jak rozpoznać czy dziecko bierze narkotyki.rtf

(7 KB) Pobierz

Jak reagować:

 

    * spokojnie i rzeczowo zadawać konkretne pytanie: Czy bierzesz narkotyki?

    * natychmiast skontaktować się ze specjalistą (jeśli dziecko nie będzie chciało specjalistycznej pomocy, rodzice i tak powinni jej szukać; tylko i wyłącznie z przychodni terapii uzależnień narkomanii fachowiec zdiagnozuje, co dziecko bierze i zaproponuje najlepszą z możliwych form pomocy)

    * stosować zasadę "ograniczonego zaufania" , zawsze wiedzieć gdzie i z kim przebywa i o której wróci

    * zastanowić się, dlaczego dziecko sięgnęło po narkotyki. Jeśli powody mogą być związane z sytuacją rodzinną, należy się zastanowić, co można zmienić.

 

Na co zwracać uwagę:

 

        *

 

          dziwne przedmioty, lufki - niegdyś używane do palenia papierosów, dziś do palenia marihuany, fajki wodne, bibułki;

        *

 

          folie aluminiowe, złotka - służą do wypalania heroiny;

        *

 

          torebki foliowe, puzderka - służą do przechowywania różnych narkotyków;

        *

 

          tabletki, pastylki, proszki;

        *

 

          nasiona, dotąd nieznane kwiaty na parapecie lub w ukrytym, oświetlonym miejscu to mogą być konopie indyjskie, z których robi się marihuanę; igły i strzykawki.

 

zachowania

 

    * izolowanie się od domowników;

    * unikanie kontaktu wzrokowego;

    * pogorszenie się ocen, wagary;

    * brak zainteresowania dotąd ulubionymi zajęciami;

    * zmiana przyjaciół;

    * nadpobudliwość albo senność;

    * kłamstwa, wynoszenie wartościowych przedmiotów;

    * tajemnicze, krótkie rozmowy przez telefon;

    * nagłe wyjścia; bunt, łamanie ustalonych zasad, napady złości, agresja;

    * zmiana sposobu ubierania, często brak zainteresowania swoim wyglądem (nadruki na koszulkach lub biżuteria z liściem marihuany i napisem THC), spadek ciężaru ciała;

    * zwężone lub rozszerzone źrenice; ślady po ukłuciach; "gęsia skórka".

 

reakcje

 

    * marihuana, haszysz: gadatliwość, wesołkowatość, opóźnione reakcje, wzmożony apetyt, przekrwione białka, kaszel

    * amfetamina: duża ruchliwość, poczucie energii i siły, niepokój, drażliwość, szybkie mówienie, brak apetytu, duże łaknienie, powiększone źrenice

    * kleje, rozpuszczalniki, lakiery: zapach kleju lub acetonu, zaburzenia mowy i równowagi, częste bóle głowy, wymioty

    * LSD, grzyby halucynogenne: utrata kontaktu z rzeczywistością, potliwość, zaburzenia postrzegania czasu i przestrzeni

    * ecstasy: nienaturalne ożywienie i pobudzenie ruchowe, poczucie energii i siły, przyspieszony oddech i praca serca, przegrzanie

    * kokaina, krack: duża nadpobudliwość, gadatliwość, nagłe zmiany nastroju, wybuch agresji, niepokój

    * kompot, heroina: zaburzenia mowy, szkliste oczy, zwężone źrenice, opadające powieki, senność, nudności i wymioty, brak apetytu.

 

najczęstsze błędy, popełniane przez rodziców

 

    * przeprowadzanie zasadniczych rozmów z dzieckiem, kiedy jest ono pod wpływem środka odurzającego

    * udawanie, że to nieprawda i niewiara w fakty

    * usprawiedliwianie dziecka, szukając winy w sobie

    * myślenie o tym, że problem się sam rozwiąże

    * ochrona dziecka przed konsekwencjami używania narkotyków: pisanie usprawiedliwień nieobecności w szkole, spłacanie długów dziecka, tolerowanie kradzieży

    * wdawanie się w dyskusję na temat nieszkodliwości narkotyków (szczególnie, gdy się nie ma rzetelnej wiedzy o ich działaniu) - (w oparciu o artykuł Anny Worsztynowicz - Wieczór Wrocławia z 9 czerwca 2002 r.)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin