Slowackie kościoły drewniane.pdf

(459 KB) Pobierz
spotkania_01-2009-cs3.indd
Z ZAGRANICY
Słowackie kościoły drewniane
Dziedzictwa Kulturalnego i Na-
turalnego UNESCO wśród innych
obiektów zostało wpisanych osiem sło-
wackich drewnianych kościołów (zob.
„Spotkania z Zabytkami”, nr 9, 2008,
s. 33). Są to rzymskokatolickie kościoły
w Hervartovie i Tvrdoszinie, ewangelickie
kościoły tzw. artykularne w Kieżmarku,
Lesztinach i Hronseku oraz greckokato-
lickie cerkwie w Bodružali, Ladomirovej
i Ruskiej Bystrej.
Wszystkie najcenniejsze słowackie
kościoły drewniane przeszły dodatkowy
proces oceniania i wyboru na pozio-
mie narodowym, i to jeszcze przed
opracowaniem projektu nominacyj-
nego. Dlatego dla obiektywnej oceny
ich wartości architektonicznych, arty-
styczno-rzemieślniczych, plastycznych
oraz urbanistycznych zostało sformu-
łowanych siedem kryteriów wyboru.
Obejmowały one zachowaną autentycz-
ność historycznej konstrukcji obiektu,
jego artystyczną formę oraz pierwot-
ne wyposażenie wnętrza (ołtarz, iko-
nostas, ambona, chrzcielnica, organy,
ławki itd.), ale także rodzaj bezpośred-
niego otoczenia (cmentarz, ogrodze-
nie, płot, brama, dzwonnica, zieleń,
pozostałe budynki). Na podstawie tych
kryteriów dokonano oceny oraz wybo-
ru konkretnych świątyń. Pod uwagę
brano jedynie obiekty znajdujące się in
situ , służące potrzebom liturgicznym
miejscowej społeczności chrześcijań-
skiej, pod warunkiem istnienia również
możliwości ich wykorzystywania i pre-
zentowania w celach kulturalno-spo-
łecznych.
Wybrane obiekty trzech wyznań
chrześcijańskich są przykładem zróżni-
cowania drewnianego budownictwa na
terenie Słowacji. Poszczególne budowle,
różniące się między sobą typologicznie,
przedstawiają indywidualną prezentację
tradycyjnej architektury sakralnej kon-
kretnego wyznania chrześcijańskiego
w danym regionie. Zespół ośmiu sło-
wackich drewnianych świątyń niewąt-
pliwie reprezentuje uniwersalne war-
tości, które są warunkiem wpisania na
listę UNESCO. Stanowią bowiem wyjąt-
kową i wciąż żywą architekturę oraz
tradycję budowlaną charakterystyczną
dla wieloetnicznego i wyznaniowego
regionu wschodnich Karpat. Obiekty
te odzwierciedlają więc niezwykłą róż-
norodność tych ziem. Chociaż archi-
tektura sakralna ma od średniowiecza
wspólny, chrześcijański fundament, to
przez następne stulecia wzbogacana
była nowymi elementami wyznaniowy-
mi. Jej forma przyjmowała nowe myśli
i rozwiązania. Dzięki temu skromne na
pierwszy rzut oka drewniane budowle
sakralne, jak gdyby zapomniane w bez-
kresnych lasach Karpat, stopniowo roz-
winęły się w niezwykle barwny, boga-
ty pod względem architektonicznym
i artystycznym świat.
1
2
3
4
1. Bodružala,cerkiew greckokatolicka, z 1658 r.,
należy do najstarszych i najlepiej zachowanych
drewnianych świątyń na Słowacji; jej wnętrze
zdobią malowidła i ikonostas z XVII w.
2. Hervartov,kościół rzymskokatolicki, z końca
XV w., z ciekawymi malowidłami z XV-XVII w.
3. Hronsek, kościół tzw. artykularny, z XVII w.,
pozbawiony dekoracji, co nawiązuje do surowych
zasad protestantyzmu
4. Kieżmark, prosta bryła kościoła tzw.
artykularnego, zbudowanego na początku
XVIII w., kontrastuje z niezwykle bogato
dekorowanym wnętrzem
chrześcijaństwo zadomowiło się już
na tym terenie. Budowano je sponta-
nicznie, w miejscach, gdzie był dosta-
tek iglastych, ewentualnie mieszanych
lasów, a drewno stanowiło podstawowy
materiał budowlany. Szeroka dostęp-
ność drewna, umiejętność jego obróbki
i łączenia konstrukcyjnego zdetermino-
wały powstawanie drewnianych budowli
sakralnych. Powszechnie panujący wów-
czas styl gotycki nie mógł nie wpływać
na ich charakter i formę, zatem ślady,
jakie w nich pozostawił, nie są przypad-
kowe. Każdy kościół oprócz podstawo-
wej funkcji religijnej spełniał również
w życiu wierzących funkcję kulturalno-
-społeczną. Był miejscem modlitwy,
kontemplacji, odpoczynku i wspólnych
spotkań, jak również obiektem dumy.
Skoro drewno było powszechnie uwa-
żane za mniej wartościowy, pospolity
materiał, budowniczowie drewnianych
świątyń starali się naśladować istnieją-
ce już budowle kamienne, zarówno te
Kościoły rzymskokatolickie w Her-
vartovie oraz Tvrdoszinie można porów-
nać do polskich drewnianych kościo-
łów Małopolski i Zakarpacia. Karpaty
wschodnie, gdzie odległość między oma-
wianymi regionami jest niewielka, cha-
rakteryzują się występowaniem drew-
nianych kościołów tzw. typu gotykizu-
jącego, do którego oba kościoły można
zaliczyć. Powstały w XV i XVI w., kiedy
SPOTKANIA Z ZABYTKAMI nr 1 • 2009
35
W 2008 r. na Listę Światowego
99997589.013.png 99997589.014.png 99997589.015.png 99997589.016.png 99997589.001.png 99997589.002.png 99997589.003.png 99997589.004.png
Z ZAGRANICY
o charakterze sakralnym, jak i świeckim.
Właśnie z nich majstrzy ciesielscy czer-
pali wzory i motywy, które następnie
w uproszczonej formie transformowali
do drewnianych konstrukcji, dostoso-
wując je dodatkowo do miejscowej tra-
dycji. W ten sposób na terenach pół-
nocnej Słowacji, południowo-wschod-
niej Polski oraz północno-wschodnich
Czech rozwinęła się jedyna w swoim
to odzwierciedla religijno-kulturowe
związki obu tradycji chrześcijańskich.
Cerkwie unickie (greckokatolickie) są
jedynym w swoim rodzaju przykładem
wpływu, który na drewnianą architek-
turę Wschodu miała kultura i budow-
nictwo Zachodu, z jego emocjonalnie
barokowym wyrazem. Przejawem tego
jest nałożenie się na pierwotnie central-
ny i symetryczny model bizantyjskich
świątyń podłużnej dyspozycji łacińskich
kościołów orientowanych w linii wschód-
-zachód, z dominującą wieżą usytuowa-
ną nad wejściem. Wpływ historycznej
stylistyki architektury Zachodu znaj-
7
5
5. Ladomirova, cerkiew greckokatolicka św. Michała
Archanioła, z połowy XVIII w.; wraz z ogrodzeniem,
wolno stojącą dzwonnicą i cmentarzem tworzy
jednolity zespół
6. Lesztiny, kościół tzw. artykularny, z końca XVII w.,
z ciekawą dekoracją malarską i rzeźbiarską wnętrza
7. Ruska Bystra, cerkiew greckokatolicka św. Mikołaja,
z początku XVIII w., wyróżnia ją spośród innych cerkwi
prosta architektura
8. Tvrdoszin, kościół rzymskokatolicki, z połowy XV w.,
nawiązuje do architektury gotyckiej
8
6
Widać w nich wyraźne późnorenesan-
sowe i wczesnobarokowe rozwiązania,
które do prowincjonalnego i górskie-
go środowiska docierały bardzo późno
z większych miast. Pomimo to doskonale
dopełniały ludową twórczość. Najlepiej
to widać w kościele tzw. artykularnym
w Lesztinach, gdzie konstrukcja zrę-
bowa i uproszczona budowa wpłynę-
ły na miejscowe tradycje budowlane
w świeckiej architekturze regionu Oraw.
Jednak w zaskakująco bogato zdobionym
wnętrzu zastosowano mnóstwo późno-
renesansowych motywów roślinnych,
łączonych z naiwnymi wzorami postaci
oraz kolorowymi marmurkowaniami.
Wszystko to niosło już tchnienie wcze-
snobarokowych form artystycznych.
Z kolei kościół artykularny w Kież-
marku reprezentuje inny – kaznodziejski
typ świątyni, z malarską dekoracją noszą-
cą znamiona profesjonalnego rzemiosła
artystycznego. Natomiast w kościele
artykularnym w Hronseku prawie zupeł-
nie brak dekoracji i ozdób plastycznych.
Tu for m a a rch itek t u r y c ałkowicie pod-
porządkowuje się słupowo-ramowej kon-
strukcji i treści protestanckiej liturgii,
które jasno definiują charakter wnętrza.
Cerkwie greckokatolickie w Bo-
družali, Ladomirovej i Ruskiej Bystrej
pod względem architektonicznym można
zaliczyć do sakralnych obiektów drewnia-
nych tzw. typu łemkowskiego. Ich wystę-
powanie jest ograniczone do konkret-
nego terytorium, które wyznaczało gra-
nicę wschodnich Karpat. Budownictwo
duje odbicie również w wykorzystaniu
typowego barokowego wykończenia, na
stopniowanych namiotowych dachach
poszczególnych przestrzeni.
Pod koniec XVIII w. silny wpływ
sztuki łacińskiej przejawiał się także
w artystycznym wystroju i wyposażeniu
cerkwi. Opracowanie religijnej tematyki
i symboliki na malowidłach ściennych,
ikonach oraz detalach wystroju wnętrza
kościołów częściowo czerpie inspiracje
również z zachodnioeuropejskiego śro-
dowiska artystycznego. Nieznani autorzy
starali się stworzyć namiastkę prawdzi-
wego portretu, a poszczególnych świę-
tych przedstawiali również z odpowied-
nimi insygniami piastowanych godności
w ten sposób, by wzmocnić ich uroczy-
sty i majestatyczny charakter. Właśnie
te cechy można zauważyć w architek-
turze i w niektórych ikonach cerkwi
w Bodružali i Ladomirovej. Obiekty te
nie są przykładem jednolitej łemkowskiej
drewnianej architektury sakralnej, ale
reprezentują grupę świątyń różniących
się wyglądem zewnętrznym, detalami
konstrukcyjnymi oraz plastycznymi deko-
racjami. Zróżnicowanie to widać także
w cerkwi w Ruskiej Bystrej, której archi-
tektura na pierwszy rzut oka wymyka się
z tradycyjnego modelu świątyń obrząd-
ku wschodniego. Pomimo to wszystkie
one są świadectwem niezwykle barwnej
i bogatej tradycji budownictwa drewnia-
nego na terenach wschodniej Słowacji.
rodzaju grupa drewnianych kościołów
o charakterystycznym wyglądzie oraz
artystycznych i technicznych rozwią-
zaniach. Ich architektura ma wspólne
rysy stylu gotyckiego, ale także wiele
cech indywidualnych oraz specyficznych
środków wyrazu, czerpanych z trady-
cyjnej kultury budowlanej, typowej dla
konkretnego regionu.
Okoliczności polityczne powstania
w ciągu XVII w. niektórych drewnia-
nych świątyń na terenach monarchii
habsburskiej są pewnym spajającym ele-
mentem między kościołami artykularny-
mi w Kieżmarku, Lesztinach i Hronseku
i już wcześniej zapisanymi polskimi
protestanckimi tzw. Kościołami Pokoju.
Jednak ich architektoniczne i konstruk-
cyjne rozwiązania wywodzą się z całkowi-
cie różnych uwarunkowań. Szachulcowa
konstrukcja wykorzystana przy polskich
kościołach w Jaworze i Świdnicy była
na terytorium Górnych Węgier prawie
nieznana i korzystano z niej jedynie
wyjątkowo. Tu w sakralnych obiektach
drewnianych dominowała konstrukcja
zrębowa. Również wystrój wewnętrz-
ny słowackich kościołów protestanc-
kich miał inne inspiracje artystyczne.
Miloš Dudáš
36 SPOTKANIA Z ZABYTKAMI nr 1 • 2009
99997589.005.png 99997589.006.png 99997589.007.png 99997589.008.png 99997589.009.png 99997589.010.png 99997589.011.png 99997589.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin