Cele:-zapoznanie z ptakiem objętym ochroną - jaskółką-przekazywanie wiadomości na temat ochrony przyrody poprzez udział w różnych zabawach- poznawanie miejsc,w których jaskółki budują swoje gniazda- wdrażanie do humanitarnego zachowywania się wobec ptaków oraz szanowania ptasich gniazdPrzebieg zajęć:1.Powitanie w kręgu piosenką pt. " Wszyscy są witam was.." -integracja grupy2.Wprowadzenie w tematykę zajęć.Krótka rozmowa dzieci z nauczycielką przebrana za wiosnę, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zwiastuny wiosny ( ptaki, kwiaty, motyle, listki, gniazdko), które są elementami przebrania.3.Zabawa słuchowa pt." Ptasi koncert"Słuchanie odgłosów wydawanych przez ptaki oraz próby odgadywania nazw niektórych z nich.4.Teatrzyk sylwet pt. "Gniazdko""Gniazdko"Marcowe słoneczko przygrzewało coraz mocniej.Dzieci z przedszkola wybiegły do ogrodu. Na wesołej zabawie czas mło im upływał.Chłopcy jeździli samochodami a dziewczynki grały w piłkę.Pani Hania patrzyła z uśmiechem na zgodną zabawę dzieci.-Proszę pani!- zawołał nagle Jacek- tutaj coś leży .O pod drzewem.- To gniazdko- powiedziała Basia.-Rzeczywiście- stwierdziła pani podnosząc je z ziemi.- Czy możemy je zabrać do przedszkola?- zapytała Ania .-Nie, Aniu- odpowiedziała pani- gniazdka nie wolno zabierać. Gdy się ociepli i wiosna rozkwitnie w pełni ,to ptaki zniosą w nim jajka, a z nich wylęgną się pisklęta.-A kiedy?- pytała dalej Ania.- Oj to to dopiero w kwietniu i w maju -uśmiechnęła się pani.- A dlaczego tak późno? - zapytał Adaś.Pani zamyśliła się chwilkę:-Gdy na dworze jest bardzo ciepło - zaczęła - to pojawiają się owady, a pisklęta lubią je zjadać. Gdyby wylęgły się teraz nie miałyby co jeść, proste, prawda?Dzieci były zadowolone.- Czy zostawimy to gniazdko na ziemi? - zapytał Krzyś.- Och, nie!- krzyknęła pani- gdyby ptaki tutaj zniosły jajka, to kot dobrałby się do nich. Koty uwielbiają zjadać jajka.- No to jak pomożemy ptakom? - dopytywały się dzieci -Zabrać nie możemy, zostawić też nie? Więc co- Oj dzieci,dzieci -nachmurzyła się pani -Przecież to jasne! Zastanówcie się, gdzie ptaki zakładają gniazdka, czy na ziemi?- Ojej!- zawołał Michał - na drzewach! Nieraz bardzo wysoko.- Nareszcie - uśmiechnęła się pani- oczywiście, że na drzewach!Zaraz je ukryję wysoko wśród gałęzi tylko muszę przynieść drabinę.Dzieci czekały z niecierpliwością: pani Hania przyniosła drabinę, Michał podał jej gniazdko i wspięła się wyżej żeby je umocować na gałęzi.- Proszę pani -powiedział Adaś, gdy pani zeszła na dół - znowu pomogliśmy ptakom.- Znowu? - zdziwiła się pani.- Tak, przez całą zimę karmiliśmy je, a teraz uratowaliśmy gniazdko -dodał Krzyś.Pani Hania była bardzo zadowolona.5.Rozmowa z dziećmi nt. treści przedstawionej w teatrzyku.-co znalazły dzieci na podwórku przedszkolnym?-co było w znalezionym przez dzieci gniazdku?-dlaczego leżało ono na trawie?-czyje gniazdko zobaczyły dzieci nad oknem?-co trzeba zrobić gdy znajdziemy gniazdko np. w trawie?- czy można niszczyć domy zwierząt i ptaków?6. Zabawa ruchowo-ortofoniczna "Znajdź swoje gniazdko"Dzieci ptaszki siedzą w swoich gniazdkach(obręcze) na umówiony sygnał(dźwięk dzwoneczka)wyfruwają z gniazdek w poszukiwaniu pokarmu. Na hasło "bociany" dzieci klekocą jak bociany, ponowny dźwięk dzwoneczka oznacza powrót do swoich gniazd.Zabawę powtarzamy wymieniając nazwy innych ptaków, np.gołąb, wróbel,kukułka,dzięcioł.7.Zabawa relaksacyjna "Wyprawa po ciszę" połączona z ćwiczeniami oddechowymiDzieci na paluszkach ,cichutko chodzą po sali i "zbierają ciszę", czyli wyciągają ręce do góry , jak najwyżej,naśladują gesty zbierania. To co zebrały wkładają do kieszeni. Gdy "ciszy" mamy już dużo, z pełnymi kieszeniami wracamy na swoje miejsca , oczywiście bardzo cicho.8.Lepienie z masy solnej ptaków i ich gniazd oraz ozdabianie ich kolorowymi piórkami9.Podsumowanie zajęć i organizacja wystawki prac dzieci.
monbo