Ordynacja podatkowa.pdf

(792 KB) Pobierz
Szblon dla Sejmu
©Kancelaria Sejmu
s. 1/1
Ilekroć w ustawie używa się terminu „rachunek bankowy”, w odniesieniu do przedsiębiorcy, o którym
mowa w art. 22 ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, należy przez to rozumieć także ra-
chunek tego przedsiębiorcy w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej (Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz.
1808).
Dz.U. 1997 Nr 137 poz. 926
USTAWA
z dnia 29 sierpnia 1997 r.
Ordynacja podatkowa
Opracowano na pod-
stawie: t.j. Dz.U. z
2005 r. Nr 8, poz. 60,
Nr 85, poz. 727, Nr
86, poz. 732, Nr 143,
poz. 1199, z 2006 r.
Nr 66, poz. 470, Nr
104, poz. 708, Nr 143,
poz. 1031, Nr 217,
poz. 1590, Nr 225,
poz. 1635, z 2007 r.
Nr 112, poz. 769, Nr
120, poz. 818, Nr 192,
poz. 1378, Nr 225,
poz. 1671, z 2008 r.
Nr 118, poz. 745, Nr
141, poz. 888, Nr 180,
poz. 1109, Nr 209,
poz. 1316, 1318 i
1320, z 2009 r. Nr 18,
poz. 97, Nr 44, poz.
362, Nr 57, poz. 466,
Nr 131, poz. 1075, Nr
157, poz. 1241, Nr
166, poz. 1317, Nr
168, poz. 1323, Nr
213, poz. 1652, Nr
216, poz. 1676.
Dział I
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa normuje:
1) zobowiązania podatkowe;
2) informacje podatkowe;
3) postępowanie podatkowe, kontrolę podatkową i czynności sprawdzające;
4) tajemnicę skarbową.
Art. 2.
§ 1. Przepisy ustawy stosuje się do:
1) podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa oraz bu-
dżetów jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub okre-
ślania uprawnione są organy podatkowe;
2) (uchylony);
3) opłaty skarbowej oraz opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i
opłatach lokalnych;
4) spraw z zakresu prawa podatkowego innych niż wymienione w pkt 1, nale-
żących do właściwości organów podatkowych.
§ 2. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, przepisy działu III stosuje się
również do opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa, do których
ustalenia lub określenia uprawnione są inne niż wymienione w § 1 pkt 1 orga-
ny.
§ 3. Organom, o których mowa w § 2, przysługują uprawnienia organów podatko-
wych.
§ 4. Przepisów ustawy nie stosuje się do świadczeń pieniężnych wynikających ze
stosunków cywilnoprawnych oraz do opłat za usługi, do których stosuje się
przepisy o cenach.
2010-01-13
©Kancelaria Sejmu
s. 2/2
Art. 3.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) ustawach podatkowych – rozumie się przez to ustawy dotyczące podatków,
opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot,
przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę
opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki orga-
nów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następ-
ców prawnych oraz osób trzecich;
2) przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy ustaw po-
datkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską
umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez
Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących pro-
blematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na
podstawie ustaw podatkowych;
3) podatkach – rozumie się przez to również:
a) zaliczki na podatki,
b) raty podatków, jeżeli przepisy prawa podatkowego przewidują płatność
podatku w ratach,
c) opłaty oraz niepodatkowe należności budżetowe;
4) księgach podatkowych – rozumie się przez to księgi rachunkowe, podatko-
wą księgę przychodów i rozchodów, ewidencje oraz rejestry, do których
prowadzenia, do celów podatkowych, na podstawie odrębnych przepisów,
obowiązani są podatnicy, płatnicy lub inkasenci;
5) deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informa-
cje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa po-
datkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci;
6) ulgach podatkowych – rozumie się przez to przewidziane w przepisach pra-
wa podatkowego zwolnienia, odliczenia, obniżki albo zmniejszenia, których
zastosowanie powoduje obniżenie podstawy opodatkowania lub wysokości
podatku, z wyjątkiem obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
naliczonego, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, oraz
innych odliczeń stanowiących element konstrukcji tego podatku;
7) zwrocie podatku – rozumie się przez to zwrot różnicy podatku lub zwrot po-
datku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, a
także inne formy zwrotu podatku przewidziane w przepisach prawa podat-
kowego;
8) niepodatkowych należnościach budżetowych – rozumie się przez to niebę-
dące podatkami i opłatami należności stanowiące dochód budżetu państwa
lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wynikające ze stosunków
publicznoprawnych;
9) działalności gospodarczej – rozumie się przez to każdą działalność zarob-
kową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w
tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarob-
kową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek,
nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospo-
darczej lub osoby wykonującej taką działalność – do przedsiębiorców;
2010-01-13
©Kancelaria Sejmu
s. 3/3
10) cenie transakcyjnej - rozumie się przez to cenę przedmiotu transakcji zawie-
ranej pomiędzy podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów prawa
podatkowego dotyczących podatku dochodowego od osób fizycz-
nych, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i
usług;
11) podmiocie krajowym – rozumie się przez to podmiot krajowy w rozumieniu
przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku dochodowego od osób
fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych oraz zagraniczny za-
kład, w rozumieniu tych przepisów, położony na terytorium Rzeczypospoli-
tej Polskiej;
12) podmiocie zagranicznym – rozumie się przez to podmiot zagraniczny w ro-
zumieniu przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku dochodowe-
go od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych oraz za-
graniczny zakład podmiotu krajowego w rozumieniu tych przepisów, poło-
żony poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 3a.
§ 1. Podania oraz deklaracje określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie § 3
mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
§ 2. Organ podatkowy lub elektroniczna skrzynka podawcza systemu teleinforma-
tycznego administracji podatkowej potwierdza, w formie elektronicznej, złoże-
nie deklaracji lub podania za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
§ 3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporzą-
dzenia, rodzaje deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków ko-
munikacji elektronicznej, mając na względzie potrzebę stopniowego upo-
wszechniania elektronicznej formy kontaktów z organami podatkowymi oraz
częstotliwość składania deklaracji.
Art. 3b.
§ 1. Deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna
zawierać:
1) dane w ustalonym formacie elektronicznym, zawarte we wzorze deklaracji
określonym w odrębnych przepisach,
2) jeden podpis elektroniczny.
§ 2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:
1) strukturę logiczną deklaracji i podań składanych za pomocą środków komu-
nikacji elektronicznej;
2) sposób przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elek-
tronicznej;
3) rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszcze-
gólne typy deklaracji lub podań.
§ 3. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w § 2, minister właściwy do spraw
finansów publicznych powinien uwzględnić:
2010-01-13
©Kancelaria Sejmu
s. 4/4
1) potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności
danych zawartych w deklaracjach i podaniach oraz potrzebę ich ochrony
przed nieuprawnionym dostępem;
2) limity wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu
podatku wynikających z deklaracji i rodzaj podatku, którego dotyczy dekla-
racja, a także wymagania dla poszczególnych rodzajów podpisu określone
w przepisach o podpisie elektronicznym, w szczególności dotyczące wery-
fikacji podpisu i znakowania czasem.
Art. 3c. (uchylony).
Art. 3d.
Składanie deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej wójtowi, bur-
mistrzowi (prezydentowi miasta), staroście, marszałkowi województwa regulują od-
rębne przepisy.
Art. 4.
Obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzo-
wana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem
zdarzenia określonego w tych ustawach.
Art. 5.
Zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowią-
zanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo
gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach
prawa podatkowego.
Art. 6.
Podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świad-
czenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wyni-
kające z ustawy podatkowej.
Art. 7.
§ 1. Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna
niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych
obowiązkowi podatkowemu.
§ 2. Ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymie-
nione w § 1.
Art. 8.
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca
osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do
obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie
organowi podatkowemu.
2010-01-13
©Kancelaria Sejmu
s. 5/5
Art. 9.
Inkasentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemają-
ca osobowości prawnej, obowiązana do pobrania od podatnika podatku i wpłacenia
go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Art. 10.
§ 1. Wprowadzenie zryczałtowanej formy opodatkowania nie pozbawia podatnika
możliwości dokonania wyboru opodatkowania na zasadach ogólnych.
§ 2. Przepisu § 1 nie stosuje się, jeżeli ustawy podatkowe nie przewidują możliwości
wyboru przez podatnika formy opodatkowania.
Art. 11.
Rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa podatkowa stanowi
inaczej.
Art. 12.
§ 1. Jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy ob-
liczaniu tego terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie nastąpiło.
Upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu.
§ 2. Terminy określone w tygodniach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim
tygodniu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu.
§ 3. Terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim
miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego
dnia w ostatnim miesiącu nie było – w ostatnim dniu tego miesiąca.
§ 4. Terminy określone w latach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim roku,
który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostat-
nim roku nie było – w dniu, który poprzedzałby bezpośrednio ten dzień.
§ 5. Jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od
pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach
wolnych od pracy.
§ 6. Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało:
1) wysłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, za poświadcze-
niem przedłożenia, do organu podatkowego lub do jednostki informatycznej
obsługi administracji podatkowej,
2) nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego albo złożone
w polskim urzędzie konsularnym;
3) złożone przez żołnierza lub członka załogi statku morskiego w dowództwie
jednostki wojskowej lub kapitanowi statku;
4) złożone przez osobę pozbawioną wolności w administracji zakładu karnego;
5) złożone przez osobę aresztowaną w administracji aresztu śledczego.
2010-01-13
Zgłoś jeśli naruszono regulamin