Marek Hendrykowski - Griffith, kubizm i sztuka XX w.doc

(28 KB) Pobierz
Marek Hendrykowski „Griffith, kubizm i sztuka XX wieku”

Marek Hendrykowski „Griffith, kubizm i sztuka XX wieku”

 

„Twórczość Griffitha z lat 1908-1914 (okres Biographu) spełnia wszelkie warunki przełomu artystycznego w wielkim stylu.”

 

1)     kino ery przedgriffithowskiej:

 

wielcy reżyserzy: Georges Méliès, Ferdinand Zecca, Victorin Jasset, Robert William Paul, Cecil Hepworth, James Williamson, George Albert Smith, Albert Capellani, Edwin S. Porter, James Stuart Blackton, Luigi Maggi.

 

Georges Méliès – formuła opowiastki obrazkowej, swobodne korzystanie z umownych zmian miejsca akcji i przeskoków czasowych, ALE ograniczenie krępując ciągłością i jednowątkowością ekranowych zdarzeń, wymóg ich sukcesywnego związku; jedność ujęcia, sceny i epizodu – brak możliwości atomizowania przebiegu pojedynczego wydarzenia oglądanego z różnych punktów widzenia i różnicowania jego wagi względem pozostałych.

Inscenizacja – dwa style odbioru: werystyczny i fantastyczny

 

Zecca, Porter, Smith, Mottershaw, Hepworth, Caserini, Pastrone, Durand – zmienne kąty widzenia kamery, jej przestrzenna mobilność, zdjęcia plenerowe, bardziej zwarty montaż (krótkie, szybkozmienne ujęcia) – zagęszczenie toku filmowej opowieści i zwiększenie dynamiki akcji, ALE panowanie planów ogólnych (sporadyczne zbliżenia), zachowanie konstrukcyjnej tożsamości: ujęcia, sceny i epizodu

 

continuity – zasada ciągłości akcji wynikająca z montażowego następstwa serii następujących po sobie scen.

 

2)     Griffith jako innowator

-          niezwykle dynamiczny i nośny system ewolucji twórczej

-          nie tylko respektowanie reguł continuity, a także wykorzystanie płynących z nich korzyści.

-          „Napad na pociąg” Portera – zaczątki akcji równoległej. Istotą Griffithowskich filmów nie jest montaż akcji równoległej, czy szersze niż dotąd stosowanie ujęć zbliżonych – prawdziwym osiągnięciem jest systemowe wykorzystanie chwytów i reguł w konstrukcji montażowej filmu.

-          współpraca: David Wark Griffith (reżyser) i Billy Bitzer (operator) =

a)      budowa planu i kompozycja kadru,

b)     dramaturgia ujęcia i sceny,

c)      eksperymenty z oświetleniem i taśmą ortochromatyczną,

d)     zastosowanie diafragmy iris,

e)      winietowanie,

f)       przenikanie,

g)     ściemnienie i rozjaśnienie,

h)     różne rodzaje użytych obiektywów,

i)       zmienne punkty widzenia i ruchy kamery,

j)       zdjęcia plenerowe,

k)     scenografia,

l)       rozmaite konstrukcje montażowe (z montażem akcji równoległych),

m)   stopniowanie napięcia dramatycznego (klimaks, dénouemant, ratunek w ostatniej chwili),

n)     frazowanie,

o)     rozwinięta konstrukcja postaci oparta na zreformowanym stylu gry aktorskiej

-          znak firmowy w twórczości Griffitha – zależność funkcjonalna między potencjałem dramatycznym a kompozycją estetyczną filmu

3)     Griffith i przełom kubistyczny:

-          przełom ten był generalną analogią twórczych poszukiwań

-          czasoprzestrzeń filmu u Griffitha (jak u kubistów) zatomizowaną całością wyposażoną we własny porządek, z regułami rytmizacji włącznie.

-          wypracował klasyczny dzisiaj model narracji filmowej,

-          Griffith – odkrywca i prawodawca podstawowych reguł poetyki odbioru filmowego,

-          Wyższy porządek systemowych właściwości poetyki wyreżyserowanych przez niego utworów, tj.: paralelizm – kompozycyjna klamra ujęcia powtórzonego na początku i na końcu, fraza montażowa – stopklatka w funkcji dramaturgicznej, rytm – ujęcie powracające w charakterze lejtmotywu, kompozycja – przepastna elipsa montażowa.

-          scena filmowa staje się konstrukcją wieloujęciową, jej udowa oparta jest na odmiennie zaprojektowanej czasoprzestrzeni i zmiennych punktach widzenia kamery

4)     Czasoprzestrzeń u Griffitha

Kategoria czasoprzestrzeni: tworzywo, które jeszcze nie zostało uformowane (materiał) a tworzywo, któremu nadano już określoną filmową formę. Griffith operuje przestrzenią wyobrażoną.

5)     Sztuka jako doświadczenie

-          twórczość Griffitha „skażona” filozofią naturalizmu i humanizmu,

-          fundamentem konstrukcji świata przedstawionego ludzi i skutki ich działania – łańcuchy zdarzeń,

-          akcja filmów zakorzeniona jest w świecie naturalnym i społecznym

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin