Święto Bławatka.odt

(23 KB) Pobierz

SCENARIUSZ

zajęć w świetlicy, w pierwszych tygodniach wiosny

„ŚWIĘTO  BŁAWATKA”

 

Kolejność zdarzeń

Rodzaj zabawy

Materiały

 

Przed wprowadzeniem, zajęcia rozpoczynamy zgodnie z przyjętymi obrzędami grupy, piosenką lub okrzykiem.

 

Podanie tematu zajęć i zapoznanie z celami

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wprowadzenie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Majsterka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dekoracja kwiatami pomieszczenia lub terenu gdzie się znajdujemy

 

 

 

 

 

 

 

Szukanie listu

 

 

 

 

 

 

 

Nauka szyfru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odczytywanie zaszyfrowanych

zadań.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gry i zabawy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podsumowanie zajęć

 

 

 

 

 

 

 

Zakończenie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat zajęć: „ŚWIĘTO BŁAWATKA”

-                      Wysłuchamy historyjki o powitaniu wiosny.

-                      Wykonamy kolorowe kwiaty z bibuły i kolorowego papieru,

-                      Udekorujemy nimi świetlicę.

-                      Odczytamy napisany szyfrem  „list od wiosny”.

-                      Ustalimy termin wykonania wiosennego zadania.

-                      Pobawimy się w „Perskie oczko”

 

 

-                      Po zimie przychodzi wiosna. Pożegnanie zimy, której oznaką jest topienie lub spalenie „Marzanny” mamy już za sobą. Teraz czas na wprowadzenie wiosny – tej najpiękniejszej pory roku. Polski zwyczaj każe witać wiosnę hucznie i radośnie.

Wiosnę czeka bowiem ciężka praca. Musi przygotować nasiona do zasiania, zazielenić łąki, pola, polecić słońcu żeby mocniej grzało i poprosić ptaszki żeby radośniej śpiewały.

W jednym z koszy gdzie były nasiona kwiatów rozpoczął się spór. Nasiona kłóciły się, z którego z nich wyrośnie najszybciej i najpiękniej zakwitnie kwiat.

My postaramy się wiośnie pomóc i spór o kwiaty rozstrzygnąć.

Zrobimy same najcudniejsze kwiaty z bibuły i kolorowego papieru.

 

-                      Wykonanie kwiatów

Technika wykonania kwiatów może być różna.

Możemy wycinać płatki i składać wokół środka. Można zrobić je z całego kawałka bibuły i odpowiednio udekorować wokół środka. Możemy też zrobić kwiaty z kolorowego papieru. Ten sposób jest podany w załączeniu.

 

-                      Po wykonaniu kwiatów przyozdabiamy nimi salę lub teren, tam gdzie odbywają się zajęcia. Każda osoba znajduje sama miejsce gdzie umiejscowić kwiat

.

-                      W tym czasie, kiedy rozkwitały nasze kwiaty, wiosna ukryła dla nas dwa listy.. Musimy je odnaleźć

 

 

 

-                      Dzielimy grupę na dwie podgrupy i każda w innym miejscu szkoły lub terenu odszukuje listy

-                      Żeby odczytać listy od wiosny, musimy poznać szyfr jakim zostały napisane. Gdy szyfr będziemy znali z łatwością odczytamy tekst.

 

-                      Nauka szyfru kreskowego.

Szyfrując tekst określamy położenie liter w tabelkach, używając odpowiednich znaków graficznych.

 

 

 





     U





T              W



     Y

 

 

 

Przykład: MAKI

 

 

*

 

*

 

*

 

*

 

 

 

 

-                      Rozszyfrowywanie tekstów np.: przygotować miejsce przy szkole na trawnik  i zasiać trawą ,

uporządkować teren wokół szkoły,

zorganizować ogródek na okiennym    parapecie w świetlicy: kwiatowy, ziołowy lub warzywny,

zasadzić krzew lub drzewko przy szkole,

rozpoznać i nazwać roślinność w otoczeniu szkoły: kwiaty ,krzewy, drzewa.

 

Po rozszyfrowaniu zadań ustalamy termin ich realizacji (w tej kwestii należy porozumieć się z dyrekcją szkoły jeszcze przed przeprowadzeniem zajęć)lub przystępujemy do pracy.

 

Na zakończenie zajęć wszyscy cieszą się z nadejścia wiosny naśladując odgłosy przyrody. Wszyscy wstają z miejsc i naśladują:

-         szum drzew

-         wiosenny deszczyk

-         spacer bocianów po łące

-         śpiew ptaków

 

-         -  zabawa „Perskie oczko”

Wszyscy dobierają się parami. Siedzą w kole lub stoją za osobami siedzącymi na krzesłach. Jedno krzesło jest wolne: osoba stojąca za nim „puszcza perskie oczko” do jednej z siedzących osób – ta zrywa się błyskawicznie  z miejsca, żeby usiąść na wolnym krześle, w czym próbuje przeszkodzić osoba stojąca za nią. Stojący uczestnik ma ręce skrzyżowane na plecach i wzrok skierowany na głowę siedzącego. Reaguje dopiero wtedy, kiedy osoba siedząca podrywa się z krzesła. Zmiana ról.

 

-                      zabawa: „ŁAPANKOWY TANDEM”

Dwie osoby podają sobie ręce i tworzą „Łapankowy tandem”. Tak z sobą połączone gonią innych. Kiedy dotkną innego gracza, dołącza on – podając im ręką do tandemu. Z chwilą gdy dotkną czwartego gracza, dzielą się na dwie pary. Zabawa trwa do czasu, aż wszyscy utworzą pary.

 

-                      Ocena prac, zachowania się dzieci i aktywności na zajęciach;

-                      Odczytanie celów i rozmowa o ich realizacji;

-                      Omówienie, co nowego przyniosły zajęcia, co podczas zajęć sprawiło najwięcej radości, a co było najtrudniejsze.

 

Zakończenie zajęć piosenką grupy lub okrzykiem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bibuła, kolorowy papier, patyczki, nitki, nożyce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wcześniej musimy zaszyfrować zadania i ukryć koperty w pobliżu miejsca zajęć.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin