ADHD.doc

(50 KB) Pobierz
Kowalska Anna x-2

 

ZABURZENIA WIEKU DZIECIĘCEGO - ZESPÓŁ NADPOBUDLIWOŚCI PSYCHORUCHOWEJ Z DEFICYTEM UWAGI

 

CO TO JEST ZESPÓŁ NADPOBUDLIWOŚCI PSYCHORUCHOWEJ

    Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem wystę-pującym u znacznego odsetka dzieci, częściej u chłopców niż u dziewczynek. Jego etio-logia dotychczas nie została w pełni wyjaśniona, jakkolwiek wiadomo, iż znaczącą rolę odgrywają w niej czynniki genetyczne .

    Objawy zespołu (nadruchliwość, impulsywność i zaburzenia koncentracji uwagi), stano-wią wyzwanie dla rodziców i nauczycieli, a samemu dziecku niejednokrotnie ogromnie utrudniają naukę szkolną i nawiązywanie prawidłowych relacji z rówieśnikami. Mogą też rzutować na całe przyszłe życie dziecka .

     Z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej często współwystępują specyficzne trudności w uzyskiwaniu umiejętności szkolnych takie jak dysleksja, dysgrafia i dyskal-kulia , co dodatkowo pogarsza sytuację szkolną dziecka .

     Nadpobudliwość można sprowadzić do odmiennej pracy mózgu , która uniemożliwia dziecku kontrolowanie swoich zachowań , a więc kontrolowanie uwagi i ruchów . Dziecko nadpobudliwe nie ma czegoś za dużo . Ma za mało zdolności do wewnętrznej kontroli i hamowania .

Tak rozumiana nadpobudliwość jest pewną stałą cechą dziecka , która może się zmieniać w zależności od sytuacji . Trzy grupy objawów są charakterystyczne dla nadpobudliwości to :

    - nasilone zaburzenia uwagi, czyli niemożność jej skoncentrowania

    - nadmierna impulsywność

    - nadmierna ruchliwość

Dziecko nadpobudliwe jest nieuważne , impulsywne i nadpobudliwe zawsze lub prawie zaw-sze . W zależności od wymagań i tolerancji otoczenia objawy mogą być mniej lub bardziej przeszkadzające i utrudniające życie dziecka i jego otoczenia .

     Nadpobudliwość nie jest cechą , na podstawie której można łatwo podzielić dzieci na zdrowe i chore .

     Zespół nadpobudliwości psychoruchowej jest zaburzeniem przekazywanym z pokolenia na pokolenie, czyli uwarunkowanym genetycznie .

Osoby cierpiące z powodu ADHD mogą mieć specyficzne wzorce pracy mózgu . Dotyczy to zwłaszcza pracy kory przedczołowej obu półkul mózgowych, struktur głębokich, spoidła wielkiego oraz objawów u dzieci nadpobudliwych .

U osób z ADHD istnieje prawdopodobnie zaburzona równowaga pomiędzy dwoma podsta-wowymi przekaźnikami - noradrenaliną i dopaminą . 

    

     RODZAJE NADPOBUDLIWOŚCI

1. DSM - IV - ZESPÓŁ NADPOBUDLIWOŚCI PSYCHORUCHOWEJ Z ZABURZENIA-MI KONCENTRACJI UWAGI ( Klasyfikacja Amerykańskiego Towarzystwa Psychiat-rycznego )

2. ICD - 10 - ZESPÓŁ HIPERKINETYCZNY ( Międzynarodowa Statystyczna Klasy-fikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych , rewizji 10 )

 

    KLASYFIKACJA DSM - IV - sześć lub więcej objawów zaburzeń koncentracji uwa-gi musi utrzymywać się przez przynajmniej 6 miesięcy w stopniu utrudniającym adaptację     ( funkcjonowanie ) dziecka bądź w stopniu niewspółmiernym do jego rozwoju.

ZABURZENIA KONCENTRACJI UWAGI:

   - dziecko nie jest w stanie skoncentrować się na szczegółach podczas zajęć szkolnych , pracy lub w czasie wykonywania innych czynności - popełnia błędy wynikające z niedbałości

   - często ma trudności z utrzymaniem uwagi na zadaniach i grach;

   - często wydaje się , nie słuchać tego co się do niego mówi;

   - często nie stosuje się do podawanych kolejno instrukcji i ma kłopoty z dokończeniem zadań szkolnych i wypełnianiem codziennych obowiązków, jednak nie z powodu przeciw-stawiania się lub niezrozumienia instrukcji;

   - często ma trudności z zorganizowaniem sobie pracy lub innych zajęć;

   - nie lubi , ociąga się lub unika rozpoczęcia zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego - jak nauka szkolna lub odrabianie zajęć domowych;

   - często gubi rzeczy niezbędne do pracy lub innych zajęć np zabawki, przybory szkolne, ołówki, książki, narzędzia;

   - łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców;

   - często zapomina o różnych codziennych sprawach;

NADRUCHLIWOŚĆ:

   - dziecko ma często nerwowe ruchy rąk lub stóp bądź nie jest w stanie usiedzieć w miejscu;

   - wstaje z miejsca w czasie lekcji lub w innych sytuacjach wymagających spokojnego siędzenia;

   - często chodzi po pomieszczeniu lub wspina się na meble w sytuacjach , gdy jest to za-chowanie niewłaściwe - w szkole, w pracy, w domu;

   - często ma trudności ze spokojnym bawieniem się lub odpoczywaniem;

   - często jest w ruchu " biega jak nakręcone ";

   - często jest nadmiernie gadatliwe;

IMPULSYWNOŚĆ:

   - często wyrywa się z odpowiedzią zanim pytanie zostanie sformułowane w całości;

   - często ma kłopoty z zaczekaniem na swoją kolej;

   - często przerywa lub przeszkadza innym ( wtrąca się do rozmowy lub zabawy );

 

KLASYFIKACJA ICD - 10

G1. BRAK UWAGI:

   -  częste niezwracanie bliższej uwagi na szczegóły lub częste beztroskie błędy w pracy szkolnej, pracy lub w innych czynnościach;

   - częste niepowodzenia w utrzymaniu uwagi na zadaniach lub czynnościach związanych z zabawą;

   - często wydaje się nie słyszeć co zostało do niego powiedziane;

   - częste niepowodzenia w postępowaniu wg instrukcji albo w kończeniu pracy szkolnej, pomocy w domu lub obowiązków w miejscu pracy (ale nie z powodu zachowania opozycyj-nego, ani niezrozumienia poleceń);

   - często upośledzona umiejętność organizowania zadań i aktywności;

   - częste unikanie lub silna niechęć do takich zadań , jak praca domowa wymagająca wyt-rwałego wysiłku umysłowego

   - częste gubienie rzeczy niezbędnych do niektórych zadań lub czynności, jak wyposa-żenie szkolne, ołówki, książki, zabawki lub narzędzia;

   - często łatwa odwracalność uwagi przez zewnętrzne bodźce;

   - częste zapominanie w toku codziennej aktywności;

G2. NADMIERNA AKTYWNOŚĆ:

   - często niespokojnie porusza rękoma lub stopami, albo wierci się na krześle:

   - opuszcza siedzenie w klasie lub w innych sytuacjach, w których oczekiwane jest utrzymanie pozycji siedzącej

   - często nadmiernie rozbieganie lub wtrącanie się w sytuacjach, w których jest  to niewłaściwe ;

   - często przesadna hałaśliwość w zabawie lub trudność zachowania spokoju w czasie wypoczynku;

   - przejawia utrwalony wzorzec nadmiernej aktywności ruchowej, praktycznie nie mody-fikowany przez społeczny kontekst i oczekiwania;

G3. IMPULSYWNOŚĆ:

   - często udziela odpowiedzi zanim pytanie jest dokończone;

   - często nie umie czekać w kolejce lub doczekać się swej rundy w grach lub innych sy-tuacjach grupowych ;

   - często przerywa lub przeszkadza innym ( wtrąca się do rozmów lub gier innych osób);

   - często wypowiada się nadmiernie bez uwzględnienia ograniczeń społecznych ;

 

W ICD - 10 rozpoznajemy zespół hiperkinetyczny , w DSM - IV  określamy podtyp tego zaburzenia

   - podtyp z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi - dziecko nie może się skupić, potrafi natomiast pozostać w bezruchu, jeśli wymaga tego sytuacja;

   - podtyp z przewagą nadpobudliwości psychoruchowej - nasz mały bohater biega w kół-ko, to tzw " żywe srebro ", na którego aktywność nie wpływa ani sytuacja, ani potrzeba. Odpowiednio zmotywowany potrafi skupić się dłużej .

   - typ mieszany - czyli " dwa w jednym " . U dziecka występują zarówno nasilone objawy niepokoju ruchowego, słaba kontrola impulsów oraz objawy zaburzeń koncentracji uwagi .

 

    Czym młodsze dziecko, tym wyraźniejsze objawy nadruchliwości i kłopotów z kontrolą impulsów, czym starsze - na pierwszy plan wysuwają się problemy z koncentracją uwagi .

    U chłopców częściej występuje podtyp mieszany lub z przewagą nadpobudliwości , zaś u dziewczynek - podtyp z zaburzeniami koncentracji uwagi .

    Gdy otoczenie jest wyrozumiałe dla zachowania dziecka nadpobudliwego i potrafi mu pomóc bez interwencji specjalistów, ADHD może zostać nierozpoznane do momentu gdy dziecko znajdzie się w środowisku, w którym jego reakcje nie będą lub nie mogą być akceptowane .

    Chłopcy w porównaniu z dziewczynkami są bardziej agresywni i ruchliwi. U dziewcząt zdecydowanym problemem są zaburzenia koncentracji uwagi, kiedy u chłopców problemem jest częściej nieumiejętność usiedzenia w miejscu oraz kontrolowania swojego zachowa-nia. Częściej u dziewcząt niż u chłopców nie rozpoznaje się zespołu nadpobudliwości psy-choruchowej.

    Impulsywność dzieci nadpobudliwych prowadzi do tego, że działają one nie przewidując konsekwencji swojego działania, co z kolei powoduje, że nie są w stanie dostosować się do zasad panujących w domu. Dzieci nadpobudliwe mają kłopot z zastosowaniem zasad w praktyce, choć zwykle doskonale je znają i chcą przestrzegać. Przypominanie im o umo-wach, zakazach, czy uczenie przestrzegania zasad trzeba powtarzać wielokrotnie w ciągu dnia – dzień po dniu.

    Dzieci z ADHD są także bardziej niż rówieśnicy ruchliwe i żywe. Szczególnie w sytu-acjach, w których wymaga się od nich długiego i spokojnego siedzenia. Nie można pow-strzymać ruchliwości dziecka. Można jedynie sprawić, by jak najmniej przeszkadzało wszystkim w życiu.

 

Opracowała: mgr Anna Kowalska

 

Na podstawie: Książki dla rodziców, nauczycieli i lekarzy „Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci” Tomasza Walończyka, Artura Kołakowskiego i Magdaleny Skotnickiej

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin