznanychnawykładzie!
·
gdychceszpodzielićzespółnagrupy,pamiętajŜeimmniejszyzespół,tymwiększaszansa
na aktywność wszystkich jego członków. (gdy zespół liczy powyŜej 5 osób jest prawie
pewne, Ŝe odpowiedzialność się rozmyje i nie wszyscy będą pracować, wychodząc z
załoŜenia,„ŜeprzecieŜitakktośsiętymzajmie”.)
·
ustalwcześniejjakpodzieliszuczniównagrupy–pamiętaj,Ŝepozostawieniedecyzjiwich
rękachmoŜezabraćciwielecennegoczasu;moŜeszstanowczo,alełagodnienarzuć
odgórniesposóbpodziaługrupy(patrzwykład).
·
stosujciekawe,róŜnorodnezasadypodziałunagrupy(ławki,kątyiodliczanietojuŜ
norma)
·
gdy łączysz uczniów w pary, nie dopuść, by ktoś pozostał sam. MoŜesz sam do niego
dołączyćlubwyznaczyćmunp.rolęobserwatorajednejlubkilkudwójek
·
nazakończeniepoprośgrupę,byspróbowałaocenićwłasnąaktywnośćwgprzygotowanych
kryteriówoceny–wyciągnijodpowiedniewnioski,jeśliaktywnośćtabyłaniska
Aktywizującemetodynauczania
Pamiętaj:zanimzastosujeszwybranąaktywizującąmetodęnauczaniazapoznajsięzzasadami
poprawnegojejprzeprowadzania!!!(dotyczytotakŜewykładu,dyskusji!)
Ćwiczenia,zabawy
Jeśliprzeprowadzaszćwiczenie,zabawęlubzadajeszzadanie
Przedwejściemuczniów
·
·
Wprowadzenie
·
·
szukającochotnikówdoćwiczeniazapowiedz(jeśliniezakłócitoprzebiegu)czegobędzie
ono dotyczyło, jakiej formy aktywności oczekujesz od uczniów (śpiew, taniec a moŜe
pomysłowość?) – pomoŜe to uczestników podjęciu decyzji i zachęci obawiających się
(pamiętaj:komunikat,,niebójciesię–tonictrudnego”niewielepomaga)
·
zapoznajuczestnikówzcelemćwiczenia!(jasnycelzwiększamotywację:gdywiemcomam
robićipoco–robiętochętniej)
·
dokładnieomówinstrukcję.Poprawniewprowadzonainstrukcja,topołowasukcesu,zatem
dobrzejąprzemyśl–gdygrupaniepracuje,byćmoŜezwyczajnieniewieJAKiCOma
robić
·
niepodawajinstrukcjiwtrakcierozdawaniapomocy
·
zadbaj,by,gdypodajeszinstrukcję,wsalipanowałacisza,bywszyscyCięsłuchali
·
sprawdź,czywszyscyCiędobrzezrozumieli.
·
gdyzespołyjuŜpracują,Tyniemaszwolnegoczasu!MoŜektośpotrzebujeTwojejpomocy
·
zadbajoestetykęśrodkówdydaktycznych(chętniejwykonujesięzadanienp.nazielonej,
równej kartce, niŜ na właśnie wydartej z zeszytu i postrzępionej, łatwiej wykonać
zadanie,gdynietrzebasiędomyślaćcojestnapisanenasłabejodbitcekseroitp.)
Symulacje;
·
pamiętaj,Ŝe niedlakaŜdegoodegranieroliwscence jest prostymzadaniem jeśli to
moŜliwezapowiedzczegobędziedotyczyłaodgrywanarola,niewyciągajochotników,,na
siłę”–raczejapelujdokinestetyków,starajsiędostrzegaćosoby,które,,chciałybyiboją
się”wziąćudziałwzabawiezachęćje,ochotnikównagradzaj
·
przedsymulacjąuprzedźwidzównacomajązwrócićuwagę,coobserwować
·
gdyosobyprzygotowująsiędoodegraniascenkizorganizujczasoczekującym!
·
po przeprowadzonym ćwiczeniu (odegranej scence) dokładnie przeanalizujcie je,
wyciągającjaknajwięcejkształcącychwniosków
·
na zakończenie ,,odczaruj role” – przypomnij wszystkim obecnym, Ŝe uczestniczyli w
symulacji:aktorzyodgrywaliroleaniesamychsiebieiŜezabawajuŜsięzakończyła
Dyskusja
·
wytłumaczuczestnikomnaczympolegatwojarola,jakoosobyprowadzącejdyskusję
·
przedstawjasnoceldyskusji–doczegozmierzacie,jakimabyćjejefekt
·
ustal zasady zabierania głosu i bądź stanowczy w przestrzeganiu ich (!!!)prowadząc
dyskusjępamiętajoproblemie,któryanalizujecie–wiodącepytaniezapisznatablicyi
powracajdoniego,gdysytuacjategowymaga.Jeśliwtrakciedyskusjipojawiasięwiele
wątków, pytań moŜesz sporządzić ,, graficzna mapę dyskusji” i ustalić, który problem
wartobyłobyprzeanalizowaćnakolejnychzajęciach
·
pamiętaj,Ŝetobłąd,gdydyskusjasprowadzasiędorozmowyprowadzącegozaktualnie
wypowiadającą się osoba, a nie jest dyskusją na forum. Błędem jest takŜe takie
prowadzeniedyskusji,gdywypowiadasięidyskutujegrupa,,wybrańców”–przestrzegaj
czasuwypowiedziposzczególnychosób!(uwzględnijtoustalajączasadydyskusji)
·
uprzedźuczestnikówileminutzostałodokońcadyskusjiiudzieleniuostatnich23głosów
pamiętajopodsumowaniu–mabyćononawiązaniemdotego,codziałosięnazajęciacha
nie przeczytaniem wniosków, które przygotowałeś w domu. JeŜeli wnioski odbiegają od
głównychtezprezentowanychwliteraturze,zastanówciesięnadprzyczynami.Wykład
interaktywny
Formawypowiedzi:
·
bymówićwsposóbjasny,zrozumiałyizmieścićsięwzaplanowanymczasiedobrzejest
potrenować(moŜnaprzedsamymsobą,moŜnaprzedpublicznością)
·
·
mówgłośnoiwyraźnie,patrzącnasłuchaczy(dajesztymsamymdozrozumienia,Ŝewiesz
oczymmówisziczujeszsiępewniewroliwykładowcy).Pamiętajo,,mowieciała”
jeślichceszprzekazaćwiedzę,podzieljanamałeporcje.OddzieljednąwaŜnąinformację
oddrugiejpauzą–zwiększyszszansęzapisuichwpamięci.
Dobrzezbudowanywykład:
·
niereferujprzeczytanejprzezstudentówliteraturyniewieleosóblubisłuchaćdwarazy
otymsamym(moŜesznatomiastprzedstawićtekstwnowymświetle,wykorzystaćjako
podstawędowłasnychrefleksji)
·
przedstaw plan wykładu (wprowadzenie, rozwinięcie, zakończenie) i czas, jaki mu
poświęcisz
·
zaplanujczasnapytaniasłuchaczyipoinformujichotym
·
definiujwprowadzane,kluczowepojęcia
·
gdy zadajesz pytanie, nie bój się ciszy– daj uczestnikom czas na namysł i odpowiedź.
Inaczejsambędzieszodpowiadałnaswojepytania,asłuchaczechętnienatoprzystaną
zwalniającsięzwszelkiejaktywności
·
nigdy nie odczytuj treści wykładu – chyba, Ŝe zaleŜy Ci na tym, by nic nie zostało
zapamiętane
niemówtyłemdosłuchaczy(np.piszącnatablicy)
„Przykuwacze”uwagi:
·
dowcip (moŜesz wykorzystać sytuację, lub skorzystać z jakiegoś „gotowca” – zadbaj
jedynie,byjegoofiarąniepadłktośzobecnych)
·
ruch (nie siedź nieruchomo za biurkiem – wstań, moŜesz chodzić po sali, dobrze, gdy
umiarkowaniegestykulujesz,zaangaŜujwtocomówisztakŜeswojeciało)
·
modulacjagłosu(gdyprzestająCięsłuchaćzróbpauzę–zainteresująsię,cosięstało,
nie mów na jednym tonie, bo ich uśpisz, akcentuj, to co istotne, gdy chcesz, by
nasłuchiwali–przejdźdoszeptu)
obraz (obraz działa silniej niŜ słowo – pokaŜ planszę, plakat, zapisz na tablicy, uŜywaj
koloru).Zapisynatablicypowinnybyćczytelne!
Aktywizacjasłuchaczy
·
zadawajpytania(ciekawe,prowokującepytaniazmuszajądomyślenia)
·
odwołuj się do doświadczeń własnych oraz słuchaczy – chętniej się zaangaŜują i lepiej
zapamiętają wiedzę, którą przekaŜesz potem w oparciu o nie. Doceń doświadczenia
uczniów,jakoistotnyelementichwiedzy–odwołujsiędonichjaknajczęściej.Starajcie
sięinterpretowaćdoświadczeniasłuchaczywoparciuo poznanąliteraturę!
·
wprowadzaj róŜnorodność (przeplataj wprowadzanie nowych treści pracą w zespołach,
zamiast podawać gotową wiedzę, tak organizuj pracę, by uczestnicy zajęć sami mogli
poszukiwać)
·
doceniajaktywność:,,dziękuję–bardzoobrazowo,zhumoremodegraliścietescenki”,
,,tobyłotrudnezadanie–bardzodokładniejewykonaliście”
·
zachęcajdorozumienia,słuchanianiepozwalajnaatak,agresywnąkrytykę
·
nie krytykuj, unikaj ironii ( ,,ale jesteście dzisiaj niemrawi” , ,,no tak jak zawsze –
mnóstwochętnych…”),zachęcajidostrzegajkaŜdyprzejawaktywności
pamiętaj, Ŝe moŜesz poprosić uczestników zajęć o pomoc w rozdaniu materiałów,
zapisywaniegłównychteznatablicyitp
Dyscyplina:
·
nieprzepraszaj,gdyprosiszociszę–toTwojeprawo;niemówgdyktośCiprzeszkadza!
·
Osobyzakłócająceprzebieglekcjizaktywizujprzezdziałanie(np.odczytaniefragmentu
tekstuitp.)
·
niemów,gdywchodząspóźnialscyipowodująszum–poczekajnaciszę
·
·
·
·
·
gdyktościprzeszkadzanieupominajgowprost–skupiszwtedyuwagewszystkichnatej
osobie, przerwiesz swój tok myślenia – stosuj ingerencje dyskretne ( poznane m.in. na
wykładzie)
·
jeśli przeszkadza ci kilka osób zapowiedz, Ŝe zaraz zmienisz rodzaj aktywności, ale
prosiszjeszczeochwilęskupienia
·
gdyspadakoncentracja–zmieńrodzajaktywności(gdyuczestnicysiedzą–niechwstaną,
gdyTymówiłeś–oddajimgłos,gdypracująindywidualnie–zarządźpracęwgrupkach
itp.)
·
nie bój się ruchu w trakcie zajęć (zmieniaj organizację przestrzenną grupy: praca w
parach, zespołach, zmiana składu zespołów). Ruch wprowadza urozmaicenie, podnosi
energięgrupy
ZAKOŃCZENIE
·
wartopowtórzyćnajwaŜniejszewnioskipłynącezprzeprowadzonychzajęć,
·
pomyślojakimś„mocnymakcencie”nazakończenie
·
podziękujuczestnikomzajęćzaaktywnośćiwspółpracę.
·
poprośuczestnikówoinformacjęzwrotną.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin