PAŹDZIERNIK
Temat kompleksowy: Jesień w ogrodzie.
Temat: Kolorowe owoce i warzywa.
Cele – dziecko:
– nazywa owoce i warzywa
– kładzie owoce lub warzywa w miejscu wskazanym przez nauczyciela
– nazywa figury geometryczne
– określa kształt owoców i warzyw
– określa kolor owoców i warzyw
– dokonuje podziału roślin na owoce i warzywa
– wypowiada się swobodnie na temat swoich preferencji smakowych
– wykonuje pracę plastyczną Figuraki – kosz pełen owoców i warzyw.
Środki dydaktyczne: zbiór owoców i warzyw, folia aluminiowa, dwa kosze wiklinowe lub miski, figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru, kartka A4 z narysowanym koszem.
I
1. Wielozmysłowe poznawanie świata.
Nauczyciel usadza dzieci w kręgu, stawia przed nimi duży wiklinowy kosz z warzywami owiniętymi w folię aluminiową. Następnie pyta dzieci, czy domyślają się co znajduje się w koszu. Grupa przedstawia swoje propozycje.
Nauczyciel prosi jedno dziecko, aby podeszło do kosza, wybrało owoc lub warzywo, odwinęło z folii i nazwało. Po czym każde kolejne dziecko wybiera z kosza owoc lub warzywo, wraca na swoje miejsce w kręgu i odwija folię.
Dzieci po kolei nazywają owoce lub warzywa, które wylosowały.
Ważne jest, by nauczyciel jak najszybciej zabrał dzieciom folię aluminiową.
II
1. Owoce i warzywa „wokół nas”.
Nauczyciel wydaje polecenia dotyczące położenia obiektu w obrębie ciała dziecka.
Przykłady:
– Połóż swój owoc/warzywo przed sobą.
– Połóż swój owoc/warzywo za sobą.
– Połóż swój owoc/warzywo obok siebie.
– Połóż swój owoc/warzywo po swojej prawej stronie.
– Połóż swój owoc/warzywo po swojej lewej stronie.
2. Poznajemy kształty owoców i warzyw.
Nauczyciel wydaje polecenia związane z kształtem owoców i warzyw.
– Wstają dzieci, które trzymają w rączce okrągły owoc lub warzywo (jabłko, pomidor, burak)
– Wstają dzieci, które trzymają w rączce podłużny owoc lub warzywo (pietruszka, marchewka, cukinia, banan)
Inne zadania:
Nauczyciel wydaje polecenia związane z kolorem owoców i warzyw. Dzieci wstają po usłyszeniu nazwy koloru i za chwilę siadają.
3. Czy to owoc, czy warzywo?
Nauczyciel dostawia drugi kosz. Prosi, by dzieci włożyły owoce do jednego, a warzywa do drugiego kosza.
4. Co lubię najbardziej?
Nauczyciel pyta dzieci, który kosz wolałyby zanieść do swojego domu: z owocami czy z warzywami. Co lubią jeść bardziej – owoce czy warzywa? Dzieci ustawiają się wokół wybranego kosza.
III
1. Praca plastyczna: Figuraki – kosz pełen owoców i warzyw.
W ramach wstępu do zajęć plastycznych osoba prowadząca pokazuje dzieciom podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, prostokąt. Dzieci wraz z nauczycielem próbują dopasować figurę geometryczną do danego owocu lub warzywa. Nauczyciel demonstruje figurę geometryczną jednocześnie z owocem lub warzywem.
Koło – jabłko
Kwadrat – ziemniak
Prostokąt – marchewka
Następnie dzieci komponują kosz warzyw i owoców z figur geometrycznych. Naklejają figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru na kosz narysowany na kartce. Na koniec mogą pokolorować kosz.
2. Wystawka prac.
Dzieci wraz z nauczycielem podziwiają swoje prace, a następnie zgadują, jakie owoce i warzywa ukryły się w koszykach.
malinek1981