Wyt. wych. w odniesieniu do ludzkiej miłości.pdf

(558 KB) Pobierz
314139239 UNPDF
Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego - Wytyczne wychowawcze w odniesieniu...
Strona 1 z 4
SPISTREŚCI
WSTĘP
ROZDZIAŁI NIEKTÓREPODSTAWOWEZASADY
ROZDZIAŁII ODPOWIEDZIALNOŚĆWPODEJMOWANIUWYCHOWANIASEKSUALNEGO
ROZDZIAŁIII WARUNKIISPOSOBYWYCHOWANIASEKSUALNEGO
ROZDZIAŁIV NIEKTÓREPROBLEMYSZCZEGÓŁOWE
WNIOSKI
WSTĘP
ZASTOSOWANIEWSKAZAŃSOBOROWYCH
1. HarmonijnyrozwójosobowościludzkiejstopniowoodsłaniawczłowiekuSynaBoŜego."Prawdziwewychowanie
stawiasobiezacelukształtowanieosobyludzkiejwodniesieniudojejceluostatecznego" 1 .Mówiącowychowaniu
chrześcijańskimSobórWatykańskiIIwskazałnapotrzebęzapewnieniadzieciomimłodzieŜypozytywnegoiroztropnego
wychowaniaseksualnego 2 .
TREŚĆDOKUMENTU
2. KongregacjadoSprawWychowaniaKatolickiego,wzakresieswychkompetencji,uwaŜazaswójobowiązek
przyczynićsiędorealizacjideklaracjisoborowej,takjaktopoczyniłyjuŜniektórekonferencjeepiskopatównapodległych
sobieterytoriach.
Dokumentniniejszy,zredagowanyzpomocąekspertówzzakresuproblematykiwychowawczej,stawiasobiekonkretny
cel:przebadanieaspektupedagogicznegowychowaniaseksualnegoipodaniepewnychwytycznychmającychnacelu
pełnąformacjęchrześcijańską,zgodniezindywidualnympowołaniemkaŜdegoczłowieka.
NieodwołującsięzakaŜdymrazemdookreślonychcytatówdokumentopierasięjednakustawicznienazasadach
doktrynalnychinormachmoralnychwtejdziedzinieprzyjętychprzezUrządNauczycielskiKościoła.
DOSTOSOWANIEDORÓśNYCHKRAJÓW
3. KongregacjajestświadomazróŜnicowaniakulturowegoispołecznegowróŜnychkrajach.NiniejszezałoŜeniamuszą
byćwobectegodostosowanedopotrzebduszpasterskichwłaściwychkaŜdemuKościołowilokalnemu.
ZNACZENIEPŁCIOWOŚCI
ZNACZENIEPŁCIOWOŚCIWWYCHOWANIU
4. Płciowośćjestpodstawowymwspółczynnikiemosobowości,jednymzesposobówjejistnienia,ujawniania,
porozumieniazinnymi,odczuwania,wyraŜaniaiprzeŜywaniamiłościludzkiej.Przeztostanowiintegralnączęśćrozwoju
osobowościijejprocesuwychowawczego.
"Osobaludzkabowiemzczynnikaseksualnegozyskujerysy,którewpłaszczyźniebiologicznejiduchowejczyniąją
męŜczyznąlubkobietą,warunkującwtensposóbdogłębnyjejrozwójwstronędojrzałościiwłączaniajejw
społeczność" 3 .
PŁCIOWOŚĆAGENITALNOŚĆ
5. PłciowośćokreślamęŜczyznęikobietęnietylkowpłaszczyźniefizycznej,aletakŜepsychicznejiduchowej,znacząc
http://www.nonpossumus.pl/encykliki/KWK/wytyczne/wstep.php
2010-02-22
314139239.018.png 314139239.019.png 314139239.020.png 314139239.021.png 314139239.001.png 314139239.002.png
Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego - Wytyczne wychowawcze w odniesieniu...
Strona 2 z 4
kaŜdeznichodmiennymwyrazem.TakaróŜnorodność,związanazdopełnianiemsięwzajemnymobupłci,wpełni
odpowiadaBoŜemuzamysłowi,wedługpowołania,doktóregokaŜdyjestwezwany.
"Genitalność",związanazprokreacją,jest,wpłaszczyźniefizycznej,najwyŜszymwyrazemtejwspólnotymiłości
małŜonków.Woderwaniuodtegokontekstuwzajemnegoobdarowania,awięcrzeczywistości,jakąchrześcijaninprzeŜywa
zewsparciemiszczególnymubogaceniemłaskiBoŜej,zatracasweznaczenie,objawiaegoizmjednostkiistanowinieład
moralny 4 .
PŁCIOWOŚĆUKIERUNKOWANAPRZEZMIŁOŚĆ
6. Płciowośćwinnabyćukierunkowana,podniesionaizintegrowanaprzezmiłość,którajedynaczynitępłciowość
prawdziwieludzką.Przygotowanaprzezrozwójbiologicznyipsychiczny,wzrastaharmonijnieirealizujesięwpełnijedynie
poprzezosiągnięciedojrzałościemocjonalnej,któraprzejawiasięwmiłościbezinteresownejiwcałkowitymoddaniusiebie
samego.
SYTUACJAOBECNA
NIEBEZPIECZEŃSTWODEZORIENTACJI
7. AktualniemoŜnaobserwować,nawetwśródchrześcijan,znacznerozbieŜnościwsposobiepojmowaniawychowania
seksualnego.Wobecnymklimaciezamętumoralnegokryjesięniebezpieczeństwozarównoszkodliwegokonformizmu,jaki
uprzedzeńdąŜącychdozafałszowaniawewnętrznejnaturyludzkiegobytu,takiego,jakiwyszedłwswejintegralnościzrąk
Stwórcy.
KONIECZNOŚĆWYCHOWANIASEKSUALNEGO
8. WodpowiedzinatęsytuacjęzróŜnychstronpostulujesięwprowadzeniestosownegowychowaniaseksualnego.Ale
jeśliprzekonanieojegokoniecznościjestwteoriidośćpowszechne,tozkoleiwpraktycepojawiająsięwątpliwościi
znacznerozbieŜności,zarównocodoosób,jakiinstytucji,którewinnybywtymwzględziepodjąćodpowiedzialność
wychowawczą,jakiwtym,codotyczyprzedmiotuimetodwychowawczych.
CZĘSTYBRAKPRZYGOTOWANIA
9. Wychowawcyirodziceczęstoprzyznają,Ŝeniesądostatecznieprzygotowanidotego,bydaćodpowiednie
wychowanieseksualne.Szkołaniezawszeposiadacałościowąwizjętegoprzedmiotu,któratowizjabędzieniepełna,jeśli
sięograniczywyłączniedoinformacjinaukowej.
SZCZEGÓLNETRUDNOŚCIPEWNYCHŚRODOWISK
10. Tymwiększedoświadczasiętrudnościwzapewnieniuwychowaniaseksualnegotam,gdziegwałtownośćproblemu
niejestjeszczeodczuwanaigdzieczęstouwaŜasię,iŜrozwiąŜesięonsam,bezspecjalnychoddziaływań
wychowawczych.
DELIKATNEZADANIE
11. Ogólnietrzebaprzyznać,Ŝechodziotrudnezadanie,zpowoduzłoŜonościróŜnychelementów(fizjologicznych,
psychologicznych,pedagogicznych,społecznokulturowych,prawnych,moralnychireligijnych),którewchodząwdziałanie
wychowawcze.
CHWALEBNEINICJATYWY
12. Niektóreinstytucjekatolickiewrozmaitychregionachzaaprobatąizachętąlokalnychepiskopatówrozpoczęły
pozytywnedziełowychowaniaseksualnego;dąŜyononietylkodotego,bypomócrodzicomimłodzieŜynaichdrodzeku
dojrzałościpsychicznejiduchowej,aletakŜe,zwłaszczadotego,byprzestrzecprzedniebezpieczeństwamiwynikającymiz
niewiedzyiupadku,któresąpowszechnewwieluśrodowiskach.
POWAśNEPODEJŚCIENAUKOWE
http://www.nonpossumus.pl/encykliki/KWK/wytyczne/wstep.php
2010-02-22
314139239.003.png
Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego - Wytyczne wychowawcze w odniesieniu...
Strona 3 z 4
13. ZuznaniemnaleŜytakŜeprzyjąćwysiłkitych,którzyzpowaŜnymnastawieniemnaukowympoświęcilisiębadaniu
problemu.Wychodzącznaukhumanistycznychscalająwynikswychbadańzobrazem,któryodpowiadawymaganiom
godnościludzkiej,ujawnionejnakartachEwangelii.
OŚWIADCZENIAURZĘDUNAUCZYCIELSKIEGOKOŚCIOŁA
WŁAŚCIWAPERSPEKTYWAWYCHOWANIASEKSUALNEGO
14. OświadczeniaUrzęduNauczycielskiegoKościoła,dotyczącewychowaniaseksualnego,stanowiąpewienkrok,który
zjednejstronyzadowalasłusznewymaganiawspółczesności,azdrugiejwiernośćtradycji 5 .
SobórWatykańskiIIwdeklaracjiowychowaniuchrześcijańskim,przyznawszymłodzieŜyprawodootrzymania
wychowaniazgodnegozjejosobistymiwymaganiami,ukazujeperspektywę,wktórejwinnosiępodejmowaćwychowanie
seksualne 6 .
Sobórprecyzuje:"NaleŜywięczgodniezpostępemnaukpsychologicznych,pedagogicznychidydaktycznychdopomagać
dzieciomimłodzieŜydoharmonijnegorozwijaniawrodzonychwłaściwościfizycznych,moralnychiintelektualnych,do
zdobywaniastopniowocorazdoskonalszegozmysłuodpowiedzialnościwnaleŜytymkształtowaniuwłasnegoŜyciaprzez
nieustannywysiłekiwosiągnięciuprawdziwejwolności,powielkodusznymistanowczymprzezwycięŜaniuprzeszkód.
WinnioniteŜotrzymaćpozytywneiroztropnewychowanieseksualne,dostosowanedoichwieku" 7
RODZINAMIEJSCEMUPRZYWILEJOWANYM
15. KonstytucjaGaudiumetspes,mówiącogodnościmałŜeństwairodziny,określatęostatniąjakouprzywilejowane
miejscewychowaniamłodychdoczystości 8 .AleponiewaŜchodziojedenzaspektówcałościowegowychowania,
niezbędnajestwspółpracawychowawcówzrodzicamiwwypełnianiuichmisji 9 .Wychowanietowinnobyćprzekazywane
dzieciomimłodzieŜywsposóbstopniowy,wrodzinie,dąŜącdouformowaniapełnejosobowości 10 .
...INTERPRETUJEPODSTAWOWEWARTOŚCI
16. WadhortacjiapostolskiejozadaniachrodzinychrześcijańskiejwświeciewspółczesnymJanPawełIIprzyznaje
waŜnemiejscewychowaniuseksualnemu.Przedewszystkimprzedstawiawniejpłciowośćjakowartośćosobową:
"Wychowaniedomiłościpojętejjakodarzsiebiestanowinieodzownąprzesłankędlarodziców,wezwanychdo
przekazywaniadzieciomjasnegoisubtelnegowychowaniaseksualnego.Wobliczukultury,któranaogół«banalizuje»
płciowośćludzką,interpretującjąiprzeŜywającwsposóbograniczonyizuboŜony,odnoszącjąjedyniedociałai
egoistycznejprzyjemności,posługawychowawczarodzicówmusiskupićsięzdecydowanienakulturzeŜyciapłciowego,
abybyłaonaprawdziwieiwpełniosobowa.Płciowośćjestwistociebogactwemcałejosobyciała,uczućiduszy
ujawniającymswegłębokieznaczeniewdoprowadzeniuosobydozłoŜeniadaruzsiebiewmiłości" 11
POMOCNICZOŚĆSZKOŁY
17. PapieŜwskazujezarazemnarolęszkoły,jakoodpowiedzialnejzatowychowanieiharmonijnąwspółpracęz
rodzicami."Wychowanieseksualne,stanowiąceprawoipodstawowyobowiązekrodziców,winnodokonywaćsięzawsze
podichtroskliwymkierunkiemzarównowdomu,jakiwwybranychikontrolowanychprzeznichośrodkach
wychowawczych.WtymsensieKościółpotwierdzaprawopomocniczości,któreszkołaobowiązanajestprzestrzegać,
współpracującwwychowaniuseksualnymwtakimsamymduchu,jakioŜywiarodziców" 12 .
WYCHOWANIEDOCZYSTOŚCI
18. Dopełnegourzeczywistnieniawartościpłciowościludzkiej"nieodzownejestwychowaniedoczystości,które
doprowadzaosobę(...)douszanowaniairozwijania«oblubieńczegosensu»ciała" 13 .Wychowanietopolegana
panowaniunadsobą,nazdolnościukierunkowaniainstynktupłciowegonasłuŜbęmiłościiwłączeniagowrozwój
osobowy.JakoowocłaskiBoŜejinaszejwspółpracyczystośćdąŜydopełnegozharmonizowaniaróŜnorodnych
współczynnikówosobowości,pokonywaniasłabościnaturyludzkiej,naznaczonejprzezgrzechtak,abykaŜdymógł
odpowiedziećnawezwanieBoŜewzględemniego.
Wdzieleświatłegowychowaniadoczystości"jeślirodzicechrześcijańscyrozpoznawająudziecioznakiBoŜegopowołania,
http://www.nonpossumus.pl/encykliki/KWK/wytyczne/wstep.php
2010-02-22
314139239.004.png 314139239.005.png
Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego - Wytyczne wychowawcze w odniesieniu...
Strona 4 z 4
dołoŜąwszelkiejtroskiistarania,abywychowaćdodziewictwa,jakonajwyŜszejformyowegodaruzsiebie,któryjest
istotnymsensempłciowościludzkiej" 14 .
KONIECZNOŚĆPOWIĄZANIAZZASADAMIMORALNYMI
19. WnauczaniuJanaPawłaIIpozytywneuchwyceniewartości,jakienaleŜyodkryćidocenić,występujeprzed
rozwaŜaniemzasadmoralnych,którychniewolnopogwałcić.Zasadabowiemmoralnainterpretujeiokreślawartości,do
którychczłowiekpowiniendąŜyć"zewzględunapowiązaniezachodzącepomiędzywymiarempłciowymosobyajej
wartościamietycznymikontynuujepapieŜwychowaniemadoprowadzićdoznajomościzasadmoralnychiuznaniaichza
koniecznąicennągwarancjęodpowiedzialnegowzrostuosobowegowdziedziniepłciowościludzkiej.DlategoKościół
stanowczosprzeciwiasiępewnej,częstorozpowszechnianejformieinformowaniaoŜyciuseksualnymwoderwaniuod
zasadmoralnych,któraniejestniczyminnymjakwprowadzeniemdodoświadczeniaprzyjemnościibodźcemskłaniającym
juŜwlatachniewinnościdoutratypogodyducha,otwierającdrogędozepsucia" 15 .
WYCHOWAWCYADRESATAMIDOKUMENTU
20. NiniejszydokumentopartynachrześcijańskiejwizjiczłowiekaizasadachsformułowanychostatnioprzezUrząd
NauczycielskiKościołachceprzedstawićwychowawcomniektórepodstawowewytycznecodowychowaniaseksualnego
orazuwarunkowańimodyfikacji,którychnaleŜyprzestrzegaćwpraktycznympodejściu.
PRZYPISY:
1. [ « ]SobórWatykańskiII,DeklaracjaGravissimumeducationis,nr1.
2. [ « ]TamŜe.
3. [ « ]ŚwiatowaKongregacjaDoktrynyWiaryiDeklaracjadotyczącaniektórychproblemówetykiseksualnej Persona
humana ,29.12.1975,AAS68(1976),s.77,nr1.
4. [ « ]Zob.JanPawełII,AdhortacjaApostolska Familiarisconsortio ,22XII1981,AAS74(1982),s.128,nr37;por.
tamŜenr16.
5. [ « ]PiusXIwEncyklice Diviniilliusmagistri z31XII1929,ogłosiłzabłędnetakiewychowanieseksualne,jakie
pojawiłosięwtymczasie,jakoinformacjęnaturalistyczną,podawanązbytwcześnieibezrozeznania,AAS22
(1930),ss.4986.
WtymkontekścienaleŜyodczytywaćdekretŚwiętegoOficjumz21III1931,AAS23(1931),s.118119.JednakŜe
PiusXIuwzględniałmoŜliwośćpozytywnegoindywidualnegowychowaniaseksualnego"udzielanegoprzeztych,
którzyotrzymaliodBogamisjęwychowawcząiłaskęstanu",AAS22(1930),s.71.
Topozytywnedowartościowaniewychowaniaseksualnego,zalegalizowaneprzezPiusaXI,byłostopniowo
rozwijaneprzezkolejnychpapieŜy.PiusXIIwswymprzemówieniudoVMiędzynarodowegoKongresu
PsychoterapiiiPsychologiiKlinicznejz13IV1953,AAS45(1953),ss.278286,iwalokucjidoczłonkińKatolickiej
AkcjiKobietWłoskichz26X1941,AAS33(1941),ss.450458,precyzuje,jakpowinnobyćprowadzone
wychowanieseksualnewramachrodziny;zob.przemówieniePiusaXIIdoKarmelitów,AAS43(1951),ss.734738
idorodzicówfrancuskich,AAS43(1951),ss.730734.NauczaniePiusaXIIotwierałodrogędeklaracjiSoboru
WatykańskiegoIIGravissimumeducationis.
6. [ « ]Zob.Gravissimumeducationis,nr1.
7. [ « ]TamŜe.
8. [ « ]Zob.VaticanumII,Gaudiumetspes,nr40.
9. [ « ]Zob.Gravissimumeducationis,nr5.
10. [ « ]TamŜe,nr3;zob.Gaudiumetspes,nr52.
11. [ « ] Familiarisconsortio ,nr37.
12. [ « ]TamŜe.
13. [ « ]TamŜe.
14. [ « ]TamŜe.
15. [ « ]TamŜe.
http://www.nonpossumus.pl/encykliki/KWK/wytyczne/wstep.php
2010-02-22
314139239.006.png 314139239.007.png 314139239.008.png 314139239.009.png 314139239.010.png 314139239.011.png 314139239.012.png
 
Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego - Wytyczne wychowawcze w odniesieniu...
Strona 1 z 5
SPISTREŚCI
WSTĘP
ROZDZIAŁI NIEKTÓREPODSTAWOWEZASADY
ROZDZIAŁII ODPOWIEDZIALNOŚĆWPODEJMOWANIUWYCHOWANIASEKSUALNEGO
ROZDZIAŁIII WARUNKIISPOSOBYWYCHOWANIASEKSUALNEGO
ROZDZIAŁIV NIEKTÓREPROBLEMYSZCZEGÓŁOWE
WNIOSKI
I.NIEKTÓREPODSTAWOWEZASADY
WYCHOWANIECHRZEŚCIJAŃSKIEZAKORZENIONEWWIERZE
21. Wszelkiewychowanieodwołujesiędookreślonejwizjiczłowieka.WychowaniechrześcijańskiedąŜydo
stymulowaniarealizacjiczłowiekapoprzezrozwójcałegojegobytu,ucieleśnionegoducha,zarównodarównaturyjaki
łaski,którymizostałubogaconyprzezBoga.Wychowaniechrześcijańskiejestzakorzenionewwierze,która"rozjaśnia
wszystkonowymświatłemiujawniaBoŜyzamysłodnośniedopełnegopowołaniaczłowieka" 16 .
CHRZEŚCIJAŃSKIEPOJĘCIEPŁCIOWOŚCI
CIAŁOODSŁANIASENSśYCIA
22. Wchrześcijańskiejwizjiczłowiekaszczególnąrolęprzyznajesięciału,poniewaŜonoprzyczyniasiędoodsłonięcia
sensuŜyciaipowołanialudzkiego.Cielesnośćjestbowiemspecyficznymsposobemistnieniaidziałania,właściwym
ludzkiemuduchowi.Toznaczeniejestnajpierwnaturyantropologicznej:"ciałoobjawiaczłowieka" 17 ,"wyraŜaosobę" 18 i
jestwtensposóbpierwszymprzekazeminformacjiBogadoczłowieka,jakobypewienpierwotny"sakrament,rozumiany
jakoznak,którywświeciewidzialnymprzekazujetajemnicęniewidzialną,ukrytąwBoguodwieków" 19 .
...MIŁOŚĆBOśĄ...
23. Drugieznaczeniecielesnościmacharakterteologalny:ciałoprzyczyniasiędoobjawianiaBogaiJegomiłości
stwórczej,poniewaŜwyraŜacharakterczłowiekajakoistotystworzonej,jegouzaleŜnienieodpodstawowegodaru,którym
jestdarmiłości."Takimjestciało:świadkiemstworzeniajakopodstawowegodaru,awięcświadkiemmiłościjakoźródła,z
któregosięrodzisamdar" 20 .
POWOŁANIEDOWZAJEMNEGODARUZSIEBIESAMEGO
24. Ciałootyle,oilejestseksualne,wyraŜapowołanieczłowiekadowzajemności,toznaczydomiłościiwzajemnego
daruzsiebiesamego 21 .CiałowreszciewzywamęŜczyznęikobietędospełnieniaichpodstawowegopowołaniado
płodności 22 .
KOBIETAIMĘśCZYZNARÓśNIĄSIĘ,ABYSIĘDOPEŁNIĆ
25. ZróŜnicowaniepłciowe,któresięobjawiajakoskonkretyzowaniebytuludzkiego,stanowioróŜnicy,alewrówności
naturyigodności 23 .
Osobaludzkazeswejwewnętrznejnaturywymagaodniesieniadodrugiej,zakładającwzajemnośćmiłości 24 .Płcie
uzupełniająsię:podobneiniepodobnejednocześnie;nieidentyczne,alerównewgodnościosobowej;sąrówne,Ŝebysię
porozumieć,róŜne,Ŝebysięwzajemnieuzupełniać.
...TWORZĄWSPÓLNOTĘMIŁOŚCI
http://www.nonpossumus.pl/encykliki/KWK/wytyczne/I.php
2010-02-22
314139239.013.png 314139239.014.png 314139239.015.png 314139239.016.png 314139239.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin