POMÓC DZIECKU - PRZEPISY(1).pdf
(
143 KB
)
Pobierz
za³¹cznik 1a
Aneks do Zał
cznika nr 1
Standard placówki udzielaj
cej wczesnej pomocy dla dzieci z wad
słuchu
w wieku od 0 do7 roku
ycia
(Uszkodzenie słuchu wykryte w wyniku Powszechnych Przesiewowych
Bada
Słuchu u Noworodków)
I.
Model opieki w placówkach udzielaj
cych wczesnej pomocy dzieciom
z wad
słuchu w wieku 0-7 lat:
1.
Skierowania:
· Dzieci przyjmowane s
na podstawie skierowania od lekarza podstawowej
opieki zdrowotnej lub specjalisty lub/i opinii wydanej przez zespół orzekaj
cy
publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub na pro
b
rodziców.
· Placówk
udzielaj
c
wiadczenia wybieraj
rodzice (opiekunowie)
niepełnosprawnego dziecka spo
ród placówek wł
czonych w ogólnopolsk
sie
placówek rehabilitacyjnych, akredytowanych, to jest figuruj
cych w
rejestrze starosty (wojewody).
2.
Diagnoza:
· Ka
de dziecko, przyjmowane w placówce po raz pierwszy konsultowane jest
przez zespół specjalistów tj. psychologa, logoped
, pedagoga lub w razie
potrzeby lekarza specjalist
(audiologa, neurologa), fizjoterapeut
.
Wizyta u ka
dego ze specjalistów w czasie, której przeprowadzany jest
wywiad, obserwacja kliniczna, badania specjalistyczne skutkuje diagnoz
wst
pn
tzn. diagnoz
lekarsk
, psychologiczn
, logopedyczn
i ocen
stanu
ruchowego oraz wdro
eniem odpowiedniego typu terapii.
· W uzasadnionych przypadkach proces diagnostyczny wymaga dłu
szej
obserwacji i wykonania szeregu bada
. Wówczas niezb
dna jest seria wizyt
zmierzaj
cych do postawienia pełnej diagnozy.
· Kolejne wizyty konsultacyjno-kontrolne odbywaj
si
tylko u tych
specjalistów, których pomocy wymaga dane dziecko. Najcz
ciej jednak s
to
wizyty u wszystkich wymienionych specjalistów (ze wzgl
du na specyfik
problemów rozwojowych dzieci niepełnosprawnych)
· Cz
stotliwo
wizyt konsultacyjno-kontrolnych zale
y od specyfiki problemów
rozwojowych dziecka oraz przebiegu terapii. Dziecko zgłasza si
najcz
ciej
2 razy w miesi
cu, najrzadziej 1 raz na trzy miesi
ce do ka
dego z
wymienionych specjalistów.
3.
Terapia, rehabilitacja, edukacja dzieci:
· Zarówno z dzie
mi jak ich rodzicami przeprowadzana jest terapia wg
indywidualnie opracowanego programu, uwzgl
dniaj
cego wszystkie
problemy rozwojowe dziecka.
1
· Terapia dziecka mo
e by
prowadzona indywidualnie, w diadzie rodzic-
dziecko lub/i w małych (4-8 os.) grupach. Ze wzgl
du na gł
boko
zaburze
(cz
sto ze sprz
eniami) wyst
puj
cych u dzieci taka liczebno
grup jest
optymalna. Wskazane jest, aby mała grupa była prowadzona przez 2
terapeutów. Ze wzgl
du na specjalne potrzeby dziecka niepełnosprawnego,
preferowany jest model terapii indywidualnej (1x1).
· W placówce prowadzone s
ró
ne rodzaje i typy terapii m.in.:
- psychologiczna,
- pedagogiczna,
- logopedyczna,
- muzykoterapia (w tym logorytmika),
- terapia integracji sensorycznej,
- ró
ne formy wspierania rodzin
W zale
no
ci od potrzeb dziecka i mo
liwo
ci placówki:
- kinezyterapia,
- fizykoterapia,
- inne,
· Najcz
ciej terapia odbywa si
5 x w tygodniu najrzadziej 1 x w tygodniu.
· Wykorzystuje si
ró
ne metody i zró
nicowane techniki dobieraj
c je
indywidualnie do potrzeb psychofizycznych pacjenta. Czas trwania terapii jak
i cz
stotliwo
jej stosowania s
zró
nicowane, dostosowane do stanu
mo
liwo
ci i potrzeb dziecka.
· W placówkach dla dzieci z niepełnosprawno
ci
mog
by
równie
grupy
dziennego pobytu – wówczas dziecko uczestniczy w programie
terapeutycznym codziennie 4-6 godzin (
łobki, przedszkola dla dzieci z wad
słuchu).
4.
Wspieranie rodzin:
· Wszyscy rodzice i opiekunowie otrzymuj
w ramach poradni szczegółowy
instrukta
dotycz
cy:
- stymulacji rozwoju dziecka,
- prawidłowej piel
gnacji,
- rozwi
zywania problemów wychowawczych.
· Prowadzenie instrukta
u ma najcz
ciej charakter warsztatowy, zakłada
aktywny udział rodziców w sytuacjach modelowych.
· We wskazanych przypadkach stosowane s
ró
ne formy wspierania rodzin –
w zale
no
ci od indywidualnych potrzeb rodziny – psychoedukacja, terapia
psychologiczna indywidualna, mał
e
ska, rodzinna, grupowa i terapia
interakcji rodzic-dziecko, treningi umiej
tno
ci wychowawczych.
· Współpraca profesjonalistów z rodzicami jest podstawowym warunkiem
prawidłowego przebiegu terapii, a wspieranie psychologiczne rodziców
wpływa na rozumienie przez nich potrzeb dziecka niepełnosprawnego i ich
realizacj
.
5.
Zespołowy model pracy:
· Dzi
ki codziennej współpracy zespołu ró
nych specjalistów post
powanie
diagnostyczno-terapeutyczno-rehabilitacyjne realizowane w odniesieniu do
danego dziecka jest zintegrowane. Ka
dego dnia odbywa si
omówienie
2
problematyki zwi
zanej z rozwojem dzieci zarówno tych diagnozowanych po
raz pierwszy jak i uczestnicz
cych w programie terapeutycznym.
W omawianiu bior
udział specjali
ci ró
nych dziedzin. Skutkuje to
interdyscyplinarn
diagnoz
obejmuj
c
wszystkie aspekty rozwoju dziecka
oraz wdro
eniem wielospecjalistycznego post
powania terapeutycznego
dostosowanego do indywidualnych potrzeb dziecka i mo
liwo
ci rodziny.
Pozwala równie
na szybkie weryfikowanie diagnozy lub/i modyfikowanie
metod terapii.
6.
Miejsce udzielania
wiadcze
:
·
wiadczenia mog
by
realizowane na terenie placówki lub w
rodowisku
rodzinnym dziecka.
· Do domu rodzinnego mo
e je
dzi
wyznaczony specjalista z danej placówki
lub terapeuta pracuj
cy w miejscu zamieszkania dziecka a współpracuj
cy ze
specjalistyczna poradni
. (Terapeuta z odpowiednimi kwalifikacjami do pracy
z dzieckiem z wad
słuchu, odpowiednim sta
em pracy lub/i odbytym sta
em
w placówce specjalistycznej).
7.
Wykaz procedur i bada
diagnostycznych realizowanych w placówkach
udzielaj
cych wczesnej, wielospecjalistycznej pomocy (wg ICD-9) zgodnych z
profilem
wiadczonych usług, w szczególno
ci:
3
Badanie i porada lekarska /89.0/- obejmuje diagnostyk
psychiatryczn
lub/i neurologiczn
lub/i w zakresie rehabilitacji narz
dów ruchu lub/i
okulistyczn
, lub/i audiologiczn
oraz konsultacje pediatryczne, badanie i porad
psychologiczn
/89.04, 94.0/, badanie i porad
logopedyczn
/89.04/,
badanie i porad
w zakresie kinezyterapii psychomotorycznej /89.04/, psychoterapia (formy grupowe /94.4/ i indywidualne /94.3/, terapia rodzin /94.42,
94.44, 93.82/ - obejmuje równie
psychoedukacj
, socjoterapia /94.44, 94.33, 93.89/, kinezyterapia /93.1/, fizykoterapia /93.2/, rehabilitacja mowy
/93.7/, terapia edukacyjna /93.82/, terapia zaj
ciowa /93.83/, terapia przez zabaw
/93.81/, terapia muzyczna /93.84/, terapia behawioralna, interwencje
socjalne /93.89/, prowadzenie dokumentacji, opracowywanie programów terapeutycznych
Dost
pne
wiadczenia
Pracownicy realizuj
cy
Przeci
tny czas realizacji (w min.)
wiadczenia wst
pne:
Badanie lekarskie (89.0)*
90-120
60
60
60
Psychiatra
Neurolog
Lekarz rehabilitacji medycznej
Lub/i lekarze innych specjalno
ci:
Audiolog, okulista, ortopeda-konsultant
Badanie psychologiczne (89.04, 94.0)
Psycholog
90-120
90-120
60
60
Diagnostyczna sesja rodziny (94.49; 94.09)
Psycholog
Badanie i porada logopedy (89.04)
Logopeda
Badanie i porada w zakresie kinezyterapii
psychomotorycznej (89.04)
Mgr fizjoterapii, mgr pedagogiki specjalnej lub
psycholog – z odpowiednim przygotowaniem
wiadczenia wielokrotne
*
:
Badanie lekarskie (89.0)*
Psychiatra
45
Neurolog
Lekarz rehabilitacji medycznej
Pediatra – konsultant
Lub/i audiolog – konsultant,
Lub/i okulista – konsultant,
Lub/i ortopeda - konsultant
30-45
45
30
30
30
30
Badanie i porada psychologiczna (89.4,94.0)
Psycholog
60
Badanie i porada logopedy (89.04)
Logopeda
45
45-60
Badanie i porada w zakresie kinezyterapii
psychomotorycznej (89.04)
Mgr fizjoterapii, psycholog lub mgr pedagogiki
specjalnej z odpowiednim przygotowaniem
Psychoterapia indywidualna (94.3)
w tym psychoterapia w formie zabawy (94.36),
Psycholog z odpowiednim przygotowaniem
45-60
terapia behawioralna (94.33)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
45-60
psychoterapia grupowa (94.4)
psycholog z odpowiednim przygotowaniem
60-90
terapia rodzin (94.42)
psychoterapeuta z odpowiednim certyfikatem
90-120
psychoedukacja rodzin (93.82)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
60-90
treningi behawioralne (treningi kompetencji,
umiej
tno
ci wychowawczych (94.33)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
60
socjoterapia (94.44, 94.33, 93.89)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
(psycholog, pedagog)
60-90
Terapia zaj
ciowa (93.83)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
30-60
4
Terapia edukacyjna (93.82)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
(pedagog, psycholog)
30-60
Terapia przez zabaw
(93.81)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
(pedagog, psycholog)
30-60
Terapia muzyczna (93.84)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
45-60
Rehabilitacja mowy (93.7, 93,8)
logopeda z odpowiednim przygotowaniem
30-60
Kinezyterapia (93.1)
mgr fizjoterapii, technik fizjoterapii
30-60
Fizykoterapia (93.2)
mgr fizjoterapii, technik fizjoterapii
dostosowany do rodzajów zabiegów,
r. 20 min.
dostosowany do indywidualnych potrzeb
Wywiady i interwencje socjalne (93.89)
pracownik socjalny
wiadczenia okresowe:
90
Wizyty domowe (94.49)
wg. potrzeb
Dost
p do:
Bada
laboratoryjnych: diagnostycznych i
kontrolnych
Niezb
dnych konsultacji specjalistycznych
* w zale
no
ci od potrzeb dziecka
8.
Kwalifikacje personelu udzielaj
cego
wiadcze
w zakresie diagnozy,
rehabilitacji, terapii i edukacji dzieci z wad
słuchu:
Stanowisko
Kwalifikacje
Lekarz
Psychiatra dzieci
cy
Neurolog dzieci
cy
lekarz rehabilitacji medycznej
pediatra – konsultant
lub/i audiolog, okulista
Psycholog
magisterskie studia psychologiczne, specjalizacja: psychologia kliniczna lub rehabilitacyjna,
co najmniej 5-letni sta
pracy z małym dzieckiem z wad
słuchu (0-6 lat), przygotowanie do
pracy z rodzin
Psychoterapeuta
certyfikat psychoterapeuty
Pedagog
magisterskie studia kierunek : surdopedagogika, magisterskie studia pedagogiczne i
Podyplomowe Studia Surdopedagogikioraz co najmniej 5 letni sta
pracy z dzieckiem z wad
słuchu .
Instruktor terapii zaj
ciowej
dyplom uko
czenia odpowiedniego studium, uczelni, oraz przygotowanie do pracy z
dzieckiem niepełnosprawnym
Logopeda
absolwenci studiów magisterskich specjalno
logopedia, 2-letnie Studia Podyplomowe, oraz
przygotowanie do pracy z dzieckiem z wad
słuchu, co najmniej 5- letni sta
pracy z
dzieckiem z wad
słuchu w wieku (0-6 lat)
Fizjoterapeuta
mgr fizjoterapii, wskazany certyfikat uprawniaj
cy do diagnozy i terapii neurorozwojowej,
technik fizjoterapii,
Rejestratorka
odpowiednie przygotowanie
5
Plik z chomika:
dorotakarpczak
Inne pliki z tego folderu:
ABC mądrego rodzica.pdf
(755 KB)
Hawryłko Beata - Praca z rodziną jako istotny element pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą.doc
(86 KB)
Prośba dziecka nadpobudliwego.docx
(11 KB)
Prawa dziecka.doc
(60 KB)
O szkole - dlaczego dziecko ma złe oceny.7z
(350 KB)
Inne foldery tego chomika:
BEZPIECZEŃSTWO
PEDAGOGIKA-PSYCHOLOGIA
PREZENTACJE
SCENARIUSZE
WRÓŻBY ANDRZEJKOWE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin