dydaktykaW7.doc

(38 KB) Pobierz

13.04.05

 

Herbart 

studiował filozofię, zajmował się pedagogiką, był nauczycielem domowym

 

Pierwsza teoria dydaktyczna

Mechaniczny charakter teorii herbartowskiej

Całe życie psychiczne człowieka składa się z wyobrażeń, wyobrażenia to cegiełki budujące życie.

Wrażenia – doznania smaku zimna itp.

Wyobrażenia – są na poziomie intelektualnym; sfera poznawcza; intelektualne doznania

na otaczające cząstki środowiska

 

Pomiędzy wyobrażeniami istnieją sieci zależności to powoduje, że pewne wyobrażenia się do siebie zbliżają a pewne oddalają

MECHANIKA WYOBRAŻEŃ – to sieć, maszyneria sił działających pomiędzy wyobrażeniami, powoduje to tworzenie skupisk wyobrażeniowych = MASY APERCEPCYJNE

 

Intelektualistyczny charakter teorii herbartowskiej

             

Idea nauczania wychowującego, eksponuje dydaktyczną i poznawczą funkcję szkoły!!!

 

              Świat wyobrażeniowy może być empiryczny à tzn. ,że mechaniką wyobrażeń można sterować; zaś świat woli, uczuć, pragnień jest poza empirią i manipulacją.

              Mechanika wyobrażeń należy do świata poznawczego, dzięki któremu pośrednio można wpływać na wolę i uczucia.

             

              Idea ukształcalności wychowanka

              Uczeń jest podatny na wpływy nauczyciela, dzięki temu się rozwija – staje się lepszy (dotyczy to tylko pewnego obszaru, wytyczają go indywidualne cechy ucznia oraz okoliczności położenia i czasu)

 

Mechanika wyobrażeniowa doprowadza do tego,

że uczniowie poznają świat czyli uzyskują masy apercepcyjne

 

 

Narzędzie do sterowania mechanizmem wyobrażeń to Stopnie formalne

 

Stopnie formalne

PRZYSWAJANIA

nauczania

1. zgłębianie spoczywające

1. Jasność

2. zgłębianie postępujące

2. kojarzenie

3. ogarnianie spoczywające

(uporządkowanie mas apercepcyjnych)

3. system

4. ogarnianie postępujące

(połączenie wiedzy z zastosowaniem)

4. metoda

 

Nauczanie podające – przekazanie wiedzy, informacji z książek lub od nauczyciela,

Pogadanka, odniesienie się do tego co już znane, zapisanie schematu i tematu, praca domowa

 

 

 

Dewey

Twórca odłamu dydaktyki, filozof, socjolog, psycholog, logik a dopiero na końcu dydaktyk

 

Filozofia à nurt pragmatyczny (greckie ’pragma = czynność)

 

Jak poznajemy świat? pragmatyczna teoria poznania i prawdy

 

Zasada poznania jest utworzeniem dyspozycji do działania,

działanie sprawdza i koryguje poznanie

 

Ścisły dwustronny związek działania i poznania (sens pojęcia wyczerpuje się w jego praktycznych konsekwencjach tego pojęcia)

 

Źródła poznawcze tkwią w doświadczeniu

Rola subiektywizmu i okoliczności miejsca i czasu.

Relatywizacja czynienie czegoś względnym

 

Tak dużo jest prawdy w danej idei jak dużo pokładamy w niej wiary, że będzie nam przydatna.

Prawda przytrafia się idei. Idea staje się prawdziwą bo okoliczności czynią ją taką.

Prawdziwe jest to co przydatne, co da się zastosować w działaniu i przynosi oczekiwany efekt.

 

Teoria ta jest trochę dziurawa ale Dewey znalazł na tę dziurę łatę:

              Wyobrażenia to instrumenty, narzędzia działania i wśród nich tylko te są słuszne, które uformowały się na gruncie społecznym efektem myślenia zbiorowego

              Trzeba tworzyć w społeczeństwie warunki do myślenia zbiorowego (np. wspólnoty)

 

CDN

Anna Grabowska Dalila

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin