rozwod.doc

(175 KB) Pobierz

 

Małżeństwo – jedność dwóch różnych indywidualności, dwóch niepowtarzalnych osobowości, które decydują się  dalsze życie spędzić razem. Aby pożycie małżeńskie układało się harmonijnie i przynosiło satysfakcję obu partnerom, niezbędne jest osiągnięcie pełnej dojrzałości do jego zawarcia.

 

Warunki dobrego małżeństwa:

-         dojrzałość fizyczna (biologiczna) partnerów – potomstwo

-         dojrzałość prawna

-         dojrzałość psychiczna:  doj. rozw. intelektualnego, emocjonalnego i społecznego -> odpowiednie pełnienie ról społecznych

 

Niedojrzałość, w którejś ze sfer wiąże się z niezadowoleniem ze związku i pojawieniem się konfliktów.

Ważne jest dopasowanie się partnerów – przyzwyczajenia w sposobach zaspokajania potrzeb.

 

(przyczyny rozpadu małżeństw)

 

 

Konflikty:

a) związane z obszarem społecznym – środowiskiem (mikro- i makrospoł.)

b) relacjami interpersonalnymi

c) specyficznym sposobem realizacji potrzeb

 

Ad a)  pochodzenie (mezaliansy), różnice w doświadczeniach wyniesionych z własnych rodzin (powielanie postaw z rodzin rozbitych); same sytuacje małż. (ogólna syt ekonomiczna, sytuacje  mieszkaniowe – mieszkanie z rodzicami, ingerowanie starszego pokolenia w młode małż.); zmiana ról i funkcji społecznych rodziny – zjawisko emancypacji kobiet; ingerencja innych osób (wtrącanie się matek) – nie pozwolenie a samodzielność (gł. finansową)  małżeństw.

 

 

Ad b) złe dopasowanie się, niedobór ( różnice poglądów, charakterów, w zainteresowaniach i dążeniach), zakłócenie procesu komunikowania się – brak jasności i otwartości, formy zastępcze; problem oczekiwań i niezadowolenia ze współżycia seksualnego (wzajemne niezaspokajanie potrzeb); odmienność rozumienia ról i stylów wychowawczych ( mężczyźni zarzucają pobłażliwość, kobiety surowość); niewierność małżeńska (zw z problemem oczekiwań i niezadowolenia ze współżycia); choroba alkoholowa

 

Ad c)  niedojrzałość życiowa partnera – brak ambicji życiowych; niedojrzałość emocjonalna (nieumiejętność tworzenia trwałych związków); brak realizmu (nadmierne oczekiwania i niewielki wkład własny); nadmierne zainteresowanie płcią przeciwną( zdrady = upokorzenie małżonka); brutalność, wybuchowość, popędliwość; egoizm i dążenie do przewodzenia; rozrzutność, bezplanowość; brak właściwej hierarchii potrzeb, nadmierna drobiazgowość; nawyki, nałogi, skłonność do używek; choroby : somatyczne i fizyczne; przestępczość.

 

Rozwód niezależnie od powodu najczęściej postrzegany jest jako porażka i jest osobistym dramatem obojga małżonków.

 

Landis  - 7 sytuacji traumatyzujących dla  dziecka w sytuacji rozwodu :

  1. Konieczność przystosowania się do zarysowującej się perspektywy rozwodu.
  2. Konieczność przystosowania się do nowej sytuacji, jaką stanowi rozwód.
  3. Możliwość wykorzystania dziecka przez jedno / obojga rodziców przeciwko drugiemu przed, w czasie i po rozwodzie (dziecko jako karta przetargowa)\
  4. Konieczność zmiany stosunków z rodzicami na skutek separacji
  5. Nowy status dziecka rodziców rozwiedzionych ( wpływ na relacje rówieśnicze)
  6. wiadomienie sobie przez dziecko niepowodzenia rodziców w małżeństwie (po sytuacji rozwodu – stracenie przez dziecko nadziei).
  7. Przystosowanie się do ewentualnego nowego związku małżeńskiego rodziców.

 

 

Etapy psychologiczne przystosowania się  dziecka do rozwodu rodziców :

  1. Dotyczące uświadomienia sobie przez dziecko realności rozejścia się rodziców na stałe.
  2. Postanowienie nieangażowania się w konflikt rodziców przez dziecko (podporządkowanie, internalizacja konfliktów).
  3. Uporanie się ze stratami (utrata jednego z rodziców, domu rodzinnego – szkoły, grupy rówieśniczej)
  4. Zanikanie gniewu i samoobwinianie się.
  5. Akceptacja trwałości i nieodwracalności rozwodu.
  6. Weryfikowanie doświadczeń dziecka związanych z rozwodem rodziców (dziecko znowu wierzy, że jest kochane przez obojga rodziców i samo potrafi ich kochać)

 

 

Art 56 Kodeksu

§ 1: Jeżeli między małżonkami nastąpił zupełny i trwały rozkład pożycia małżeńskiego, każde z małżonków może żądać, ażeby sąd rozwiązał małżeństwo przez rozwód.

§ 2: Jednakże mimo trwałego i zupełnego rozkładu pożycia małżeńskiego rozwód nie jest dopuszczalny, jeżeli wskutek niego miałoby ucierpieć dobro wspólnych, małoletnich potomków, albo jeżeli z innych względów orzeczenie rozwodu byłoby sprzeczne z zasadami współżycia społecznego.

§3: Rozwód nie jest również dopuszczalny, jeżeli żąda go małżonek wyłącznie winny rozkładu pożycia, chyba że drugi małżonek wyrazi zgodę na rozwód albo odmowa jego zgody na rozwód jest w danych okolicznościach sprzeczna z zasadami współżycia społecznego.

 

 

 

Przyczyny rozpadu pożycia:

1.      Zawinione :

-         groźba

-         nieetyczne zachowanie (przemilczenie faktów)

-         nieróbstwo

-         odmowa współżycia płciowego

-         odmowa wzajemnej pomocy

-         opuszczenie współmałżonka

-         alkoholizm

-         agresja

-         zaniedbywanie rodziny (niewykonywanie obowiązków, nadużywanie władzy rodzicielskiej)

-         zdrada małżeńska

-         zły stosunek do rodziny małżonka

-         niedbanie o rozwój dzieci z poprzedniego małżeństwa współmałżonka

-         bezpłodność

-         niewłaściwe zachowanie się rodziny współmałżonka (wtrącanie się osób trzecich)

-         różnica światopoglądów

-         brak tolerancji dla odmienności poglądów

-         różnica wieku (znaczna)

-         wady w oświadczeniu woli (błędy, podstępy, groźby) – związku tworzone w innym celu niż wsparcie na skutek uczucia

-          

2.      Niezawinone:

- choroba psychiczna i somatyczna

- niedobór seksualny (znaczny)

- impotencja

- różnice charakterów i usposobień

 

 

 

Działanie na rzecz dobra dziecka w sytuacji rozwodowej (poziomy):

  1. Działanie konieczne – prawidłowe prowadzenie opieki nad dzieckiem w sytuacji rozwodu; dbanie o prawa dziecka.
  2. Działanie możliwe – rodzice powinni wykorzystywać wszelkie dostępne środki do zaspokojenia potrzeb dziecka.
  3. Działania wskazane – w przypadkach nieradzenia sobie z sytuacją, zapewnienie dziecku opieki, np. terapii, umożliwienie dalszego rozwoju dziecka.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin