SCENARIUSZ LEKCJI OTWARTEJ, UKIERUNKOWANEJ NA ZASTOSOWANIE METODY ‘TPR’ NA LEKCJACH JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Wstęp:
TPR (Total Physical Response ) to metoda reagowania całym ciałem. Metoda ta opiera się na założeniu, że uczeniu się i trwałemu zapamiętywaniu nowego materiału językowego sprzyjają dwa rodzaje zachowania ucznia – milczące przysłuchiwanie się i ruch fizyczny związanyz treścią przekazu. Niezbędny w tej metodzie nauczania jest ruch fizyczny i praca całym ciałem.
Klasa: III (szkoła podstawowa)
Czas: 45 min.Temat: Wyrażanie czynności w czasie present continuous..
Cel główny:Uczeń zna zwroty opisujące czynności dziejące się w chwili mówienia i pokazuje je swoim ciałem.
Cele operacyjne:
Uczeń
- potrafi nazwać czynności przedstawione na ilustracjach,
- zbiorowo recytuje wierszyk,
- pokazuje swoim ciałem sugerowane czynności,
- reaguje na polecenia wydawane przez nauczyciela,
- doskonali umiejętność słuchania ze zrozumieniem,
- doskonali wymowę.
Formy pracy:- zbiorowa,
- odpowiedzi chóralne,
- indywidualna.Metody pracy:- pogadanka,
- recytacja,
- opis ilustracji,
- TPR,
- audiolingwalna,
- odpowiedzi na pytania,
- słuchanie ze zrozumieniem,
- ćwiczenia gramatyczne.Środki dydaktyczne:podręcznik, odtwarzacz CD, karty obrazkowe, losy z nazwami czynności, karta pracy nr 1Tok lekcji oraz czynności ucznia:.
1. Moment organizacyjny, sprawdzenie pracy domowej.
2. Nauczyciel nawiązuje pogadankę dotyczącą wierszyka (s.31 ćw. 2), uczniowie odpowiadają jednowyrazowo na pytania. Następnie recytują wierszyk z pomocą nagrania. Mówią o jakich czynnościach jest mowa w wierszyku, opisują także czynności przedstawione na ilustracji (s.30 ćw. 1).
3. Uczniowie grupowo pokazują czynności o które prosi nauczyciel (poszerzony zakres słownictwa).
4. Nauczyciel pokazuje karty z ilustracjami. Uczniowie nazywają czynności, które widzą.
5. Wybrani uczniowie losują kartki z nazwami czynności, jakie mają pokazać swoim ciałem innym uczniom. Pozostali uczniowie zgadują.
6. Uczniowie wykonują ćwiczenia pisemne przygotowane przez nauczyciela (karta pracy nr 1).
7. Rekapitulacja lekcji – uczniowie pokazują wybrane czynności.
8. Ocena pracy uczniów.9. Zakończenie zajęć.
* Zadanie dodatkowe – narysowanie w zeszycie ilustracji przedstawiającej ucznia wykonującego daną czynność i podpisanie jej.
czarna12