Zestawienie wymagań podstawowych dla klas I-III opracowanych na podstawie programu nauczania zintegrowanego w klasach 1 – 3 szkoły podstawowej DKW – 4014 – 15/99.
Klasa I Klasa II Klasa III
Aktywność polonistyczna.
ü mówi zrozumiale, wymawiając słowa wyraziście i poprawnie,
ü umie przyjąć w rozmowie rolę słuchacza i osoby zabierającej głos,
ü uczestniczy w rozmowie na określony temat (np. na temat przeczytanego lub wysłuchanego tekstu, świąt, bieżących spraw klasowych i szkolnych, zjawisk przyrody, własnych przeżyć, wydarzeń historycznych, wykonanych prac plastycznych itd.),
ü zadaje pytania kolegom i nauczycielowi,
ü prosi o wyjaśnienie znaczenia słów, poleceń lub niezrozumiałego fragmentu tekstu,
ü wypowiada się na temat wysłuchanego (przeczytanego) tekstu, oglądanej historyjki obrazkowej, przedmiotu, ilustracji, filmu itp. (opowiadając, opisując, oceniając),
ü słucha i rozumie tekst mówiony, czytany lub odtwarzany z taśmy (proza, wiersz, inscenizacja),
ü rozpoznaje litery i łączy je z odpowiednimi głoskami
ü wyróżnia i poprawnie artykułuje głoski odpowiadające poszczególnym literom,
ü porównuje liczbę liter i głosek w wyrazach,
ü czyta głoskując,
ü składa głoski i litery w sylaby,
ü odczytuje wyrazy krótkie i długie,
ü przy trudnych wyrazach stosuje formę podwójnego czytania (po cichu i głośno),
ü czyta teksty krótkie (jedno i dwuzdaniowe),
ü czyta teksty drukowane i pisane,
ü odczytuje pełną nazwę i skróty jednostek miary, wagi i pojemności,
ü odczytuje symbole obrazkowe i graficzne: znaki drogowe, znaki kartograficzne na mapie, herby, godło państwa,
ü kreśli linie, znaki literopodobne w trzylinii,
ü zapisuje w trzylinii litery małe i wielkie, odtwarza odpowiednio ich kształty,
ü różnicuje litery o podobnym zapisie graficznym,
ü łączy samogłoskę ze spółgłoską, spółgłoskę z samogłoską,
ü tworzy wyrazy z rozsypanki literowej, sylabowej,
ü pisze czytelnie, poprawnie łącząc litery tej samej wielkości i o tym samym kierunku nachylenia,
ü przepisuje poprawnie wyrazy, zdania, fragmenty tekstów,
ü prawidłowo rozmieszcza pisany tekst na kartce,
ü podpisuje własne ilustracje i historyjki obrazkowe w książce,
ü pisze z pamięci i ze słuchu wyrazy o pisowni zgodnej z brzmieniem,
ü porządkuje wyrazy alfabetycznie według pierwszej,
ü grupuje wyrazy będące nazwami rzeczy, przedmiotów, zwierząt i miejsc, wyrazy nazywające czynności, wyrazy określające cechy przedmiotów, osób (rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki),
ü układa i zapisuje różne rodzaje zdań zgodnie z przyjętymi zasadami gramatyki polskiej (fleksji, składni),
ü w imionach, nazwach geograficznych stosuje wielką literę,
ü rozwiązuje zadania logiczne i rozsypanki, krzyżówki, układanki itp.,
Aktywność matematyczna.
ü używa cyfr arabskich, zapisując obliczenia,
ü liczy w poznanym zakresie (stopniowo 0–10, 0–100),
ü porządkuje liczby, wykorzystując oś liczbową,
ü porównuje liczby w poznanym zakresie,
ü posługuje się w obliczeniach pojęciami suma, różnica,
ü dodaje w zakresie liczbowym do 100......................
ü odejmuje w zakresie liczbowym do 100......................
ü mnoży w zakresie liczbowym .do 20.....................
ü dzieli w zakresie liczbowym .do 20.....................
ü liczy pieniądze, wykonuje obliczenia kosztów w różnych sytuacjach życiowych, np. zakupy w sklepie, w aptece, w księgarni, na poczcie,
ü odczytuje godziny oraz minuty na zegarze i dokonuje obliczeń z nimi związanych,
ü posługuje się w obliczeniach czasu kalendarzem,
ü mierzy temperaturę, porównuje wskazania termometru,
ü potrafi ważyć towary, odczytuje wskazania wagi,
ü zna jednostki masy ( kilogram, dekagram, gram)
ü określa pojemność za pomocą jednostek pojemności (litr),
ü rozpoznaje w otoczeniu podstawowe figury geometryczne,
ü grupuje, klasyfikuje, przelicza, porządkuje zbiory różnych elementów według określonego lub samodzielnie przyjętego kryterium,
ü...
paula.ala