Analiza śladów genetycznych jako dowód w procesie karnym 1.pdf

(91 KB) Pobierz
klejnowska.qxd
Monika Klejnowska
Analiza œladów genetycznych
jako dowód w procesie karnym – cz. I
Analiza œladów genetycznych mo-
¿e mieæ bardzo szerokie zastosowa-
nie. Znacz¹cy rozwój genetyki spra-
wi³, ¿e kryminalistyka zaczê³a z po-
wodzeniem wykorzystywaæ metody
badania DNA, które pozwalaj¹ na od-
tworzenie przebiegu zdarzenia oraz
powi¹zanie ofiary lub podejrzanego
z konkretnym przestêpstwem. Wyniki
badañ DNA mog¹ s³u¿yæ zatem reali-
zacji celów procesu karnego, ponie-
wa¿ mo¿na zaliczyæ je do materia³u
dowodowego bêd¹cego podstaw¹
orzeczenia o winie i karze. Skoro tak,
to nale¿y dok³adniej przyjrzeæ siê
procesowo-kryminalistycznym aspe-
ktom wykorzystywania œladów gene-
tycznych.
Na pocz¹tku warto wyraŸnie okre-
œliæ, czym jest œlad genetyczny. Otó¿
DNA to substancja chemiczna zwana
kwasem dezoksyrybonukleinowym,
wchodz¹ca w sk³ad 46 chromoso-
mów wystêpuj¹cych w j¹drze komór-
kowym ka¿dej komórki, z której zbu-
dowany jest organizm ludzki, a tak¿e
zwierz¹t i roœlin 1 . Materia³em nadaj¹-
cym siê do badañ DNA mog¹ wiêc
byæ w³osy, krew, wymazy pobrane ze
œluzówki policzków, tkanki, wydzieli-
ny (takie jak œlina czy nasienie) b¹dŸ
wydaliny (mocz). Materia³ do badañ
mo¿e pochodziæ nie tylko od cz³owie-
ka, ale tak¿e od zwierz¹t oraz roœlin
i ich fragmentów. Jest on nazywany
materia³em biologicznym albo œlada-
mi biologicznymi. Dopiero zbadanie
tego materia³u – tych œladów – pod
k¹tem zawartoœci DNA prowadzi do
uzyskania œladu genetycznego. Œla-
dem genetycznym bêdzie zatem wy-
nik badania materia³u biologicznego
(œladu biologicznego), którego przed-
miotem jest ustalenie tzw. profilu
DNA. Œlad genetyczny nie jest wiêc
to¿samy z pojêciem œladu biologicz-
nego. Œlady biologiczne mog¹ byæ
bowiem przedmiotem innych badañ
biologicznych i fizykochemicznych,
niezwi¹zanych z ustalaniem zawarto-
œci DNA. Na przyk³ad badania krwi
mog¹ obejmowaæ ustalenie grupy
krwi, zawartoœci alkoholu czy narko-
tyków we krwi, a z kolei w³os dowo-
dowy i porównawczy mo¿na analizo-
waæ pod k¹tem ustalenia jego d³ugo-
œci, kszta³tu, przekroju, barwy lub
cech morfologicznych.
W medycynie s¹dowej i kryminali-
styce analiza DNA znajduje zastoso-
wanie w:
1) identyfikacji osób, zwi¹zanej
z ustaleniem ojcostwa i macie-
rzyñstwa, ustaleniem pokre-
wieñstwa do celów imigracyj-
nych, identyfikacj¹ zamienio-
nych noworodków i zaginionych
dzieci oraz z antropologi¹;
2) identyfikacji próbek materia³u
biologicznego, czyli badaniu
œladów krwi, w³osów, nasienia,
identyfikacji spermy w wyma-
zach, badaniu koœci i zêbów,
paznokci, ustalaniu to¿samoœci
preparatów mikroskopowych
oraz próbek krwi alkoholowej,
3) identyfikacji zw³ok i szcz¹tków
ludzkich 2 .
Nale¿a³oby siê zastanowiæ nad
tym, jak¹ funkcjê spe³niaj¹ œlady ge-
netyczne w procesie wykrycia prze-
stêpstwa i ustalenia uczestników te-
go zdarzenia. Kodeks postêpowania
karnego nie pos³uguje siê pojêciem
œladu genetycznego ani nie mówi
wprost o „badaniach DNA”. Nie u¿y-
wa siê w nim równie¿ okreœlenia
„œlad biologiczny”, ale za to w art. 74
§ 2 i 3 oraz w art. 192a k.p.k. wymie-
nione s¹ poszczególne rodzaje œla-
dów zaliczanych do biologicznych ta-
kie jak: krew, w³osy, wydzieliny orga-
nizmu, wymaz ze œluzówki policzków.
W art. 74 § 4 k.p.k., który odsy³a do
rozporz¹dzenia Ministra Sprawiedli-
woœci, reguluj¹cego szczegó³owe
warunki i sposób poddawania bada-
niom lub dokonywania czynnoœci
z udzia³em oskar¿onego oraz osoby
podejrzanej, o których mowa w art.
74 § 2 pkt 1 i 3 oraz § 3, wskazuje
siê, i¿ regulacja zawarta w akcie wy-
konawczym powinna mieæ na uwa-
dze to, aby gromadzenie, utrwalanie
i analiza materia³u dowodowego by³y
dokonywane zgodnie z aktualn¹ wie-
dz¹ z zakresu kryminalistyki i medy-
cyny s¹dowej. Tak¿e czynnoœci,
o których mowa w art. 192a k.p.k.,
dokonuje siê nie tylko w celu ograni-
czenia krêgu osób podejrzanych, ale
równie¿ w celu ustalenia wartoœci do-
wodowej utrwalonych œladów. Warto
dodaæ, ¿e art. 192a k.p.k. umiejsco-
wiony jest w dziale V kodeksu postê-
powania karnego, który poœwiêcony
zosta³ dowodom. We wspomnianych
przepisach mówi siê zatem o „anali-
zie materia³u dowodowego” oraz
o „ustalaniu wartoœci ujawnionych
œladów”. Za dowód genetyczny mo-
¿emy uznaæ wyniki metod (sposo-
bów) identyfikacji na podstawie œla-
dów biologicznych, prowadz¹cych do
uzyskania zgodnoœci tzw. profilów
DNA, czyli œladów genetycznych
otrzymanych po badaniach materia³u
zabezpieczonego i porównawczego.
Wprawdzie w kodeksie postêpowa-
nia karnego nie u¿ywa siê pojêcia do-
wodu genetycznego, ale mo¿na dys-
kutowaæ, czy rzeczywiœcie dowód
z analizy DNA jest dowodem niena-
zwanym, czyli niewymienionym w ka-
talogu dowodów unormowanych
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 252/06
13
33694967.002.png
przez kodeks postêpowania karnego.
Nie wymienia siê wprost w ustawie
nazwy „œlad genetyczny” czy „dowód
genetyczny”, ale omówione unormo-
wanie tê kategoriê dowodów ujmuje
opisowo, wskazuj¹c na dowodowe
mo¿liwoœci badawcze prowadz¹ce
bezpoœrednio do uzyskania profilu
DNA oraz okreœlaj¹c warunki proce-
duralne jego uzyskania gwarantuj¹ce
pewien stopieñ ochrony podstawo-
wych praw jednostki.
Œlady genetyczne mog¹ stanowiæ
cenne Ÿród³o informacji przydatnych
organom œcigania i wymiaru sprawie-
dliwoœci od najwczeœniejszego mo-
mentu zetkniêcia siê z wiadomoœci¹
o zaistnia³ym czynie zabronionym.
Analiza œladów genetycznych mo¿e
mieæ zatem miejsce ju¿ w fazie dzia-
³añ operacyjnych, a tak¿e w procesie
karnym. W trakcie dzia³añ operacyj-
nych b¹dŸ w fazie in rem postêpowa-
nia karnego, gdy organy œcigania
dysponuj¹ jeszcze zbyt ma³¹ iloœci¹
wskazówek, by przes¹dzaæ o zwi¹z-
ku danej osoby z przestêpstwem,
a czêsto nawet by zawêziæ swoje po-
dejrzenia do danej grupy osób, anali-
za œladów genetycznych mo¿e u³a-
twiæ organom œcigania wyjœcie z im-
pasu i rozpoczêcie poszukiwañ danej
osoby b¹dŸ osób na szerok¹ skalê.
W tym celu stosowane s¹ dwie meto-
dy dzia³ania: œlady genetyczne mog¹
byæ porównane z kodem DNA
wszystkich reprezentantów jakiejœ
populacji albo z danymi zawartymi
w bazie informatycznej.
Czêsto w trakcie poszukiwañ
sprawcy (sprawców) przestêpstwa
siêga siê do wykonywania tzw. gru-
powych testów genetycznych, prze-
prowadzanych na wszystkich przed-
stawicielach jakiejœ populacji, z której
potencjalnie przestêpca mo¿e pocho-
dziæ. Warto bli¿ej przyjrzeæ siê temu,
w jakim stopniu technika ta znajduje
odzwierciedlenie w regulacji prawnej.
Znowelizowany art. 15 ust. 1 ustawy
o Policji 3 stanowi w pkt 3a, ¿e poli-
cjanci maj¹ prawo do „pobierania od
osób wymazu ze œluzówki policzków
b) w celu identyfikacji osób o nie-
ustalonej to¿samoœci oraz osób
usi³uj¹cych ukryæ swoj¹ to¿sa-
moœæ, je¿eli ustalenie to¿samo-
œci w inny sposób nie jest mo¿-
liwe”,
oraz w pkt 3b, ¿e policjanci maj¹
prawo „pobierania materia³u biolo-
gicznego ze zw³ok ludzkich o nie-
ustalonej to¿samoœci”.
Kodeks postêpowania karnego
zezwala na pobieranie do badañ ma-
teria³u biologicznego w przepisach
art. 74 i 192a. Na podstawie art. 74
k.p.k. mo¿liwe jest pobranie materia-
³u biologicznego nie tylko od oskar¿o-
nego (podejrzanego), ale tak¿e od
osoby podejrzanej, czyli takiej, prze-
ciwko której postêpowanie karne
jeszcze siê formalnie nie toczy, po-
niewa¿ nie wydano postanowienia
o przedstawieniu zarzutów ani nie
postawiono zarzutu w zwi¹zku
z przyst¹pieniem do przes³uchania
w charakterze podejrzanego (por. art.
71 § 1 k.p.k.). Z kolei art. 192a §
1 k.p.k. zezwala na pobieranie mate-
ria³u biologicznego w celu ogranicze-
nia krêgu osób podejrzanych lub
ustalenia wartoœci dowodowej ujaw-
nionych œladów. Przy czym zauwa¿yæ
nale¿y, ¿e przepis ten zosta³ umiej-
scowiony w rozdziale poœwiêconym
œwiadkom. Mo¿na zatem wniosko-
waæ, ¿e badania materia³u biologicz-
nego wykonywane na podstawie art.
192a k.p.k. bêd¹ podejmowane
w stosunku do œwiadków-pokrzyw-
dzonych oraz wszystkich innych
œwiadków pozostaj¹cych poza wszel-
kimi podejrzeniami w celu eliminacji
œladów pozostawionych przez nich
na miejscu przestêpstwa z zebrane-
go materia³u dowodowego, ale tak¿e
do œwiadków, którzy w pewnym eta-
pie postêpowania stali siê równie¿
osobami podejrzanymi. Zwrot „ogra-
niczenie krêgu osób podejrzanych”
nale¿y bowiem rozumieæ nie tylko ja-
ko upewnienie siê, ¿e kr¹g tych osób
w wyniku badañ eliminacyjnych nie
ulegnie poszerzeniu, ale tak¿e jako
eliminacjê z tego krêgu tych osób po-
dejrzanych do tej pory (a postawio-
nych w roli œwiadka), co do których
po dokonaniu czynnoœci dowodo-
wych podejrzenie pope³nienia prze-
stêpstwa znika. Zauwa¿my, ¿e po
wszczêciu procesu karnego, podob-
nie jak w fazie dzia³añ operacyjnych,
te¿ mo¿e zajœæ koniecznoœæ zidenty-
fikowania osoby o nieznanej to¿sa-
moœci. Jeœli osoba taka bêdzie jedno-
czeœnie osob¹ podejrzan¹, to bada-
nia DNA wobec niej mo¿na przepro-
wadziæ na podstawie art. 74 § 3 k.p.k.
Pojawia siê jednak problem, na jakiej
podstawie przeprowadziæ w procesie
karnym badania œladów genetycz-
nych osób o nieustalonej to¿samoœci,
które nie s¹ dla organów œcigania
osobami podejrzanymi, ale przypusz-
cza siê, ¿e s¹ to osoby pokrzywdzo-
ne albo œwiadkowie zdarzenia.
W szczególnoœci nale¿y zastanowiæ
siê, czy tak¹ podstaw¹ jest art. 192a
§ 1 k.p.k. Mowa w nim przecie¿
o osobie, od której pobierany jest ma-
teria³ do badañ. Nie jest wykluczone,
¿e bêdzie to osoba o nieznanej nam
to¿samoœci, wobec której badania
DNA wykonuje siê po to, aby ustaliæ
dane osobowe. Jeœli jednak zastosu-
jemy wyk³adniê systematyczn¹ tego
przepisu umiejscowionego w rozdzia-
le poœwiêconym œwiadkom, to mo¿e-
my wysnuæ wniosek, ¿e art. 192a
k.p.k. dotyczy wy³¹cznie œwiadków,
a wiêc osób znanych ju¿ organowi
procesowemu z imienia i nazwiska,
chyba ¿e uczynimy zastrze¿enie, i¿
przepis ten dotyczyæ bêdzie tak¿e
tzw. œwiadków faktycznych, czyli
jeszcze niepostawionych formalnie
w roli procesowej, ale co do których
nie wyklucza siê, ¿e w takim charak-
terze mog¹ w przysz³oœci wyst¹piæ,
i z tego powodu próbuje siê za pomo-
c¹ badañ DNA wyeliminowaæ ich
z krêgu osób podejrzanych oraz usta-
liæ wartoœæ dowodow¹ zabezpieczo-
nych œladów, co jednoczeœnie po-
zwoli w ogóle na ustalenie ich to¿sa-
moœci.
Gdyby nie objêto œwiadków fak-
tycznych zakresem podmiotowym
art. 192a k.p.k., to mo¿na by by³o
przyj¹æ, ¿e badania DNA w celu usta-
lenia to¿samoœci osób nienale¿¹cych
do grona osób podejrzanych w pro-
cesie karnym wykonuje siê na pod-
stawie art. 15 ust. 1 pkt 3a lit. b usta-
wy o Policji. Przepis ten nie zakazuje
prowadzenia przecie¿ wyraŸnie ta-
a) w trybie i przypadkach okreœlo-
nych w przepisach kodeksu po-
stêpowania karnego,
14
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 252/06
33694967.003.png
kich badañ w procesie. Mowa jest
tam w ogóle o badaniach identyfika-
cyjnych i nie zastrzega siê, ¿e wy-
³¹cznie poza procesem takie badania
s¹ dozwolone. Je¿eli przychylibyœmy
siê do stanowiska, ¿e w punkcie 3a
lit. b wskazano na inne podstawy pro-
wadzenie badañ DNA poza tymi
okreœlonymi w kodeksie postêpowa-
nia karnego (pkt 3a lit. a), które mog¹
byæ podejmowane zarówno w ra-
mach czynnoœci operacyjnych, jak
i po wszczêciu procesu karnego,
wówczas badania identyfikacyjne
podjête po wszczêciu procesu karne-
go na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 3a
lit. b ustawy o Policji zyskiwa³yby ran-
gê dowodu œcis³ego, a informacje
o wynikach badañ powinny byæ kiero-
wane na podstawie zarz¹dzenia or-
ganu prowadz¹cego postêpowanie
przygotowawcze lub s¹du (art. 21b
ustawy o Policji).
Istotnym pytaniem, na które trzeba
odpowiedzieæ, jest pytanie o to, czy
grupowe testy genetyczne w celu eli-
minacji krêgu osób podejrzanych ju¿
w fazie dzia³añ operacyjnych s¹ do-
puszczalne i czy maj¹ wartoœæ dowo-
dow¹. Jak ju¿ wspomniano, ustawa
o Policji pozwala na pobieranie mate-
ria³u biologicznego do badañ DNA
w trybie okreœlonym w k.p.k. oraz
w celu ustalenia to¿samoœci osób lub
zw³ok. Sporne mo¿e okazaæ siê to,
czy podstawy do pobierania materia-
³u biologicznego na potrzeby badañ
DNA, jakie stwarza k.p.k., pozwalaj¹
s¹dziæ, ¿e tego typu czynnoœci nieko-
niecznie musz¹ mieæ charakter pro-
cesowy. Jeœli w art. 74 § 3 i 192a §
1 k.p.k. jest mowa o badaniach osób
podejrzanych, to czy znaczy to, ¿e ta-
kie badania musz¹ siê odbywaæ po
formalnym wszczêciu postêpowania
karnego, a przynajmniej fazy in rem?
Wprawdzie czynnoœci operacyjne
mog¹ byæ podejmowane w fazie tzw.
czynnoœci sprawdzaj¹cych uregulo-
wanych w kodeksie postêpowania
karnego w art. 307 4 , jednak w¹tpli-
woœci mo¿e wzbudzaæ to, czy w ra-
mach takich czynnoœci sprawdzaj¹-
cych pobierany mo¿e byæ materia³
biologiczny od œwiadka, o którym mo-
wa w art. 307 § 3 k.p.k., w celu pod-
dania go badaniom eliminacyjnym
lub w celu ustalenia wartoœci dowo-
dowej ujawnionych œladów na pod-
stawie art. 192a § 1 k.p.k. Art. 307 §
2 k.p.k. wyraŸnie bowiem zabrania
przeprowadzania dowodu z opinii
bieg³ego, a w omawianej sytuacji po-
trzebna by³aby ekspertyza genetycz-
na. Z drugiej strony zgodnie z art. 15
ust. 1 pkt 3a lit. b i 3b ustawy o Poli-
cji mo¿liwe jest badanie materia³u
biologicznego w celu ustalenia to¿sa-
moœci osób lub zw³ok, a z kolei zgod-
nie z art. 21a ust. 2 pkt d ustawy
o Policji w bazie danych DNA groma-
dzi siê i przetwarza miêdzy innymi
œlady (genetyczne) nieznanych
sprawców przestêpstw. Badania
DNA w celu ustalenia to¿samoœci
osób b¹dŸ zw³ok niekoniecznie mu-
sz¹ odbywaæ siê ju¿ na etapie dzia-
³añ procesowych. Wspomniane prze-
pisy ustawy o Policji mówi¹ o identy-
fikacyjnym celu ustalania to¿samo-
œci. Wydaje siê jednak, ¿e badania
DNA, maj¹ce na celu potwierdzenie
to¿samoœci, zmierzaæ bêd¹ nie tylko
do ustalenia danych osoby zaginio-
nej, ale tak¿e takiej, która ma zwi¹-
zek z przestêpstwem jako sprawca
(w powo³anym pkt 3a mowa jest
o osobie usi³uj¹cej ukryæ swoj¹ to¿-
samoœæ, a tak¹ osob¹ z regu³y bê-
dzie w³aœnie sprawca przestêpstwa)
lub pokrzywdzony. Cele badañ iden-
tyfikacyjnych bêd¹ zatem wywo³ywa-
³y daleko id¹ce skutki. Jeœli badania
identyfikacyjne DNA potwierdz¹ jed-
noczeœnie, ¿e dana osoba ma zwi¹-
zek z przestêpstwem, to nie mo¿na
obok tego faktu przejœæ obojêtnie
z tego tylko powodu, ¿e przepis po-
zwala nam wy³¹cznie zidentyfikowaæ
osobê. Nie oznacza to, ¿e na samym
zidentyfikowaniu koñczy siê rola tych
badañ. Si³¹ rzeczy informacja o profi-
lu DNA dostarczyæ nam mo¿e wiêcej
informacji ni¿ tylko potwierdziæ dane
osobowe i tym samym s³u¿y tak¿e in-
nym celom zmierzaj¹cym do ustale-
nia sprawcy przestêpstwa. Ustalenie
takich danych niejednokrotnie mo¿e
mieæ miejsce przed wszczêciem po-
stêpowania w³aœnie po to, aby pod-
staw¹ do jego wszczêcia nie by³y do-
mys³y, ale przynajmniej uzasadnione
podejrzenie pope³nienia tego prze-
stêpstwa. W zwi¹zku z tym w bazie
DNA znajd¹ siê œlady genetyczne
nieznanych sprawców przestêpstw,
które mog¹ trafiæ tam podczas pro-
wadzenia dzia³añ operacyjno-rozpo-
znawczych, maj¹cych na celu ustale-
nie sprawcy przestêpstwa na podsta-
wie badañ DNA. Zauwa¿yæ nale¿y
dodatkowo to, ¿e w niezmienionym
kszta³cie pozostaje nadal art. 20 ust.
2 ustawy o Policji, zgodnie z którym
Policja mo¿e pobieraæ, przetwarzaæ
i wykorzystywaæ dane osobowe (da-
ne dotycz¹ce kodu genetycznego,
wy³¹cznie o niekoduj¹cych regionach
genomu – art. 20 ust. 2 pkt 1 ustawy
o Policji) nie tylko w celach identyfi-
kacyjnych, lecz tak¿e wykrywczych.
Wprawdzie niekiedy podkreœla siê,
¿e wykrycie sprawcy, zgodnie z art.
297 § 1 pkt 2 k.p.k., jest celem proce-
sowym, a nie operacyjnym, jednak
czynnoœci operacyjne podejmowane
s¹ miêdzy innymi w celu ustalenia
sprawcy (por. te¿ art. 19 ust. 1 usta-
wy o Policji). „Ustalanie” i „wykrycie”
mog¹ siê w praktyce z ³atwoœci¹ po-
krywaæ i w gruncie rzeczy mo¿na za-
ryzykowaæ stwierdzenie, ¿e czynno-
œci operacyjno-rozpoznawcze maj¹
inny charakter prawny i inn¹ formê
ni¿ czynnoœci procesowe, ale cele
obydwu rodzajów czynnoœci s¹
zbie¿ne. Jeœli przyjmiemy, ¿e bada-
nia genetyczne mo¿na przeprowa-
dzaæ w ramach czynnoœci operacyj-
nych niepodejmowanych w postêpo-
waniu sprawdzaj¹cym, to trochê nie-
zrozumia³e wydaje siê rezygnowanie
z nich na etapie sprawdzania faktów.
Przeprowadzenie badañ genetycz-
nych zawsze bêdzie wymaga³o
udzia³u eksperta. Jeœli do takich ba-
dañ dochodzi w ramach czynnoœci
operacyjnych, to nie mo¿na tu natu-
ralnie mówiæ o dowodzie formalnym,
jakim jest procesowy dowód z opinii
bieg³ego. Operacyjna ekspertyza
DNA mo¿e byæ jednak cenn¹ infor-
macj¹ pozwalaj¹c¹ na skuteczn¹ we-
ryfikacjê tych wiadomoœci, które s¹
podstaw¹ do stwierdzenia, czy
istniej¹ wystarczaj¹ce podstawy do
wszczynania postêpowania karnego
czy te¿ takich podstaw brak. Po wsz-
czêciu postêpowania nale¿a³oby uzy-
skaæ ju¿ dowód œcis³y i przeprowa-
dziæ badania DNA z wykorzystaniem
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 252/06
15
33694967.004.png
opinii bieg³ego, skoro art. 307 §
2 k.p.k. zabrania wyraŸnie przepro-
wadzania dowodu z opinii bieg³ego,
czyli dowodu œcis³ego. Wspomniany
przepis ma na celu bezpoœrednie
podkreœlenie tego, ¿e postêpowanie
sprawdzaj¹ce jest podejmowane
przed wszczêciem procesu karnego
i ¿e zasadniczo nie powinno siê
w nim przeprowadzaæ dowodów œci-
s³ych. Nie wyklucza to jednak wyko-
nywania pozaprocesowych ekspertyz
na potrzeby jeszcze nie organu pro-
cesowego, ale tylko organu œcigania.
Zakaz prowadzenia dowodów œci-
s³ych w ramach czynnoœci sprawdza-
j¹cych wynikaæ mo¿e tak¿e z tego, ¿e
zawiadomienie o pope³nieniu prze-
stêpstwa i jego weryfikacja nie
zawsze maj¹ miejsce przed w³aœci-
wym organem dla prowadzenia pro-
cesu karnego. Wprawdzie bardzo
szerokie uprawnienia do prowadze-
nia postêpowania przygotowawcze-
go ma Policja, ale z art. 311 §
2 i 3 wynika, ¿e pewne sprawy za-
strze¿one s¹ dla prokuratora, który
w przypadkach okreœlonych w art.
309 pkt 2 i 3 k.p.k. nawet nie mo¿e
powierzyæ prowadzenia œledztwa Po-
licji w ca³oœci.
Badania genetyczne jednej osoby
czy te¿ jakiejœ grupy, zw³aszcza gdy
s¹ podejmowane przed wszczêciem
procesu karnego, mog¹ budziæ oba-
wy o naruszanie gwarancji prawnych
i swobód obywatelskich, takich jak
ochrona danych osobowych, prawo
do wolnoœci i nietykalnoœci cielesnej.
W szczególnoœci mog¹ pojawiaæ siê
w¹tpliwoœci, czy podejmowanie takich
badañ jest uzasadnione w razie prze-
prowadzania badania wybranej grupy,
w której poszukuje siê sprawcy prze-
stêpstwa. Pojawia siê tu pytanie, czy
nie dojdzie do nieuprawnionego „te-
stowania” osób niewinnych. Nale¿a³o-
by przyjmowaæ, ¿e badania genetycz-
ne, które maj¹ pomóc ustaliæ sprawcê
przestêpstwa i ewentualnie wyelimi-
nowaæ osoby niemaj¹ce ¿adnego
zwi¹zku z tym przestêpstwem, s¹ jed-
nak podejmowane w celu ochrony po-
rz¹dku prawnego i d¹¿¹ do zapewnie-
nia bezpieczeñstwa pañstwowego,
publicznego oraz zapobiegania prze-
stêpstwom, a tak¿e w celu ochrony
praw innych osób. Takie cele dopusz-
cza³yby ingerencjê w prywatnoœæ
osób nawet niezwi¹zanych z prze-
stêpstwem dla celów „wy³owienia”
z ich krêgu rzeczywistego sprawcy
zdarzenia. Tak¹ ingerencjê uzasadnia
chocia¿by art. 8 Europejskiej Kon-
wencji o Ochronie Praw Cz³owieka
i Podstawowych Wolnoœci 5 oraz art.
8 Konstytucji RP 6 . W sytuacjach gdy
zachodzi potrzeba realizowania prze-
widzianych prawem zadañ dla dobra
publicznego, czyli np. zwalczania
i œcigania przestêpstw, odstêpstwa od
ochrony danych osobowych przewi-
duje tak¿e ustawa o ochronie danych
osobowych. Mo¿na do nich zaliczyæ
informacje dotycz¹ce kodu genetycz-
nego cz³owieka 7 . Nale¿a³oby uznaæ,
¿e okreœlone ustawowo zadania orga-
nów œcigania uzasadniaj¹ przeprowa-
dzanie takich badañ tak¿e w ramach
czynnoœci operacyjnych. Organy œci-
gania, okreœlaj¹c grupê osób, w sto-
sunku do której przeprowadzaj¹ ba-
dania genetyczne w celu eliminacji,
musz¹ kierowaæ siê racjonalnymi
i przemyœlanymi kryteriami doboru
tych osób. Nie mo¿e byæ w tym wy-
padku mowy o dowolnoœci i badaniu
danych osób „na oœlep”, zupe³nie bez
potrzeby. Te osoby s¹ traktowane ja-
ko osoby potencjalnie podejrzane, ja-
ko osoby podejrzewane, co do któ-
rych chcemy przekonaæ siê, czy rze-
czywiœcie maj¹ zwi¹zek z przestêp-
stwem. W trakcie dzia³añ operacyj-
nych mamy wiêc do czynienia z oso-
b¹ podejrzan¹, czyli tak¹, o której mó-
wi tak¿e kodeks postêpowania karne-
go. O osobie podejrzanej mo¿na mó-
wiæ ju¿ na etapie dzia³alnoœci opera-
cyjnej, a nie dopiero po wszczêciu po-
stêpowania karnego w fazie in rem.
Osob¹ podejrzan¹ jest bowiem oso-
ba, co do której brak jest elementu
formalnego, czyli przedstawienia za-
rzutów, istnieje za to element faktycz-
ny, jakim jest podejrzenie pope³nienia
przestêpstwa. Jednak w przypadku
dzia³añ operacyjnych chodziæ bêdzie
o przeprowadzanie badañ DNA w ce-
lu identyfikacyjnym osoby (byæ mo¿e
sprawcy przestêpstwa) w sytuacji,
gdy ta to¿samoœæ jest w ogóle niezna-
na albo istnieje podejrzenie, ¿e jest
fa³szywa. Ze sformu³owañ, którymi
pos³uguje siê ustawa o Policji w art.
15 ust. 1 pkt 3a, wynika, ¿e pobranie
od osób wymazu ze œluzówki policz-
ków (na podstawie którego wykonuje
siê przecie¿ badania DNA) poza wy-
padkami okreœlonym w k.p.k. mo¿e
nast¹piæ wy³¹cznie w stosunku do
osób o nieustalonej to¿samoœci lub
usi³uj¹cych ukryæ swoj¹ to¿samoœæ,
a to znaczy, ¿e takich badañ nie mo¿-
na by³oby zarz¹dziæ wobec osób
o znanej i prawdziwej to¿samoœci, mi-
mo ¿e s¹ co do nich podejrzenia o po-
pe³nienie przestêpstwa. Literalne
brzmienie tego przepisu ustawy o Po-
licji wskazywa³oby wiêc, ¿e grupowe
testy eliminacyjne w celu wy³owienia
sprawcy (sprawców) przestêpstwa,
prowadzone wœród osób o znanej to¿-
samoœci, by³yby niedopuszczalne
w fazie dzia³añ operacyjnych. W tej
sytuacji mo¿na by mieæ w¹tpliwoœci,
czy ustawodawca nie post¹pi³ jednak
zbyt restrykcyjnie i nie zawêzi³ w spo-
sób nieuzasadniony podstaw tych ba-
dañ, tym bardziej ¿e, jak ju¿ wspo-
mniano, nawet wyniki badañ
genetycznych osób o nieustalonej
to¿samoœci b¹dŸ usi³uj¹cych ukryæ
sw¹ to¿samoœæ si³¹ rzeczy mog¹ po-
tem wprost przyczyniaæ siê do ustale-
nia udzia³u w przestêpstwie.
Dodaæ trzeba, ¿e zgodnie z art.
21a ust. 2 pkt 1 lit. d ustawy o Policji
w bazie danych DNA gromadzi siê
œlady nieznanych sprawców prze-
stêpstw. Ustalenie profilu DNA w ta-
kim wypadku nastêpuje nie tylko
w celu przekonania siê o to¿samoœci
danej osoby, ale te¿ – potwierdzenia
jej zwi¹zku z przestêpstwem. Warto
jednak zaznaczyæ, ¿e przepis ten wy-
raŸnie pozwala tylko na gromadzenie
œladów genetycznych uzyskanych
dziêki badaniom materia³u zabezpie-
czonego na miejscu przestêpstwa,
nie wskazuje natomiast jasno na
mo¿liwoœci pobierania materia³u do
badañ porównawczych od osób.
Na tle art. 15 ust. 1 pkt 3a i 3b
ustawy o Policji mo¿na zauwa¿yæ
jeszcze jedn¹ nieœcis³oœæ. Otó¿
w przypadku osób ¿ywych mowa jest
wy³¹cznie o pobieraniu od nich do
badañ wymazu ze œluzówki policz-
ków (pkt 3a). W przypadku zw³ok
ludzkich o nieustalonej to¿samoœci
16
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 252/06
33694967.005.png
zezwala siê na pobieranie do badañ
materia³u biologicznego (pkt 3b). Jak
wiadomo, ustalenie profilu DNA mo¿-
liwe jest nie tylko na podstawie za-
bezpieczonego wymazu ze œluzówki
policzków, ale te¿ na podstawie ma-
teria³u biologicznego wystêpuj¹cego
w innej postaci (krew, w³os, wydzieli-
ny i wydaliny). Zastanawia zatem to,
czy w ramach czynnoœci operacyj-
nych (poza wypadkami wskazanymi
w k.p.k.) badania DNA osób ¿ywych
mog¹ nastêpowaæ jedynie na podsta-
wie wymazu ze œluzówki policzków.
A mo¿e nale¿a³oby omawian¹ regu-
lacjê interpretowaæ w ten sposób, ¿e
na podstawie wymazu ze œluzówki
policzków prowadzimy badania DNA
w celach identyfikacyjnych, a na pod-
stawie innego materia³u biologiczne-
go (poniewa¿ ustawa o Policji tego
nie zabrania) mo¿emy prowadziæ ta-
kie badania w celu ustalania zwi¹zku
danej osoby z przestêpstwem na
podstawie ogólnego upowa¿nienia
do prowadzenia czynnoœci operacyj-
nych zawartego w art. 14 ust. 1 usta-
wy o Policji, czy te¿ komentowan¹ re-
gulacjê prawn¹ nale¿a³oby odczyty-
waæ jako œwiadomy zamys³ ustawo-
dawcy, który chcia³ ograniczyæ mo¿li-
woœci prowadzenia badañ DNA poza
procesem karnym w ramach czynno-
œci operacyjnych? Podczas poszuki-
wania najw³aœciwszej interpretacji
omawianych uregulowañ nale¿y tylko
mieæ na uwadze fakt, ¿e nieupraw-
niona jest wyk³adnia rozszerzaj¹ca.
S³uszne równie¿ mog¹ okazaæ siê
obawy nadu¿yæ przy prowadzeniu
badañ genetycznych osób na szer-
sz¹ skalê w fazie operacyjnej, co
przemawia³oby za ich ograniczeniem
w tym etapie. Chocia¿ w niniejszych
rozwa¿aniach wspomniano ju¿, ¿e
mo¿na uznaæ, i¿ dopuszczalna jest
w œwietle aktów prawa miêdzynaro-
dowego, Konstytucji RP i ustawy
o ochronie danych osobowych inge-
rencja w sferê zasadniczych praw
cz³owieka.
Nie wolno nam zapominaæ, ¿e art.
20 ust. 1 zezwala Policji na uzyski-
wanie informacji, w tym tak¿e niejaw-
nych, ich gromadzenie, sprawdzanie
oraz przetwarzanie. Ust. 2 pkt 1 wspo-
mnianego artyku³u dopuszcza
w szczególnoœci pobieranie, prze-
twarzanie i wykorzystywanie zarów-
no w celach wykrywczych, jak i iden-
tyfikacyjnych danych osobowych,
w tym danych odnosz¹cych siê do
kodu genetycznego o niekoduj¹cych
regionach genomu, dotycz¹cych
osób podejrzanych o pope³nienie
przestêpstw œciganych z oskar¿enia
publicznego, nieletnich dopuszczaj¹-
cych siê czynów zabronionych przez
ustawê jako przestêpstwa œcigane
z oskar¿enia publicznego, osobach
o nieustalonej to¿samoœci lub usi³u-
j¹cych ukryæ swoj¹ to¿samoœæ oraz
o osobach poszukiwanych, tak¿e
bez ich wiedzy i zgody 8 . Omawiany
przepis (który mówi o uzyskiwaniu
i gromadzeniu czy pobieraniu infor-
macji, przez co nale¿y rozumieæ tak-
¿e gromadzenie i pobieranie od oso-
by materia³u biologicznego do badañ
genetycznych) ma zatem szerszy za-
kres w porównaniu z art. 15 ust. 1 pkt
3a lit. b ustawy o Policji, poniewa¿
pozwala na gromadzenie i wykorzy-
stywanie œladów genetycznych, za-
strzegaj¹c, ¿e chodzi wy³¹cznie
o niekoduj¹ce regiony genomu, poza
procesem karnym w ramach czynno-
œci operacyjnych nie tylko w celu
ustalenia to¿samoœci danej osoby,
ale tak¿e wykrycia jej zwi¹zku
z przestêpstwem. W art. 20 ust.
2 mowa jest bowiem nie tylko o oso-
bach o nieustalonej to¿samoœci lub
usi³uj¹cych ukryæ to¿samoœæ oraz
o osobach poszukiwanych, ale
wprost o osobach podejrzanych
i nieletnich dopuszczaj¹cych siê
przestêpstw (trzeba przypomnieæ,
¿e z osobami podejrzanymi mo¿emy
mieæ do czynienia bardzo czêsto
w ramach dzia³añ operacyjnych, gdy
jeszcze brak jest dostatecznie uza-
sadnionego podejrzenia pope³nienia
przez nie przestêpstwa pozwalaj¹-
cego przedstawiæ im zarzuty i posta-
wiæ formalnie w procesowej roli po-
dejrzanego). Wydaje siê wiêc, ¿e
pojawia siê istotna nieœcis³oœæ na
gruncie jednej ustawy dotycz¹ca te-
go samego zagadnienia, czyli zakre-
su prowadzenia badañ genetycz-
nych w ramach czynnoœci pozapro-
cesowych. K³opoty w interpretacji
wskazanych przepisów ustawy o Po-
licji sprawia dodatkowo fakt, ¿e oby-
dwa przepisy umieszczone s¹ w jed-
nym rozdziale, który odnosi siê do
zakresu uprawnieñ Policji. ¯aden
z nich nie zosta³ ujêty w przepisach
ogólnych. Trudno wiêc logicznie
uzasadniæ, który z nich jest wy³¹cz-
nie przepisem ogólnym. Podobnie
trudno jednoznacznie rozwi¹zaæ to,
czy art. 21a–21e ustawy o Policji,
które dotycz¹ bazy danych DNA
i które zasadniczo s¹ zgodne z regu-
lacj¹ zawart¹ w art. 15 ust. 1 pkt 3a
i 3b ustawy o Policji (mówi¹ o gro-
madzeniu poza wypadkami wskaza-
nymi w k.p.k. informacji dotycz¹cych
osób o nieustalonej to¿samoœci lub
usi³uj¹cych ukryæ swoj¹ to¿samoœæ,
zw³ok ludzkich o nieustalonej to¿sa-
moœci i o œladach nieznanych spraw-
ców przestêpstw), nale¿y uznaæ za
przepisy szczególne wobec art. 20
ustawy o Policji. Niewykluczone, ¿e
mo¿liwe by³oby przyjêcie, i¿ art. 20
ustawy o Policji stwarza tylko ogólne
podstawy do prowadzenia registra-
tur (kartotek) policyjnych (mowa jest
w nim bowiem nie tylko o gromadze-
niu danych dotycz¹cych kodu gene-
tycznego), a art. 21a–21e szczegó-
³owo normuj¹ prowadzenie jednej
z tych registratur, któr¹ jest baza da-
nych DNA. Nale¿a³oby jednak przy-
j¹æ, ¿e podstawa ogólna prowadze-
nia bazy danych DNA te¿ powinna
byæ na tyle wyraŸnie okreœlona, aby
interpretacja dwóch przepisów –
ogólnego i szczególnego – nie pro-
wadzi³a do tego, ¿e jej wyniki s¹ dia-
metralnie ró¿ne, wynik jednej inter-
pretacji pozwala na badania gene-
tyczne maj¹ce na celu powi¹zanie
danej osoby z przestêpstwem w fa-
zie dzia³añ pozaprocesowych (ope-
racyjnych), a wynik drugiej dopusz-
cza na tym etapie tylko badania ge-
netyczne osób w celu ich zidentyfi-
kowania. Pytañ, na które trudno
udzieliæ jednoznacznej odpowiedzi
w œwietle obecnej regulacji prawnej,
jest zbyt wiele, ¿eby mo¿na by³o na
d³u¿sz¹ metê pozostawiæ omawiane
przepisy ustawy o Policji bez dopre-
cyzowania. Normuj¹ one istotn¹ ma-
teriê i obecnie to brak klarownoœci
oraz przejrzystoœci mo¿e sprzyjaæ
ewentualnym nadu¿yciom.
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 252/06
17
33694967.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin