kalendarz_scenariszWP_pazdziernik.doc

(141 KB) Pobierz

logo_szare_z_www.eps

 

PAŹDZIERNIK

Temat kompleksowy: Jesień w ogrodzie.

Temat: Kolorowe owoce i warzywa.

Cele – dziecko:

nazywa owoce i warzywa

kładzie owoce lub warzywa w miejscu wskazanym przez nauczyciela

nazywa figury geometryczne

określa kształt owoców i warzyw

określa kolor owoców i warzyw

dokonuje podziału roślin na owoce i warzywa

wypowiada się swobodnie na temat swoich preferencji smakowych

wykonuje pracę plastyczną Figuraki kosz pełen owoców i warzyw.

 

Środki dydaktyczne: zbiór owoców i warzyw, folia aluminiowa, dwa kosze wiklinowe lub miski, figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru, kartka A4 z narysowanym koszem.

I

1.      Wielozmysłowe poznawanie świata.

Nauczyciel usadza dzieci w kręgu, stawia przed nimi duży wiklinowy kosz
z warzywami owiniętymi w folię aluminiową. Następnie pyta dzieci, czy domyślają się co znajduje się w koszu. Grupa przedstawia swoje propozycje.

Nauczyciel prosi jedno dziecko, aby podeszło do kosza, wybrało owoc lub warzywo, odwinęło z folii i nazwało. Po czym każde kolejne dziecko wybiera z kosza owoc
lub warzywo, wraca na swoje miejsce w kręgu i odwija folię.

Dzieci po kolei nazywają owoce lub warzywa, które wylosowały.

Ważne jest, by nauczyciel jak najszybciej zabrał dzieciom folię aluminiową.

 

 

II

1.      Owoce i warzywa „wokół nas”.

Nauczyciel wydaje polecenia dotyczące położenia obiektu w obrębie ciała dziecka.

Przykłady:

Połóż swój owoc/warzywo przed sobą.

Połóż swój owoc/warzywo za sobą.

Połóż swój owoc/warzywo obok siebie.

Połóż swój owoc/warzywo po swojej prawej stronie.

Połóż swój owoc/warzywo po swojej lewej stronie.

   2. Poznajemy kształty owoców i warzyw.

Nauczyciel wydaje polecenia związane z kształtem owoców i warzyw.

Przykłady:

Wstają dzieci, które trzymają w rączce okrągły owoc lub warzywo (jabłko, pomidor, burak)

  Wstają dzieci, które trzymają w rączce podłużny owoc lub warzywo (pietruszka, marchewka, cukinia, banan)

Inne zadania:

Nauczyciel wydaje polecenia związane z kolorem owoców i warzyw. Dzieci wstają po usłyszeniu nazwy koloru i za chwilę siadają.

3. Czy to owoc, czy warzywo?

Nauczyciel dostawia drugi kosz. Prosi, by dzieci włożyły owoce do jednego,
a warzywa do drugiego kosza.

4. Co lubię najbardziej?

Nauczyciel pyta dzieci, który kosz wolałyby zanieść do swojego domu: z owocami czy z warzywami. Co lubią jeść bardziej – owoce czy warzywa? Dzieci ustawiają się wokół wybranego kosza.

 

III

1.    Praca plastyczna: Figuraki kosz pełen owoców i warzyw.

W ramach wstępu do zajęć plastycznych osoba prowadząca pokazuje dzieciom podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, prostokąt. Dzieci wraz
z nauczycielem próbują dopasować figurę geometryczną do danego owocu
lub warzywa. Nauczyciel demonstruje figurę geometryczną jednocześnie z owocem lub warzywem.

Przykłady:

Koło – jabłko

Kwadrat – ziemniak

Prostokąt marchewka

Następnie dzieci komponują kosz warzyw i owoców z figur geometrycznych. Naklejają figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru na kosz narysowany
na kartce. Na koniec mogą pokolorować kosz.

2.    Wystawka prac.

Dzieci wraz z nauczycielem podziwiają swoje prace, a następnie zgadują, jakie owoce i warzywa ukryły się w koszykach.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin