Ćwiczenia wokalne.rtf

(18 KB) Pobierz

Lekcja VIII Ćwiczenia wokalne

 

Ćwiczenia wokalne

 

Celem tego kursu jest nauczyć poprawnie pracować nad głosem i pięknie śpiewać. Poznaliśmy teoretyczne aspekty wokalistyki, codziennie ćwiczymy dykcję i artykulację, pracujemy nad dźwiękiem swojej barwy głosu w ćwiczeniach głosowych. Oczywiście powyższe ćwiczenia oraz ćwiczenia, które za chwilę rozpoczniemy powinny być wykonywane codziennie tak jak w każdej dziedzinie sportu, gdyż nasz instrument głosowy to przecież mięsień ludzki. Należy o niego dbać i poprawnie używać.

 

Średnicę głosu mówionego określamy mówiąc wybrany tekst w różnej wysokości. Wysokość, w której mówi się najswobodniej i z najmniejszym wysiłkiem, jest właściwą wysokością głosu mówionego. Takim głosem należy posługiwać się, aby nie nadwerężać krtani.

 

Określanie skali głosu

 

Skalę głosu określamy z instrumentem fortepianu, powtarzając odpowiednie fragmenty muzyczne wg następujących wskaźników:

 

Skala głosu dorosłych

 

Skala głosu dorosłych: Sopran d1-a2  Mezzosopran c1-e2  Alt b-cis2 Kontralt fis-c2 Tenor liryczny es-as1 Tenor dramatyczny c-fis1 Baryton As-es1 Bas C-c1

 

Skala dzieci

 

Skala dzieci:  ☺3-latki d1 –a1   ☺4-latki d1 –h1☺5-latki d1 – c2   ☺6-latki d1 – c2 (c1 –d2)

 

Część skali dźwiękowej o charakterystycznej barwie określa nam rejestr. Rejestr wysoki, średni, niski lub rejestr głowowy, piersiowy, mieszany.

 

Kiedy, jak i jakie wprawki?

 

Jak oddychać podczas śpiewania?

 

-Podczas śpiewania stosujemy oddech dolno-żebrowo-przeponowo-brzuszny, staramy się śpiewać wprawki na jednym oddechu.

 

Jak otwierać buzię?

 

Szeroko, tzn. tak jak chcielibyśmy za chwilę ziewać. W momencie otwierania buzi do ziewania, mamy i właściwie do śpiewania przygotowane gardło, które nie jest zaciśnięte ale rozluźnione. Staramy się jednak także, aby dykcja była poprawna.

 

Jak wyrównać rejestry:

 

-wprawki z zstępującym kierunkiem melodii

 

Jakie wybrać wprawki na poprawę oddechu:

 

- Początkowa spółgłoska "s"

 

Jak uelastycznić koniec języka:

 

-We wprawkach końcówki "st"

 

Jak uelastyczniać mięśnie oddechowe?

 

- Śpiewać stosując różnice dynamiczne we wprawkach

 

Jak przeciwdziałać  zaciskowi krtani i jej wysokiemu ułożeniu:

 

-"O" przy najwyższych dźwiękach

 

Jaką wprawkę wybrać aby nauczyć się utrzymywać bliską pozycję w śpiewie i przeciwdziałać powstawaniu przydechu?

 

- Ćwiczyć na samogłosce "I" w kierunku zstępującym

 

Niektóre samogłoski są trudne do zaśpiewania. Jak kształtować brzmienie różnych samogłosek?

 

- Trudniejsze samogłoski na wzór łatwiejszych np. "u"  na wzór "i"

 

Jak śpiewać mormorando?

 

- Zęby rozchylone przy wargach stykających się ze względu na rezonatory

 

Jak pomóc sobie w prawidłowym Intonowaniu wysokich dźwięków?

 

- np. wprawka: Powiedzenie "Um jakie dobre"

 

Jak śpiewać "r" ?

 

- Przy prawidłowym "r" drga koniec języka, "r" nie śpiewa się środkiem języka gdyż będąc z tyłu blokując struny i wówczas powietrze nie dochodzi do rezonatorów. Krtań powinna być obniżona i rozluźniona.

 

Jak ćwiczyć, jak śpiewać?

 

    *

 

      Trzy razy "NIE"

 

- Nie za nisko

 

- Nie za głośno

 

- Nie w afekcie

 

    *

 

      Kształcimy głos w górę od środka skali, w dole skala jest nieprzesuwalna. Np. w skali c-c1 zaczynamy wprawki od "f"

    *

 

      Efekt nieprawidłowego gospodarowania powietrzem, rozpoznanie:

 

- Utrata 70% powietrza na pierwszych nutach

 

- Przydech czyli szelest w głosie

 

- Rozśpiewanie jest konieczne, ponieważ bez rozśpiewania często brakuje śluzu, mięśnie zlewają się ze sobą twardo narażając struny na guzki.

 

    *

 

      Ślepa dróżka: gdy śpiewa się ładnie a nie naturalnie lub siłowo.

    *

 

      Nauka śpiewu powinna iść powoli ale konsekwentnie. Nie da się też nadrobić codziennej systematyczności w ćwiczeniach np. raz w tygodniu śpiewając więcej.

    *

 

      Nie śpiewać na resztkach powietrza

    *

 

      Żuchwa powinna być opuszczona (zawias opada w dół) a wargi otwarte by nie zatrzymywały dźwięku.

 

Wprawki rozśpiewujące, budzące rezonans, poszerzające skalę, rozwijające pracę aparatu artykulacyjnego, uszeregowujące kolejność samogłosek, wyrównanie rejestrów, przybliżające i poprawiające impostację, poprawiające intonację, usprawniające dykcje i artykulację.

 

wprawka 1 (CD audio nr 12)

 

m.in. rozśpiewująca i budząca rezonans

 

dźwięk początkowy: f1

 

dźwięk końcowy: c2

 

kierunek wprawki: w miejscu

 

odległość interwałowa między motywem: co cały ton

 

tekst wprawki: mormorando, ma e i o u, ma me mi mo mu

 

dźwięki motywu pierwszego: fffff

 

 

 

wprawka 2 (CD audio nr 13)

 

m.in. rozśpiewująca i wyrównująca pracę śpiewu samogłosek

 

dźwięk początkowy: f1

 

dźwięk końcowy: c2

 

kierunek wprawki: w miejscu

 

odległość interwałowa między motywem: co półton

 

tekst wprawki: ja je ji jo ju, ja e i o u, wa we wi wo wu

 

dźwięki motywu pierwszego: fffff

 

 

 

wprawka 3 (CD audio nr 14)

 

m.in. rozśpiewująca, wyrównująca prace śpiewu samogłosek

 

dźwięk początkowy: f1

 

dźwięk końcowy: c2

 

kierunek wprawki: w górę

 

odległość interwałowa między motywem: co pół tonu

 

tekst wprawki: ma a ii o, me e i i o, mu u ii o

 

dźwięki motywu pierwszego: f fis f fis f

 

 

 

wprawka 4 (CD audio nr 15)

 

m.in. rozśpiewująca, wyrównująca pracę śpiewu samogłosek,

 

dźwięk początkowy: f1

 

dźwięk końcowy: c2

 

kierunek wprawki: w górę

 

odległość interwałowa między motywem: co pół tonu

 

tekst wprawki: ja a a a a, je e e e e, ju u u u u u

 

dźwięki motywu pierwszego: fgfgf

 

 

 

wprawka 5 (CD audio nr 16)

 

m.in. rozśpiewująca i budząca rezonans

 

dźwięk początkowy: f1

 

dźwięk końcowy: c2

 

kierunek wprawki: w górę

 

odległość interwałowa między motywem: co pół tonu

 

tekst wprawki: muum muum muum muum mum

 

dźwięki motywu pierwszego: do re mi re do re mi re do

 

 

 

wprawka 6 (CD audio nr 17)

 

m.in. praca aparatu artykulacyjnego

 

dźwięk początkowy: d1

 

dźwięk końcowy: e2

 

kierunek wprawki: wznoszący i zstępujący

 

odległość interwałowa między motywem: co półton

 

tekst wprawki: rrrrrrrr, wa we wi wo, wa we wi wo, wa we wi wo, wa we wi wo, wa

 

dźwięki motywu pierwszego: do re mi fa sol fa mi re, do re mi fa sol fa mi re, do

 

 

 

wprawka 7 (CD audio nr 18)

 

m.in. wprawka budząca rezonans, rozśpiewuje, poprawia impostację

 

dźwięk początkowy: e2

 

kierunek wprawki: zstępujący

 

odległość interwałowa między motywem: co półton w dół

 

tekst wprawki: mi, i i i, mi i i i, i

 

                     bin ben bin ben bin ben bin ben bin

 

dźwięki motywu pierwszego: do re mi re do re mi re do

 

 

 

 

 

wprawka 8 (CD audio nr 19)

 

m.in. przybliżająca odczuwanie pracy rezonatorów

 

dźwięk początkowy: d1

 

dźwięk końcowy: e2

 

kierunek wprawki: w górę

 

odległość interwałowa między motywem: półton

 

tekst wprawki: pi ni gri i i, i i zi

 

dźwięki motywu pierwszego: do re mi re do, sol mi do

 

 

 

 

 

wprawka 9 (CD audio nr 20)

 

m.in. intonowanie półtonów - kształcąca słuch, intonację oraz osłuchuje dźwięki półtonów

 

dźwięk początkowy: c1

 

dźwięk końcowy: g2

 

kierunek wprawki: w górę

 

tekst wprawki: mi i....

 

dźwięki: c cis d dis e eis f fis g gis a ais h c

 

 

 

wprawka 10 (CD audio nr 21)

 

m.in. praca nad samogłoską, intonacją i solmizacją

 

 

 

dźwięk początkowy: c1

 

dźwięk końcowy: c2

 

kierunek wprawki: w górę

 

tekst wprawki: fa fa fa fa fa

 

dźwięki motywu pierwszego: ccccc

 

 

 

wprawka 11 (CD audio nr 22)

 

m. in. nauka śpiewania tercji i oktawy

 

dźwięk początkowy: c1

 

dźwięk końcowy: e2

 

kierunek wprawki: do sol mi do sol mi do

 

tekst wprawki: do sol mi do sol mi do

 

 

 

wprawka 12 (CD audio nr 23)

 

m.in. rozśpiewująca i poszerzająca skalę

 

dźwięk początkowy: c1

 

dźwięk końcowy: c2

 

kierunek wprawki: w górę

 

tekst powtarzających się motywów wprawki: do do do do do, w wyższych partiach wprawki zostaje samo "ooooo". W wysokich partiach samogłoska brzmi lepiej. Wprawka na poszerzanie skali. Należy pamiętać o miękkim ataku dźwięku w wysokich partiach. Coraz wyżej śpiewa się głośniej ale nie za głośno i siłowo!

 

dźwięki motywu pierwszego: ccccc

 

 

 

wprawka 13 (CD audio nr 24)

 

m.in. usprawnia pracę samogłosek w solmizacji, osłuchuje w systemie dur i ćwiczy intonację

 

dźwięk początkowy: c1

 

dźwięk końcowy: es2

 

odległość interwałowa między motywem: półton

 

tekst wprawki: dźwięki gamy do re mi fa sol la si do

 

dźwięki motywu pierwszego: do re mi fa sol la si do

 

 

 

wprawka 14 (CD audio nr 25)

 

m.in. ustawienie głosu, poprawna praca nad "o" ma za zadanie przeciwdziałać szczękościskowi

 

dźwięk początkowy: e2

 

dźwięk końcowy: c1

 

kierunek wprawki: w dół

 

tekst wprawki: mo o o o o o o o o o , mi i i i i i i i i i

 

dźwięki motywu pierwszego: do2 sol1 mi1 do1 mi1 sol1 do2 sol1 mi1 do1

 

 

 

wprawka 15 (CD audio nr 26)

 

m.in. usprawniająca dykcję, artykulację, solmizację, intonację, rozśpiewuje, i wyrównuje rejestry głosowe

 

dźwięk początkowy: c1

 

dźwięk końcowy: g2

 

kierunek wprawki: w dół

 

tekst wprawki: do1 do2 si1 do2 la1 do2 sol1 do2 fa1 do2 mi1 do2 re1 do2 do1

 

dźwięki motywu pierwszego: do1 do2 si1 do2 la1 do2 sol1 do2 fa1 do2 mi1 do2 re1 do2 do1

 

 

 

wprawka 16 (CD audio nr 27)

 

m.in. kształcąca słuch muzyczny oraz intonację, dykcję i artykulację solmizowania,

 

dźwięk począ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin