13.04.05
studiował filozofię, zajmował się pedagogiką, był nauczycielem domowym
Pierwsza teoria dydaktyczna
Całe życie psychiczne człowieka składa się z wyobrażeń, wyobrażenia to cegiełki budujące życie.
Wrażenia – doznania smaku zimna itp.
Wyobrażenia – są na poziomie intelektualnym; sfera poznawcza; intelektualne doznania
na otaczające cząstki środowiska
Pomiędzy wyobrażeniami istnieją sieci zależności to powoduje, że pewne wyobrażenia się do siebie zbliżają a pewne oddalają
MECHANIKA WYOBRAŻEŃ – to sieć, maszyneria sił działających pomiędzy wyobrażeniami, powoduje to tworzenie skupisk wyobrażeniowych = MASY APERCEPCYJNE
Idea nauczania wychowującego, eksponuje dydaktyczną i poznawczą funkcję szkoły!!!
Świat wyobrażeniowy może być empiryczny à tzn. ,że mechaniką wyobrażeń można sterować; zaś świat woli, uczuć, pragnień jest poza empirią i manipulacją.
Mechanika wyobrażeń należy do świata poznawczego, dzięki któremu pośrednio można wpływać na wolę i uczucia.
Uczeń jest podatny na wpływy nauczyciela, dzięki temu się rozwija – staje się lepszy (dotyczy to tylko pewnego obszaru, wytyczają go indywidualne cechy ucznia oraz okoliczności położenia i czasu)
Mechanika wyobrażeniowa doprowadza do tego,
że uczniowie poznają świat czyli uzyskują masy apercepcyjne
Narzędzie do sterowania mechanizmem wyobrażeń to Stopnie formalne
1. zgłębianie spoczywające
1. Jasność
2. zgłębianie postępujące
2. kojarzenie
3. ogarnianie spoczywające
(uporządkowanie mas apercepcyjnych)
3. system
4. ogarnianie postępujące
(połączenie wiedzy z zastosowaniem)
4. metoda
Nauczanie podające – przekazanie wiedzy, informacji z książek lub od nauczyciela,
Pogadanka, odniesienie się do tego co już znane, zapisanie schematu i tematu, praca domowa
Filozofia à nurt pragmatyczny (greckie ‘’pragma = czynność)
Jak poznajemy świat? –pragmatyczna teoria poznania i prawdy
Zasada poznania jest utworzeniem dyspozycji do działania,
działanie sprawdza i koryguje poznanie
Ścisły dwustronny związek działania i poznania (sens pojęcia wyczerpuje się w jego praktycznych konsekwencjach tego pojęcia)
Źródła poznawcze tkwią w doświadczeniu
Rola subiektywizmu i okoliczności miejsca i czasu.
Relatywizacja – czynienie czegoś względnym
Tak dużo jest prawdy w danej idei jak dużo pokładamy w niej wiary, że będzie nam przydatna.
Prawda przytrafia się idei. Idea staje się prawdziwą bo okoliczności czynią ją taką.
Prawdziwe jest to co przydatne, co da się zastosować w działaniu i przynosi oczekiwany efekt.
Teoria ta jest trochę dziurawa ale Dewey znalazł na tę dziurę łatę:
Wyobrażenia to instrumenty, narzędzia działania i wśród nich tylko te są słuszne, które uformowały się na gruncie społecznym – są efektem myślenia zbiorowego
Trzeba tworzyć w społeczeństwie warunki do myślenia zbiorowego (np. wspólnoty)
CDN
Anna Grabowska Dalila
Dodek15