„Figuraki”
Celem inscenizacji jest utrwalenie kształtów, nazw i niektórych cech figur geometrycznych oraz kształtowanie poczucia zgodnego działania w zespole.
Występują:
Kwadrat
Prostokąt
Trójkąt
Narrator
Rekwizyty:
Znaczki w kształcie wymienionych figur geometrycznych wykonane z kartonu (do zawieszenia na szyi, na tasiemce). Po drugiej stronie znaczków napisane są sylaby tworzące wyraz
* * r r
Wyszły z pudła Figuraki.
(Dzieci ze znaczkami – sylaby nie są widoczne – wychodzą na scenę jedno za drugim. Na pierwszym planie Kwadrat, Trójkąt. Nieco z boku Prostokąt, a jeszcze dalej Koło.)
Jeden taki, drugi taki.
Ten jest siaki, ten owaki,
ale wszystkie Figuraki ...
Jestem Kwadrat kwadratowy,
czy od dołu, czy od głowy
taką sam mam figurę ...
Tą figurą łataj dziurę,
nic innego z niej nie będzie ...
Lepiej siebie niech pilnuje,
bo mu kąty porachuję!
Mam policzyć twoje kąty?
Mam ich cztery.
A gdzie piąty?
Każdy wie, że mam ich cztery,
a ty zawsze tylko trzy.
Tobie więc się sława śni ...
Słucham was od pół godziny
i z podziwu wyjść nie mogę ...
Jeszcze ten mi wchodzi w drogę!
Za kuzynem się ujmuje ...
PROSTOKĄT (podchodzi bliżej)
Ja nie wchodzę w żadną drogę,
ale boki liczyć mogę.
Kto ma cztery, a kto trzy ...
Marnie więc wyglądasz ty.
To dopiero! Patrzcie sami,
ten się chwali znów bokami.
Tamten liczy kąty, ten zaś boki,
idę sobie w świat szeroki ...
(Odchodzi.)
Uf, nareszcie! Bardzo dobrze,
poszła sobie trójkącina ...
A ty, marnie coś wyglądasz ...
Wyciągnęły ci się boki ...
być tak długi, jak szeroki ...
I z tym dobrze mi się żyje ...
Nie narzekam, bracie, wcale,
Jest mi dobrze, więc się chwalę ...
KOŁO (podchodzi)
Po co sprzeczki?
Jakem Koło, stwierdzić muszę,
Wcale nie jest tu wesoło.
Lecz posłuchaj, bardzo proszę ...
Takich rozmów wprost nie znoszę.
Nie mam kątów, boków wcale
i się czuję doskonale.
Po co kłócić się o boki,
kto ma długi, kto szeroki,
kto ma kąty, a kto nie?
Nie chcę z wami być. O, nie!
(Wychodzi.)
Zostaliśmy teraz sami ...
Nikt się nie chce bawić z nami.
i nie kłóćmy się już więcej!
(Wchodzi Trójkąt i Koło – razem z Prostokątem i Kwadratem robią kółko.)
Dobrze, że się pogodziły.
Niechaj zawsze będzie zgoda!
Trójkąt też wam ręce poda.
(Obracają się w kole w rytm słów:)
My jesteśmy Figuraki, Figuraki, Figuraki.
Każdy z nas ma własne znaki, własne znaki, hej!
(Ustawiają się jeden obok drugiego tak, aby dzieci na widowni mogły odczytać z tabliczek przekręconych (z sylabą) napis FIGURAKI. Kłaniają się.)
mariadylo