personality2007_4.rtf

(17 KB) Pobierz

Struktura osobowości

Plan wykładu

     Cecha

     Sytuacja i cechy - źródła zmienności w zachowaniu

   Krytyka cechy dokonana przez W. Mischela

   W poszukiwaniu sytuacyjnej spójności zachowania

   Rozwiązanie problemu osoba-sytuacja

     Społeczno-poznawcza teoria osobowości

     Dwa pojęcia struktury

    Cecha

č    G. Allport pionier ujęcia cechowego, cechy są czymś rzeczywistym, strukturami psychicznymi (neuropsychicznymi systemami), odpowiadającymi za spójność zachowania.

Cecha: definicja

č    Cecha - spójny wzorzec myśli, emocji lub działań, który wyróżnia daną osobę od innych.

č   Odnosi się do myśli, emocji lub zachowań

č   Cecha zakłada porównanie z innymi ludźmi

č   Żeby mogła różnicować ludzi musi wykazywać spójność

č    Cechy jako atrybuty zachowania

č    Cechy jako atrybuty osób

č    Cechy jak predyktory zachowania

Walter Mischel i krytyka istniejących ujęć osobowości

     Zachowanie jest specyficzne w zależności od sytuacji

     Pomiar poprzez sprawozdania subiektywne daje korelacje z bardziej obiektywnymi pomiarami poniżej poziomu r= ,30

     Wiara ludzi w istnienie cech jest fenomenem, który sam wymaga wyjaśnienia

     Zachowanie należy wyjaśniać odwołując się do warunkowania i społecznego uczenia

Walter Mischel i krytyka istniejących ujęć osobowości

     W. Mischel zwrócił uwagę na niewłaściwe użycie teorii cech, np. wnioskowanie o cesze na podstawie pojedynczych zachowań.

     „Poza inteligencją, nie wykazano spójności zachowań na dużym poziomie ogólności i pojęcie cech osobowości rozumianych jako szerokie dyspozycje do zachowania jest nie do utrzymania.” (Mischel, 1968)

W poszukiwaniu sytuacyjnej spójności

     Kontrowersja dotycząca sytuacyjnej spójności zachowania wywodzi się z rozbieżności między naszą intuicją i badaniami.

     Nasza tendencyjność i złudzenia, którym podlegamy jest faktem, jednak to, co każdy z nas robi na co dzień, próbując określić daną osobę jest wskazówką do zmiany badań z nomotetycznych na idiograficzne.

      Badania idiograficzne Daryla Bema - można przewidzieć zachowania niektórych ludzi i to tylko czasami

Proponowane rozwiązania problemu osoba-sytuacja

     Seymour Epstein - grupowanie zachowań

  pojedyncze zachowanie, (pozycja testowa) ma zbyt wąski zakres ogólności i jest obarczone zbyt dużym błędem pomiaru, aby dać korelacje wyższe niż słabe z innymi miarami cechy

  aby zmierzyć cechę, trzeba ustalić zarówno czasową rzetelność (stabilność) jak i ogólność. Ogólność można uzyskać uśredniając zachowanie w wystarczającej ilości okazji, a stabilność uśredniając zachowanie w odpowiednich sytuacjach

 

Proponowane rozwiązania problemu osoba-sytuacja

     Seymour Epstein

   Zachowanie jest równocześnie specyficzne dla sytuacji i niestałe na poziomie konkretnego zachowania, a ogólne i stałe na poziomie grupy zachowań.

   Problem zasadności posługiwania się kategorią cechy nie jest problemem, ponieważ istnieją jednoznaczne dane przemawiające za specyficznością i za ogólnością

Proponowane rozwiązania problemu osoba-sytuacja

     Czy niektóre cechy są bardziej „cechowe” niż inne?

   Diener (1984) odkrył, że negatywne emocje są pod znacznie silniejszym wpływem różnic indywidualnych niż czynników sytuacyjnych, odwrotnie niż emocje pozytywne, co potwierdził M. Eysenck i L. Hepburn (1989). Pozytywne emocje można zatem przewidzieć na podstawie sytuacji, jednak nie negatywne.

Proponowane rozwiązania problemu osoba-sytuacja

     Czy niektórzy ludzie mają „więcej” osobowości niż inni?

   E. Phares podsumowując badania nad poczuciem kontroli pokazał, że internals starają się kontrolować swoje otoczenie, np. To co robią w pracy, jaką mają pracę i relacje z innymi, externals nie myślą o zmianie pracy, raczej czekają, aż czynniki środowiskowe zmuszą ich do zmiany.

Teoria społeczno-poznawcza

     Walter Mischel - zmienne osobowe (1973, 1995)

   Strategie kodowania - kategorie (konstrukty), poprzez które osoba ujmuje siebie, innych, zdarzenia i sytuacje

   Oczekiwania - prowadzą do wyboru zachowania z puli wielu możliwych:

   o świecie społecznym

   o rezultatach zachowań w danej sytuacji

   o własnej skuteczności (Bandura)

   Subiektywna wartość bodźca, cele i wartości

   Afekty - emocje (również reakcje fizjologiczne)

   Kompetencje i plany samoregulujące - zdolność do zorganizowanego działania i kontroli środowiska

CAPS - Poznawczo-afektywna teoria osobowości

CAPS - Poznawczo-afektywna teoria osobowości

Profile sytuacja-zachowanie

Profile sytuacja-zachowanie

Badania z Carleton College (Mischel, Peake, 1982)

Dwa znaczenia struktury osobowości

     Struktura: organizacja systemów wewnątrz osoby

     Struktura: podsumowanie interindywidualnej zmienności w postaci wymiarów - cech

Podział na proces i strukturę

     Intraindywidualne systemy leżące u podłoża charakterystycznych wzorców doświadczenia

     Wyjaśnienie działań i doświadczeń jednostki

     Interindywidualna zmienność - dążenie do określenia wymiarów różnic indywidualnych

     Wyjaśnienie różnic między ludźmi

Co pozwala nam wyjaśnić struktura z perspektywy różnicowej?

     Wyjaśnia skąd się biorą różnice indywidualne

     Nie wyjaśnia zachowania konkretnej osoby (Borkenau i Ostendorf, 1998)

     Czynniki „to surowy materiał... określający potencjał i ukierunkowanie jednostki” (McCrae i Costa, 1996)

 

Posiadanie i robienie (having & doing)

     Wymiary interindywidualne - stałe charakterystyki, które ludzie posiadają

     Poznawcze i afektywne systemy poprzez które ludzie interpretują sytuacje, zadania, etc., to, co ludzie robią

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin