dziecko_trudne.pdf

(116 KB) Pobierz
Dziecko trudne
Dzieckotrudne
PiotrModrzyk
19stycznia2003roku
PiotrModrzyk
UniwersytetWrocławski
InstytutInformatyki
Przesmyckiego20
51–151Wrocław
Niniejszeopracowaniemo»eby¢drukowane,powielaneorazrozpowszechnianewwer-
sjielektronicznejipapierowej,wcz¦±cib¡d¹wcało±ci—bezkonieczno±ciuzyskania
zgodyautora—podwarunkiemnieosi¡ganiabezpo±rednichkorzy±cifinansowych
zjegorozpowszechnianiaizzachowaniemprawautorskich.Wszczególno±cido-
datkoweegzemplarzemog¡by¢sprzedawaneprzezosobytrzeciejedyniepocenie
uzyskaniakopii(druku,wydruku,kserografowaniaitp.)
SkładwL A T E X2 " :autor
Korekta:autor
Spistre±ci
1.Wst¦p 3
2.Cotunapisałem 4
3.Odzieckutrudnym... 5
4.Krótkiewprowadzenieteoretyczne... 8
5.Szkoła 10
6.Studiaidorosłe»ycie 13
7.alułomnego 14
Rozdział1
Wst¦p
Okazujesi¦,»eznacznacz¦±¢populacjijestdotkni¦taproblememdzieckatrudnego.
Społecze«stwo,któremog¦sondowa¢w»yciucodziennym,wykazujeistn¡poliinter-
pretacj¦epitetu trudny wkontek±cie dziecko .
Znajdziemywi¦ctudziecizrodzinpatologicznych(alkoholizm,rozwody,sieroty,
itp.),wprzypadkuktórychtrzebauwzgl¦dni¢dodatkoweczynnikiowychpatologii
mog¡cewpływa¢naproblemytychdziecizwi¡zaneznauk¡.Ludziecz¦stoklasyfikuj¡
te»dotejgrupydzieciniepełnosprawne(trisomiachromosomu21-zespółDowna,
pora»eniemózgowe,niedowładlubbrakko«czyn).Kolejn¡mnogo±ci¡przypisywan¡
dotejgrupys¡tzw.±mierdz¡celeniemy±l¡ceozielonychmigdałach,dokuczaj¡ce
swoimrówie±nikomswoj¡nadpobudliwo±ci¡lubwr¦czprzeciwnieswoj¡społeczn¡
bierno±ci¡-dziecizzaburzeniamikoncentracjiuwagi.
Rozdział2
Cotunapisałem
Wtejpracypodziel¦si¦moimiodczuciamiodno±nieułomno±cizwanej zaburzenia-
mikoncentracjiuwagi .Zdecydowałemsi¦nazaw¦»enieproblemudzieckatrudnego
dotejpodgrupyponiewa»uwa»am,»eułomno±¢tegorodzajuniejestwrzeczy-
wisto±cipolskiejszkołydobrzerozumiana,odbieranaileczonalubpoprostujest
bagatelizowana.Opowiemotymjakproblemtenwygl¡dawszkolnejrzeczywisto-
±ci,naprzykładziewłasnychdo±wiadcze«orazskonfrontuj¦t¦przestrze«zmodelem
szkołyprzedstawionejwksi¡»ceGordonaSerfontein„Mojenadpobudliwedziecko”
(wydawnictwoPruszy«skiiS-ka1999rok).
Wartomo»erównie»wspomnie¢wtymmiejscuoodcinkuprogramuPaniredak-
torDrzazgipodtytułem„Rozmowywtoku”po±wi¦conymwła±niedzieciomzt¡
ułomno±ci¡.Towydarzeniejakimbyłtenprogramzdajesi¦by¢jeszczejednymdo-
wodemnatojakbardzowiarygodnajestksi¡»kaGordonaSerfonteinoraztrafna
wocenieianalizieproblemu.Przykładydzieciimatekwyst¦puj¡cychwtympro-
gramies¡idealnymodwzorowaniemsytuacjiopisanychnastronachwspomnianej
ksi¡»ki.
Zaledwiedotykamtegoproblemupisz¡ctuosprawachwmoimmniemaniuistot-
nychitrzymaj¡csi¦jednocze±niepewnegoschematuna»uconegoprzezmojego¢wi-
czeniowca.Nieukrywamjednak,i»jesttotematniebanalny,delikatnyiwarto
po±wi¦ci¢muwi¦ksz¡uwag¦.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin