POMÓC DZIECKU - PRZEPISY(1).pdf

(143 KB) Pobierz
za³¹cznik 1a
Aneks do Zał cznika nr 1
Standard placówki udzielaj cej wczesnej pomocy dla dzieci z wad słuchu
w wieku od 0 do7 roku ycia
(Uszkodzenie słuchu wykryte w wyniku Powszechnych Przesiewowych
Bada Słuchu u Noworodków)
I.
Model opieki w placówkach udzielaj cych wczesnej pomocy dzieciom
z wad słuchu w wieku 0-7 lat:
1.
Skierowania:
· Dzieci przyjmowane s na podstawie skierowania od lekarza podstawowej
opieki zdrowotnej lub specjalisty lub/i opinii wydanej przez zespół orzekaj cy
publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub na pro b rodziców.
· Placówk udzielaj c wiadczenia wybieraj rodzice (opiekunowie)
niepełnosprawnego dziecka spo ród placówek wł czonych w ogólnopolsk
sie placówek rehabilitacyjnych, akredytowanych, to jest figuruj cych w
rejestrze starosty (wojewody).
2.
Diagnoza:
· Ka de dziecko, przyjmowane w placówce po raz pierwszy konsultowane jest
przez zespół specjalistów tj. psychologa, logoped , pedagoga lub w razie
potrzeby lekarza specjalist (audiologa, neurologa), fizjoterapeut .
Wizyta u ka dego ze specjalistów w czasie, której przeprowadzany jest
wywiad, obserwacja kliniczna, badania specjalistyczne skutkuje diagnoz
wst pn tzn. diagnoz lekarsk , psychologiczn , logopedyczn i ocen stanu
ruchowego oraz wdro eniem odpowiedniego typu terapii.
· W uzasadnionych przypadkach proces diagnostyczny wymaga dłu szej
obserwacji i wykonania szeregu bada . Wówczas niezb dna jest seria wizyt
zmierzaj cych do postawienia pełnej diagnozy.
· Kolejne wizyty konsultacyjno-kontrolne odbywaj si tylko u tych
specjalistów, których pomocy wymaga dane dziecko. Najcz ciej jednak s to
wizyty u wszystkich wymienionych specjalistów (ze wzgl du na specyfik
problemów rozwojowych dzieci niepełnosprawnych)
· Cz stotliwo wizyt konsultacyjno-kontrolnych zale y od specyfiki problemów
rozwojowych dziecka oraz przebiegu terapii. Dziecko zgłasza si najcz ciej
2 razy w miesi cu, najrzadziej 1 raz na trzy miesi ce do ka dego z
wymienionych specjalistów.
3.
Terapia, rehabilitacja, edukacja dzieci:
· Zarówno z dzie mi jak ich rodzicami przeprowadzana jest terapia wg
indywidualnie opracowanego programu, uwzgl dniaj cego wszystkie
problemy rozwojowe dziecka.
1
· Terapia dziecka mo e by prowadzona indywidualnie, w diadzie rodzic-
dziecko lub/i w małych (4-8 os.) grupach. Ze wzgl du na gł boko zaburze
(cz sto ze sprz eniami) wyst puj cych u dzieci taka liczebno grup jest
optymalna. Wskazane jest, aby mała grupa była prowadzona przez 2
terapeutów. Ze wzgl du na specjalne potrzeby dziecka niepełnosprawnego,
preferowany jest model terapii indywidualnej (1x1).
· W placówce prowadzone s ne rodzaje i typy terapii m.in.:
- psychologiczna,
- pedagogiczna,
- logopedyczna,
- muzykoterapia (w tym logorytmika),
- terapia integracji sensorycznej,
- ró ne formy wspierania rodzin
W zale no ci od potrzeb dziecka i mo liwo ci placówki:
- kinezyterapia,
- fizykoterapia,
- inne,
· Najcz ciej terapia odbywa si 5 x w tygodniu najrzadziej 1 x w tygodniu.
· Wykorzystuje si ne metody i zró nicowane techniki dobieraj c je
indywidualnie do potrzeb psychofizycznych pacjenta. Czas trwania terapii jak
i cz stotliwo jej stosowania s zró nicowane, dostosowane do stanu
mo liwo ci i potrzeb dziecka.
· W placówkach dla dzieci z niepełnosprawno ci mog by równie grupy
dziennego pobytu – wówczas dziecko uczestniczy w programie
terapeutycznym codziennie 4-6 godzin ( łobki, przedszkola dla dzieci z wad
słuchu).
4.
Wspieranie rodzin:
· Wszyscy rodzice i opiekunowie otrzymuj w ramach poradni szczegółowy
instrukta dotycz cy:
- stymulacji rozwoju dziecka,
- prawidłowej piel gnacji,
- rozwi zywania problemów wychowawczych.
· Prowadzenie instrukta u ma najcz ciej charakter warsztatowy, zakłada
aktywny udział rodziców w sytuacjach modelowych.
· We wskazanych przypadkach stosowane s ne formy wspierania rodzin –
w zale no ci od indywidualnych potrzeb rodziny – psychoedukacja, terapia
psychologiczna indywidualna, mał e ska, rodzinna, grupowa i terapia
interakcji rodzic-dziecko, treningi umiej tno ci wychowawczych.
· Współpraca profesjonalistów z rodzicami jest podstawowym warunkiem
prawidłowego przebiegu terapii, a wspieranie psychologiczne rodziców
wpływa na rozumienie przez nich potrzeb dziecka niepełnosprawnego i ich
realizacj .
5. Zespołowy model pracy:
· Dzi ki codziennej współpracy zespołu ró nych specjalistów post powanie
diagnostyczno-terapeutyczno-rehabilitacyjne realizowane w odniesieniu do
danego dziecka jest zintegrowane. Ka dego dnia odbywa si omówienie
2
problematyki zwi zanej z rozwojem dzieci zarówno tych diagnozowanych po
raz pierwszy jak i uczestnicz cych w programie terapeutycznym.
W omawianiu bior udział specjali ci ró nych dziedzin. Skutkuje to
interdyscyplinarn diagnoz obejmuj c wszystkie aspekty rozwoju dziecka
oraz wdro eniem wielospecjalistycznego post powania terapeutycznego
dostosowanego do indywidualnych potrzeb dziecka i mo liwo ci rodziny.
Pozwala równie na szybkie weryfikowanie diagnozy lub/i modyfikowanie
metod terapii.
6. Miejsce udzielania wiadcze :
· wiadczenia mog by realizowane na terenie placówki lub w rodowisku
rodzinnym dziecka.
· Do domu rodzinnego mo e je dzi wyznaczony specjalista z danej placówki
lub terapeuta pracuj cy w miejscu zamieszkania dziecka a współpracuj cy ze
specjalistyczna poradni . (Terapeuta z odpowiednimi kwalifikacjami do pracy
z dzieckiem z wad słuchu, odpowiednim sta em pracy lub/i odbytym sta em
w placówce specjalistycznej).
7. Wykaz procedur i bada diagnostycznych realizowanych w placówkach
udzielaj cych wczesnej, wielospecjalistycznej pomocy (wg ICD-9) zgodnych z
profilem wiadczonych usług, w szczególno ci:
3
Badanie i porada lekarska /89.0/- obejmuje diagnostyk psychiatryczn lub/i neurologiczn lub/i w zakresie rehabilitacji narz dów ruchu lub/i
okulistyczn , lub/i audiologiczn oraz konsultacje pediatryczne, badanie i porad psychologiczn /89.04, 94.0/, badanie i porad logopedyczn /89.04/,
badanie i porad w zakresie kinezyterapii psychomotorycznej /89.04/, psychoterapia (formy grupowe /94.4/ i indywidualne /94.3/, terapia rodzin /94.42,
94.44, 93.82/ - obejmuje równie psychoedukacj , socjoterapia /94.44, 94.33, 93.89/, kinezyterapia /93.1/, fizykoterapia /93.2/, rehabilitacja mowy
/93.7/, terapia edukacyjna /93.82/, terapia zaj ciowa /93.83/, terapia przez zabaw /93.81/, terapia muzyczna /93.84/, terapia behawioralna, interwencje
socjalne /93.89/, prowadzenie dokumentacji, opracowywanie programów terapeutycznych
Dost pne wiadczenia
Pracownicy realizuj cy
Przeci tny czas realizacji (w min.)
wiadczenia wst pne:
Badanie lekarskie (89.0)*
90-120
60
60
60
Psychiatra
Neurolog
Lekarz rehabilitacji medycznej
Lub/i lekarze innych specjalno ci:
Audiolog, okulista, ortopeda-konsultant
Badanie psychologiczne (89.04, 94.0)
Psycholog
90-120
90-120
60
60
Diagnostyczna sesja rodziny (94.49; 94.09)
Psycholog
Badanie i porada logopedy (89.04)
Logopeda
Badanie i porada w zakresie kinezyterapii
psychomotorycznej (89.04)
Mgr fizjoterapii, mgr pedagogiki specjalnej lub
psycholog – z odpowiednim przygotowaniem
wiadczenia wielokrotne * :
Badanie lekarskie (89.0)*
Psychiatra
45
Neurolog
Lekarz rehabilitacji medycznej
Pediatra – konsultant
Lub/i audiolog – konsultant,
Lub/i okulista – konsultant,
Lub/i ortopeda - konsultant
30-45
45
30
30
30
30
Badanie i porada psychologiczna (89.4,94.0)
Psycholog
60
Badanie i porada logopedy (89.04)
Logopeda
45
45-60
Badanie i porada w zakresie kinezyterapii
psychomotorycznej (89.04)
Mgr fizjoterapii, psycholog lub mgr pedagogiki
specjalnej z odpowiednim przygotowaniem
Psychoterapia indywidualna (94.3)
w tym psychoterapia w formie zabawy (94.36),
Psycholog z odpowiednim przygotowaniem
45-60
terapia behawioralna (94.33)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
45-60
psychoterapia grupowa (94.4)
psycholog z odpowiednim przygotowaniem
60-90
terapia rodzin (94.42)
psychoterapeuta z odpowiednim certyfikatem
90-120
psychoedukacja rodzin (93.82)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
60-90
treningi behawioralne (treningi kompetencji,
umiej tno ci wychowawczych (94.33)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
60
socjoterapia (94.44, 94.33, 93.89)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
(psycholog, pedagog)
60-90
Terapia zaj ciowa (93.83)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
30-60
4
99410497.002.png 99410497.003.png 99410497.004.png 99410497.005.png
Terapia edukacyjna (93.82)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
(pedagog, psycholog)
30-60
Terapia przez zabaw (93.81)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
(pedagog, psycholog)
30-60
Terapia muzyczna (93.84)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
45-60
Rehabilitacja mowy (93.7, 93,8)
logopeda z odpowiednim przygotowaniem
30-60
Kinezyterapia (93.1)
mgr fizjoterapii, technik fizjoterapii
30-60
Fizykoterapia (93.2)
mgr fizjoterapii, technik fizjoterapii
dostosowany do rodzajów zabiegów, r. 20 min.
dostosowany do indywidualnych potrzeb
Wywiady i interwencje socjalne (93.89)
pracownik socjalny
wiadczenia okresowe:
90
Wizyty domowe (94.49)
wg. potrzeb
Dost p do:
Bada laboratoryjnych: diagnostycznych i
kontrolnych
Niezb dnych konsultacji specjalistycznych
* w zale no ci od potrzeb dziecka
8. Kwalifikacje personelu udzielaj cego wiadcze w zakresie diagnozy,
rehabilitacji, terapii i edukacji dzieci z wad słuchu:
Stanowisko
Kwalifikacje
Lekarz
Psychiatra dzieci cy
Neurolog dzieci cy
lekarz rehabilitacji medycznej
pediatra – konsultant
lub/i audiolog, okulista
Psycholog
magisterskie studia psychologiczne, specjalizacja: psychologia kliniczna lub rehabilitacyjna,
co najmniej 5-letni sta pracy z małym dzieckiem z wad słuchu (0-6 lat), przygotowanie do
pracy z rodzin
Psychoterapeuta
certyfikat psychoterapeuty
Pedagog
magisterskie studia kierunek : surdopedagogika, magisterskie studia pedagogiczne i
Podyplomowe Studia Surdopedagogikioraz co najmniej 5 letni sta pracy z dzieckiem z wad
słuchu .
Instruktor terapii zaj ciowej
dyplom uko czenia odpowiedniego studium, uczelni, oraz przygotowanie do pracy z
dzieckiem niepełnosprawnym
Logopeda
absolwenci studiów magisterskich specjalno logopedia, 2-letnie Studia Podyplomowe, oraz
przygotowanie do pracy z dzieckiem z wad słuchu, co najmniej 5- letni sta pracy z
dzieckiem z wad słuchu w wieku (0-6 lat)
Fizjoterapeuta
mgr fizjoterapii, wskazany certyfikat uprawniaj cy do diagnozy i terapii neurorozwojowej,
technik fizjoterapii,
Rejestratorka
odpowiednie przygotowanie
5
99410497.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin